Hvad gør man når man vil sælge en bog fra start - Side 3 - Amino.dk
på Amino
Bliv gratis medlem på Amino

Køb et Amino Sponsorlink

Nye ekspertblog-indlæg
om  Marketing & Salg (Ikke Internet)

Læs flere ekspertindlæg

Top karmaliste (30 dage)

De flinkeste Amino’er der hjælper mest med "Diverse salg, marketing, PR & kundeservice "

Hvad gør man når man vil sælge en bog fra start til slut

Side 2 ud af 2 (20 indlæg) < Forrige 1 2
Amino-karma 10.285
Tilmeldt 16. sep 09
Indlæg ialt: 2.091

Louise Lamberth - Tekstfokus
Fra Tekstfokus
Skrevet 13-06-2011 kl. 13:02

Forlaget interesserer sig for, om bogen er velskrevet og salgbar. Jo mere rig, vigtig og berømt du er, des dårligere sprog vil blive accepteret. Hvis du hedder Henriette Kjær og brænder efter at fortælle om dit ægteskab, sætter de også gerne en ghostwriter på. ;)

Det er selvfølgelig en god ting med en letlæselig skrifttype, gerne størrelse 12, men det er nok ikke lige det, der afgør sagen.

I dit brev til forlaget skal du skrive, hvad dit manuskript handler om. Det skriver du selvfølgelig så appetitligt, som du kan. Det skal ikke være langt!

Et forlag kan være meget lang tid om at se på dit manuskript. Du kan jo sende det til flere forlag, men nogle forlag frabeder sig direkte dette på deres website.

Hvis dit manuskript myldrer af sprogfejl, sender forlaget det til en korrekturlæser. Det er dog noget, som forlag godt kan finde på at spare væk, hvis det er bare nogenlunde forsvarligt.

Hvad du tjener på bogen, og hvordan den bliver solgt, vil variere.

Du kan også vælge selv at udgive din bog. Se fx et forlag som Books On Demand. Så betaler du selv for trykningen, og du kan tilvælge ydelser som fx korrekturlæsning og faglig vurdering, som du også betaler. Fordelen er selvfølgelig, at du bestemmer, hvornår og hvad du udgiver. Ulempen er, at det er sværere at blive taget alvorligt som forfatter til sådan en bog, fordi den normalt ikke har været igennem en faglig vurdering.

Jeg er cand.mag. i litteraturvidenskab og har arbejdet med redigering og korrektur af flere bøger. Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du kan bruge mig til et eller andet på et tidspunkt.

Held og lykke med projektet.

Amino-karma 981
Fra København
Tilmeldt 18. nov 10
Indlæg ialt: 223
Amino Plus
Rasmus Thor Hjordt
Fra Tekstcentralen
Skrevet 13-06-2011 kl. 15:09

Hej Søren

Jeg har ikke udgivet bøger selv, men haft en vis berøring med branchen. Her er noget af det, jeg ved om det:

1) Skriften er ikke så væsentlig, men vælg en smuk én - f.eks. Garamond eller Palatino. Punktstørrelsen skal være letlæselig, f.eks. 12.

2) Du behøver ikke foretage yderligere opsætninger eller tænke over formatet - forlagene vil alligevel kun modtage dit manuskript på papir. Sådan var det i hvert fald indtil for et par år siden, og jeg tror ikke, at det har ændret sig.

3) Du kan ikke overtale et forlag til at udgive dit manuskript. Det bliver læst af en redaktør eller en forlagskonsulent, og afgørelsen afhænger alene af, hvorvidt de skønner, at de vil kunne tjene penge på at udgive det. Et salgsbrev hjælper intet.

4) Forlaget afgør, hvor meget en bog skal koste, og hvor mange procent, forfatteren får. For en ny og ukendt forfatter ligger det måske på 5-10 % af udsalgsprisen. Men du kan naturligvis også gøre som f.eks. Carl Mar - han udgiver sine bøger selv, og det giver ham en meget større fortjeneste.

