<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<?xml-stylesheet type="text/xsl" href="https://www.amino.dk:443/utility/FeedStylesheets/rss.xsl" media="screen"?><rss version="2.0" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:slash="http://purl.org/rss/1.0/modules/slash/" xmlns:wfw="http://wellformedweb.org/CommentAPI/"><channel><title>Cafe og hygge</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/17.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><description>&lt;p&gt;I Cafe og hygge er ordet frit. Her lægger vi for et øjeblik kunderne og regnskaberne på hylden og mødes med andre iværksætter for at snakke om alt det andet. Her debatterer vi alt fra potteplanter til biler og ondt i ryggen.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Det også stedet du kan poste en joke eller spørge om nogen kender én, der kender én, som har en andelslejlighed til salg. Mange bruger også forummet til at komme med mere eller mindre officielle beskeder som overdragelse af en virksomhed eller lignende. Andre deler flittigt ud af links til fjollede videoer på nettet, og nogen spørger om ideer til alt fra polterabend til gode feriesteder.&lt;/p&gt;</description><dc:language>da</dc:language><generator>CommunityServer 2008.5 SP2 (Debug Build: 40407.4157)</generator><item><title>Svar: Alternativ til AID Online - Open Aid Foundation</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/446078.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Sun, 11 Oct 2009 11:21:10 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:446078</guid><dc:creator>Tommy Krabbe</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/446078.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=17&amp;PostID=446078&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Hej Kristian,&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg synes altid, at det er prisv&amp;aelig;rdigt, n&amp;aring;r nogle vil sl&amp;aring; en slag for velg&amp;oslash;renhedsarbejde. Jeg vil ikke vende tommelfingeren op eller ned for dit projekt, for det skal du selv afg&amp;oslash;re.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Men jeg vil anbefale dig at unders&amp;oslash;ge n&amp;oslash;dhj&amp;aelig;lpsorganisationerne lidt n&amp;oslash;jere, inden du vurderer at de bruger alle pengene p&amp;aring; d&amp;aring;rlige tv-reklamer og administration. Der er faktisk mange af dem, der g&amp;oslash;r ekstremt meget ud af at formidle, hvad pengene g&amp;aring;r til. Og arbejdet i de velg&amp;oslash;rende organisationer er ekstremt d&amp;aring;rligt l&amp;oslash;nnet, s&amp;aring; det er ikke l&amp;oslash;nninger, der sluger pengene.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg tror, at det vil v&amp;aelig;re meget sv&amp;aelig;rt i praksis, at n&amp;oslash;dhj&amp;aelig;lpsarbejderne skal skifte opgave fra gang til gang alt efter, hvad donoren i DK mener er bedst at g&amp;oslash;re. Jeg tror nu engang, at det er de udsendte og befolkningen i landet, der bedst kan afg&amp;oslash;re, hvad pengene kan bruges til. S&amp;aring; handler det om, at doneren f&amp;aring;r tillid til, at pengene bliver brugt bedst muligt. Det kan fx kr&amp;aelig;ve lang tid at forhandle med de lokale, n&amp;aring;r man skal yde hj&amp;aelig;lp, og hvis man s&amp;aring; vender tilbage kort tid efter og siger, at du skal man g&amp;oslash;re noget helt andet, vil det blive sv&amp;aelig;rt at samarbejde. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Det er selvf&amp;oslash;lgelig altid rimeligt at holde organistionerne oppe p&amp;aring;, at hj&amp;aelig;lpe skal g&amp;aring; til de n&amp;oslash;dlidende og ikke til skrivebordsarbejde. Det er Signe, som st&amp;aring;r bag &lt;a href="http://www.100procenttilb&amp;oslash;rnene.dk"&gt;www.100procenttilb&amp;oslash;rnene.dk&lt;/a&gt; meget opm&amp;aelig;rksom p&amp;aring;. Og i forhold til at st&amp;oslash;tte meget direkte til den enkelte, s&amp;aring; kunne du jo lade dig inspirere af &lt;a href="http://www.myc4.com"&gt;www.myc4.com&lt;/a&gt;. Der har v&amp;aelig;ret meget kritik af, hvorvidt det kan betale sig som udl&amp;aring;ner, men der er vel ingen, der tvivler p&amp;aring;, at det er en god ordning for modtageren. S&amp;aring; hvis det blev gjort som ren n&amp;oslash;dhj&amp;aelig;lp, er det nok et rigtig godt system. Det kunne du jo overveje.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;H&amp;aring;ber, at det kunne give dig lidt inspiration til at arbejde videre med. Mine kritikpunkter er ikke for at fjerne dit drive eller motivation, men ment for at give dig fokus og se muligheder.