<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<?xml-stylesheet type="text/xsl" href="https://www.amino.dk:443/utility/FeedStylesheets/rss.xsl" media="screen"?><rss version="2.0" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:slash="http://purl.org/rss/1.0/modules/slash/" xmlns:wfw="http://wellformedweb.org/CommentAPI/"><channel><title>Alt det andet om at starte virksomhed</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/16.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><description>&lt;p&gt;At starte virksomhed er en livsstil. Iværksættere har ofte entrepreneurship i blodet, og det betyder, at det ikke kun handler om en anden måde at gå på arbejde på. Iværksættere arbejdere på skæve tidspunkter, tager på egen hånd store beslutninger og kan have meget svingende indtægt.  Det påvirker familien, ferien og boligen. I dette forum snakker vi om alle de ting og hjælper hinanden med at komme videre.  Hvis du vil finde andre selvstændige i samme situation som dig selv, så er det her det foregår.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Kom inden for og få svar på dine spørgsmål om iværsætteri, feedback på dine egne problemstillinger og ideer og forretningsopstart.&lt;/p&gt;</description><dc:language>da</dc:language><generator>CommunityServer 2008.5 SP2 (Debug Build: 40407.4157)</generator><item><title>Svar: Kan man være for ambitiøs? Eller er det kun os kvinder der tror det? (oplæg til debat)</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/389135.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Tue, 30 Jun 2009 22:44:28 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:389135</guid><dc:creator>Anonymous</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/389135.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=16&amp;PostID=389135&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Hej Jesper.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Puha, det tog mig da en st&amp;oslash;rre del af min friaften at skrive mit indl&amp;aelig;g over dette, kan jeg se p&amp;aring; det tidspunkt hvor henholdsvis dit og mit inl&amp;aelig;g er postet. Dit var der nemlig ikke dengang jeg i sin tid trykkede p&amp;aring; &amp;quot;svar&amp;quot; knappen. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Egentlig fungerer mit tidligere indl&amp;aelig;g vel lige s&amp;aring; godt som svar til dig, s&amp;aring; jeg skal nok undlade at skrive endnu en halv roman denne gang. Ville blot ikke have at du skulle tro at jeg havde udeladt dig, havde simpelthen bare ikke set dit sidste indl&amp;aelig;g da jeg begyndte at skrive det ovenst&amp;aring;ende.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;blockquote&gt;&lt;div&gt;&lt;div class="ico_reply_quote"&gt;&lt;/div&gt; &lt;strong&gt;Jesper G:&lt;/strong&gt;&lt;/div&gt;&lt;div&gt;Handler det ikke om at finde en niche hvor du kan yde den service de store ikke kan?&lt;/div&gt;&lt;/blockquote&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Lige til dette (og det g&amp;aelig;lder ligeledes som svar p&amp;aring; det de andre skrev om nich&amp;eacute;r), vil jeg sige at svaret for mig b&amp;aring;de m&amp;aring; v&amp;aelig;re ja og nej. Ja, fordi det selvf&amp;oslash;lgelig altid g&amp;aelig;lder om at finde sin nich&amp;eacute; i en eller andet forstand. Nej,&amp;nbsp;hvis det skal forst&amp;aring;s p&amp;aring; den m&amp;aring;de at jeg skal&amp;nbsp;&amp;quot;affinde&amp;quot; mig med at jeg aldrig vil kunne konkurrere med de store og derfor m&amp;aring; finde en anden vej. Jeg ved (og accepterer ogs&amp;aring;) at jeg ikke vil kunne&amp;nbsp;g&amp;oslash;re det&amp;nbsp;til at starte med. Og det er fint nok. Vi skal jo alle starte et sted. Men det er da helt og holdent min ambition at g&amp;oslash;re det med tiden. Det er det jeg synes er sjovt. Jeg &lt;em&gt;&lt;strong&gt;er&lt;/strong&gt;&lt;/em&gt; frygteligt konkurrencemindet, men det har jeg altid v&amp;aelig;ret og det bliver nok aldrig anderledes. Jeg er ogs&amp;aring; en hamrende d&amp;aring;rlig taber (sikke dog&amp;nbsp;et flatterende billede jeg form&amp;aring;r at tegne&amp;nbsp;af mig selv i dag =P) og allerede som barn gik jeg ned under bordet og sad og surmulede hvis jeg tabte i Sorteper eller Ludo. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Nej, for mig er konkurrencen det sjove og den er aller sjovest og udfordrende hvis jeg kan konkurrere med de store og de bedste (ikke at de to ting altid n&amp;oslash;dvendigvis h&amp;aelig;nger sammen, eller at det ene n&amp;oslash;dvendigvis er lig det andet). S&amp;aring; lige p&amp;aring; det punkt vil jeg forbeholde mig retten til at v&amp;aelig;re dum-st&amp;aelig;dig og sige at jeg slet ikke gider, hvis jeg p&amp;aring; forh&amp;aring;nd skal affinde mig med, eller ikke tror p&amp;aring;&amp;nbsp;at jeg nogensinde kan blive blandt de bedste. Det er meget muligt at det er dumt, ufornuftigt og hvad ved jeg, men lidt d&amp;aring;rlige sider skal jeg vel have lov at beholde, kan sgu ikke udrydde dem alle p&amp;aring; &amp;eacute;n dag ;)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;De bedste hilsner&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Amaris&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Kan man være for ambitiøs? Eller er det kun os kvinder der tror det? (oplæg til debat)</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/389131.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Tue, 30 Jun 2009 22:26:27 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:389131</guid><dc:creator>Anonymous</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/389131.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=16&amp;PostID=389131&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Til Michael og Sophie.