Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattemæssige og regnskabsmæssige konsekvenser af køb af elektronik i enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Oct 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 09:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Lad os antage, at jeg opretter en enkeltmandsvirksomhed pr 1/10 med regnskabsår januar - december.

Jeg køber nu et stykke elektronik til 10.000 excl. moms (12.500 incl. moms), som udelukkende skal bruges i virksomheden (det er ikke en computer)...

Her opstår der så lidt uklarheder for mig...

Jeg er med på, at jeg skattemæssigt skal straksafskrive det, da værdien er under 13.200. Men hvad gør jeg, hvis jeg ikke når at omsætte nok i det indeværende regnskabsår til at udnytte fradraget på de 10.000? Der er jo trods alt ikke lang tid tilbage af hverken regnskabsår eller skatteår - og omsætningen vil jo være stærkt begrænset eller måske ikke eksisterende det første stykke tid.

På samme måde, hvad gør jeg da mht momsafregning? Hvis jeg ikke når at omsætte nok til at udligne de 2.500, får jeg så de penge tilbage af skat?

Hvordan behandler jeg posten i regnskabet? Skattemæssigt er det helt udskrevet med det samme, men i firmaets regnskab er det vel nærmere et aktiv, der falder med en procentsats om året?

Hvis virksomheden lukker og jeg skal købe aktivet tilbage, hvad gør jeg da? Jeg skal jo købe det af mig selv? Og hvordan med moms og til hvilken sats?

Tilmeldt 22. Oct 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Og lige endnu et opfølgende spørgsmål:

Er det korrekt forstået, at min private indboforsikring eksempelvis ikke vil dække ovenstående, da jeg jo netop ikke ejer den selv?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :

I enkeltmands har du jo fradrag for underskud i personlig indkomst, så afskrivningen skattemæssigt bliver fuldt udnyttet med det samme (i selskab var den blevet til fradrag i næste års overskud) Alt sammen forudsat du kan vise skat, at aktivet ikke er et du har i hjemmet og at det normalt også ville blive brugt privat, for så skal det deles.

Hvis du lukker så skal varer tages ud af dig selv til indkøbspris + moms og af 3 person til det de vil give, og aktiver hvis du selv tager dem ud til indkøbspris i anskaffelsesåret og så til den pris du kan sandsynliggøre via f.eks DBA eller andet (og endeligt ikke til lavere) Her er momsen lidt mere speciel. Den er fuld i anskaffelsesåret, og så går den ned med 20% per år indtil den år 6 bliver 0

Alt det med skat og moms, afskrivninger og sågar lukning er godt beskrevet i min bog netop til folk med enkeltmands i letlæst form, som e-bog eller paperback her http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html 

Din private indbo dækker intet firmamæssigt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Oct 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes, det er svært at forstå, at jeg skal købe noget af mig selv. Altså, jeg ER jo virksomheden. Så jeg skal overføre 10.000 kr til mig selv?

Hvordan ser eksemplet ud, hvis jeg i stedet for havde oprettet et PMV, der skulle bruge det samme aktiv? Kan jeg så få fradrag for de fulde 12.500 kr eller kun den momsfrie del (10.000) i regnskabsåret?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved lukning så skal det du har købt og haft fradrag for og momsfradrag jo ud igen. Det kan ikke ske på andet vis end det sælges ud (eller dokumenteres ødelagt)

I PMV ville du have fradrag for de 12.500 ja og ikke momsfradrag. Ved lukning ville du skulle købe det ud igen for 12.500 i anskaffelsesåret og ellers til dokumenteret værdi MINDST

Det som sker er jo blot, at du så dermed mister fradraget en jo så ejer tingen selv personligt Du ejer ikke personligt og er IKKE firmaet i forhold til aktiverne og evt varer De tilhører dit CVR. Ellers ville alle da lave firma, købe en masse og trække fra (og moms fra normalt) og så lukke og have alle tingene personligt Stick out tongue

overvej bogen Personlig virk  for det er surt ikke rigtigt at forstå den type ting det kan koste dyrt en dag

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 16:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo ikke sådan at du fysiks skal overføre penge. Det er bare bogføringspostering når du laver dit årsregnskab, hvor du indtægtsføre (kreditere) de 12.500, hvorved skat vil få sin moms tilbage, og udgiftsføre (debitere) 12.500 på privatforbrug kontoen.

Det ændre ikke noget ved PMV der skal du bare medregne momsen og ikke få fradrag for moms.

 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)