Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmands eller IVS

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. May 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej, jeg oprette en virksomhed snart, men kan ikke helt finde ud af om det skal være enkeltmands, eller IVS.
Enkeltmands er ummidbart det mest oplagte, men jeg har en kone der spørger ind til hvordan vi står, hvis nu firmaet ender i gæld eller konkurs. Hæfter kun JEG personligt, eller gør hun også i og med vi er gift, og hvordan med ting vi ejer sammen (vores andels lejlighed f.eks)? og kan jeg senere hen når der er gang i firmaet omlægge til APS, og vil jeg også hæfte personligt der? Alle inputs er velkomne. MVH nico
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Nico86:
Hej, jeg oprette en virksomhed snart, men kan ikke helt finde ud af om det skal være enkeltmands, eller IVS.
Enkeltmands er ummidbart det mest oplagte, men jeg har en kone der spørger ind til hvordan vi står, hvis nu firmaet ender i gæld eller konkurs. Hæfter kun JEG personligt, eller gør hun også i og med vi er gift, og hvordan med ting vi ejer sammen (vores andels lejlighed f.eks)? og kan jeg senere hen når der er gang i firmaet omlægge til APS, og vil jeg også hæfte personligt der? Alle inputs er velkomne. MVH nico

Som udgangspunkt hæfter kun du med den del af formuen som er din - så længe din kone ikke også skriver under på gæld. Hendes andel af lejligheden kan de ikke røre, og dermed er det jo vanskeligt at røre din i princip - Der kan jo dog være ting som er din formue og som det også vil ramme din kone med - fordi hun måske også bruger det aktiv.

Nej - når du omlægger/omdanner til ApS så hæfter du ikke personligt MEN dine kreditorer skal jo godkende i så fald at deres tilgodehavende går med over. Din bank vil, uanset hvad formentlig kræve personlig sikkerhed/hæftelse, også i et ApS

HVIS du ved du vil have ApS siden og mener du ikke kan undgå risiko i det du skal foretage dig, så start med ApS lige fra starten

Læs her om forskellene http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Skanderborg
Tilmeldt 1. Jan 17
Indlæg ialt: 166
Fra  Online Relation Skrevet kl. 20:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg vil anbefale dig at læse "Guruen" - John Hannovers artikler:

John Hannover IVS

Jeg valgte enkeltmandsvirksomhed på grund af ham, og har absolut ikke fortrudt det. Nu ved jeg ikke hvad du gerne vil starte, og om det er noget du skal kaste mange penge efter, og kan risikere et stort tab. Så skal du selvfølgelig ikke vælge enkeltmandsvirksomhed. 

Fra Skanderborg
Tilmeldt 1. Jan 17
Indlæg ialt: 166
Fra  Online Relation Skrevet kl. 20:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Nå John kom mig så lige i forkøbet :-)

Tilmeldt 15. May 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 07:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for svaret. Det er en coaching virksomhed som skal vokse organisk stille og roligt ved siden af et deltidsjob, og sidenhen blive til fuldtids når det er oppe at køre. Så jeg har ikke de store udgifter til det, Hverken leje af lokaler eller store ting der skal købes ind til at starte med. Så jeg tænker at risikoen er meget lille for jeg vil ende i en gæld eller lignende.
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 09:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nico86:
Tak for svaret. Det er en coaching virksomhed som skal vokse organisk stille og roligt ved siden af et deltidsjob, og sidenhen blive til fuldtids når det er oppe at køre. Så jeg har ikke de store udgifter til det, Hverken leje af lokaler eller store ting der skal købes ind til at starte med. Så jeg tænker at risikoen er meget lille for jeg vil ende i en gæld eller lignende.

I din situation ville jeg helt klart vælge enkeltmandsvirksomhed indtil du begynder at tage risici som ansatte mv. Du har langt mindre administration, langt færre ting du kan få bøder for, du har langt bedre fradrag hvis tingene ikke løber rundt (dine eventuelle fradrag er dog langt lettere at få underkendt hvis du møder en emsig medarbejder i SKAT så du har lidt at vise mht at "det ikke er en hobby", og du skal sørge for at du har dine forsikringer i orden (rådgiveransvar).
Basalt - hvis det er dine egne penge du risikerer at tabe så er det bedst at være i enkeltmandsvirksomhed. Hvis det er andres penge så er det bedst at være i selskabsform, og den absolut største finansielle risiko er er personlige kautioner til et selskab hvor du rammes af det værste af begge verdener.
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)