Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Navnerettigheder

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Apr 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Hvordan finder man ud af om man må lave en hjemmeside med et navn der er fra en karakter fra en TV serie, et navn der er opfundet i serien og dermed ikke et gængs navn.

Jeg har googlet rundt og søgt forskellige steder, også herinde, men jeg er ikke kommet frem til et konkret svar. Jeg har kontaktet dem der har lavet serien for at spørge om man måtte bruge et billede og i den forbindelse fik jeg af vide at jeg hverken måtte bruge navn og billede. Det er selvfølgelig fair nok hvis der er rettigheder, men jeg vil bare gerne have syn for sagen. Hjemmesiden er oppe at køre, så jeg vil gerne have styr på det hurtigst muligt så jeg ikke får nogle på nakken.

Jeg har søgt her men finder intet på den:

https://www.dkpto.dk/se-om-din-ide-er-ledig

Håber I kan hjælpe.

Pft.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må ikke benytte et navn som kan tjene til at være misvisende eller betyde tab af for retttighedshaver og med en fiktiv figur så er navnet jo givet deres ganske som du aldrig må bruge andres billeder eller tilsvarende materiale.

Brugte du navnet Anders And og et billede fra Disney ville du også blive stoppet. Find noget andet - Langt fra alle navne er nødvendigvis beskyttede, sådan figurer vil ofte være det men ikke så du ser det i DKPTO - mit bud, også ud fra deres svar er, at du vil få problem ved at bruge det

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Apr 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar John, det giver mening. Ved du hvor jeg få svar på om et navn er underlagt en rettighed?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Toftlund
Tilmeldt 17. Mar 06
Indlæg ialt: 90
Fra  Net2Skilte.dk Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Når du nu allerede har fået et svar fra firmaet, om at det må du ikke, så skal du bare holde snitterne væk, du kan være sikker på at de holder øje med dig.
Principielt er alt som nogen har fremstillet, ophavsret beskyttet også selv om det ikke er et registreret varemærk, eller copyright.
Selv en simpel tegning som du selv har tegnet på et stykke papir og scannet ind og lagt på din egen hjemmeside, den har du rettighederne på.
Enklere kan det næsten ikke siges.

Hans Meyer
https://net2skilte.dk - Alt i gadeskilte, roll-up, klaprammer, messediske, brochureholdere

Tilmeldt 6. Apr 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Hans

Tak for svar. Jeg har også tænkt mig at holde snitterne væk, det kan du være helt sikker på, jeg skal ikke have noget i klemme hvis jeg kan undgå det.

Men jeg skal i gang med at finde et nyt navn og i den forbindelse kunne det være lidt smart hvis man kunne tjekke om det var noget som andre havde en form for rettighed til. Det er jo ikke alt der nødvendigvis er lige kendt og kan tjekkes.

Fra Toftlund
Tilmeldt 17. Mar 06
Indlæg ialt: 90
Fra  Net2Skilte.dk Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Trine, så er det bare igang med at brainstorme og få skrevet en masse "mundrette" navne ned, eller kombinationer heraf. Brug fx et mindmap.
Når du har fundet en stribe navne, så begynd at google det bedste og se hvad der dukker op.
Start gerne med at google navnet i CVR registret og Proff.dk her kan du finde ud af om der i forvejen er et firma registreret med navnet i Danmark.

Hans Meyer
https://net2skilte.dk - Alt i gadeskilte, roll-up, klaprammer, messediske, brochureholdere

Tilmeldt 6. Apr 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Hans

Tak for super gode tips, det sætter jeg virkelig pris på. Jeg har aldrig lavet en hjemmeside før eller noget tilsvarende der skulle ud til andre, så jeg synes generelt at det er lidt af en speget sag.

I går kørte jeg forbi et firma der hed "Apple Jack" og der kom jeg faktisk til at tænke på om de overhovedet måtte hedde det, når det faktisk kommer fra en sang. Dolly opdager det næppe, men det jeg har gang i, er lidt samme dej.

Fra Toftlund
Tilmeldt 17. Mar 06
Indlæg ialt: 90
Fra  Net2Skilte.dk Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mht Apple jack bliver jeg dig lidt svar skyldig, men tror ikke der er problemer med det, det er jo ikke sangen de har kopieret :-)
Egentlig blot to navne og sat dem sammen.
Navne er også lidt kryptisk, der er fx ingen problemer med en lokal bilforretning "Børges Brugte Biler" i Aalborg og en lokal "Børges Brugte Biler" i Svendborg - men 2 i Svendborg, så vil ham der kom først have rettighederne - på nettet er det lidt anderledes da her er Danmark jo en samlet plads. Og det er jo på nettet du vil igang, og så er det vigtig at have sit eget navn for sig selv, og navnet må meget gerne også udstråle, hvad det er dulaver, eller handler med. Der er ikke meget ide i at hedde "Mormors Tehus" hvis man ikke sælger te :-)

Hans Meyer
https://net2skilte.dk - Alt i gadeskilte, roll-up, klaprammer, messediske, brochureholdere

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)