Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad sker der med intelektuelle rettigheder når firma tvangslukkes?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Jan 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa.

Jeg er en af de 'klovne' der har lavet et IVS selskab for nogle år siden, bare sårn til lidt hobby arbejde, og ignorant som jeg var, regnede jeg med at det var nok bare at inberette min årsopgørelse på virk.dk hvert år. Det resulterede i 2 års bøder fra skat (samlet 10.000kr) for ikke at indberette. Jeg troede fejlagtigt ikke jeg skulle dette når jeg nu ikke tjente noget, men nu er jeg jo så blevet klogere.

Jeg har for nyligt frameldt mig som direktør for mit selskab, og forventer at det ender i noget tvangslukning snart.

Inden jeg startede mit firma udviklede jeg på et spil, som jeg sidenhen valgte at sælge gennem mit firma.
Som kontekst, vil jeg lige tilføje at spillet ikke har indtjent mere en små 2000,- til firmaet, hvilket vil sige der ikke på nogen måde er finanser til at overkomme bøderne.
Nu tænker jeg så, hvad sker der egentlig med rettighederne til mit spil? Alle udgifter på selve spillet er noget jeg har betalt af min private konto, både før og imens jeg havde firmaet. De eneste udgifter firmaet har haft, er til den lovpligtige forsikring til mig selv, samt lidt udgifter til netbank.
Til trods for at spillet ikke er nogen finansiel succes, er det stadig et spil jeg har interesse i at fortsætte med at udvikle og sælge som privat person. - Er det noget jeg må? Mit selskab blev godt nok lavet med formålet at udvikle spil, men jeg har aldrig taget mig betalt for det, eller på noget tidspunkt overført de intellektuelle rettigheder til mit selskab.

Endvidere står jeg og skal til at udgive en ny version af mit spil, og muligvis skrive kontrakt med en publisher, men inden jeg kaster mig ud i det, ville jeg høre om det er noget jeg kan tillade mig, eller er det sikrest at vente til hele tvangsluknings processen er overstået?
- Som side spørgsmål, hvor lang tid plejer en tvangslukning at tage, fra den dag men framelder sig som direktør. i ca. tal?

Uanset hvad, så tak for at du tog dig tid til at læse dette :-)
Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 19:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Den skal du nok lige vende med en advokat,  hvis du ikke vil miste retten til din kode.

"Er der ingen midler i selskabet, forekommer det i praksis, at skifteretterne opløser et selskab på mødet i skifteretten efter en analogi af konkurslovens § 143. Opløsning af et selskab efter en analogi af konkurslovens § 143 indebærer, at selskabet opløses uden forudgående udlevering til nogen behandlingsform"

I en konkurs overtages alle rettigheder til din kode af en kurator, som har lov at sælge den  for at dække udgifter. 


Tilmeldt 20. Jan 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Advokat er nok en god idé, jeg takker for dit svar :-)

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Men i princippet ejer dit selskab ikke koden da der ikke er lavet en kontrakt eller form af et overdragelse dokument.

Du har bare solgt spil ydelser via selskabet.

Så jeg kan ikke se hvordan selskabet pludselig ejer koden.

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Og der er sikkert heller ikke overført penge fra selskabet bank konto for at købe koden.

Så i princippet ejer du stadigvæk koden.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:21
Hvor mange stjerner giver du? :

tal med kurator som du jo skal tale med i forbindelse med tvangslukningen. Du er en af de tusinder som er årsag til at IVS nok bliver til stop for nye og høje krav på eksisterende og endnu et levende bevis på hvorfor, det var en dum form, da alt for mange slet ikke satte sig ind i det mindste. Nu koster det så staten yderligere penge til kurator, skat, selskabsstyrelse at tvangslukke dig - men  -du slipper for at betale bøderne for seneste år formentlig

Nå - det spurgte du jo slet ikke om - :)  Din kode OM selskabet ses som ejer af den ved ingen - du har lavet den inden og så gør det formentlig ikke det og så kan du nok beholde den men spil med ærlige kort overfor kurator, for det kan koste dyrt at lyve der - 
Du må gerne sælge spil som privat - bare du betaler skat af overskud og ikke omsætter over 50 t per 12 mdr og skal have momsregistering og dermed CVR. Om din bank vil lade dig bruge en privatkonto er op til den

venligst John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 23:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
du har lavet den inden og så gør det formentlig ikke det og så kan du nok beholde den men spil med ærlige kort overfor kurator

Er det ikke kun en kurator hvis nedlukning bliver sat som behandling som konkurs. 
Er det ikke en likvidator der håndterer en tvunget lukning. 

