Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Energilagring i naturgasnettet - Solcelleplatform

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Aug 17
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 08:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

Jeg er igang med udvikling af en flydende solcelleplatform som skal producere brint og ilt. Platformen skal ligge i vandet og enten være forankret, eller eventuelt flyde lidt rundt. Ilten bobles op nogle meter under havoverfladen - og afsætter dermed en del ilt til vandet for at reducere iltsvind. Brinten gemmes, eller sendes ind til land via en fleksibel slange under lavt tryk, og lagres i naturgasnettet hvor det blandes med naturgas.

Platformen kan skræddersyes i alle størrelser. 

Jeg tænker at man kunne lave et pilotforsøg med evt DONG eller Energinet såfremt de kunne se potentialet. 

Jeg overvejet at færdiggøre en 3D CAD model med forretningskoncept og behov for likviditet - men har nok brug for hjælp til det kemiske, jura og evt investorer.

Er der nogle der synes det lyder realistisk?

Jeg er selv maskiningeniør fra DTU.

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 09:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Som jeg læser det, er det en realativt simpel konstruktion hvor du benytter energien fra solcellen til at spalte havvandet i brint og ilt ?

Problemet idag er jo netop energilagringen. Vi producerer idag vindmøllestrøm, hvor vi forærer store mængder gratis energi til Tyskland fordi vi ikke kan lagre energien. Som jeg forstår dig er din energilagringside at blande brinten med naturgassen. Brint er en meget ren og effektiv energi, men problemet er at den kun kan lagres "rent" under stort tryk med de kendte kommercielle teknologier. 

Ideen står og falder med hvad pris du kan producere brinten til og hvad pris DONG m.fl vil give for brinten, det regnestykke bliver du nødt til at sætte op først.

Det er store drenge du er oppe imod, Dong m.fl. som spiller det politiske spil, om de vil give din ide en fair chance er svær at forudse.

Din ide bygger på kendt teknologi, det kan være en fordel, men det kan også være en bagdel da ideen er nem at efterligne og den vil være svær at patentsikre.

Lidt hurtige input til din gode ide

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 09:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Nok lidt urealistisk desværre

søndedeling af vand ved elektrolyse er kræver rigtigt meget enegi da processen Ikke er specielt effetiv ( stort energi tab)

At bringe brinten i land, vil formodenligt også være meget vanskeligt, da der kræves en ekstrem tæthed at alle materialer pga. Brintmolekylets meget lille størrelse. ligeledes vil naturgasnettet som er levet af plast formodentligt ikke være tæt nok til at kunne håndtere brint da det vil trænge igennnem plasten.

iøvrigt tvivler jeg på at man vil blande naturgas og bri t sammen i gasnettet.

Tilmeldt 1. Aug 17
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 09:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det er en meget simpel konstruktion.

Der er flere ting som gør sig gældende ved elektrolysen og prisen:

Solcelleprisen er faldende, og vedligeholdelsen er meget lav for platformen. Selvom det kræver en del energi at spalte vand til brint og ilt er energien til rådighed - det er blot et spørgsmål om hvad prisen pr m3 brint vil være. Naturgasnettet kan uden problemer indeholde brint, se fx her: http://www.biopress.dk/PDF/brint-i-naturgasnettet-har-lange-udsigter

Jeg synes også at have læst et sted at der har været en del mere brint i nettet end der er idag. Så den er vi ude ovre.

Processen kan (Og skal) formentlig raffineres, og i den første version er der et system som først trækker havvand ind og laver omvendt osmose for at filtrere urenheder og salt væk - herefter anvendes en katalysator til at spalte vandet (NaOH eller KoH) - som jo ikke selv opbruges ifm. reaktionen.

Jeg må kigge på prisen jeg kan konkurrere med på :-)

Tilmeldt 1. Aug 17
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 09:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Finn - jeg glemte at nævne at du har delvis ret mht. opbevaringen af brinten:

Fordi brint fylder så meget skal man enten have et enormt volumen, presse det meget sammen eller opbevare det ved meget lave temperaturer. Det er netop førstnævnte jeg vil udnytte - gasnettet i Danmark har et enormt volumen. Der kan lægges enormt meget brint ind ved et lavt tryk.

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 10:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er netop der din ide er god, at udnytte gasnettet som et stort lavtryks lager.

Som et lille input, ville jeg tænke vindmøllerne med, istedet for at forære store mængder energi til Tyskland kunne man udnytte denne næsten gratis energi til at producere brint i stedet. Det er måske ligeså billigt at producere brinten herfra, som fra solcellerne, så slipper man for anlægsinvesteringerne i de flydende solcelleanlæg eller også begge løsninger til brint produktion. Sol og vind supplerer hinanden fint, dog er Danmark ikke det store solland, men det er der andre steder der er. 

Tilmeldt 1. Aug 17
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt sikkert.

En kombination ville jo helt sikkert give den største gevinst.

Jeg må se hvad man kunne sælge til, tak for input :-)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)