5) Normalt kan der gå op til tre-fire måneder, før du får svar på, hvorvidt forlaget vil udgive manuskriptet. Jeg har dog også oplevet, at der kan gå et helt år.

6) Forlaget retter stavefejl og grammatiske fejl, og kommer med forslag til sproglige, stilistiske og indholdsmæssige forbedringer. Men det giver naturligvis et bedre indtryk at fremsende et manuskript med så få fejl som muligt.

7) Hvis forlaget vil udgive bogen, påtager de sig alle udgifter - også til omslaget (coveret).

8) Hvis forlaget skønner, at det vil kunne betale sig, sørger de også for markedsføring.

9) En bog er til salg hos forlaget, indtil oplaget er udsolgt. Hvis der fortsat er stor efterspørgsel, trykker de et nyt oplag.

10) Lad være med at sende manuskriptet til mere end ét forlag ad gangen. Det kan de ikke lide. Det er en lille branche, og du risikerer at blive blacklistet.

11) Det er generelt hamrende svært at få en bog udgivet. Danmarks største forlag, Gyldendal, udgiver efter sigende mellem ½ og én procent af de manuskripter, de uopfordret får tilsendt.

Endelig: Lad være med at tænke på din eventuelle indtjening. Det er generelt meget svært at tjene penge på bogudgivelser i Danmark - medmindre man lige rammer en guldåre. Nyd hellere fornøjelsen ved bare at få en bog udgivet. Indtjeningen kan komme en dag - når du er blevet kendt og populær.

God fornøjelse med projektet.

Rasmus

Tekstforfatter og korrekturlæser, der leger med ord og drømmer om Italien.

Amino-karma 1.532
Fra København
Tilmeldt 22. jul 10
Indlæg ialt: 338
Amino Plus
Kim Hjortholm
Fra Jivana
Skrevet 13-06-2011 kl. 15:19

Bogbranchen er under massiv pres/forandring i disse år - så jeg vil afsøge marked grundigt. Herunder specielt hvilke betingelser/muligheder der gælder for de digitale rettigheder og andre lande.

Et alternativ er at søge på Self publishing / "udgiv egen bog" - en godt eksempel på en sådan service finder du her -  www.fastpencil.com 

Glad indehaver af Jivana webshop - vi sælger Økologisk kosmetik og makeup - tjek os ud!

Amino-karma 13.121
Fra København
Tilmeldt 21. aug 09
Indlæg ialt: 2.585

Lasse Smith
Fra .
Skrevet 14-06-2011 kl. 00:03

Beklager jeg ikke kunne nå at skrive tidligere men håber dette kan hjælpe dig på vej.

Søren:
Hvad størrelse tekst, og skrifttype skal man vælge i Word programmet

Dette er kun hvis du vil aflevere den på papir selve bogforlaget, kan nemt ændre dette.
Men det er bedst at spørge hvert bogforlag for mest præcise svar.

Søren:
Hvad opsætning skal man yderligere lave i Word, for det er optimeret korrekt

Alt hvad der kan hjælpe på at gøre den nemt læselig og med billeder, som kan skabe en god atmosfære, der er mange bøger og få medarbejdere, du skal sælge bogen fra første kontakt og når de gennemtjekker bogen.
Er den noget L*** fordi den er dårlig opsat, så har man tabt på forhånd.

Søren:
Hvad format skal et bogforlag have tilsendt bogen i.

Dette er forskelligt fra bogforlag til bogforlag, prøv at spørg dem, husk at del på Amino bagefter eller lav en samlet blogpost med resultatet.

Søren:
Hvad for informationer skal et forlag have, for at man kan overtale dem til at tage imod bogen

Jeg gætter på du mener at tage den ind til overvejelse / læsning, dette er igen forskelligt fra bogforlag til bogforlag.

