Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan mit firma forære mig benzin/sikring af kundebetaling?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Aabenraa
Tilmeldt 14. Apr 12
Indlæg ialt: 273
Fra  Duet IT Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Først og fremmest stor ros for et fantastisk og hjælpsomt forum. Jeg har i mange år været med på sidelinien, men nu er det rent faktisk relevant for mig at stille spørgsmål og deltage i debatter, da mit første firma er under opsejling. Det bliver en spændende tid! Jeg håber desuden at spørgsmålet er stillet i det korrekte forum.

Jeg mangler lidt hjælp i forhold til et par ting. Mit firma bliver et enkeltmandsfirma, hvor jeg (forhåbentlig) kommer til at køre en del firmarelaterede kilometer i mit private køretøj.

Helt simpelt: Hvordan tackles det nemmest? Der skal naturligvis føres kørebog for firmaet i forhold til mit regnskab og indberetning til Skat, men hvordan er det lige med hvem-betaler-hvad?

Jeg kan vel få et firmakort som benyttes til at tanke bilen til priser som er excl. moms, men så er jeg vel ikke længere berettiget til kørselsfradrag? Eller er man stadig det hvis man kører i den private bil, men får betalt benzinen af sit firma? Med hensyn til kørselsfradrag, er man stadig berettiget til det hvis man opkræver et gebyr til kunden for at sin kørsel? Jeg er meget forvirret omkring dette område, så fortæl gerne om hvad I gør og hvad der er mest ansvarligt. Der er sikkert også muligheder som slet ikke er overvejet herfra.

Derudover ét andet lille spørgsmål: Hvordan sikrer man sig at ens kunder rent faktisk betaler sine regninger, hvis man vil tilbyde andet end kontantbetaling? Jeg tænker her en faktura med mulighed for bankoverførsel. Man kan begynde at sende rykkere osv., men har man reelt nogle muligheder for at inddrive sin gæld hvis en kunde direkte har snydt én og ingen intentioner har om at betale? Er det noget man forsikrer sig ud af?

På forhånd tusinde tak for alle der vil bruge fem minutter på et svar.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Hvis det er en hvidpladebil er det altid inkl. moms(få undtagelser ved lesing af hvidpladebil).

Forstår ikke rigtig dit spørgsmål..skal du have fri bil eller hvordan?

Der er en risiko, når man handler mod faktura..........sådan har det altid været.

 

MvH

Peter

Fra Aabenraa
Tilmeldt 14. Apr 12
Indlæg ialt: 273
Fra  Duet IT Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter,

Tak for svaret. Det er måske lidt forvirrende formuleret, men området er også en smule forvirrende for mit vedkommende.

Mit bil er et privat køretøj på hvide plader, som forbliver i mit navn og registreret som et privat køretøj. Der er intet med fri bil eller at køretøjet bliver overdraget til firmaet. Jeg kommer i det køretøj til at køre en del firmarelateret kørsel, og mit spørgsmål var sådan set hvordan man mest enkelt holder styr sine udgifter i forhold til dette.

Vil det nemmeste for alle parter være hvis jeg blot betaler benzin fra min private konto, og derefter indberetter det som firmarelateret kørsel til statens takster? Eller har jeg misforstået hvordan det helt konkret fungerer?

Derefter et lille bonusspørgsmål om hvorvidt man kan opkræve et gebyr for kørsel til sine kunder, hvis man samtidigt benytter sig af kørselsfradrag.

Jeg håber det var en smule mere forståeligt.

Hilsen,

Brian

Tilmeldt 19. Oct 10
Indlæg ialt: 76
Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Brian

 

Jeg havde samme problemstilling som dig dengang jeg startede min virksomhed. Jeg har gjort det at jeg har købt en Autolog (der findes uden tvivl andre fabrikater), dvs. en elektronisk kørebog. Det smarte ved den er at der er en GPS monteret i bilen, som selv laver kørebogen for dig. Det eneste du skal er at logge ind i deres medfølgende software og derefter downloade kørebogen, og krydse af de ture der er privat, og de ture der er erhverv. Derefter regner den selv din kørselsgodtgørelse ud, og du kan så udbetale de penge fra dit firma alt efter hvordan det er strikket sammen.

Den eneste ulempe ved det er at du selv skal lægge penge ud for benzinen, men hvis det ikke er et problem for dig, syntes jeg det er den mest optimale løsning.

 

MVH Jannik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen meget enkelt..du bruger bare kørsel efter statens takster.

Benzin mv. betaler du så privat.

Husk, at du skal momse dette ved viderefakturering til kunder. Gebyr ja...no problem.

 

MvH

Peter

Fra Aabenraa
Tilmeldt 14. Apr 12
Indlæg ialt: 273
Fra  Duet IT Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aksel,

Tak for svaret og sjov lille dims. Jeg anede ikke der fandtes sådan noget. Jeg vil i starten forsøge at holde mine udgifter på et minimum, så der bliver det den sure løsning med et stykke papir og en pen - men hvis firmaet opnår succes og meget kørsel, er det helt klart noget der kan overvejes.

Peter: Atter tak for dit svar. Nu er det hele lidt mere forståeligt. Med hensyn til at momse det ved viderefakturering, er det ikke kun hvis jeg opkræver kunderne pr. kørt kilometer? Min idé var umiddelbart at opkræve et fast gebyr uanset distance, eftersom jeg kun dækker et lokalområde - i hvert fald til at starte med.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Du skal altid momse kørsel, som du viderefakturerer, om det så er via km.penge, timeløn eller

what ever er underordnet.

 

Peter

Fra Aabenraa
Tilmeldt 14. Apr 12
Indlæg ialt: 273
Fra  Duet IT Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar Peter.

Jeg skal vist have læst lidt mere op på alt det med moms - det lader til at være en større mundfuld end først ventet. Hvis der er nogle som har anbefalinger til gratis dokumentation eller eventuelle bøger der gør det hele lidt nemmere for en taldum nystarter, så ville det blive prissat. :-)

Hilsen,

Brian

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)