Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Crawling af andre sider for data - lovligt?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2665
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har netop konstateret at en større dansk online annonceportal crawler min side for annoncer. Uden aftale med mig/min webside.

Sidder der en ekspert på området der kan ridse op hvad der er tilladt?

Er der en advokat med spidskompetence inden for området - så kontakt mig venligst. Jeg har brug for at få det stoppet hvis det er muligt.

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Tilmeldt 24. Nov 10
Indlæg ialt: 183
Skrevet kl. 18:46
Hvor mange stjerner giver du? :

bliver de henvist fra den portal tilbage til dig?

Fra København
Tilmeldt 15. Aug 10
Indlæg ialt: 364
Fra  Søren Sjøgren, foredragsholder Skrevet kl. 18:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Om det er lovligt eller ej at crawle det betyder måske det store for dine handlemuligheder. Du ejer indholdet på dit site og kan "bare" lukke enkelte robotter ude eller kun lukke bestemte ind. Hvis du har robottens navn kan du gøre det i din robots.txt-fil. Alternativt kan du i samme fil definere de robotter du gerne vil have ind.
Se mere her: http://www.robotstxt.org/robotstxt.html

Hvis du i stedet kan finde robottens IP adresse, så kan du udelukke den ved at redigere i din .htaccesss fil. Det betyder dog også at evt. besøgende fra den IP adresse vil blive nægtet adgang til dit site, så brug det med omtanke.

Og inden du gør det må du selvfølgelig gøre op med dig selv om det skader dig at dit site crawles eller om der faktisk genereres flere besøgende. Men det kunne tyde på at du ved det allerede.

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2665
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 19:00
Hvor mange stjerner giver du? :
jub:

bliver de henvist fra den portal tilbage til dig?



Nej

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Fra København
Tilmeldt 30. Oct 06
Indlæg ialt: 588
Fra  Mogenshoj.dk Skrevet kl. 19:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kommer an på hvad de bruger det til.

Jeg skrev en opgave omkring det i løbet af mit studie, så det er baseret på hukommelsen :)

Hvis det er en indeksering/søgemaskine/lign. er det typisk lovligt. Home var i en sag mod Ofir, hvor Ofir fik medhold i, at de gerne måtte bruge boligannoncer til en oversigt. Så længe de var loyale overfor deres kilde (linke direkte til annoncen, tydeligt link til kilde). Der blev lagt vægt på, at Ofir ikke konkurrerede med ejendomsmæglerne.

En anden sag var de Danske Dagblades Forening mod Newsbooster. Her fik dagbladene medhold i, at newsbooster ikke måske crawle deres nyheder. Her blev lagt vægt på, at var konkurrenter til dagbladene, og de derved baserede deres virksomhed på konkurrenternes arbejde.

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2665
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 19:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Mads:

Det kommer an på hvad de bruger det til.


Jeg skrev en opgave omkring det i løbet af mit studie, så det er baseret på hukommelsen :)


Hvis det er en indeksering/søgemaskine/lign. er det typisk lovligt. Home var i en sag mod Ofir, hvor Ofir fik medhold i, at de gerne måtte bruge boligannoncer til en oversigt. Så længe de var loyale overfor deres kilde (linke direkte til annoncen, tydeligt link til kilde). Der blev lagt vægt på, at Ofir ikke konkurrerede med ejendomsmæglerne.


En anden sag var de Danske Dagblades Forening mod Newsbooster. Her fik dagbladene medhold i, at newsbooster ikke måske crawle deres nyheder. Her blev lagt vægt på, at var konkurrenter til dagbladene, og de derved baserede deres virksomhed på konkurrenternes arbejde.




Det er en konkurrent og de linker ikke direkte tilbage

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2665
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 19:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Søren Sjøgren:

Om det er lovligt eller ej at crawle det betyder måske det store for
dine handlemuligheder. Du ejer indholdet på dit site og kan "bare" lukke
enkelte robotter ude eller kun lukke bestemte ind. Hvis du har
robottens navn kan du gøre det i din robots.txt-fil. Alternativt kan du i samme fil definere de robotter du gerne vil have ind.

Se mere her: http://www.robotstxt.org/robotstxt.html


Hvis du i
stedet kan finde robottens IP adresse, så kan du udelukke den ved at
redigere i din .htaccesss fil. Det betyder dog også at evt. besøgende
fra den IP adresse vil blive nægtet adgang til dit site, så brug det med
omtanke.




Og inden du gør det må du selvfølgelig gøre op med dig selv om det skader dig at dit site crawles eller om der faktisk genereres flere besøgende. Men det kunne tyde på at du ved det allerede.

Mit spørgsmål var ikke hvordan jeg undgår det. Det tror jeg såmænd nok vi skal finde ud hvis det var (eller bliver) opgaven. Hvis det er forbudt så skal jeg slet ikke bruge tid på noget som helst bortset fra at få en advokat der kan løse det skriftligt.

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Fra København Ø
Tilmeldt 30. Aug 08
Indlæg ialt: 1601
Skrevet kl. 19:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Per,

Er det LinkBasen igen? Der har været en større diskussion omkring det tidligere. Konklusionen var vist, at ejeren gerne fjerner dig fra siden igen, hvis du ønsker det.

Prøv at bruge søgefunktionen, kan være den kan løse dit problem :-)

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2665
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 19:39
Hvor mange stjerner giver du? :
BZR:

Hej Per,


Er det LinkBasen igen? Der har været en større diskussion omkring det tidligere. Konklusionen var vist, at ejeren gerne fjerner dig fra siden igen, hvis du ønsker det.


Prøv at bruge søgefunktionen, kan være den kan løse dit problem :-)



Nej det er ikke linkbasen. Det er en meget stor dansk (udenlandsk ejet) side med annoncer og det er ikke en gul avis.

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Fra København
Tilmeldt 30. Oct 06
Indlæg ialt: 588
Fra  Mogenshoj.dk Skrevet kl. 19:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hvis det er direkte konkurrent, som udnytter din database til at tjene penge i samme market som du befinder dig i, lyder det som en overtrædelse af ophavsretslovens §71 omkring database beskyttelse.

§ 71. Den, som fremstiller et katalog, en tabel, en database eller lignende, hvori et større antal oplysninger er sammenstillet, eller som er resultatet af en væsentlig investering, har eneret til at råde over det pågældende arbejde som helhed eller en væsentlig del deraf ved at fremstille eksemplarer af det og ved at gøre det tilgængeligt for almenheden.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 finder tilsvarende anvendelse på en eksemplarfremstilling eller tilgængeliggørelse for almenheden af uvæsentlige dele af indholdet af et katalog, en tabel, en database eller lignende, som foretages gentagne gange og systematisk, såfremt de nævnte handlinger kan sidestilles med handlinger, der strider mod en normal udnyttelse af de pågældende arbejder, eller som skader fremstillerens legitime interesser urimeligt

Det nederste 'som skader fremstillerens legitime interesser urimeligt' er væsentligt, hvis det er en direkte konkurrent.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)