Søren:
Hvordan laver man et salgsbrev, på 1 A4 side, som kan sælge bogen til forlaget

Du skal se det fra en langt større vinkel, det handler ikke om hvor godt salgsbrev de får, men hvor stor interesse, det potentielle markede har.
Er du Amalie fra tv og skriver en bog, er der stor garanti for optagelse.
Men er du ukendte lars fra hobro som har skrevet en bog om fluer, så er der meget mindre chance.

Alt skal spille og den skal have en stærk salgspotentiale, de investere trods alt mange penge på markedsføring.

Skriver man historier, så kan det betale sig at skabe sig et navn først og opbygge en fanskare, før man kontakter et almindelig bogforlag.

Husk alle de store forfattere, har fået mange afslag, så tror du ikke på bogen, så skal du ikke spilde tiden med de store bogforlag.

Søren:
Hvordan finder man ud af hvad en bog skal koste, og hvor mange % forlag skal have.

Det kommer an på bogforlaget og de fleste har låste %, så det kommer ikke på tale.

Søren:
Hvor lange tid, går der normalt, fra et forlag modtager bogen til de kan sætte den i produktion.

Ingen anelse, det kommer an på hver bog og hvor mange rettelser, afslag, møder osv.

Søren:
Hvor og hvem kan man få til at læse bogen igennem, som også kan give anbefalinger og rettefejl.

Blogs, bogklubber, kendte, nyhedsmedier osv.
Der er ikke noget svar andet end du kan spørge folk om de er interesseret i at anmelde den.

Søren:
Hvad gør et bogforlag, hvis de godtager en bog omkring salg af bogen

Kontrakt, deres interne procedurere og markedsføring i form af reklamepladser i blade, aviser og skilte.

Søren:
Hvad gør et forlag med selve bogen, retter de i indholdet stavefejl, og tekst ændringer efter deres behag

Det kan de, men større chance for de sender den tilbage til dig med "forslag" til ændringer.

Søren:
Hvad gør et bogforlag omkring cover, skal man betale penge for det?

Afhænger af forlaget.

Søren:
Hvad gør et bogforlag omkring ISBN nummer og andre koder, bliver de printet ind i bogen automatisk.

Det bliver nok taget med i deres omkostninger og de kommer med i bogen ved print.

Søren:
Skal man selv betale, for hver bog, som de udgiver og angive antal bøger de skal lave forud

Afhænger af aftalen, men størst chance for at det er med i omkostningerne og din % er lille.

Søren:
Hvad er normalt indtjeningen for en ny bogforfatter som forlag vil gører brug af

0 kr - infinity and beyond, det kommer an på så mange faktorer og ikke god stil at afslører.

Søren:
Kan man regne med at folk automatisk kan købe bogen, igennem forlaget egen hjemmeside

Deres mål er at sælge den, så per logik, vil det være ja.

Søren:
Er man tvunget til at betale en masse lokalaviser, eller hvordan for man budskabet ud til folk

Et normalt forlag tager en bog ind, hvis de mener bogen er investeringen værd, så du skal forvente en lille % del, mens de tager sig af omkostningerne.

Søren:
Hvor mange år vil en bog, stå til salg, hos et bogforlag, og kunne markedsføres

Hvis vi går ud fra at den sælger godt, så vil det forsætte indtil interessen for bogen falder, men forvent ikke mange måneder.

Søren:
Er man tvunget til, at foærer en masse bøger væk til en masse mennesker, for at sælge til andre

Det kan man gøre hvis man vil skaffe anbefalinger og lignende, men forvent ikke det sker på strøget.

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Amino-karma 740
Fra Nyborg
Tilmeldt 5. dec 08
Indlæg ialt: 156

Steffen Gregersen
Fra Aktiv Fundraising ApS
Skrevet 14-06-2011 kl. 13:12
Der er for kort tid siden udgivet en bog som helt sikkert har din interesse. Bogen gennemgår hele processen med at skrive, udgive og sælge en bog.

Jeg har dog ikke selv læst den, men den ser ud til at være god.

Bogen hedder "fra ide til bestseller" og du kan vist finde den hos Saxo, ellers søg på Google.