"Den uens praksis for, hvornår Erhvervsstyrelsens anmodning om tvangsopløsning fører til opløsning efter en analogi af konkurslovens § 143, uden at der udnævnes en likvidator, eller at selskabet overgår til konkursbehandling, medfører, at der er stor forskel på, hvorvidt det undersøges, om der er aktiver i selskabet, der vil kunne anvendes til fyldestgørelse af eventuelle fordringshavere eller dække omkostningerne forbundet med en konkursbehandling.

Der kan således eksempelvis være ydet lån til kapitalejerne, som ikke opdages, hvis selskabet opløses efter en analogi af konkurslovens § 143. Den uens praksis har desuden betydning for, hvor ofte der indledes en sag om konkurskarantæne mod den tidligere ledelse af selskabet, idet reglerne om konkurskarantæne alene finder anvendelse i forbindelse med konkurs, jf. konkurslovens § 157."

Normalt i et konkursbo vil udviklet programmer have en værdi og ophavsretten tilfalder dermed Kurator, men ved ikke om det også forholder sig sådan, hvis det er en likvidator der håndterer tvangslukningen. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Juul:
Er det ikke kun en kurator hvis nedlukning bliver sat som behandling som konkurs. 
Er det ikke en likvidator der håndterer en tvunget lukning. 
jeg tror man må sige det er afhængig af den første samtale med skifteretten  om der sker en ren formløs lukning eller om der er kurator på 
som jeg ved det - udpeges kun likvidator hvis selskabets midler skønnes at kunne dække alle kreditorer - og ellers bliver der - også ved tvangsopløsning en konkurs som jeg mener er med kurator men - hvis der ikke er midler til at dække opløsning eller andet - så sker ofte en helt formløs afvikling - dog vel altid efter, at ledelsen har afgivet en forklaring for skifteret (kan sågår være telefo

vh John hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jan 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Skygge Manden:

Men i princippet ejer dit selskab ikke koden da der ikke er lavet en kontrakt eller form af et overdragelse dokument.



Du har bare solgt spil ydelser via selskabet.



Så jeg kan ikke se hvordan selskabet pludselig ejer koden.



Det var også den tanke jeg havde.

Jeg får mig lige en snak med en advokat en af dagene og ser hvad han har at sige til det.



Cookie - John Hannover :

tal med kurator som du jo skal tale med i forbindelse med tvangslukningen. Du er en af de tusinder som er årsag til at IVS nok bliver til stop for nye og høje krav på eksisterende og endnu et levende bevis på hvorfor, det var en dum form, da alt for mange slet ikke satte sig ind i det mindste. Nu koster det så staten yderligere penge til kurator, skat, selskabsstyrelse at tvangslukke dig - men -du slipper for at betale bøderne for seneste år formentlig

Nå - det spurgte du jo slet ikke om - :) Din kode OM selskabet ses som ejer af den ved ingen - du har lavet den inden og så gør det formentlig ikke det og så kan du nok beholde den men spil med ærlige kort overfor kurator, for det kan koste dyrt at lyve der -
Du må gerne sælge spil som privat - bare du betaler skat af overskud og ikke omsætter over 50 t per 12 mdr og skal have momsregistering og dermed CVR. Om din bank vil lade dig bruge en privatkonto er op til den





Tak for et meget uddybende svar. Har haft gavn af flere af dine svar herinde omkring diverse IVS spørgsmål, så tak for dette også :-)

Jeg har planer om at være ærlig over for kurator, man kan sige jeg har ikke noget at vinde på ikke at være det.

Mange tak for svar :-)
Side 1 ud af 1 (9 indlæg)