Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overtagelse af I/S -> konvertering eller nyoprettelse af IVS/Aps/Enkeltmands

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Jun 18
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey Aminoer,

Jeg er ved at købe et I/S selskab - skal jeg have nyt CVR eller overtager man det nuværende?

Kan man ved køb af I/S oprette et IVS istedet?

Vh.

CHHenriksen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan ikke som sådan overtage et I/S - Du kan indtræde i det og så skal enten en af de nuværende forsætte eller du skal have en anden ny med, da man skal være mindst 2. 
For sælgere som udtræder vil der skulle tages hensyn til beskatning af evt aktivers værdi og goodwill du betaler

Du kan ikke ændre et I/S til IVS som kun kan kontantstiftes. Omdannelse / apportstiftelse kan kun ske til ApS
Overtages aktiver og goodwill frem for indtræden og forsættelse af IVS,, så skal alle aftaler skriftligt fornyes - bank, betalingsservice,  kunder, leverandører mm
vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Jun 18
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 15:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Da jeg køber virksomheden (et I/S ejet af mand og kone) og skal køre det som enkeltmands eller IVS/Aps, hvordan skal den så takles?

Skal sælger afvikle virksomheden og dermed lukke CVR og jeg opretter nyt CVR med enten enkeltmand/IVS/Aps?

Vh.

CHHenriksen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:46
Hvor mange stjerner giver du? :

CHHenriksen:

Da jeg køber virksomheden (et I/S ejet af mand og kone) og skal køre det som enkeltmands eller IVS/Aps, hvordan skal den så takles?

Skal sælger afvikle virksomheden og dermed lukke CVR og jeg opretter nyt CVR med enten enkeltmand/IVS/Aps?

Vh.

CHHenriksen

stifte enkelltmands - eller ApS eller IVS osv og overtage aktiver og goodwill og ja - sælger skal så lukke - og alle aftaler skal så skriftligt fornyes.

Der er særlige regler momsmæssigt hvis du overtager alt- hvor sælger sælger momsfrit men skal angive handlen til moms inden - tror jeg- 8 dage + sælger skal så angve salget ved lukning

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Jun 18
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er et møntvaskeri, hvor jeg overtager alle maskiner, lokalet er leje og betaling (købet) sker som ren afståelse - der er vel ikke momsregler på det grundlag?

Hvordan sælger vælger at beskatte salget er vel hans bord?

Tak for god info :)

Vh.

CHHenriksen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:24
Hvor mange stjerner giver du? :

CHHenriksen:

Det er et møntvaskeri, hvor jeg overtager alle maskiner, lokalet er leje og betaling (købet) sker som ren afståelse - der er vel ikke momsregler på det grundlag?

Hvordan sælger vælger at beskatte salget er vel hans bord?

Tak for god info :)

Vh.

CHHenriksen

sælgers inventar må vel være omfattet af momsregler hvis der er aktiver ejet af sælger? Og så efter reglerne for fuld overtagelse af alle aktiver og aktivitet uden moms men med med pligt til indberetning inden de der 8 dage jeg husker mm - At du kun ser det som "afståelse" er jo forsimplet - for sælger har jo haft momsfradrag ved købet på en del ting - eller?     Og - du vil vel også formentlig skulle skelne mellem hvad du overtager som ren goodwill og hvad der kan være værdi af aktiver - også afskrivningsmæssigt og fremadrettet regnskabsmæssigt. Er der slet ikke andre aftaler også som skal overdrages - kasseapparat leasing - leje af det ene eller andet - betalingsautomater osv samt jo givet lejekontrakten + ny konto i banken - regnskabsprogrammet og sikkert meget andet

Jeg synes I skal lade en revisor sætte det korrekt op

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Jun 18
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 17:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Alt inventar er købt og betalt intet afskrives mere (makiner, veklseautomater, solarie osv.) og der skyldes ikke en krone - lejekontrakt er jeg i dialog med udlejer (KAB) ift. overtagelsen (her mangler bare det endelige købsdokument), ny konto i banken er det bare CVR jeg mangler for de kan oprette, hvilket leder til starten af tråden.

Havde en forventning om en så simpel forretning snildt kunne overtages, uden det skulle være så kompliceret men må nok have en revisor på.

Vh.

CHHenriksen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :

CHHenriksen:

Alt inventar er købt og betalt intet afskrives mere (makiner, veklseautomater, solarie osv.) og der skyldes ikke en krone - lejekontrakt er jeg i dialog med udlejer (KAB) ift. overtagelsen (her mangler bare det endelige købsdokument), ny konto i banken er det bare CVR jeg mangler for de kan oprette, hvilket leder til starten af tråden.

Havde en forventning om en så simpel forretning snildt kunne overtages, uden det skulle være så kompliceret men må nok have en revisor på.

Vh.

CHHenriksen

Det har intet med om det er købt og betalt at gøre. Du kan ikke købe aktiver og afskrive momsmæssigt osv - og så forsvinder de bare sammen med en overdragelse. Der skal laves en ordentlig opgørelse - både fra sælger og for dig.
Ellers kunne man jo købe en masse ting - trækker dem fra som udgift og få moms retur for alle køb, og så forsvandt de bare ved lukning når det I/S lukker - den går ikke. Derfor få fat i en med forstand på det - og der er intet specielt simpelt ved at overtage maskiner - goodwill - afståelse og lejemål mm fra et I/S der skal lukke og køres videre i selskabsform f.eks - hverken for dig der overtager og måske pludseligt står med en masse rod - eller for sælgerne
Maskinerne er jo ikke deres bare fordi de er betalt - de er deres I/S og kan ikke bare forsvinde op i den blå luft. De man godt have samlet pris givet - men alt bør kunne redegøres for. 
Det vil være de dårligste penge i har sparet - bare at flytte alt fra et I/S over i et IVS eller ApS uden moms og så tro alt er sikkert og godt

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)