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Ogs&amp;aring; til jer skal der lyde en stor tak for jeres indl&amp;aelig;g og fordi i har tid og lyst til at dele jeres tanker. Starter lige ud med lidt f&amp;aelig;lles kommentar til jer begge:&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg har i et par dage g&amp;aring;et og t&amp;aelig;nkt over dit indl&amp;aelig;g Michael og pr&amp;oslash;vet at formulere et svar dertil. Det satte noget tankevirksomhed i gang og grunden til at det har taget mig et par dage, er at jeg pludselig befandt mig i en situation hvor jeg blev usikker p&amp;aring; hvad jeg egentlig selv mente om det hele. I skrivende stund f&amp;oslash;ler jeg at jeg har &amp;quot;set lyset&amp;quot; lidt om man s&amp;aring; m&amp;aring; sige og det kommer i h&amp;oslash;j grad af at jeg tidligere lyttede til &lt;a target="_blank" href="http://thorborg.tv/investorer-har-vi-virkelig-brug-for-dem.html" title="Thorborgs talkshow omkring investorer"&gt;Thorborgs talkshow omkring investorer&lt;/a&gt;. Her taler han bla. om frygt for at starte op, hvorfor man kan stille nogle helt urealistiske krav op til projektet som n&amp;aelig;rmest ikke kan indfries, hvorefter man s&amp;aring; har en &amp;quot;god undskyldning&amp;quot; for ikke at g&amp;oslash;re det, men kan fort&amp;aelig;lle sig selv at man i det mindste pr&amp;oslash;vede. Den ramte mig faktisk&amp;nbsp;utrolig dybt m&amp;aring; jeg indr&amp;oslash;mme, selvom det absolut ikke er noget jeg bryder mig om at indr&amp;oslash;mme.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg h&amp;oslash;rte ligeledes hans foredrag fra Aminotastic (p&amp;aring; computeren, jeg var der desv&amp;aelig;rre ikke) for en uges tid siden. Her snakkede han bla. noget om at nogle af de mest succesfulde iv&amp;aelig;rks&amp;aelig;ttere han kender, er dem der har et faderkompleks og et rigtig fornuftigt uafklaret forhold til deres far. (har du ikke h&amp;oslash;rt foredraget, henvises til ovenst&amp;aring;ende link for n&amp;aelig;rmere forklaring). Det v&amp;aelig;ltede mig n&amp;aelig;rmest ned af stolen af grin -&amp;nbsp;fandt det i hvert fald ret tragikomisk. Kan huske at jeg i den forbindelse sagde til min bedre halvdel at jeg i s&amp;aring; fald burde have potentiale for at blive super iv&amp;aelig;rks&amp;aelig;tter. Har nemlig et rigtig fornuftigt uafklaret forhold til b&amp;aring;de min biologiske, s&amp;aring;vel som min stedfar som jeg er vokset op med. S&amp;aring; der er dobbelt op p&amp;aring; faderkomplekser. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;For nu at komme til pointen, s&amp;aring; tror jeg dog ogs&amp;aring; at det er det der resulterer i ovenst&amp;aring;ende og f&amp;oslash;rn&amp;aelig;vnte frygt og at det ligeledes er der grunden til min perfektionisme skal findes. Jeg er super bange for tr&amp;aelig;de ved siden af og for ikke at v&amp;aelig;re god nok. Min fornuft fort&amp;aelig;ller mig da ganske vist at jeg er voksen nu og at jeg ikke skal st&amp;aring; skoleret for nogen, men rent f&amp;oslash;lelsesm&amp;aelig;ssigt sidder overbevisningen og frygten for at nogen skal hagle mig ned og dunke mig i hovedet med noget stort og tungt hvis jeg fejler der stadig. Og den er sv&amp;aelig;r at komme til livs. S&amp;aring; er den lette udvej er jo kun at give sig i kast med noget hvor man er sikker p&amp;aring; succes, eller slet og ret ikke at begive sig i kast med noget overhovedet. For folk bliver kun skuffede hvis de rent faktisk forventer noget af dig.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg k&amp;aelig;mpede med en del da jeg var yngre og blev kastet rundt fra det ene behandlingstilbud til det andet. Jeg mente selv (og mener stadig) at det var spild af tid og ressourcer, for jeg fik ikke en skid ud det rent ud sagt. Der var dog en enkelt undtagelse i form af en psykolog jeg kom hos nogle gange. Jeg kunne p&amp;aring; sin vis ikke fordrage hende og grunden til dette var at hun fortalte mig alle de ting jeg ikke ville h&amp;oslash;re, men som jeg inderst inde godt vidste var sandt. Og det er jo netop det man l&amp;aelig;rer noget af af, ikke af folk der snakker en efter munden. Der hvor jeg egentlig vil hen med den historie, er at jeg&amp;nbsp;nok inderst inde godt ved at i (og de andre der har svaret) har ret i det i skriver. Det er ikke det jeg har lyst til at h&amp;oslash;re, men det er alligevel det jeg har &lt;em&gt;&lt;strong&gt;brug&lt;/strong&gt;&lt;/em&gt; for at h&amp;oslash;re. At blive rusket ud af det selvbedrag jeg ind i mellem g&amp;aring;r og hyller mig selv lidt ind i. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;N&amp;aring;, det var alts&amp;aring; ikke for at kede jer til d&amp;oslash;de med historier om mine faderkomplekser, men blot for at fort&amp;aelig;lle baggrunden for hvorfor jeg f&amp;oslash;ler at jeg har f&amp;aring;et &amp;oslash;jnene lidt op og &amp;aelig;ndret mit syn p&amp;aring; hvordan jeg skal gribe tingene an. Efter at have siddet og h&amp;oslash;rt og f&amp;oslash;lt mig ramt af Martins ovenst&amp;aring;ende talkshow et par gange, fik jeg faktisk lyst til at vende den p&amp;aring; hovedet. At starte fra bunden kort og godt. Min mor har altid opdraget mig til at man ikke kan &lt;em&gt;&amp;quot;s&amp;aelig;lge skindet f&amp;oslash;r bj&amp;oslash;rnen er skudt&amp;quot; &lt;/em&gt;eller ikke kan bruge penge man ikke har, om man vil. Den har jeg altid brugt og taget til mig rent privat, s&amp;aring; hvorfor skulle jeg ikke ogs&amp;aring; g&amp;oslash;re det i denne henseende?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Puha, det er aldrig s&amp;aelig;rlig rart at f&amp;oslash;le at man sidder og &amp;quot;udleverer&amp;quot; sine d&amp;aring;rlige sider, men n&amp;aring;r i nu er s&amp;aring; s&amp;oslash;de at bruge jeres tid og energi p&amp;aring; at svare mig, s&amp;aring; m&amp;aring; jeg i det mindste ogs&amp;aring; have nosser nok til at v&amp;aelig;re &amp;aelig;rlig. Jeg m&amp;aring; nok indr&amp;oslash;mme at jeg har taget fejl. Eller i hvert fald at jeg har bildt mig selv ind, at den rigtige l&amp;oslash;sning var den der virkede mest bekvem for mig. S&amp;aring; jeg skal nok fors&amp;oslash;ge at finde en anden m&amp;aring;de at anskue tingene p&amp;aring;. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;strong&gt;Michael: &lt;/strong&gt;Tak for dit rigtig gode indl&amp;aelig;g. Jeg kunne bruge det til en hel masse og synes ogs&amp;aring; at du har en fornuftig tilgang til tingene. Det er jo lige n&amp;oslash;jagtig det der med at beg&amp;aring; fejlene jeg er s&amp;aring; skr&amp;aelig;kkelig bange for. Ville aller helst g&amp;aring; helt udenom det, men det ved jeg jo ogs&amp;aring; udm&amp;aelig;rket godt at man ikke kan. Det er jo fejlene man l&amp;aelig;rer af og bliver klogere af og jeg v&amp;aelig;rds&amp;aelig;tter l&amp;aelig;rdom og selvudvikling h&amp;oslash;jere end noget andet s&amp;aring;dan set. Det &amp;aelig;ndrer dog ikke p&amp;aring; at jeg stadig er hamrende bange for at beg&amp;aring; fejlene, fordi jeg er opflasket med at man som menneske ikke er noget v&amp;aelig;rd og ikke skulle have v&amp;aelig;ret f&amp;oslash;dt hvis man ikke er fejlfri. Ja, det er en omgang bullshit for at sige det rent ud&amp;nbsp;og det ved min fornuft ogs&amp;aring; godt, men n&amp;aring;r man h&amp;oslash;rer noget ofte nok (som eksempelvis hver eneste dag i femten &amp;aring;r), s&amp;aring; begynder man desv&amp;aelig;rre til sidst at tro p&amp;aring; det. Det er noget jeg selv m&amp;aring; arbejde med at l&amp;aelig;gge fra mig. Man siger jo gerne at den bedste m&amp;aring;de at komme sin frygt til livs er ved at se den i &amp;oslash;jnene. Eller at tage tyren ved hornene med andre ord. S&amp;aring; m&amp;aring;ske skal jeg rent faktisk bare ud og beg&amp;aring; en masse fejl (forh&amp;aring;bentlig bare ikke nogen der er alt for grelle) og faktisk bare gl&amp;aelig;de mig til det. Fordi det vil udvikle mig og i sidste ende m&amp;aring;ske g&amp;oslash;re mig til en bedre iv&amp;aelig;rks&amp;aelig;tter og m&amp;aring;ske endda et bedre menneske. Og det er jo i og for sig noget positivt ladet.