Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er opstart af hobbyvirksomhed en god idé?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Vallensbæk
Tilmeldt 12. Mar 18
Indlæg ialt: 90
Fra  Mine Favorit Opskrifter Skrevet kl. 08:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har tænkt mig, at starte min egen lille virksomhed hvor jeg sælger nederdele. Idéen kom af, at det ofte kan være svært at finde længere nederdele som både er pæne og er til at betale. Har ofte hørt mine veninder klage over det. 

Jeg har været ude på en masse hjemmesider og debatter, hvor spørgsmål om hobbyvirksomhed er kommet op. Meget af det giver mening, og som udgangspunkt vil jeg mene, at en hobbyvirksomhed vil være det rigtige for mig. Og alligevel bliver jeg i tvivl, da jeg ikke ved hvad der vil være det rigtige i lige netop min situation. 

Mine tanker er som følgende:

1. Min hjemmeside skal hovedsageligt bestå af nederdele. Jeg har et par designs jeg har tegnet som jeg kunne tænke mig at produceret, hvis jeg finder den helt rigtige producent til de rigtige penge. Jeg har også tænkt mig at tage kontakt til nogle leverandører. Så nu er jeg ved at finde ud af, om jeg kun skal have leveret fra andre, eller om jeg også skal sælge egne designs. 

2. Jeg har et deltidsarbejde jeg er glad for, så det her er bare lidt ekstra ved siden af. Jeg er dog ret dedikeret som person, og kommer nok til at bruge lidt mere tid på det end hvad jeg planlægger. Jeg er i gang med at lave en webshop, og har tænkt mig, at få printet nogle flyers m.m. som jeg kan sende med i pakkerne. 

3. Som hobbyvirksomhed sparer man en hel masse papirarbejde. Jeg har lavet et par webshops for min chef og ved at det kræver en masse arbejde, samt det tager lang tid før siden bliver rigtigt synlig. Selv med SEO arbejde skal man tage udgangspunkt i de konkurrenter der er. 

4. Med tanke på, at jeg ikke ved om jeg får fat i få kunder det første års tid eller lidt flere er det svært at afgøre om jeg bør få et CVR. nr. nu, eller om jeg bør gemme den del til senere. Jeg forestiller mig, at der ikke bliver det store salg i en meget lang periode. Men hvad nu, hvis virksomheden vokser på et tidspunkt! Vil det så være bøvlet at oprette det som enkeltvirksomhed senere, og bliver det bøvlet at momsregistrere til den tid?

Jeg vil gerne gøre tingene rigtigt fra starten af, og gøre tingene 100% lovligt. Derfor er mit simple spørgsmål egentlig bare:

Er det realistisk at starte min virksomhed som en hobbyvirksomhed? 

Jeg håber at I kan være behjælpelige, og ellers undskylder jeg den lange smøre ;)

Venlig hilsen Miriam

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 5. Nov 12
Indlæg ialt: 608
Skrevet kl. 09:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej,

MiriamZC:
Er det realistisk at starte min virksomhed som en hobbyvirksomhed? 

Ja, men ikke nødvendigvis fornuftigt.

At drive en webshop som hobby er dødens pølse. Hvis du ikke kan forestille dig at det giver overskud indenfor 3 år så lad være med at gøre det. Hvis du derimod tror det vil give overskud indenfor en overskuelig fremtid, så få et CVR nummer med det samme. Med en enkeltmandsvirksomhed kan du f.eks. trække et evt. underskud fra i din personlige indkomst.

Hvis dit formål med virksomheden er at skabe overskud er det 100% lovligt - også hvis du fejler. Det er ikke ulovligt at være dårlig til at drive forretning.

Fra Vallensbæk
Tilmeldt 12. Mar 18
Indlæg ialt: 90
Fra  Mine Favorit Opskrifter Skrevet kl. 10:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Tak for dit svar. Det giver god mening :)

Så skal jeg bare dykke nærmere ned i det. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

MiriamZC:
3. Som hobbyvirksomhed sparer man en hel masse papirarbejde
det er vel ret begrænset hvad du sparer af papirarbejde

Du skal føre fuldt regnskab uanset hvad og det du gør er nok slet ikke hobbyvirksomhed - men blot en meget lille alm virksomhed. Hobbyvirksomhed har samme krav til regnskab hvis udgifter skal trækkes fra, som alle andre - til gengæld må der ikke angives underskud til skat, modsat alm erhvervsvirksomhed med overskud for øje

Du lyder til at gøre det for overskud faktisk. Det må du gerne gøre som CPR person, stadigt med fuldt regnskab og udvidet selvangivelse. Fordelen er, at du ikke har et CVR der kan drille ved evt dagpenge eller i forhold til om du må have det, for dit arbejde 

Bagdelen er, at du får besvær med banken ofte, da den ikke er vild med erhverv over privat konto idag + besvær med evt betalingsløsning mm

Du kan stifte et PMV = virksomhed uden moms, hvis du ved du holder dig under 50.000 kr i omsætning på alle 12 mdr perioder. Det ville nok være mit valg, men det er ikke noget der er så let at leve af, det du kaster dig ud i, men derfor kan det jo godt være sjovt og et forsøg værd.

Du kan for 55 kr få min E-bog Personlig virksomhed om både PMV og alm enkeltmands med moms (og I/S), stiftelse, regnskab, skat, moms og en masse mere letlæst (findes også som paperback) det ville nok være en meget god start for dig http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Vallensbæk
Tilmeldt 12. Mar 18
Indlæg ialt: 90
Fra  Mine Favorit Opskrifter Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Så vidt jeg har forstået det, Så kan man ikke importere / eksportere til udlandet med PMV virksomhed?

Fra Assens
Tilmeldt 7. Jul 13
Indlæg ialt: 161
Fra  FrontWeb - Webbureau | Hjemmesider, Webshop & Grafik Skrevet kl. 17:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:30
Hvor mange stjerner giver du? :

MiriamZC:

Så vidt jeg har forstået det, Så kan man ikke importere / eksportere til udlandet med PMV virksomhed?

du kan ikke importere og esportere i PMV nej - det kræver importregistrering mm - og det kan man ikke have i et PMV. I prinsip er det ikke et krav at man samtidigt momsregistrer - men hvordan man idag teknisk registrerer personlig virksomhed alene med import og eller eksport registrering som eneste pligter, aner jeg ikke. Det er måske også lidt meningsløst at rode med, hvis man virkeligt seriøst mener, man ikke vil over 50000 kr på enhver 12 mdr periode

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)