Hej Maibritt,
Det er godt at høre, at du har oprettet en privat profil. Så kan du begynde at snuse lidt til, hvad Facebook egentlig er for noget. Hvordan du begrænser adgangen til din profil, bør nok også stå øverst på din checkliste.
Jeg bed mærke i tre ting i denne tråd:
1) Du er skeptisk overfor at markedsføre din virksomhed på Facebook.
2) Du overvejer at lave en blog til din virksomhed.
3) Du er optaget af "protreptik".
For det første, så skal du gøre dig helt klart, hvad formålet overhovedet skal være med en Facebook Page. Ellers bliver du ikke motiveret til at gøre noget særligt ved den. Èn ting er at lancere denne platform, men hvis du ikke aktivt bruger den, så går den hurtig død og din "investering" er spildt.
Dit website indeholder de typiske informationer om, hvem du er og dine kompetencer. Men jeg savner lidt, at alt denne information inspirerer mig til at kontakte dig, eller at kommunikationen handler om "mig". Dér kommer Facebook ind i billedet, da du kan benytte denne platform til at dele en smule ud af din viden og dermed opnår en mindre fanskare på Facebook, som du så løbende giver relevante informationer, som skaber engagement på din Facebook Page. Med tiden vil mange af disse mennesker og deres omgangskreds on-/offline få større interesse for din virksomhed, dine kompetencer, og dine serviceydelser, end det vil være tilfældet efter blot et enkelt besøg på dit website.
Du kan med fordel benytte eksempelvis www.HootSuite.com til at auto-poste indlæg på din Facebook Page i aftentimerne, da det formentlig er på disse tidspunkter, at dine potentielle kunder er online. Dermed ikke sagt, at du ikke skal være aktiv i debatten. Selvfølgelig skal du det. Men du kan kickstarte dialogen på din Facebook Page automatisk og så deltage i debatten efterfølgende. Det kunne eksempelvis være med spørgsmål omhandlende emnerne stress, mindfullness, nærvær m.m. At du deler en lille smule ud af din viden eller byder læseren op til dans vi være en god investering, såfremt det kan skabe interesse for din virksomhed og i sidste ende kunder i butikken.
For det andet, med hensyn til at lave en blog, så vil jeg sige, at en Facebook Page netop er en blog. Den er endda placeret lige midt på motorvejen på Facebook og ikke ude på dit eget website. Men du har stadig den fulde kontrol over indlæg på den. Desværre ser det ud til, at www.Facebook.com/zstrong er optaget til anden side. Hvis det er ekstremt vigtigt for dig, så kan jeg godt skaffe denne adresse til dig med Facebooks hjælp, men ellers så gå ind på www.Facebook.com/username og find en anden "genvejsadresse", som gør det nemt for andre at finde dig på Facebook. Sørg for at bruge den adresse i din korrespondance med omverdenen (i din signatur på Amino, på e-mail, på websitet osv.)
For det tredje, så er du optaget af et emne (protreptik), som det kan være meget svært for menigmand at forstå, men som måske giver enormt meget mening i behandlingen. At omtale det på dit website har måske ikke den ønskede effekt sammenlignet med at tale om det på din Facebook Page, hvor du vil have mulighed for at forklare, hvorfor det er særligt nyttigt i behandlingen eller coachingen.
Jeg kunne skrive en fristil, men vælger at stoppe her.
Held og lykke med projektet!
Robin
www.GoSocial.dk