Jeg har søgt men ej fundet svar, så jeg håber en af de kloge hoveder herinde kan svare. Når en ansat, der får løn under ferie, har et ferieår hvor han både har noget ferierest fra tidligere arbejde, men også har sparet ferie op hos ens eget firma, hvordan er reglerne så? Skal han informere en, om det ferie han holder, er af den pulje han har optjent ved tidligere arbejdsgiver (hvor han så får løn fra feriekontoen) eller det er af den del som han har optjent i mit firma? For i den ene situation skal jeg jo udbetale lønnen, og i den anden situation skal jeg ikke. Eller er der en automatisk rækkefølge hvor jeg ikke skal betale løn indtil han har brugt alt ferien optjent ved den tidligere arbejdsgiver, og først derefter skal begynde at gøre det? Jeg spørger fordi jeg står i en situation hvor jeg har udbetalt for meget løn under ferie fordi jeg i nogle tid har betalt løn i perioder hvor ferien ikke var optjent hos mit firma endnu. Jeg ved heller ikke hvordan mine rettigheder er i den situation. Medarbejderen har jo hævet fuld løn fra mig samtidig med at han har søgt om feriepenge, men jeg ved ikke om det bare er ærgerligt, eller det er ond tro? På forhånd tak for hjælp. |
Ferie med løn - fordrer jo at den pågældende HAR optjent ferie til det antal dage der holdes - og så betaler du jo løn for de dage, og kun de dage, og ikke for flere dage, end der er optjent til (ex det første år jo slet ikke nogen i første omgang) - resten af dagene er jo så for de penge der er optjent fra anden side- eller - helt uden penge - hvis der ikke er optjent. Din opgave er jo blot, at lønne for det antal dage der er optjent hos DIG og intet andet
vh John Hannover