Venlig hilsen, Steffen Gregersen
Fundraiser og ejer i Aktiv Fundraising ApS

Amino-karma 130
Fra København
Tilmeldt 29. sep 08
Indlæg ialt: 34

Moonlab Media
Skrevet 14-06-2011 kl. 13:47

Du har fået mange gode svar, og jeg er ikke i forlagsverdenen. Men jeg kan ikke lade være med at undre mig over at der ikke er mere udbud af e-bøger på dansk. Og så har jeg også læst at det især lydbøger, der sælger.

Venlig hilsen, Eva

Amino-karma 196
Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 13. dec 09
Indlæg ialt: 49

Jan Felland
Fra ARKINAUT Arkitekt- og ...
Skrevet 05-09-2011 kl. 17:18

Steffen Gregersen:
Der er for kort tid siden udgivet en bog som helt sikkert har din interesse. Bogen gennemgår hele processen med at skrive, udgive og sælge en bog.

Jeg har dog ikke selv læst den, men den ser ud til at være god.

Bogen hedder "fra ide til bestseller" og du kan vist finde den hos Saxo, ellers søg på Google.

Det er en glimrende bog som bestemt kan anbefales.

Jeg har også selv i al beskedenhed netop udgivet en bog som handler om hvordan man på egen hånd kan udgive bøger, både print og e-bog, både i DK og internationalt. Den hedder "Forfatter A/S - Sådan udgiver du en bog og opbygger en business omkring den", se evt. mere på www.forfatter-as.dk

vh/Jan

KREAKTOR.dk : KOMMUNIKATION MED EFFEKT

Amino-karma 196
Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 13. dec 09
Indlæg ialt: 49

Jan Felland
Fra ARKINAUT Arkitekt- og ...
Skrevet 05-09-2011 kl. 17:36

Søren:

Hvad gør et bogforlag:

1. Hvad gør et bogforlag, hvis de godtager en bog omkring salg af bogen
  2. Hvad gør et forlag med selve bogen, retter de i indholdet stavefejl, og tekst ændringer efter deres behag
  3. Hvad gør et bogforlag omkring cover, skal man betale penge for det?
  4. Hvad gør et bogforlag omkring ISBN nummer og andre koder, bliver de printet ind i bogen automatisk.
  5. Skal man selv betale, for hver bog, som de udgiver og angive antal bøger de skal lave forud
  6. Hvad er normalt indtjeningen for en ny bogforfatter som forlag vil gører brug af

Hej Søren, jeg har både skrevet og udgivet bøger, så jeg skal se om jeg kan sige noget brugbart :-)

1. Først og fremmest får forlaget oprettet bogen i branchens centrale IT-system (BiBi/Bogportalen) således at fx boghandlere kan finde bogen og bestille den hjem. Nogle forlag har egen hjemmeside som bogen bliver lagt på. Forlaget står så også (evt. via en samarbejdspartner) for at håndtere boglageret, distribution af bøger til boghandlere, håndtering af reklamationer og returbøger etc.

2. Forlag får typisk læst "almindelig korrektur" så der ikke er fejl i stavning, grammatik, konsistens i ordvalg m.v. Forlagsredaktøren vil typisk også gå ind og foreslå forbedringer af manuskriptet og i visse tilfælde selv omskrive til et mere flydende sprog. Det afhænger helt af bogen og forfatteren.

3. Hvis vi taler de "traditionelle" forlag, så betaler forlaget en grafiker for at layoute bogen og udforme et cover. Det er en del af forlagets investering i bogen.

4. Forlaget har sine egne ISBN-numre som de sørger for at få skrevet ind i bogens kolofon, ligesom en stregkode typisk vil blive genereret og placeret på bagsiden af bogen. Det er sjældent noget en forfatter behøver at tænke over.

5. Igen: Hvis vi taler traditionelle forlag, så vil forlaget investere nogle penge og tid i bogen, fordi de tror på at den kan sælge (så de kan tjene investeringen hjem igen). En del af denne investering vil være omkostninger til trykning af bogen.

