Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Et samarbejde mellem min virksomhed og en grafiker, som først bliver afregnet på et senere tidspunkt

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Nov 08
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, den overskrift lyder måske lidt mærkelig men lad mig kort forklare, hvad jeg skal have hjælp til:

Jeg vil gerne starte en virksomhed (IVS) og lave et samarbejde med en hobby grafiker, som eventuelt har en PMV. Der er ingen penge i mit IVS, så øvelsen går ud på, at grafikeren laver et stykke arbejde for min virksomhed og f.eks. sender en regning fra sit PMV, men (aftalt mellem begge parter) først bliver betalt, når min virksomhed får solgt produktet og får en indtjening.

Det hele læner sig nok af noget joint venture, som vil få nogle til at foreslå, at jeg og grafikeren laver et IVS og ejer 50/50, men det er ikke dét, som jeg er interesseret i, da grafikeren måske kun vil være med en del af vejen, men selvfølgelig stadig skal have betaling (når der kommer penge i kassen i IVS'et) for sit arbejde, og hvor en anden grafiker så vil komme og overtage projektet på samme vilkår for udbetaling af "løn"/udsendelse af regning.

Så for at sige det på den lidt kedelige måde, hvilke muligheder er der for at min virksomhed kan skylde penge (lovligt og ifølge aftale med den anden part) til en grafiker som har udført et stykke arbejde men først kan få sit tilgodehavende under den forudsætning, at produktet bliver solgt og begynder at generere en omsætning i min virksomhed?

Mvh Martin Baun

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Skylde penge = aftale at betale om laaang tid må man som gerne, men PMV ejeren bliver beskattet af beløbet med det samme og du skal indberette det som honorar på hans CVR nr da han er uden moms. Det vil han nok ikke

En anden løsning med at han arbejder gratis og slet ikke fakturerer noget før du siger til, virker heller ikke attraktiv helt ærligt - men kan vel som sådan aftale. Jeg ville bare ikke være aftalepartner PMV på det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Nov 08
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 22:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar - men lige for at være helt sikker på det du skriver, så er der ingen konstruktion/kontrakt eller aftaleform, hvor den ene part kan skylde den anden part et beløb på nogle klare betingelser UDEN at parten med det tilgodehavende beløb skal betale skat af det, før pengene faktisk kommer til udbetaling?

Jeg synes nemlig en revisor fortalt mig, at 2 virksomhed kan aftale alt mellem himmel og jord, da det er 2 stærke parter (hvis jeg husker hans udtryk korrekt), og hvis nu produktet aldrig bliver solgt (som kunne være en af betingelserne) eller min virksomhed går konkurs, så har den virksomhed med det tilgodehavende beløb betalt skat af nogle penge, som aldrig blev udbetalt. 

Fra Assens
Tilmeldt 7. Jul 13
Indlæg ialt: 161
Fra  FrontWeb - Webbureau | Hjemmesider, Webshop & Grafik Skrevet kl. 23:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Baun:
Tak for svar - men lige for at være helt sikker på det du skriver, så er der ingen konstruktion/kontrakt eller aftaleform, hvor den ene part kan skylde den anden part et beløb på nogle klare betingelser UDEN at parten med det tilgodehavende beløb skal betale skat af det, før pengene faktisk kommer til udbetaling?
Jo der kan laves den slags aftaler men så skylder man jo heller ikke - det gør man først når aftalen er fuldbyrdet  og et PMV der gik med på den ville i mine øjne have tabt sutten helt ærligt Stick out tongue

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Skal der ikke bare laves en aftale om kommission?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Skal der ikke bare laves en aftale om kommission?

jo - men er det attraktivt for en grafikker at lave kommisionsaftale i PMV eller andet - når det hele skal laves UDEN nogen garanti for der nogen sinde bliver et salg?

Jeg synes ofte man ser de her IVS tanker som vil have en gratis udvikler -. IT, logo, Grafiker osv med uden betaling - Nogen gange mod ejerskab en gang i fremtid, andre gange mod royalty/provision, men du ved sikkert også godt Henrik, er det er ikke BARE at gøre, for det er ikke spor let at lave en aftale, som virkeligt sikrer den der arbejder helt gratis - en provision, og kontrol over, at den provision falder korrekt på korrekt indtægt siden osv
Det er IKKE spor let - bare at sige - 

Henrik Koudahl:

Skal der ikke bare laves en aftale om kommission?

i det praktiske liv den en helvxxxdx masser kontrakt erfaring. Det ender let i igen ting til grafikeren / logo manden /IT manden /app udvikleren

:)  Det kan sagtens laves, men jeg advarer bare mod at man indgår den slags på må og få

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Det kan sagtens laves, men jeg advarer bare mod at man indgår den slags på må og få

Risikoen er begrænset beløbsmæssigt når vi taler om en leverandør i et PMV. Kompleksiteten i en aftale er dermed også begrænset. Mon ikke der ved hjælp af google kan findes en fornuftig skabelon som man kan bruge indtil det tager et større omfang. I en sådan aftale kan pris mv jo fastsættes.

Det vil omvendt - som du selv er inde på - være surt at personen i et PMV reelt risikerer at blive beskattet nu af penge som han måske ikke har fået eller først får længere ude i fremtiden. 

Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Nov 08
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 09:38
Hvor mange stjerner giver du? :

John: Okay, så det kan sagtens laves, men jeg kan næsten høre på dig, at der skal noget jura ind over, da kontrakten mellem PMV og IVS så skal gå på, at nogle bestemte kriterier skal være opfyldt før PMV kan sende en regning til IVS på udført arbejde?

Jeg er med på, at det ikke er den bedste løsning for grafikeren og måske heller ikke mig selv, da mange selvfølgelig vil springe fra, men når kassen er tom, så er der ikke så mange muligheder, tænker jeg. Faktisk skrev Frontweb.dk til mig privat (længere oppe i tråden), at de muligvis godt kunne være interesseret i sådan en løsning ;-) men det bygger da rigtig meget på tillid mellem de 2 parter.

Så nøgleordene er at lave en kontrakt hvor nogle betingelser skal opfyldes for at en kommission kan blive udbetalt til PMV. Så hvis/når de betingelser så bliver opfyldt, så kan PMV sende IVS en regning og missionen er fuldført?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jep - en kontrakt som klart specificerer hvornår betingelser for betaling er opfyldt og en stor tillid mellem grafikeren der skal lave arbejdet og dit IVS

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)