Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor meget skal man tilføje moms i IT virksomhed?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Jun 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg planner at oprette en IT virksomhed.
Jeg vil sælge online tjenester som programmel, designs og cloud services, og jeg vil sælge til alle lande i verden.

Jeg fandt 6 forskellige sager til at tilføje moms til produktet pris.

Hvis jeg sælger ydelser
1- til virksomhed i Danmark
2- til virksomhed i EU
3- til virksomhed uden for EU
4- til private i Danmark
5- til private i EU
6- til private uden for EU

Hvor meget moms skal tilføjes i hvert af disse tilfælde?
For viden betaler jeg 25% moms når jeg køber disse ydelser.

Tak på forhånd

Issam Mousleh
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:57
Hvor mange stjerner giver du? :

1 og 4 - dansk moms 25%

2 ingen moms - reverse charge og angive det på hver kundes VAT nummer i moms samt samlet beløb

3 og 6 - ingen moms - angives i momsrurbrik C

5 op til 10.000 Euro som jeg husker i hovedet (check) DK moms 25% muligt - over skal man momsregistres i hvert EU land via skat i DK onestopshop system og lægge det lokale lands moms på

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2177
Fra  Hosting4Real Skrevet kl. 10:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

1 og 4 - dansk moms 25%

2 ingen moms - reverse charge og angive det på hver kundes VAT nummer i moms samt samlet beløb

3 og 5 - ingen moms - angives i momsrurbrik C

4 op til 10.000 dkk som jeg husker i hovedet (check) DK moms 25% muligt - over skal man momsregistres i hvert EU land via skat i DK onestopshop system og lægge det lokale lands moms på

vh John Hannover

Skyder på din sidste nummer 4 skulle være 5 istedet - og det er 10000 euro ikke 10000 DKK ( ref: https://ec.europa.eu/taxation_customs/business/vat/telecommunications-broadcasting-electronic-services/content/mini-one-stop-shop_en )

En ting der er vigtigt når man så når den grænse, er selvfølgelig man skal have dokumentation for man har opkrævet den korrekte momssats - da folk ellers blot vil kunne vælge et andet land og derved have en lavere sats.

Hosting4Real - High performance webhoteller.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Lucas - Hosting4Real:
Skyder på din sidste nummer 4 skulle være 5 istedet - og det er 10000 euro ikke 10000 DKK ( ref: https://ec.europa.eu/taxation_customs/business/vat/telecommunications-broadcasting-electronic-services/content/mini-one-stop-shop_en )
jep - rettet

Og så skulle 5 være 6 Stick out tongue rettet

og ja - man må jo kunne skille ad helt løbende så man ved hvad der er rumænien og hvad der er holland osv-  for ellers kan man jo ikke lave momsen hvis man overskrider 10.000 EURO? Systemet må vel klogeligt indrettes så man ved det fra start - for er det ikke sådan - at ved overskridelse, skal man inkludere de første 10000 euro?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2177
Fra  Hosting4Real Skrevet kl. 10:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

og ja - man må jo kunne skille ad helt løbende så man ved hvad der er rumænien og hvad der er holland osv-  for ellers kan man jo ikke lave momsen hvis man overskrider 10.000 EURO? Systemet må vel klogeligt indrettes så man ved det fra start - for er det ikke sådan - at ved overskridelse, skal man inkludere de første 10000 euro?

vh John Hannover

Du vil skulle opkræve den "nye" momssats (altså købers land) det sekund du går over 10000 euro - så hvis en virksomhed fredag rammer 10k euro, så vil de for betalinger fremadrettet skulle opkræve den nye sats.

Der er dog intet der forhindre dig i at registrere dig i MOSS før de 10000 euro og opkræve moms i købers land før du når grænsen (eller helt fra starten). Lidt ligesom i Danmark hvor du kan vælge at momsregistere dig fra starten eller udnytte at du evt. ikke rammer de 50k i omsætning indenfor en 12 måneders periode.

Min klare anbefaling er, hvis man starter virksomhed der sælger disse elektroniske ydelser og bare tror en smule på sin forretning, så registrer dig i MOSS fra starten af, og opkræv moms baseret på købers land fra starten af - det er nemmere at sørge for ting spiller fra dag ét, end at man sidder pludselig og skal ændre sine systemer til at gøre noget andet :)

Samtidig hvis din årlige omsætning er under 100.000 euro, så skal du kun have ét bevis for køber befinder sig i landet, sammenlignet med de 2 skal have når du er over 100.000 euro (eller de 2 som du skulle have før ændringen).

Så hvis køber oplyser at de befinder sig i Danmark, så noget så simpelt som validering af telefonnummer eller BIC fra kortudstederen kan egentligt være nok til at validere det land de har oplyst er korrekt (man kan også bruge IP-adressen, dog kræver det du validere det ikke er en VPN forbindelse).

Hosting4Real - High performance webhoteller.

Tilmeldt 16. Jun 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 23:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for hjælp. Det er meget nyttigt.

Har I måske mere info om nummer 2 ?  

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2177
Fra  Hosting4Real Skrevet kl. 06:16
Hvor mange stjerner giver du? :

issam.mousleh:

Tusind tak for hjælp. Det er meget nyttigt.

Har I måske mere info om nummer 2 ?  

I dit tilfælde, sælger du online tjenester - du vil så skulle benytte reverse charge mekanismen (2006/112/EC direktivet hvis du vil have det "rå" tekst) - hvad du skal gøre, er at når du sælger noget til en anden virksomhed i EU, så skal du bede dem om dit momsnummer (Ikke CVR nummer) - dette momsnummer skal valideres via VIES databasen ( http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vatRequest.html ) - såfremt momsnummeret er gyldigt, kan du udstede en faktura uden moms samt med teksten "reverse charge" samt kundens momsnummer (I "international" form, f.eks ville dit momsnummer i Danmark være dit CVR med DK foran, i Holland ville et momsnummer f.eks være NL786868119B01).

De fleste regnskabsprogrammer har en køb eller salg til virksomheder i EU funktion, som gør processen med bogføring utrolig nem.

Når du validere noget via VIES er det vigtigt at du angiver dit "Requester Member State VAT + VAT number", det giver dig nemlig et consultation ID - dette ID skal du gemme, eller du skal tage et screenshot af siden - du har som virksomhed nemlig ansvaret for at du har opkrævet moms korrekt (i dette tilfælde via reverse charge hvor du ikke opkræver momsen) - og det kræver samtidig at du har bevisførelse for denne validering.

Reverse charge er efter min mening en af de nemmere koncepter at forstå, fordi der er ikke ret meget man skal være opmærksom på, især ikke i dit tilfælde - der er så vidt jeg husker en række "exceptions" hvorpå du ikke kan bruge reverse charge, men for online services er dette ikke tilfældet.

Hosting4Real - High performance webhoteller.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)