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;strong&gt;Sophie:&lt;/strong&gt;&amp;nbsp;Ogs&amp;aring; mange tak for dit gode indl&amp;aelig;g. Har egentlig heller aldrig ment at ambitioner var noget negativt og det mener jeg stadig ikke. Jeg vil altid have store ambitioner og store dr&amp;oslash;mme, s&amp;aring;dan er jeg bare som menneske og det kan jeg nok ikke lave om p&amp;aring; - og vil egentlig heller ikke. Som jeg har skrevet om foroven, er det m&amp;aring;ske blot mine id&amp;eacute;er om hvordan vejen til m&amp;aring;let skal se ud som jeg skal &amp;aelig;ndre p&amp;aring; og f&amp;aring; en anden indstilling til. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Derudover er der dog et par helt konkrete ting jeg gerne vil kommentere ved dit indl&amp;aelig;g:&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;blockquote&gt;&lt;div&gt;&lt;div class="ico_reply_quote"&gt;&lt;/div&gt; &lt;strong&gt;Sophie Hovdekorp:&lt;/strong&gt;&lt;/div&gt;&lt;div&gt;M&amp;aring;ske finder du ud af n&amp;aring;r du kommer i gang at eb&amp;oslash;ger i virkligheden er det sidste du vil arbejde med.&lt;/div&gt;&lt;/blockquote&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;F&amp;aring;r fornemmelsen af&amp;nbsp;at du et eller andet sted i mit indl&amp;aelig;g har l&amp;aelig;st dig til at jeg kun vil s&amp;aelig;lge e-b&amp;oslash;ger. Det er ikke tilf&amp;aelig;ldet. Jeg vil gerne s&amp;aelig;lge alle mulige slags b&amp;oslash;ger. Paperbacks, hardback, pocket, e-b&amp;oslash;ger, mp3 osv. Det er egentlig ikke videre vigtigt for diskussionen, ville blot lige have det p&amp;aring; det rene. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;blockquote&gt;&lt;div&gt;&lt;div class="ico_reply_quote"&gt;&lt;/div&gt; &lt;strong&gt;Sophie Hovdekorp:&lt;/strong&gt;&lt;/div&gt;&lt;div&gt;Michael er inde p&amp;aring; det i sit indl&amp;aelig;g - hvor mange kunder vil v&amp;aelig;gte en god kundeservice?&lt;/div&gt;&lt;/blockquote&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Det er egentlig det jeg pr&amp;oslash;ver at komme ind p&amp;aring; i et af mine tidligere indl&amp;aelig;g. Som statistikken ser ud per juni 2009, s&amp;aring; fordeler salget i branchen sig s&amp;aring;ledes:&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Fysiske boghandlere: Lidt over 60 % (kan se at jeg ved en fejl har f&amp;aring;et skrevet 50 % i mit tidligere indl&amp;aelig;g, har ikke mulighed for at rette det nu).&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Internetboghandlere: 10 %&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Supermarkedsk&amp;aelig;der: 12 %&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Direkte salg fra forlag til bogklubber: 10 %&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;De sidste procent er fordelt p&amp;aring; diverse, s&amp;aring;som specialforretninger, antikvariater og kr&amp;aelig;mmermarkeder.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Nu ligger landet s&amp;aring;dan at jeg tror fuldt og fast p&amp;aring; at internetboghandlerne kommer til at s&amp;aelig;tte sig p&amp;aring; en langt st&amp;oslash;rre del af markedet nogle &amp;aring;r fra nu. S&amp;aring;dan er det jo basalt set med e-handel generelt, der vinder mere og mere indpas som &amp;aring;rene g&amp;aring;r. Man har dog adspurgt de kunder der stadig sv&amp;aelig;rger helt og holdent til den fysiske boghandel om deres bev&amp;aelig;ggrunde herfor. Hertil svarer langt st&amp;oslash;rstedelen at det er fordi de ikke vil undv&amp;aelig;re den kompetente r&amp;aring;dgivning og gode kundeservice man f&amp;aring;r i en fysisk butik. Det er p&amp;aring; baggrund af dette af jeg &amp;oslash;nsker r&amp;aring;dgivningen og kundeservicen som min niche (hvis jeg da skal s&amp;aelig;tte mig fast p&amp;aring; en s&amp;aring;dan), da jeg tror p&amp;aring; at jeg i s&amp;aring; fald vil kunne fordele de 60/10 % (fysiske butikker og webshops i mellem) lidt bedre. Ergo vil jeg gerne overbevise nogle af de 60% af kunderne p&amp;aring; markedet om at de kan f&amp;aring; samme gode service p&amp;aring; nettet. Jeg er ogs&amp;aring; overbevist om, at der sidder en p&amp;aelig;n procentdel af dem der allerede k&amp;oslash;ber deres b&amp;oslash;ger online, der ville g&amp;oslash;re det med endnu st&amp;oslash;rre gl&amp;aelig;de hvis ogs&amp;aring; de kunne v&amp;aelig;lge b&amp;aring;de r&amp;aring;dgivningen og&amp;nbsp;de fordele der allerede f&amp;aring;r dem til at k&amp;oslash;be p&amp;aring; nettet; bekvemmeligheden ved at handle hjemme, samt de billigere priser.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;B&amp;aring;de du og Michael har helt ret i at det ikke er alle der beh&amp;oslash;ver eller eftersp&amp;oslash;rger denne service. Det er jeg slet ikke blind overfor eller uenig i. Personligt er jeg dog stor fortaler for og fan af kundeservice, som jeg synes ligger p&amp;aring; et meget lavt niveau i Danmark. Og jeg n&amp;aelig;gter at tro at jeg er den eneste! Der er en grund til at jeg altid handler i Irma og gladelig betaler ofte over 25% mere for mine dagligvarer. Det g&amp;oslash;r jeg med gl&amp;aelig;de fordi det er en langt st&amp;oslash;rre forn&amp;oslash;jelse for mig at handle der. Jeg g&amp;oslash;r det fordi ekspedienterne altid smiler til mig og er super venlige. Jeg g&amp;oslash;r det fordi de altid ved hvor alting er og altid har tid og lyst til at finde det til mig. Det er sgu ikke fordi Irma har et st&amp;oslash;rre udvalg eller billigere priser at jeg handler der. I s&amp;aring; fald ville jeg g&amp;aring; i F&amp;oslash;tex eller Kvickly for det f&amp;oslash;rste og i Netto eller Fakta for det andet. Nej, det er kort og godt pga. &amp;eacute;n ting: Super kundeservice. Det s&amp;aelig;tter jeg pris p&amp;aring;. Det g&amp;oslash;r mig positiv og i godt hum&amp;oslash;r og giver mig overskud til selv at v&amp;aelig;re flink og hj&amp;aelig;lpsom overfor andre. Jeg ville til hver en tid betale det dobbelte, for at undg&amp;aring; de negative vibrationer fra en der taler til mig som om jeg er dum, n&amp;aelig;rmest kaster mine forbandet dyre &amp;oslash;kologiske &amp;aelig;g ned af b&amp;aring;ndet i frustration og i &amp;oslash;vrigt ligner en der er s&amp;aring; tr&amp;aelig;t at sit arbejde og liv og de helst ville l&amp;aelig;gge sig i graven med det samme. N&amp;aring;, det har ikke s&amp;aring; meget med b&amp;oslash;ger at g&amp;oslash;re, blot omkring kundeservice generelt.