Det er jo egentlig god undervisning for os andre. Man bør vide hvordan det hænger sammen. Men hvis vi lige taler om YourPay: Hvad odds har YourPay som det er i øjeblikket?
Har YourPay slået et meget stort brød op? |
Cookie - John Hannover:Fint og indløseren er så ikke quickpay men er feks Epay eller?
Lad os tage eksemplet med Nets dankort og epay. Nets er indløseren, epay er betalingsgateway (de har programmeret adgang til nets i et fint vindue men har aldrig noget med pengestrømmen direkte at gøre). Chargebacks skal betales af webshoppen, hvis shoppen er konkurs så skal indløseren dække.
Cookie - John Hannover:Quickpay laver aftale med shoppen og der stilles vel aldrig krav om garanti som hos Nets - eller?
Betalingsgateways som quickpay og epay kræver ikke garanti for noget fordi de ikke skal dække tab, de har bare lavet programmeringen og udlejet deres software til webshoppen gennem f.eks et månedligt gebyr.
Cookie - John Hannover:er det så Epay f.eks der garanterer kunden pengene tilbage for kreditkortbestillinger ved retur eller fejl leverancer?
Nej det er webshoppens ansvar, hvis denne er konkurs er det indløserens ansvar, f.eks. nets,valitor,teller osv.
Cookie - John Hannover:og hvis det ikke er Epay eller Epay går konkurs er det så kundens enkle bank der skal sende penge retur, selv om shoppen måske har 0 kroner på kontoen og ikke har ret til kredit (for som jeg læser det, kan aftale med ex quickpay laves uden banken skal godkende og uden sikkerhed)
Igen er det lige meget om epay gik konkurs da de intet har med pengestrømmen at gøre, det ville selvfølgelig ramme shoppen på kort sigt fordi "programmeringen" så ikke er tilgængelig.
Cookie - John Hannover:Det som undrer mig er, hvordan det kan være at Nets ofte vil kræve en eller anden sikkerhed, men alle andre tilsyneladende ikke gør det. Hvem dækker de tab som der vel MÅ være??
Nets kan tillade sig en "over" garanti fordi de har monopol på dankortet, til skade for vores nystartende erhverv. Andre indløsere laver en sober risikovurdering af shoppens mulighed for konkurs, og ligeledes en vurdering af om store antal chargebacks kan forekomme. Andre indløsere kan dog også forlange f.eks. en bankgaranti hvis shoppen er i en branche med mange chargebacks el. konkurser.