Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Snyder skat mig?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Nov 18
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære medlemmer, håber I kan hjælpe mig med lidt rådgivning inden jeg ringer rødglødende til skat :)

Jeg har et lønmodtagerjob samtidig med en enkeltmandsvirksomhed, hvor jeg alt i alt tjener ca. 390000 om året - og har selv et personfradrag på 48000,- jeg er også gift, men min ægtefælle har intet tjent i 2017 og 2018 og jeg gik ud fra, at jeg fik hans personfradrag automatisk.
Men nu mit spørgsmål, for hvis han har et personfradrag på 48000 og intet har brugt, hvorfor får jeg så ikke det fulde beløb? så jeg egentlig ville have 96000,- i fradrag? i stedet for mine 48000,- hans andre fradrag har jeg fået :)

mvh Yvonne
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo du får automatisk overført personfradrag som jeg husker som 46 t for 2018 - men din enkeltmands virksomheds overskud fra forskud - trækkes jo så fra dit samlede fradrag, for at din skat bliver betalt via lønmodtager arbejdet, og så har du hele din forskudsangivne overskud til rådighed. Kunne være det som sker men ikke til at vide uden at se dit forskud 

Hvis det er 2019 forskud kunne det også være værd at kigge på din ægtefælles ditto for 2019 og se det står som 0 - og så kigge på årsopgørelse 2017 for at se om du der fik det<

Det er mig bekendt ikke noget der går galt i skat, denne automatiske overførsel

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Nov 18
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :

På min mands forskudsopgørelse står der ingen indtægt, og der står: "Overført personfradrag til ægtefælle, bundskat 47. 000 Overført personfradrag til ægtefælle, kommuneskat 47. 000" så det giver jo god mening. Men på min kan jeg se, at jeg kun får 17900 af min mands fradrag på 47000,- ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja sådan virker fradrag jo. Det er jo  ikke et beløb der trækkes fra i den skat der kræves. det trækkes fra din indtægt og har dermed fradags værdien på ca 36-37% som værdi (der er ikke fradrag for AM bidragets 8%) det ser helt korrekt ud

Får du 100 kr i fradrag - så sparer du 36-37% (og samme i kroner her) i skat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Nov 18
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm...ok John :) mange tak for svar, troede egentlig blot jeg kunne sige således som en hurtig beregning blot et tænkt eksempel:

Indtægt i alt: 200000 - AM bidrag på 8%= 184000

Fradrag: 47000+diverse fradrag 20000= 67000

Ergo: 184000-67000= Beløb jeg skal betale 38 Procent i skat af: 117000

Skat: 117000*38%= 44460,-

Og derfor når jeg nu havde mandens fradrag, at jeg kunne lægge 47000 oveni de 67000, og derfor havde et fradrag på 114000 ;) tja.....troede egentlig jeg var så klog :( 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen du tænker da ret nok her - og ser jo også at du sparer skatten af de 67000 alene og skal af med de % (16.000 kr) og så de ca 45.000  eller ialt skat ca 60.000 kr at betale - Du har stadigt kun de 36-38% værdi af dit og din ægtefælles fradrag

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Nov 18
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Men hvorfor er det jeg faktisk skal betale bundskat af min indkomst efter AM-bidrag, men ikke efter alle mine ligningsmæssigefradrag? troede jeg skulle betale skat af min skattepligtige indkomst EFTER mine ligningsmæssige fradrag? men det er først når jeg skal betale kommuneskat, at skat tager den indkomst efter mine fradrag - er det virkelig den måde man regner det ud på - for så har man jo en meget større skat end jeg egentlig regnede med :) og undskyld jeg spørger så meget, men har det virkelig bedst hvis jeg forstår dette :)

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 17:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Skatteberegninger på årsopgørelsen er en del mere kompliceret, som du har opdaget. Ret beset så bliver du ikke bare beregnet en % del skat af din samlede skattepligtige indkomst, men hver skat beregnes særskilt. Fx kommunal skat, kirkeskat etc. Der er forskellige indkomst typer som indgår i de respektive skatter og tilsvarende forskellige fradrag.
På samme måde som dette er personfradraget ikke bare et fast fradrag, men de 48.000 bliver lagt ind og * med skatteprocenten på den enkelte skattetype og derved opgøres det reelle fradrag. Beregningen af alt dette kan du se på din årsopgørelse og forskudsopgørelse.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 18. Nov 18
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Men stadig synes jeg det er underligt, at jeg kun får 18000 kr. fra min mands personfradrag på 47000, det virker godt nok mærkeligt især når jeg så kigger på denne beregning fra 2007 for det virker mere logisk end den der står på min ha ha....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:25
Hvor mange stjerner giver du? :

18000 netto fra 48.000 fradrag lyder helt korrekt - det svarer til præcis 37,5% skatte% - 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)