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Og ovenst&amp;aring;ende er alts&amp;aring; grunden til at det (blandt andet) er r&amp;aring;dgivning og kundeservice jeg &amp;oslash;nsker at bygge min virksomhed op omkring. Uden det aspekt, s&amp;aring; ville det ikke give den store mening for mig. Men det m&amp;aring; s&amp;aring; v&amp;aelig;re et m&amp;aring;l at arbejde hen imod. Og s&amp;aring; m&amp;aring; jeg fra start affinde mig med at jeg ikke kan g&amp;oslash;re det i det omfang jeg gerne vil. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Lige p&amp;aring; falderebet...&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;blockquote&gt;&lt;div&gt;&lt;div class="ico_reply_quote"&gt;&lt;/div&gt; &lt;strong&gt;Sophie Hovdekorp:&lt;/strong&gt;&lt;/div&gt;&lt;div&gt;Jeg har en s&amp;aelig;tning, der hj&amp;aelig;lper mig videre, n&amp;aring;r jeg g&amp;aring;r i perfektionistisk tomgang. &amp;quot;Completion before perfection&amp;quot;. &lt;/div&gt;&lt;/blockquote&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;og&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;blockquote&gt;&lt;div&gt;&lt;div class="ico_reply_quote"&gt;&lt;/div&gt; &lt;strong&gt;Sophie Hovdekorp:&lt;/strong&gt;&lt;/div&gt;&lt;div&gt;... So what. Det er bedre end at sidde og dr&amp;oslash;mme uden at komme igang.&lt;/div&gt;&lt;/blockquote&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Du har s&amp;aring; evigt ret og det er en ganske glimrende s&amp;aelig;tning. Den tror jeg at jeg vil l&amp;aring;ne og bruge lidt hvis det er ok =)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Amaris&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Kan man være for ambitiøs? Eller er det kun os kvinder der tror det? (oplæg til debat)</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/389093.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Tue, 30 Jun 2009 20:38:13 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:389093</guid><dc:creator>Jesper</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/389093.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=16&amp;PostID=389093&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Hej Amaris&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Handler det ikke om at finde en niche hvor du kan yde den service de store ikke kan? Nej, du kan ikke yde telefonsupport, men du kunne jo f&amp;aring; kontorservice til at tage telefonen og i mod besked. S&amp;aring; kan du ringe tilbage. Det er ikke optimalt, men det er hvad du har at arbejde med. Selvom du havde shoppen fuldtids ville du ikke kunne v&amp;aelig;re ved telefonen hele tiden.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;// Jesper&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Kan man være for ambitiøs? Eller er det kun os kvinder der tror det? (oplæg til debat)</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/389079.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Tue, 30 Jun 2009 20:10:30 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:389079</guid><dc:creator>Sophie Hovdekorp</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/389079.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=16&amp;PostID=389079&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Hej Amaris.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg tror ikke det er hverken ambitioner eller forventninger, der kn&amp;aelig;kker nakken p&amp;aring; en iv&amp;aelig;rks&amp;aelig;tter, men i stedet at der ikke g&amp;oslash;es et ordentligt forarbjede omkring kundegrundlaget.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Michael er inde p&amp;aring; det i sit indl&amp;aelig;g - hvor mange kunder vil v&amp;aelig;gte en god kundeservice?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Du skal ud og sp&amp;oslash;rge de kunder du vil have fat i, hvad de v&amp;aelig;gter ved et ebogsfolag.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Med hensyn til de 2 giganter - s&amp;aring; b&amp;oslash;r det ikke v&amp;aelig;re nogen h&amp;iacute;ndring for at du kunne specialisere dig p&amp;aring; en helt bestemt niche; b&amp;oslash;rneb&amp;oslash;ger, selvudvikling, bilentusiaster... You pick one.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Grav dig dybt ned i behovet hos netop denne gruppe og deres vaner for at investere i deres viden og deres vaner p&amp;aring; nettet.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Sidst men m&amp;aring;ske vigtigst af alt. Jeg har en s&amp;aelig;tning, der hj&amp;aelig;lper mig videre, n&amp;aring;r jeg g&amp;aring;r i perfektionistisk tomgang. &amp;quot;Completion before perfection&amp;quot;. Kom ind i kampen med det du har og tag det derfra. Det er s&amp;aring; meget vigtigere at komme ud og f&amp;aring; noget l&amp;aelig;ring p&amp;aring; dit felt, end at sidde og tegne det perfekte billede.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Hvem ved. M&amp;aring;ske finder du ud af n&amp;aring;r du kommer i gang at eb&amp;oslash;ger i virkligheden er det sidste du vil arbejde med. So what. Det er bedre end at sidde og dr&amp;oslash;mme uden at komme igang. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;kh.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Sophie&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Kan man være for ambitiøs? Eller er det kun os kvinder der tror det? (oplæg til debat)</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/388293.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Mon, 29 Jun 2009 08:56:46 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:388293</guid><dc:creator>Michael</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/388293.