Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprettelse af holding-selskab (ApS) - indskudt kapital m.v.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 31. Mar 14
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal til at oprette et holdingselskab ApS og har styr på dokumenter, nem-konto og arbejdsskadeforsikring. - Er der andre forhold jeg skal være opmærksom på?

Holdingselskabet skal i første omgang bruge til at erhverve ejerandel i en udviklingsvirksomhed. Jeg indskyder derfor 200.000 hvoraf 150.000 går til virksomhedskøbet. Hvordan er det nu med indskudt kapital: Kan jeg senere - såfremt selskabskapital i holding fortsat er intakt - trække den indskudte kapital ud skattefrit fra holdingselskab til personligt regi?.

På forhånd tak,

St.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

stelun:

Jeg skal til at oprette et holdingselskab ApS og har styr på dokumenter, nem-konto og arbejdsskadeforsikring. - Er der andre forhold jeg skal være opmærksom på?

Holdingselskabet skal i første omgang bruge til at erhverve ejerandel i en udviklingsvirksomhed. Jeg indskyder derfor 200.000 hvoraf 150.000 går til virksomhedskøbet. Hvordan er det nu med indskudt kapital: Kan jeg senere - såfremt selskabskapital i holding fortsat er intakt - trække den indskudte kapital ud skattefrit fra holdingselskab til personligt regi?.

På forhånd tak,

St.

nej - men ved salg af anparter eller lukning frigives den skattefrit - Den kan ikke trækkes ud på anden vis end ved betalt udbytteskat eller via løn

Du kan godt nøjes med at indskyde 150.000 kr - du behøves ikke de sidste 50 t da indskuddet i drift jo stadigt har samme værdi - nemlig de 150.000 kr

Her 12 check punkter i øvrigt http://johnhannover.blogspot.dk/2016/06/10-anvisninger-inden-du-stifter-ivs.html og her min bog ApS som har en masse mere omkring alt fra stiftelse til skat - moms og en hulens masse anden ApS nyttig viden - enten som e-bog eller som paperback http://startup-linkguide.blogspot.dk/2016/09/aps-alt-om-anpartsselskaber.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Mar 14
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for hurtigt svar - tanken er at sælge anparter hvis udviklingsfasen går godt, men den kapitalrejsning skal formentlig bruges i virksomheden, så det vil være ved evt. senere exit jeg kan tage de første 150.000 skattefrit?

vh St.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

ja - ved exit eller salg af DINE anparter kommer de skattefrit - hvis ny kapital kommer som nye anparter så ændrer det ikke dig skattemæssigt

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Mar 14
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 12:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tak - også tak for tidligere links - bogen om Aps bliver læst i løbet af weekenden.

St.

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 14:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ser ingen grunden til at skyde 150.000 kr ind.

Heller skyde 50.000 og låne resten, da det er alligevel skattefrit at sælge virksomheden via holding . Så jeg kan ikke se hvordan du vil få 150.000 tilbage skattefrit når det er i forvejen skatte frit.

Ved at låne virksomheden pengene. Kan du trække dem ud til enhver tid

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Ofte ligger begrundelsen i at skyde f-eks 150.000 kr ind, at andre senere investorer forventer reel kapital og evt skyder ind i forhold til den - så hvor det kan være fint at låne ind konvertibelt fra start for eneltejer hvor der ikke er behov for at vise muskel, så er det ofte ikke godt hvis der skal være flere ejere der både fra start - og siden skal skyde ny kapital ind som kapital udvidelse. 

Det har dog ikke den store betydning hvis det er i holding og hoding jo i alle fald skader 150000 kr ren kapital ind i drift - ud over at lånet jo så er bundet i alle fald - indetil drift har givet udbytte på 100.000 kr op i holding - igen med vedtagelse af de nye kapitalejere også og deres deltagelse.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)