Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan fører jeg kørebog (kørselsgodtgørelse) ?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Oct 17
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg driver dagligt et IVS selskab hvor jeg kører ud til mine kunder, og har netop privatlieaset en bil. 

Jeg sidder nu og skal finde ud af hvordan jeg bør holde styr på min kørsel!

Jeg vil løbende aflevere min kørsel til min revisor, som vil stå for det administrative for mig, men jeg er helt grøn på området vedr. det at føre kørebog.

Jeg har haft min første erhvervsmæssige kørsel i morges, og derfor skrevet følgende i en lille notesbog: 

KØREBOG: 

d. 27/2-2018

(kl. 6.15) Firmaadresse (km start XX) - (kl. 6.39) kundens adresse (km slut XX)

(kl. 9.00) Kundens adresse (km start XX) - (kl. 9.28) firmaadresse (km slut XX)

i alt kørt = XX kilometer

Jeg er klar over at hvis jeg f.eks på vej hjem har et privat erinde, skal registrere dette også. Men jeg skal vel ikke registrere min private kørsel udover i kørebogen vel? For så synes godt nok at det i så fald er besværligt at skulle sidde med den kørebog altid. 

Men hvordan ser det ud det jeg har gjort? Hvad bør der evt. gøres anderledes? 

På forhånd tak! 

Med venlig hilsen 

Fra Årslev
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 254
Fra  KH Finans Danmark ApS Skrevet kl. 13:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Umiddelbart lyder det fint, det du har gjort indtil videre. Husk for at få fradrag for dine firma-km, at dit selskab skal betale dig en reguler løn for dit arbejde (men det lyder også til at det er tilfældet.)

Der findes givetvis en del Apps, som også kan hjælpe dig med at holde styr på kørselsregnskabet. Jeg har dog ikke selv erfaring med nogle af dem, men det kunne måske lette hverdagens administration lidt.

Mvh. Kasper

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Ser godt ud - KM stand bare på hver side af samlet erhverv - for at adskille privat og erhvervskørsel. Evt tilføj kundenavn så det er lettere at dokumentere end kun adresse. Dit private skal du ikke tænke på, det kan skat se af at du har KM stand på hver side af erhverv, og dermed bedømme at der er plads til det

Husk det i IVS udbetales som skattefri godtgørelse og skal indberettes til skat sammen med lønnen (ikke som fradrag - det er personlig virksomhed) og at du skal have en reel løn samtidigt

se evt https://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 20:21
Hvor mange stjerner giver du? :

KasperH:

Der findes givetvis en del Apps, som også kan hjælpe dig med at holde styr på kørselsregnskabet. Jeg har dog ikke selv erfaring med nogle af dem, men det kunne måske lette hverdagens administration lidt.

Google Sheets, lav excel-skabeloen. Upload til Google sheets, og anvend din smartphone til indtastning af dato + km start og slut.

Kan det føres i et regneark, så har vi alle gratis regne-ark adgang i lommmen og arket ligger i skyen.

Print til pdf/papir og underskriv, send til revisor/bogfører ved månedsafslutning - rimelig nemt at føre.

Hanssing

Tilmeldt 1. Jun 16
Indlæg ialt: 281
Fra  www.MyNewArt.dk Skrevet kl. 23:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige et hurtigt spørgsmål til John:

Er det forstået korrekt, at hvis man har en enkeltmandsvirksomhed, så får man fradrag for sine KM-penge, og hvis man har et selskab (APS fx), så udbetaler man selvsamme takst skattefrit? (Kørsel i egen bil og ejer selv firmaet)

I så fald kan det jo næsten svare sig at oprette et selskab udelukkende på baggrund af dette, hvis man køre 15-20.000 km om året i firma-regi.

Eller har jeg misforstået noget? :)

Flotte, abstrakte og billige malerier - Allesammen håndmalet og i rigtig god kvalitet - Besøg galleri mynewart - Malerier til salg.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:38
Hvor mange stjerner giver du? :

mynewart.dk:

Lige et hurtigt spørgsmål til John:

Er det forstået korrekt, at hvis man har en enkeltmandsvirksomhed, så får man fradrag for sine KM-penge, og hvis man har et selskab (APS fx), så udbetaler man selvsamme takst skattefrit? (Kørsel i egen bil og ejer selv firmaet)

I så fald kan det jo næsten svare sig at oprette et selskab udelukkende på baggrund af dette, hvis man køre 15-20.000 km om året i firma-regi.

Eller har jeg misforstået noget? :)

ja det har helt samme værdi. Ejer du selskab og betaler pengene til dig - så betaler du dem jo selv og kunne have taget dem som løn (med skat) i stedet - så den samlede værdi er helt ens i selskab og personlig virksomhed - nemlig fradragsværdien af dem 

Selskabet betaler jo med dine penge når det er dit selskab - så det aldrig andet end fradragsværdien værd

Om noget er der i personlig virksomhed den fordel, at man må få fradraget uanset hvad mere eller mindre mens man  i selskab SKAL have en reel løn samtidigt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Oct 17
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 13:57
Hvor mange stjerner giver du? :

 

 Jeg har nu lavet et word dokument, hvor jeg detaljeret føre kørebog indtil jeg lige har fundet ud af den nemmeste måde at gøre det på for mig (det er i hvert fald ikke denne her). Sig endelig til hvis jeg mangler noget :-) 

Mandag d. 26/2-2018

Kunde(r): Kundens navn

 (kl. 6.15) - Min firmaadresse (km start XX)

 (kl. 6.39) - Kundens adresse (km slut XX)

(kl. 9.02) - Kundens adresse (km start XX)

(kl. 9.29) - Min firmaadresse (km slut XX)

 

Samlet kørsel for ovenstående dato = XX kilometer

Samlet kørsel siden 26/2-2018 (første gældende dato for erhvervskørsel) = XX kilometer

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)