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Gl&amp;aelig;der mig til at h&amp;oslash;re mere.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;De bedste hilsner&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Tommy&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Alternativ til AID Online - Open Aid Foundation</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/446068.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Sun, 11 Oct 2009 10:49:41 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:446068</guid><dc:creator>Kristian</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/446068.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=17&amp;PostID=446068&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;
&lt;p&gt;&lt;span&gt;Hej Aminoer.&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;span&gt;Jeg er den type iv&amp;aelig;rks&amp;aelig;tter som desv&amp;aelig;rre tit g&amp;aring;r med en masse gode
ideer/projekter i hovedet men aldrig rigtigt f&amp;aring;r dem bragt ud i verdenen selvom
jeg flere gange efterf&amp;oslash;lgende har kunne se at jeg kunne have lykkedes med
projektet. Derfor pr&amp;oslash;ver jeg nu at freml&amp;aelig;gge en ide og i synes underst&amp;aring;ende
projekt kan holde vand vil jeg pr&amp;oslash;ve at freml&amp;aelig;gge ideen lidt mere
gennemarbejdet for et par af de danske n&amp;oslash;dhj&amp;aelig;lps&amp;nbsp;organisationer.&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;b&gt;&lt;span&gt;Men til sagen:&lt;/span&gt;&lt;/b&gt;&lt;span&gt;&amp;nbsp;Ig&amp;aring;r gik jeg s&amp;aring; lidt
og&amp;nbsp;funderede&amp;nbsp;over AID Online sagen som k&amp;oslash;rte meget p&amp;aring; Amino en
overgang og t&amp;aelig;nkte at der m&amp;aring;tte v&amp;aelig;re en alternativ m&amp;aring;de at skaffe penge til
velg&amp;oslash;renheden p&amp;aring;.&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;span&gt;Min tanke er at som aidonline at bruge internet mediet til at
skaffe pengene, men frem for rent faktisk at udnytte mediet negativt t&amp;aelig;nkte jeg
at det man tit mangler er at se hvad pengene rent faktisk g&amp;aring;r til n&amp;aring;r man
donere penge s&amp;aring; man ikke f&amp;oslash;ler de bare forsvinder og g&amp;aring;r til administrative
omkostninger og d&amp;aring;rlige tv reklamer.&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;span&gt;Min tanke var at man kunne stifte en fond kaldt &amp;quot;Open Aid
Foundation&amp;quot; med tilh&amp;oslash;rende &amp;quot;portal&amp;quot; hvor de forskellige n&amp;oslash;dhj&amp;aelig;lpsorganisationer&amp;nbsp;kunne
tilmelde sig gratis. Tanken var s&amp;aring; at de mennesker der var ude i den anden ende
skulle inddrage donorerne i deres beslutninger og arbejde s&amp;aring; dem der gav
pengene rent faktisk kunne se hvad pengene gik til.&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;b&gt;&lt;span&gt;Case:&lt;/span&gt;&lt;/b&gt;&lt;span&gt;&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;span&gt;Min far &amp;amp; stedmor har arbejdet
som&amp;nbsp;n&amp;oslash;dhj&amp;aelig;lpsarbejdere&amp;nbsp;i Nepal i 4&amp;aring;r. Min far arbejdede som t&amp;oslash;mre og
hjalp med at starte en produktion op af skolem&amp;oslash;bler og rejste rundt og fik
leveret de usamlede m&amp;oslash;bler til skolerne og hjalp dem med at bygge de skoler
f&amp;aelig;rdige som mange bare stod med 4 v&amp;aelig;gge uden tag. Min stedmor arbejdede med
handicappede b&amp;oslash;rn.&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;span&gt;Min tanke var at man gennem sponsorater (s&amp;aring;ledes alt s&amp;aring; vidt
muligt forblev gratis) kunne have givet dem en b&amp;aelig;rbar computer samt et digital
kamera/video og at de s&amp;aring; ugentligt kunne skrive dagbog og ligge billeder/video
op p&amp;aring; deres side p&amp;aring; portalen via internettet. Desuden skulle denne side ogs&amp;aring;
indeholder deres budget s&amp;aring;ledes at alle kunne f&amp;oslash;lge med i hvordan de brugte
pengene. P&amp;aring; siden skulle der s&amp;aring; ogs&amp;aring; hver uge/m&amp;aring;ned v&amp;aelig;re mulighed for at donere
et bel&amp;oslash;b og sammen med det bel&amp;oslash;b afgive en stemme/kommentar for hvilken udvalgt
opgave (inden for den overordnede opgave) de skulle tage sig af n&amp;aelig;ste gang.&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;span&gt;Dermed ville &amp;quot;Fiktivt Navn&amp;quot; kunne donere x antal kroner
til et projekt han direkte selv har valgt og inden for dette projekt selv v&amp;aelig;re