6. "Normalindtjening" tror jeg ikke man kan sige noget om. En typisk situation vil nok være, at man som forfatter modtager 15% af bogens salgspris excl. moms. Så kan du selv regne forventet indtjening ud såfremt bogen fx koster 249,- inkl. moms og fx sælger 2.500 stk., eller tilsvarende regneeksempler...

Søren:

Hvordan markedsfører man en bog:

1. Kan man regne med at folk automatisk kan købe bogen, igennem forlaget egen hjemmeside
  2. Er man tvunget til at betale en masse lokalaviser, eller hvordan for man budskabet ud til folk
  3. Hvor mange år vil en bog, stå til salg, hos et bogforlag, og kunne markedsføres
  4. Er man tvunget til, at foærer en masse bøger væk til en masse mennesker, for at sælge til andre

Hele forløbet fra start til slut, ville meget gerne snakke med mennesker, over MSN, som har udgivet flere bøger selv, og som har været hele møllen igennem, og ved hvad det vil sige, at få løst disse problemstillinger.

1. Tjah... hvis forlaget har en hjemmeside med direkte bogsalg lægger de den nok der. Hvor mange købere der så opdager den der, er et helt andet spørgsmål.

2. Forlaget til typisk udsende en pressemeddelelse til en liste af medier som de ligger inde med.

3. Det afhænger helt af bogen selv. Visse bøger kan sælge igennem mange år, men de fleste bøger har nok en begrænset salgstid.

4. Øh, forære bøger væk? De fleste forlag "forærer" bøger (anmeldereksemplarer) til udvalgte medier, i håbet om at få omtalt bogen. I andre tilfælde kan det naturligvis også være strategisk klogt at give en bog til forskellige nøglepersoner.

Jeg tror at du vil kunne få god nytte af at læse min nye bog "Forfatter A/S - Sådan udgiver du en bog og opbygger en business omkring den" (www.forfatter-as.dk) Her folder jeg "hele historien" ud over 270 bogsider, så der er sådan set nok at tage fat på :-)

vh/ Jan Felland

KREAKTOR.dk : KOMMUNIKATION MED EFFEKT

Amino-karma 426
Tilmeldt 1. jun 09
Indlæg ialt: 117

Søren
Skrevet 19-12-2011 kl. 18:21

I er bare fantastiske mennesker, rigtigt god hjælp i giver herinde.

Jeg har skrevet til en del mennesker, derfor jeg ikke har fået svaret tilbage, Jeg blev simplehen så irriteret på mig, fordi jeg ikke har kunne få hjælp andre steder, så har sendt en masse mail afsted til forfattere rundt omkring, og sikke nogle mails jeg fik tilbage, nogle var søde, og kom med en lille smule information, mens største delen bare skrev skal du have hjælp så send 3-4000 kroner, så kan du få lov at få en telefon samtale eller en bog af deres.

Det forager mig virkelig, en ville have 2000 kroner, bare for at sende mig en pdf fil med 10 sider. Hvor vedkommende begrundende det med, at hun da ihvertfald ikke brugte sin tid, på at hjælpe andre, medmindre der lå penge på bordet først.

Sjovt nok havde hun selv da hun startede op, fået gratis hjælp af dem hun havde lært at kende på internettet, og hjulpet hende igang, med hendes første bog fra start til slut.

Amino-karma 3
Tilmeldt 10. jun 19
Indlæg ialt: 1

Petersaks
Skrevet 10-06-2019 kl. 15:22

Står selv over for at udgive en bog og fandt denne gamle tråd, og må sige det er blevet en del lettere.
Har selv skrevet alt tekst, men har haft Saxo Publish ind over til hjælp ved korrektur og layout.

(hvis der nu lige var andre der faldt over tråden :) )

Side 2 ud af 2 (20 indlæg) < Forrige 1 2

RSS-feed

Besøg vores samarbejdspartnere :