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=16&amp;PostID=388293&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Hej Amaris&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Lad os tage den generelt....&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&amp;Oslash;nsket om at starte op i Grand Skale deler du med mange iv&amp;aelig;rks&amp;aelig;ttere. Det man&amp;nbsp;se p&amp;aring; mange hjemmesider hvor der er en teknikafd. og en supportafd. samt et kundeservicecenter iflg. deres hjemmeside, men hvis man kigger lidt bagom s&amp;aring; er der kun den ene medarbejder, - nemlig indehaveren. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&amp;Egrave;t er jo at v&amp;aelig;re iv&amp;aelig;rks&amp;aelig;tter og s&amp;oslash;s&amp;aelig;tte et projekt, noget helt andet at v&amp;aelig;re selvst&amp;aelig;ndig erhvervsdrivende (SE). Som SE er der nemlig en daglig &amp;oslash;konomi hvor udgifterne skal passe til indt&amp;aelig;gterne, og medarbejdere er ret dyre. Derfor bliver en SE nemt b&amp;aring;de direkt&amp;oslash;r, vinduespudser,gadefejer og bydreng i et, - og hverken direkt&amp;oslash;rposten eller tjansen som bydreng kan udfyldes til perfektion. N&amp;aring;r direkt&amp;oslash;ren har travlt, bliver vinduerne fedtet og fortorvet st&amp;oslash;vet, - og s&amp;aring; m&amp;aring; noget af&amp;nbsp;familietiden eller nattes&amp;oslash;vnen bruges p&amp;aring; det. Ret hurtigt l&amp;aelig;rer man s&amp;aring;, at det er n&amp;oslash;dvendigt at sl&amp;aelig;kke lidt p&amp;aring; det perfekte udi i&amp;nbsp;gadefejningens kunst, og lade sig n&amp;oslash;je med at fjerne&amp;nbsp;det v&amp;aelig;rste skidt hvis ogs&amp;aring; der skal v&amp;aelig;re tid til familie og nattes&amp;oslash;vn.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Rigtig mange nystartede firmaer lukker&amp;nbsp;hurtigt igen, og jeg tror det skyldes&amp;nbsp;h&amp;oslash;jere ambitioner end man er istand til selv at opfylde.&amp;nbsp;I DK er det ret nemt at etablere en virksomhed, bortset fra nogle&amp;nbsp;enkle omr&amp;aring;der.&amp;nbsp;Alligevel kan man her p&amp;aring; Amino se&amp;nbsp;mange indl&amp;aelig;g omkring at man vil lade sig momsregistrere, eller hvordan man tr&amp;aelig;kker sin cykel fra i Skat, - allerede inden den f&amp;oslash;rste ordre er i hus. Derfor kommer man til at bruge penge p&amp;aring; at hyre en revisor og k&amp;oslash;be regnskabsprogrammer og s&amp;aring; sidder man &lt;em&gt;der&lt;/em&gt;, klar med hele kavalleriet ved telefonen og venter p&amp;aring; f&amp;oslash;rste ordre. &amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;strong&gt;ERFARING&lt;/strong&gt;&amp;nbsp;er n&amp;oslash;gleordet. Den f&amp;aring;r man i sagens natur ikke p&amp;aring; forh&amp;aring;nd, og derfor er det en rigtigt god id&amp;eacute; inden man starter op p&amp;aring; sit dr&amp;oslash;mmeprojekt, at h&amp;oslash;ste erfaringer som iv&amp;aelig;rks&amp;aelig;tter p&amp;aring; et mere beskedent plan. Lav en hjemmeside, og s&amp;aelig;lg f.eks b&amp;oslash;rneb&amp;oslash;ger eller b&amp;oslash;ger om hundeopdragelse og l&amp;aelig;r en masse om emnet og l&amp;aelig;s de b&amp;oslash;ger der er til salg, og tilbyd s&amp;aring; kunderne en kundeservice&amp;nbsp;der vil noget.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;I et s&amp;aring;dant forl&amp;oslash;b, finansieret af lommepengene eller feriebudgettet, vil man l&amp;aelig;re en masse omkring d&amp;eacute;t at drive forretning.&amp;nbsp;Den f&amp;oslash;rste overraskelse er som regel at kunderne ikke stiller sig&amp;nbsp;i k&amp;oslash;,n&amp;aring;r butikken &amp;aring;bnes. Kunder er nogle utaknemlige skarn der overhovedet ikke forst&amp;aring;r at v&amp;aelig;rds&amp;aelig;tte at du bruger din kostbare tid p&amp;aring; at vente p&amp;aring; at deres penge flyder ind p&amp;aring; din konto. Du vil ogs&amp;aring; l&amp;aelig;re, at ingen kunder roser din side for dens HTML koder eller css scripts, men&amp;nbsp;at de falder for de flotte billeder og den klare tekst som besvarer alle de sp&amp;oslash;rgsm&amp;aring;l&amp;nbsp;der m&amp;aring;tte v&amp;aelig;re, - og at det er derfor de k&amp;oslash;ber. S&amp;aring; kunden ved alts&amp;aring; ikke, om det er en hjemmeside til 500 kr. eller 500.000 kr. - indhold&amp;nbsp;rettet direkte til m&amp;aring;lgruppen er nemlig det der t&amp;aelig;ller. S&amp;aring; vil du opleve at kun 2 ud af 100 kunder faktisk ringer til kundeservice, og det er&amp;nbsp;fordi de&amp;nbsp;lige vil h&amp;oslash;re om Postmand Per findes&amp;nbsp;p&amp;aring; Swangili&amp;nbsp;sprog. Hvis 98 af 100 kunder ringer ind for at h&amp;oslash;re om Postmand Per er p&amp;aring; dansk, - s&amp;aring; er dine&amp;nbsp;salgstekster forkerte, eller&amp;nbsp;omslagsbilledet fra den engelske udgave misvisende osv. osv.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Trin for trin f&amp;aring;r man en masse erfaringer fra sin f&amp;oslash;rste virksomhed, og det er en bagage der&amp;nbsp;bogstaveligt talt er guld v&amp;aelig;rd.&amp;nbsp;&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Det handler faktisk om at komme ud og lave alle de begynderfejl man&amp;nbsp;kommer til, mens man er p&amp;aring; et stadie hvor man har den fulde kontrol. N&amp;aring;r f&amp;oslash;rst der kommer en&amp;nbsp;kassekredit eller investor ind over, - s&amp;aring;&amp;nbsp;koster det dyrt p&amp;aring; selvst&amp;aelig;ndigheden. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;/Michael&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Kan man være for ambitiøs? Eller er det kun os kvinder der tror det? (oplæg til debat)</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/388207.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Mon, 29 Jun 2009 03:00:50 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:388207</guid><dc:creator>Anonymous</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/388207.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=16&amp;PostID=388207&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;F&amp;oslash;rst og fremmest tak for jeres indl&amp;aelig;g. Det er altid dejligt n&amp;aring;r der er nogen der gider at udveksle og vende nogle tanker med en.