med til at bestemme ud fra de muligheder han havde f&amp;aring;et hvad synes
n&amp;oslash;dhj&amp;aelig;lpsarbejderne skulle hj&amp;aelig;lpe med n&amp;aelig;ste gang. F.eks kunne min far have f&amp;aring;et
at vide at han havde 3 skoler inden for sit omr&amp;aring;de som manglede nogle
forskellige ting. Min far ville s&amp;aring; g&amp;aring; p&amp;aring; portalen og skrive ugens indl&amp;aelig;g om
hans arbejde samt ligge billeder/video op af arbejdet og s&amp;aring; kigge p&amp;aring; hvad
brugerne havde valgt han skulle hj&amp;aelig;lpe med p&amp;aring; de 3 forskellige skoler i forhold
til de stemmer/penge der var blevet doneret til. Min far ville s&amp;aring; n&amp;aelig;ste uge
igen tage billeder af det f&amp;aelig;rdige arbejde&amp;nbsp;og skrive tak for hj&amp;aelig;lpen og
evt. udsende det p&amp;aring; email sammen med nogle billeder hvis brugeren havde
godkendt dette samtidig ville han s&amp;aring;&amp;nbsp;give brugeren mulighed for at v&amp;aelig;lge
et nyt projekt og dermed f&amp;aring; brugeren til at f&amp;oslash;lge processen fast og m&amp;aring;ske
l&amp;oslash;bende donere sm&amp;aring;bel&amp;oslash;b.&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;span&gt;Denne proces ville skabe en direkte relation til projektet og
personerne og dermed inddrage brugeren.&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;b&gt;&lt;span&gt;Problemstilling:&lt;/span&gt;&lt;/b&gt;&lt;span&gt;&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;span&gt;Ingen eller for dyr (VSAT) Internet adgang - kunne l&amp;oslash;ses ved at
tingene kun blev uploadet et sted i landet ved et hovedkontor f.eks og fragtet
via USB key ugentligt.&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;span&gt;St&amp;oslash;rre&amp;nbsp;arbejdsm&amp;aelig;ssige&amp;nbsp;&amp;quot;byrde&amp;quot; for
n&amp;oslash;dhj&amp;aelig;lpsarbejderne - dog ser jeg ogs&amp;aring; dette som en form for dokumentation for
det udf&amp;oslash;rte arbejde og sammenlagt med nogle st&amp;oslash;rre rapporter, kunne dette m&amp;aring;ske
danne et godt grundlag for den overordnede dokumentation for projektet for
medarbejderen.&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;b&gt;&lt;span&gt;Selve fonden:&lt;/span&gt;&lt;/b&gt;&lt;span&gt;&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;span&gt;Min tanke var at fonden der skulle oprettes til projektet skulle
v&amp;aelig;re fuldst&amp;aelig;ndig&amp;nbsp;transparent dermed sagt at lige som n&amp;oslash;dhj&amp;aelig;lpsarbejderne
skulle fonden ogs&amp;aring; g&amp;oslash;re deres regnskab (l&amp;oslash;nninger osv.) direkte tilg&amp;aelig;ngeligt p&amp;aring;
deres portal og det hele skulle k&amp;oslash;re som en
&amp;quot;non-profit&amp;quot;&amp;nbsp;organisation s&amp;aring;ledes at s&amp;aring; mange midler som muligt
blev frigjort til&amp;nbsp;n&amp;oslash;darbejdet som muligt. M&amp;aring;den jeg t&amp;aelig;nkte det kunne
fungere p&amp;aring; var at&amp;nbsp;n&amp;oslash;dhj&amp;aelig;lpsorganisationerne&amp;nbsp;kunne betale selve l&amp;oslash;nnen
for de udsendt men at selve arbejdet/materialer blev betalt af brugerne direkte
til n&amp;oslash;dhj&amp;aelig;lpsarbejderne.&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;u&gt;&lt;span&gt;&lt;span style="text-decoration:underline;"&gt;&lt;span&gt;Selve portalen:&lt;/span&gt;&lt;/span&gt;&lt;/span&gt;&lt;span style="text-decoration:underline;"&gt;&lt;/span&gt;&lt;/u&gt;&lt;span&gt;&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;span&gt;Min tanke var at portalen skulle have en forside hvor der var
udvalgt nogle forskellige projekter med en lille video til som s&amp;aring; skulle pr&amp;aelig;sentere
brugeren for det givne projekt - en intro om du vil. Desuden skulle side
indeholde et stort google kort hvor brugeren kunne finde frem til hvilket
projekt i hvilket land han ville st&amp;oslash;tte. Ud over dette skulle der v&amp;aelig;re en
status over dagens donationer og m&amp;aring;nedens donationer.&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;span&gt;Dette var min tanke bare skrevet hurtigt s&amp;aring; b&amp;aelig;r over med
stave/sl&amp;aring;fejl og alle de grammatiske udskejelser der er. Jeg har ingen
&amp;oslash;konomiske interesse i dette eller i sinde at tjene nogen penge p&amp;aring; det. Jeg
t&amp;aelig;nkte bare det var en god ide hvad siger i? Kan det holde vand?&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal"&gt;&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item></channel></rss>