Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af køb af virksomhed i dinero

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Apr 12
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har købt en virksomhed, til 6000. Hvilken konto bogfører jeg på?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan købt en virksomhed?? Har du købt varer - købt goodwill - eller aktiver fra en personlig virksomhed (og med eller uden moms ved evt samlet køb) - eller købt anparter i et selskab?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Apr 12
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er goodwill

Tilmeldt 10. Apr 12
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 21:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Og det er er et IVS, men har købt hele virksomheden. Det er uden moms, købt af privat

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Sebastian:

Og det er er et IVS, men har købt hele virksomheden. Det er uden moms, købt af privat

noget galt  - her - Har du købt et IVS = har du købt anparterne - så er det bogføring som værdi af anparter i Egenkapital mod bank hvor de er betalt for

Hvis du har købt noget af en privat - eller personlig virksomhed - uden moms - og det er goodwill - - ingen varer ingen aktiver overhovedet - Var det af en privat person eller var det af en personlig virksomhed ?


Var det kundeliste eller hvad - den der goodwill - eller bare navnet osv - Kunne godt rejse spørgmål om køb uden moms hvis det var en personlig virksomhed men i så fald er det jo - med 6000 kr - vel nemmest at bogføre det som ren udgift mod bank - men i så fald vent på andre 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Apr 12
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Mit holding har købt virksomheden af en privat person som ejede virksomheden. Virksomheden er et IVS selskab. 

Så han har faktureret mig i hans CPR, men virksomheden der er købt er ikke personligtejet virksomhed med et IVS.

Jeg har både købt navn og faste kunder på abonnement

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har købt et IVS - = du har købt anparterne - og dem har du så købt af personen der ejede dem - og nu er det jo så værdi af anparter i egenkapital mod bank hvor du har betalt ham privat for hans anparter. Ved at købe anparterne har du så købt hele virksomheden ja - kunder og alt

Regn med, at der kommer ny lov fra næste år som sikkert betyder, at du i det IVS skal spare 40.000 kr bundet op - = afsætte ca 50,000 kr overskud før skat til det inden udgangen af 2020 - mere du tænker på det fra start

Håber han har tænkt (og du) over om han han en eller personlig kaution i forhold til det IVS bankkonto - det har man næsten altid og den følger ikke med

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 23:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis dit holdingselskab skal købe en virksomhed i selskabsform (f.eks. et IVS), så skal der indgås en aftale om overdragelse af ejerandelene og betalingen skal gå fra dit holdingselskab til den person (eller virksomhed) som sælger ejerandelene. Det er ikke en faktura.

Hvis du helt overtager et andet selskab, så skal du indsættes som direktør, der skal indberettes en stribe ting til erhvervsstyrelsen, du skal have styr på det købte selskabs bankkonto, m.v.

Hvis du køber kundeliste eller andet som ejes af et selskab, så skal det jo være det selskab der udsteder en faktura og modtager betalingen.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)