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;strong&gt;Daniel:&lt;/strong&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Dejligt at h&amp;oslash;re at jeg ikke er den eneste der lider under den slags =) Og jeg kan sagtens f&amp;oslash;lge det du skriver. Jeg tror at du har helt ret i at man hurtigt kan risikere at blive skuffet, hvis man har for store forventninger fra start. Hvis tingene s&amp;aring; ikke g&amp;aring;r n&amp;oslash;jagtig som planlagt (og det g&amp;oslash;r de sj&amp;aelig;ldent i noget aspekt af livet), s&amp;aring; vil man m&amp;aring;ske have tendens til at stirre sig blind p&amp;aring; det og faktisk slet ikke bem&amp;aelig;rke alle de sm&amp;aring; sejre der trods alt kommer. Jeg anser dog ogs&amp;aring; generelt mig selv som v&amp;aelig;rende en meget positiv person. Det har jeg ikke altid v&amp;aelig;ret, men er blevet det med &amp;aring;rene. Ingen gl&amp;aelig;der eller sejre er for sm&amp;aring; - faktisk er det oftest de sm&amp;aring; ting jeg s&amp;aelig;tter st&amp;oslash;rst pris p&amp;aring;. S&amp;aring;dan vil jeg ogs&amp;aring; have det med en virksomhed. F.eks. vil jeg v&amp;aelig;re jubelglad n&amp;aring;r jeg f&amp;aring;r min f&amp;oslash;rste kunde og det vil jeg ogs&amp;aring; v&amp;aelig;re ved nr. hundrede osv. Mit indl&amp;aelig;g skulle i hvert fald ikke forst&amp;aring;s som om jeg ikke form&amp;aring;r at v&amp;aelig;rds&amp;aelig;tte rejsen mindst lige s&amp;aring; meget som m&amp;aring;let, for det mener jeg absolut at jeg vil g&amp;oslash;re. Oftest er det jo netop rejsen og udviklingen der er det sjove. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg var meget glad for at h&amp;oslash;re dit eget eksempel p&amp;aring; hvad du har valgt at g&amp;aring; p&amp;aring; kompromis med. Det var netop den slags jeg efterlyste. Hvordan andre har r&amp;aelig;sonneret og p&amp;aring; hvilket grundlag de har truffet deres beslutninger. Hvad kan undv&amp;aelig;res og hvad er essentielt for at bibeholde det v&amp;aelig;rdis&amp;aelig;t man havde tilt&amp;aelig;nkt virksomheden.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;S&amp;oslash;d lille historie med T-Hansen i &amp;oslash;vrigt. Ja, der er i s&amp;aring; fald sket noget m&amp;aring; man sige =) Du sp&amp;oslash;rger i &amp;oslash;vrigt ogs&amp;aring; lidt til hvad det er for en virksomhed jeg &amp;oslash;nsker at starte. Se eventuelt mit svar til&amp;nbsp;Jesper nedenunder, der uddyber jeg lidt.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;strong&gt;&lt;/strong&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;strong&gt;Jesper:&lt;/strong&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Uden at kunne v&amp;aelig;re helt sikker, s&amp;aring; tror jeg at du har l&amp;aelig;st noget forkert i mit indl&amp;aelig;g. Jeg har meget muligvis formuleret mig uklart eller tvetydigt, s&amp;aring; det vil jeg slet ikke bebrejde dig, men i stedet blot pr&amp;oslash;ve at uddybe hvad jeg egentlig mener.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg &amp;oslash;nsker &lt;span style="text-decoration:underline;"&gt;ikke&lt;/span&gt; en k&amp;aelig;mpe virksomhed der k&amp;oslash;rer perfekt, med perfekt &amp;oslash;konomi og perfekte medarbejdere fra day one. Slet, slet ikke! Jeg synes netop at udviklingen er det sjove og tror fuldt og fast p&amp;aring; at vi som mennesker l&amp;aelig;rer hele livet igennem. B&amp;aring;de privat og i erhvervslivet. Den dag jeg f&amp;oslash;lte at der ikke var mere at l&amp;aelig;re/udforske, s&amp;aring; ville jeg h&amp;oslash;jst sandsynligvis l&amp;aelig;gge mig til at d&amp;oslash; af kedsomhed. Det er ogs&amp;aring; netop denne pointe jeg pr&amp;oslash;ver at understrege, n&amp;aring;r jeg siger at &amp;oslash;konomien ingenlunde er min vigtigste motivationsfaktor for at blive selvst&amp;aelig;ndig. Jeg forventer ikke at blive bare tiln&amp;aelig;rmelsesvis rig indenfor de f&amp;oslash;rste mange &amp;aring;r - og m&amp;aring;ske slet ikke nogensinde. Og uanset hvad, s&amp;aring; er det ikke det der er det afg&amp;oslash;rende for mig. Det var alle de andre grunde jeg n&amp;aelig;vnte. Den personlige og kreative frihed, udfordringen og udviklingen etc. Men selvf&amp;oslash;lgelig; skulle jeg v&amp;aelig;lge mellem at skulle vende hver en krone for at f&amp;aring; mad p&amp;aring; bordet hver dag, eller mellem ogs&amp;aring; at have &amp;oslash;konomisk frihed, s&amp;aring; ville jeg selvf&amp;oslash;lgelig &amp;oslash;nske mig det sidste. Tror jeg ikke at der var ret mange der ikke ville ;)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;N&amp;aring;r jeg snakker om at jeg gerne vil have at det skal v&amp;aelig;re &amp;quot;perfekt&amp;quot; (med perfekt i situationstegn ligesom i mit f&amp;oslash;rste indl&amp;aelig;g, fordi jeg udm&amp;aelig;rket ved at ingenting nogensinde er perfekt), s&amp;aring; mener jeg det helt grundl&amp;aelig;ggende i min virksomhed. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;For at give et lidt mere konkret eksempel p&amp;aring; hvad jeg egentlig mente med mit oprindelige indl&amp;aelig;g, s&amp;aring; &amp;oslash;nsker jeg at starte en E-boghandel. Ikke fordi jeg har nogen specifik uddannelse indenfor k&amp;oslash;bmandsskab eller lign., blot fordi litteratur er en af mine st&amp;oslash;rste passioner og har v&amp;aelig;ret det hele mit liv. Og jeg tror ligeledes fuldt og fast p&amp;aring; at livet er for kort til at besk&amp;aelig;ftige sig med noget man ikke interesserer sig for. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Nu ligger landet dog s&amp;aring;dan, at der allerede findes mange af disse. Og det er i s&amp;aelig;rdeleshed&amp;nbsp;to meget store der dominerer markedet. De har henholdsvis 1.7 million og 2.5 millioner titler, hvilket vil sige et meget stort udvalg. Ligeledes k&amp;oslash;rer (det ene is&amp;aelig;r) med s&amp;aelig;rdeles lave priser. Dette fordi de opk&amp;oslash;ber store varepartier ad gangen og dermed opn&amp;aring;r en p&amp;aelig;n rabat. Dette er jeg udm&amp;aelig;rket klar over at jeg ikke vil have r&amp;aring;d til at g&amp;oslash;re fra start. Derfor er det ikke realistisk for mig at satse p&amp;aring; at konkurrere med dem rent prism&amp;aelig;ssigt. Jeg kan m&amp;aring;ske s&amp;aelig;lge&amp;nbsp;n&amp;aelig;sten lige s&amp;aring; billigt, men aldrig billigere.&amp;nbsp;Jeg vil nok ogs&amp;aring; f&amp;aring; s&amp;aelig;rdeles sv&amp;aelig;rt ved at matche deres store udvalg fra start. