Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

En webshop - to enkeltmandsvirksomheder

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Feb 19
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

VI er to, der er i de indledende faser med at åbne en butik og webshop, men et spørgsmål bliver ved at spøge:

Vi opretter en webshop, men er to individuelle enkeltmandsvirksomheder med hver sit indkøb/lager, der deler lokalitet og udgifter. Jeg tænker på, at en kommer til at lægge konto til - der kan ikke være flere konti til samme webshop-løsning (så den ene kollektions salg kunne gå til den ene konto og den andens til den anden). Men så vil den ene skulle modtage betaling på vegne af den anden og dermed skulle overføre penge til den andens konto. Hvordan gøres det mest fornuftigt?

På forhånd tak.
Tilmeldt 21. Nov 18
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 19:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Det skal fremstå tydeligt hvem man handler med på webshoppen. Navn, adresse + cvrnr. på den af jer der lægger navn til på webshoppen.

Hvis den ene af jer modtager betalingen, er det også den af jer som er sælger og dermed hænger på 2 års reklamationsret m.m., så her bør i fra start indgå en skriftlig samhandelsaftale.

Rent praktisk skal den ene sælge varerne til den anden, som så sælger videre til forbrugeren på webshoppen. I kan godt sælge varen på webshoppen først, og så lave jeres interne salg efterfølgende.

Hvis i bevæger jer ud i at modtage penge for en anden, får i mildt sagt en masse udfordinger, når i skal have en betalingsløsning til webshoppen.

Tilmeldt 15. Feb 19
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er præcis afledt af betalingsløsningen, at vi kom til at tænke "Hov! - det har vi da ikke tænkt over". Det er lidt ærgerligt, for løsninger, som fx Bandcamp, kan håndtere helt separate konti for hvert produkt under en Pro konto. Men det er heller ikke DK :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er rent ud sagt heller ikke en god tanke - at have to shops i hvert sit CVR med fælles betaling . ud fra senere diskussion om hvem har ansvaret- Enten start et selskab sammen   ApS vil være mit forslag  eller driv det som personlig virksomhed som jeres tanke er - i et I/S som er to personlige tæftelser og ejere sammnen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 20:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor ikke bare oprette et I/S eller IVS når i alligevel har 2 enkelmandsfirma?

Tilmeldt 15. Feb 19
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Tja, jeg tror, vi tænkte, at det faktisk var en fordel med en skarp deling med to selskaber "under samme tag" så at sige. Det ville kunne give en vis frihed for hver interessent og stadig kunne deles om fx lejeudgift. Men det kunne man vel løse på anden vis.

I/S synes jeg bestemt ikke lyder som nogen smart model...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:23
Hvor mange stjerner giver du? :

"I/S synes jeg bestemt ikke lyder som nogen smart model..."

Men det er jo reelt det som dækker dit oprindelige indlæg. Webshoppen havde jo netop karakter af et I/S.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :

johnrm:
Det ville kunne give en vis frihed for hver interessent
ja når man optræder sammen i personlig virksomhed som er man jo defacto I/S og med mulig uklarhed over hvem handler kunden med - med personlig solidarisk hæftelse - så kan du ikke li I/S kan du opgive din model

ApS (IVS) er en mulighed hvis I vil ud over noget solidarisk personlig hæftelse (som jeg godt kan forstå men som mange nu lever meget godt med ved at undgå risiko)

Der er fordele ved begge ting - ApS først og fremmest, at i slipper for personlig hæftelse (med mindre banken formentlig kræver det af jer i alle fald) mens I/S har fordel ved enklere regler - hemmeligt regnskab og mere udstrakt frihed til at dele overskud som I synes det passer med jeres indsat. I ApS kan I gøre det via løn, men selve overskuddets fordeling, kan I ikke bare ændre fra år til år, på samme måde som I kan i et I/S

Er I to personlige virksomheder der optræder som en - vil I defacto være I/S uanset hvad I står som, når vi taler hæftelse

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Feb 19
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 12:29
Hvor mange stjerner giver du? :
OK, tak til alle for svar! Jeg er blevet noget klogere og tænker, vi kommer til at tænke modellen igennem igen.
Side 1 ud af 1 (9 indlæg)