Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skæreplotter - hvilken bør jeg kigge efter?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 26. Oct 09
Indlæg ialt: 51
Fra  Sirlig Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er på tide at jeg får mig en skæreplotter, og jeg har nu søgt nettet tyndt efter mere viden om de plottere der kan stå i privat bolig (læs: dem der ikke fylder 40 kvm).

Jeg synes nu alligevel jeg er meget i tvivl: hvad skal jeg gå efter? Jeg arbejder på mac, og husker fra min tid som skiltemagerelev, at jeg blot brugte illustrator, lave outline og så var filen nærmest klar til plotteren - og når jeg så læser diverse tråde, guides osv., står der tit og ofte der hører speciel software med til at lave tekst og figure, hvilket begrænser lidt min kunnen med sådan en plotter, hvis ikke den er kompatibel med illu/eps/ai filer.

Måske sidder her en - eller flere - der lige ved hvad jeg skal bruge. Økonomien er ikke det mest vigtige, jeg vil bare gerne have et ordentligt produkt der virker altid, fremfor et billigt der kun kan give mig et godt resultat ind i mellem.

Min tanke er at plotteren skal have en max skærebredde fra 70-90 cm 

Tilmeldt 13. Mar 12
Indlæg ialt: 400
Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :

ja de fleste plotter ligner hinanden, når du kikker på dem i den brede, men køb en 120 det er billigere i folie, du skal ikke betale for at den flækket, men har du plads og råd skal du selvfølge have en zünd

 

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 26. Oct 09
Indlæg ialt: 51
Fra  Sirlig Skrevet kl. 07:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Den ser fancy og lækker ud! Men så stort er mit behov ikke. Jeg skal ikke leve af plotteren, det skal blot være en sidegevinst. Jeg synes dog at skærebredden på 120 cm virker stor ift. hvilke ruller jeg før har arbejdet med? Jeg siger i hvert fald tak for din respons

Fra Roskilde
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 422
Fra  LivetSomSenior ApS Skrevet kl. 09:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kender Michael som har www.skilteproduktion.dk. Han er normalt flink til at vejlede - tag eventuelt fat i ham og se om han forhandler en skæreplotter der matcher dine behov.

Jeg ejer LivetSomSenior, som forhandler praktiske hjælpemidler til ældre og handicappede - se vores hjemmeside.

Tilmeldt 13. Mar 12
Indlæg ialt: 400
Skrevet kl. 09:20
Hvor mange stjerner giver du? :

du kan få den med et kort bord så fylder den ikke så meget, der er mere spild mår du skære på alm skæreplotter, den rykker skæv eks, 

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Prøv at tage et kig på f.eks. Http://vikiallo.dk
At købe en Zund er helt skævt i forhold til hvad du har brug for. Det er en fladtbed fræser/skærer og fylder meget, kræver eksternkompressor m.m. Og så er du oppe i et prisleje som nærmer sig en halv mill afhængig af konfiguration.

Det du bør kigge på er en skæreplotter som kører med ruller. Det er det som 98% af alle mindre skiltevirksomheder kører med.

Afhængigt af tegnebogen, så vil jeg pege på en Roland eller en Graphtec. Begge fås i forskellige størrelser, men vælg en der enten passer til hel rullebredde 126 cm eller halv rullebredde 63 cm. De fleste forhandlere af folie tilbyder ofte folierne i begge bredder.

Begge maskiner drives af deres egen software som kan importere en EPS, CDR eller AI fil og derved kan du bruge Illustrator til at lave dine designs i.

Uanset hvad så pas på med at købe en brugt maskine, med mindre det er via en forhandler som kan give en garanti. Mange skæreplottere som bliver solgt er maskiner som er slidt ned eller har fået en skade. Og da det er præcisionsmaskiner, så kan et lille uheldigt "bump" være ensbetydende med at maskinen altid vil skære skævt eller lave andre unoder som kun viser sig indimellem.

/Jesper
Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 26. Oct 09
Indlæg ialt: 51
Fra  Sirlig Skrevet kl. 16:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Norbøll

Mange tak for dit brugbare (og udpenslede) svar. Det er også mit umiddelbare indtryk, at den er lidt stor sådan en krabat - det skal nemlig blot være til et par større stickers i ny og næ og en smule salg.

63 cm folieruller lyder også som det vi kørte med tidligere (dog på en kæmpe kæmpe Roland maskine - den var lækker, men slet ikke det behov jeg har). En mindre kan nok gøre det. Brugt er heller ikke noget jeg satser på, men tak for at gøre mig opmærksom på det, det kunne jo være jeg ville falde i.

Roland og Graptech vil jeg kigge mere på! Og fedt hvis de kan tage de filer - det er nemlig ret vigtigt for mig ikke at blive begrænset i mine udfoldelser ved at jeg kun kan bruge ét program og ikke illustrators uendelige muligheder.

Tak! :-)


 

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 26. Oct 09
Indlæg ialt: 51
Fra  Sirlig Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :

hardworker:
Jeg kender Michael som har www.skilteproduktion.dk. Han er normalt flink til at vejlede - tag eventuelt fat i ham og se om han forhandler en skæreplotter der matcher dine behov.

Det vil jeg se nærmere på, jeg tror dog allerede jeg har luret en par timer på siden (god idé med de videoer af maskinerne i brug der er lagt ind).

Fra Skodborg
Tilmeldt 26. Jun 08
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 21:45
Hvor mange stjerner giver du? :

hej

alternativt så prøv at kigge på en SUMMA plotter evt SUMMA D60 Lille fin og yderst stabil maskine. ( tror faktisk at der er en til salg på dba til omkring 15.000,-

softwaren læser de fleste filformater.

pas på med at købe plotteren for billigt, hvis du vil lave lidt større ting.

Roland er også et godt alternativ

Tilmeldt 19. Jun 07
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej "sirlig"

Har lige set din efterlysning herinde, og vil rigtig gerne hjælpe dig. Jeg er ejer af shoppen www.kontorprestige.dk , hvor vi forhandler skæreplottere som dækker ethvert behov, og jeg er sikker på at vi i fælles skab kan finde en skæreplotter som dækker netop dit behov. Kontakt os og spør efter Per , og gør opmærksom på at det er fra denne tråd, så kan vi tilbyde dig 10 % rabat på en maskine ! så hold dig ikke tilbage Smile

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)