Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ukurante vare og regnskab

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Kolding
Tilmeldt 6. Feb 07
Indlæg ialt: 280
Fra  ... Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Hvordan påvirker det egentlig ens regnskab, hvis man har ukurante vare, for x kroner

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Dit varelager - hvor alle dine varer jo står i status (så du ikke kun har dem som udgift ved køb, men som værdi når de ikke er solgt) går ned med værdien af de varer du kasserer. 
Afhængig af hvilke (ex ved skat at en grønthandel har en vis % der må kasseres men en tøjbutik/computersalg ikke bare fast smider tøj ud) bør du evt dokumentere at det ukurante er destrueret - afleveret til genbrug eller røde kors med lille kvittering - så der ikke kan være tvivl om at de ikke er taget ud privat

Så går din lagerværdi ned og giver udgift i forhold til den værdi de havde inden afskrivningen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Kolding
Tilmeldt 6. Feb 07
Indlæg ialt: 280
Fra  ... Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der forskel på hvordan det skal bogføres om det er defekte varer som man smider ud, eller om det er varer som ikke sælger som man smider ud

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:20
Hvor mange stjerner giver du? :

nej - alt sammen bare bilag og nedskrivning af varelager og ofte  - dokumentation

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 15:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Ukurante vare er ofte tøj mm der er gået af mode eller måske har fået en skade og derfor falder i værdi.

Værdien er, hvad skal du købe varen for i dag i forhold til det du indkøbte det til, ukurant skal have sit eget kontonr i resultatopgørelsen

og jeg synes også i aktiverne og skal opgøres som alm lager da du jo også sælger noget af det ukurante og der måske kommer nyt hvert år, til sidst kan du afskrive noget af det  100% da det ikke kan sælges

Der er et felt i årsopg. for ukurant.

Fra Kolding
Tilmeldt 6. Feb 07
Indlæg ialt: 280
Fra  ... Skrevet kl. 10:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Når nu året er omme og man fx har for 10.000 ukurante vare som er destrueret, vil de 10.000 så bliver lagt oveni ens udgifter ved årsopgørelse?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal jo tælle varelager op og flytte alle lagervarer over fra køb (ex moms) til varelager i status, så varelager er jo en værdi. Hvis det så går ned med 10.000 kr som du gerne skal vise er destrueret (med mindre det er noget der som standard altid er svind i - bananer f.eks) ja så falder lagerværdi med 10.000 kr og ja - det betyder resultat går ned med 10.000 kr

For mig lyder det dog som, at du slet ikke fører varelager op i status og dermed har en fejlkilde af dimensioner - for ellers ville du nok se, at det jo reducerer varelagerværdi - overvej at få en online bogholder til at luse dit regnskab igennem Stick out tongue

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)