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Og hvad er der s&amp;aring; tilbage at v&amp;aelig;re konkurrence dygtig p&amp;aring;? Der er kundeservice. Nu er det tilf&amp;aelig;ldigvis s&amp;aring;dan at kundeservice og markedsf&amp;oslash;ring er noget af det jeg synes er sjovt og har stor interesse i. Desuden g&amp;aring;r over 50% af alle handler i branchen til de fysiske boghandlere, mens resten er fordelt p&amp;aring; bogklubber,&amp;nbsp;webshops og supermarkedsk&amp;aelig;der.&amp;nbsp;Adspurgt om hvorfor de foretr&amp;aelig;kker de fysiske boghandlere, giver langt de fleste kunder det svar at de ikke vil undv&amp;aelig;re den personlige r&amp;aring;dgivning og gode kundeservice. Og derfor ser jeg et potentiale i at g&amp;oslash;re op med denne fordom (i mangel af bedre ord) omkring k&amp;oslash;b p&amp;aring; nettet. F&amp;oslash;rn&amp;aelig;vnte to store virksomheder har en ganske fin kundeservice, men ikke noget ekstraordin&amp;aelig;rt. Det er s&amp;aring; dette jeg &amp;oslash;nsker at tilf&amp;oslash;je. Jeg ville nok v&amp;aelig;re dyrere end de to store giganter, men stadig billigere end de fysiske butikker. Og hvis jeg s&amp;aring; tilmed kan tilbyde en god service og personlig r&amp;aring;dgivning&amp;nbsp;p&amp;aring; h&amp;oslash;jde med&amp;nbsp;den i butikkerne og kombinere det med at folk kan f&amp;aring; den bekvemme mulighed at &amp;quot;handle hjemmefra&amp;quot;, s&amp;aring; tror jeg at jeg har en chance for at f&amp;aring; en fod indenfor d&amp;oslash;ren. M&amp;aring;ske tager jeg fejl, men jeg er villig til at satse p&amp;aring; det. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Det der oprindeligt afstedf&amp;oslash;dte mit f&amp;oslash;rste indl&amp;aelig;g, var en samtale med min k&amp;aelig;reste der netop mente at jeg m&amp;aring;tte starte fra bunden og undv&amp;aelig;re kundeservice aspektet fordi jeg ikke har r&amp;aring;d.&amp;nbsp;Men landet ligger nu engang bare s&amp;aring;dan at det er det jeg &amp;oslash;nsker at bygge hele (eller store dele i hvert fald) af mit koncept op omkring. Hvis jeg &amp;quot;kun&amp;quot; skal have email support, s&amp;aring; starter jeg ud med en ringere kundeservice end mine konkurrenter, h&amp;oslash;jere priser og mindre udvalg. Ergo vil jeg ikke v&amp;aelig;re konkurrence dygtig p&amp;aring; nogen m&amp;aring;de og s&amp;aring; er det at jeg lige pludselig ikke helt kan se meningen i overhovedet at starte op.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Fra mine tidligere dage som tlf. s&amp;aelig;lger, ved jeg at det er langt lettere at s&amp;aelig;lge folk et produkt man selv tror p&amp;aring; og synes er godt, end noget man egentlig synes er skidt. Jeg ville have det p&amp;aring; samme m&amp;aring;de ved at starte ud som foroven. Hvordan skulle jeg form&amp;aring; at overbevise nogen kunder om at jeg er v&amp;aelig;rd at handle med, hvis jeg selv ved og mener at mine konkurrenter har noget bedre at tilbyde?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg har en k&amp;aelig;mpe bunke yderligere tiltag og ting jeg gerne vil tilf&amp;oslash;je til min virksomhed og dennes udbud, men det er noget jeg vil g&amp;oslash;re hen ad vejen. Jeg ved godt at jeg ikke kan det hele lige med det samme og det er heller ikke det jeg &amp;oslash;nsker. Som sagt: jeg vil bare gerne have at det grundl&amp;aelig;ggende fundament er i orden.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;N&amp;aring;, nu fik jeg uddybet hvad jeg egentlig har ment fra start. Ved ikke om det gav mere mening nu, eller blot blev mere forvirrende? Nu var mit &amp;oslash;nske med at starte denne tr&amp;aring;d jo egentlig heller ikke kun at diskutere min situation, men netop at h&amp;oslash;re om mange forskellige. Hvordan andre ved opstart har tacklet evt. at m&amp;aring;tte g&amp;aring; p&amp;aring; kompromis med noget og hvordan de i s&amp;aring; fald har valgt hvad dette &amp;quot;noget&amp;quot; skulle v&amp;aelig;re. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;De bedste hilsner til jer begge&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Amaris&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Kan man være for ambitiøs? Eller er det kun os kvinder der tror det? (oplæg til debat)</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/388189.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Sun, 28 Jun 2009 22:22:58 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:388189</guid><dc:creator>Jesper</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/388189.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=16&amp;PostID=388189&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Hej Amaris&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Undskyld jeg svarer s&amp;aring; kort p&amp;aring; dit lange indl&amp;aelig;g, men s&amp;aring; vidt jeg kan l&amp;aelig;se mig frem til vil du v&amp;aelig;re &amp;quot;bedst og billigst&amp;quot; fra start. Du vil derudover have perfekte rutiner og arbejdsgange der (angiveligt) kan udarbejdes alene ud fra din forberedelse og analyser. M&amp;aring;ske er det mig der l&amp;aelig;ser dit indl&amp;aelig;g forkert, men n&amp;aring;r du f&amp;oslash;rst lancerer dit &amp;quot;perfekte koncept&amp;quot; er der jo intet der kan forbedres og du kan ikke l&amp;aelig;re noget. Den del kan du egentlig godt se, for du skriver ogs&amp;aring;:&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;blockquote&gt;&lt;div&gt;Men &amp;oslash;konomien er s&amp;aring; absolut ikke den st&amp;oslash;rste motivationsfaktor. Det er udfordringen.&amp;nbsp;&lt;/div&gt;&lt;/blockquote&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;og er derfor allerede g&amp;aring;et p&amp;aring; kompromis, hvilket ser ud til at v&amp;aelig;re en sv&amp;aelig;r pille at sluge for dig. N&amp;aring;r du f&amp;oslash;rst g&amp;aring;r i gang er der masser af ting der ikke bliver perfekte og som ender med at skulle overst&amp;aring;es.Men for at svare p&amp;aring; dit sp&amp;oslash;rgsm&amp;aring;l: Du arbejder med det du har.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;// Jesper&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&amp;nbsp;&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Kan man være for ambitiøs? Eller er det kun os kvinder der tror det? (oplæg til debat)</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/388184.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Sun, 28 Jun 2009 21:38:09 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:388184</guid><dc:creator>Daniel K</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/388184.