Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlæg fra medejer - Dinero

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Apr 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino,
Er lidt usikker om vi har oprettet nedenstående korrekt i Dinero.

IVS oprettet i 2018. 2 ejere – Halvårlig moms

Den ene medejer køber kameraudstyr for 40.000 ekskl. Moms, som han skyder ind i selskabet. (Produkterne er købt til virksomheden, men medejer lagde ud for produkterne)

“Lånet/udlægene” (de 40.000 ekskl moms)) bliver løbende afdraget og udstyret sælges igen d. 10 januar 2019 for 30.000 ekskl moms, hvor de resterende 5.000 kr. Bliver tilbagebetalt til medejeren.

Hvordan bogføres alt dette korrekt i Dinero?

Vi har umiddelbart oprettet alt køb af udstyr i Dinero som et kontantbeløb (Udlæg fra ansatte og ejer) hvorefter vi løbende har brugt skabelonen "Udbetaling af udlæg til ansatte", som vi har tilbagebetalt pengene.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Filmmanden:
Lånet/udlægene” (de 40.000 ekskl moms)) bliver løbende afdraget og udstyret sælges igen d. 10 januar 2019 for 30.000 ekskl moms, hvor de resterende 5.000 kr. Bliver tilbagebetalt til medejeren.
Var det udlæg - når det var så lang tid. Jeg tror det var lån og så skal der være beregnet rente af det  ellers kan långiver beskattes af den rente han ikke fik

Jeg kan ikke følge købe for 40.000 og sælge for 30.000 og så er der resterende 5.000 kr som tilbagebetales. Hvorfor betaltes ikke de 30.000 tilbage og så er lånet nu på 10.000 kr som firmaet skylder ejeren. Anderledes kan det ikke være

Udstyret er over afskrivningsgrænsen så det afskrives med 25% og ved salget reguleres så afskrivningerneomkostningen bliver de 10.000 der blev tabt

Långiver har stadigt lån på 10.000 kr som jeg ser det - og der skal være markedsrente fra dag 1 og - skat skal kunne være overbevist om, at udstyret ikke også er anvendt privat - både for omk og moms

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Apr 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John,

Tak for dit svar. Beklager hvis min beskrivelse ikke var god nok.

Vi købte forskellige typer af udstyr for i alt 40.000 kr. ekskl. moms ad flere omgange, men dog i samme uge. Vi havde et køb på 22.000 ekskl. moms, men ellers er alle andre køb under 10.000 ekskl. moms.

Da vi sælger udstyret igen for 30.000 kr. ekskl. moms skylder selskabet kun medejeren 5.000 kr, da resten er blevet tilbagebetalt over flere omgange.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ligemeget om det er købt i flere omgange hvis det er udstyr der er afhængig af hinanden - det er derfor ikke her til at sige om det er de 22.000 der alene skal 25% afskrives eller det hele - formentlig det hele da det sikkert hænger sammen - det gør ikke forskel at det købes af flere omgange - ex kamera og linse osv - 

Hvis I har betalt 5000 tilbage så forstår jeg at det kun er 5000 der skal tilbage nu - men det lyder stadigt som et lån der skulle markedsrente på lovmægsigt ellers kan långiver skulle betale skat af en rente han ikke har modtager og selskabet ikke have fradrag for den

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Apr 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 08:11
Hvor mange stjerner giver du? :
OK - Mange tak for svar.

Medejeren er blevet betalt tilbage ad flere omgange i forbindelse med at vi har fået penge ind i selskabet fra opgaver.

Så medejeren har fået tilbagebetalt små bidder som f.eks. 8.000, 12.000 kr osv.

Da vi sælger vores udstyr igen skylder selskabet kun medejeren 5.000 inkl moms, så det er derfor vi kun skal betale 5.000 tilbage nu.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :

fint nok - stadigt - med måske et år som horisont så vil der være risiko for at medejeren får skat af den rente der måske ikke er betalt - for markedsrente er krav ved lån fra ejer til eget selskab og stadigt - husk at de beløb du taler om ikke bare kan være straksafskrevet men har skulle afskrives med 25% og nu kan der så ved salget være genvundne afskrivninger eller tab

Jeg synes du skal få en økonomiperson til at bogføre det i Dinero - det lyder ikke til du får det ret selv - og overveje det med renten som er en meget klar risiko for selskabet OG långiver ved en evt kontrol

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)