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=16&amp;PostID=388184&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Kan udem&amp;aelig;rket s&amp;aelig;tte mig ind i din situation, for er selv fyldt med id&amp;eacute;er og noget af en perfektionist.. Jeg kan sagtens forst&amp;aring; din holdning om at g&amp;oslash;re noget 100% korrekt fra dag &amp;eacute;t, men du bliver n&amp;oslash;dt til at se realistisk p&amp;aring; tingene. Du skal passe p&amp;aring; ikke at kn&amp;aelig;kke nakken ved at s&amp;aelig;tte ambitionerne for h&amp;oslash;jt, for s&amp;aring; risikerer du din dr&amp;oslash;m bliver til et sandt mareridt og f&amp;aring;r nederlag, i stedet for success.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Nu ved jeg ikke hvilken branche du har valgt, men ofte er det en k&amp;aelig;mpe fordel at have noget udd.+erfaring fra p&amp;aring;g&amp;aelig;ldende branhce &lt;span style="text-decoration:underline;"&gt;inden&lt;/span&gt; man kaster sig ud i det store &amp;oslash;konomiske eventyr.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg kan give dig et eksempel, ved at tage udgangspunkt i min egen situation. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;For at g&amp;oslash;re en l&amp;aelig;ngere historie kort, er min hjemmeside www.ReklameMusik.dk noget jeg startede i slutningen af april mdr.. min strategi er at den stille og roligt skal bygges op s&amp;aring;ledes at indholdet bliver mangfoldigt, og bes&amp;oslash;gstallet j&amp;aelig;vnt stigende.. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Da jeg selv er udd + arbejder i marketingsbranchen, og dermed ikke den store IT kyndig, har jeg m&amp;aring;tte g&amp;aring; p&amp;aring; kompromis med designet.. har selv designet hjemmesiden, dog med lidt hj&amp;aelig;lp til selve navnet i topbanneret.. Siden er nu en realitet og har en p&amp;aelig;n fremgang b&amp;aring;de med indhold og bes&amp;oslash;gstal, hvilket giver sm&amp;aring; success oplevelser som giver overskud og energi til at se positivt fremad..&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Fordelen ved at starte et online firma er, at du kan arbejde sidel&amp;oslash;bende med et alm. job.. Du kan altid arbejde om aftenen og weekenden.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Dvs.. s&amp;aelig;t dig nogle sm&amp;aring; delm&amp;aring;l og dermed f&amp;aring; sm&amp;aring; successoplevelser end nederlag.. eksempelvis ved at tilbyde email-support hvor du lover at svare inden 8 timer = hjem fra dit alm. arbejde, og byg det op derfra...&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Du skal ligeledes ikke forvente at ans&amp;aelig;tte en masse medarbejde fra dag &amp;eacute;t af, da du ikke selv kan finansierer din dr&amp;oslash;m, og dermed er afh&amp;aelig;ngig af andre..&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Med venlig hilsen&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Daniel&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;PS. Kan huske jeg k&amp;oslash;bte knallertdele fra T-Hansen via et katalog, som jeg m&amp;aring;tte sende til deres eneste butik i Odense.. se hvor de er i dag!!!&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Kan man være for ambitiøs? Eller er det kun os kvinder der tror det? (oplæg til debat)</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/388170.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Sun, 28 Jun 2009 20:35:25 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:388170</guid><dc:creator>Anonymous</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/388170.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=16&amp;PostID=388170&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;K&amp;aelig;re Aminoer.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Kan man v&amp;aelig;re for ambiti&amp;oslash;s omkring sin virksomhed og/eller forretnings id&amp;eacute;? Det er et sp&amp;oslash;rgsm&amp;aring;l jeg sidder og tumler lidt med og synes at det kunne v&amp;aelig;re super interessant at debattere, samt at h&amp;oslash;re andres syn p&amp;aring; sagen. Som opl&amp;aelig;g vil jeg tillade mig at bruge min egen situation som eksempel. Lidt forhistorie er p&amp;aring;kr&amp;aelig;vet her -&amp;nbsp;b&amp;aelig;r over mig, jeg skal nok komme frem til den essentielle pointe ;)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg har endnu ikke min egen virksomhed, p&amp;aring; trods af at jeg har vidst at jeg dr&amp;oslash;mte om at blive selvst&amp;aelig;ndig n&amp;aelig;rmest siden jeg l&amp;aelig;rte at g&amp;aring;. Id&amp;eacute;erne og lysten mangler heller ikke, det er der alt sammen til fulde. Grunden hertil skal vist findes b&amp;aring;de i ydre, s&amp;aring;vel som indre omst&amp;aelig;ndigheder. De sidste mange &amp;aring;r har min selvst&amp;aelig;ndige udvikling (i erhvervsrelateret forstand) v&amp;aelig;ret bremset af nogle meget intense sygdomsforl&amp;oslash;b i min n&amp;aelig;re familie og ogs&amp;aring; hos mig selv. Det har bevirket at tiden og energien til at fokusere p&amp;aring; det har manglet. Det har v&amp;aelig;ret et prioritets sp&amp;oslash;rgsm&amp;aring;l for mit vedkommende og ikke noget jeg fortryder. Nu synes jeg dog at tiden er til det og &amp;aelig;rlig talt har jeg heller ikke lyst eller t&amp;aring;lmodighed til at vente l&amp;aelig;ngere nu; jeg vil virkelig det her.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Dette bringer mig s&amp;aring; videre til de f&amp;oslash;romtalte indre omst&amp;aelig;ndigheder. Som person har jeg altid v&amp;aelig;ret meget perfektionistisk, konkurrenceminded og yderst ambiti&amp;oslash;s. Dette vil mange m&amp;aring;ske umiddelbart t&amp;aelig;nke er ganske gode egenskaber, hvis man som jeg dr&amp;oslash;mmer om at blive&amp;nbsp;selvst&amp;aelig;ndig (og det kan det helt sikkert ogs&amp;aring; v&amp;aelig;re i mange situationer), men ind i mellem f&amp;oslash;ler jeg det faktisk ogs&amp;aring; som lidt af en h&amp;aelig;msko for mig.&amp;nbsp;Jeg synes selv at jeg har et meget nuanceret syn p&amp;aring; tilv&amp;aelig;relsen som helhed, men lige hvad egne pr&amp;aelig;stationer ang&amp;aring;r er jeg meget sort/hvid. Jeg kan ikke fordrage at g&amp;oslash;re noget halvt! Jeg g&amp;oslash;r tingene 100% og kan jeg ikke det, s&amp;aring; gider jeg som oftest slet ikke at besk&amp;aelig;ftige mig med det. Og det er her at min perfektionisme begynder at sp&amp;aelig;nde ben for mig ind i mellem.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Som n&amp;aelig;vnt har jeg besluttet mig for at det skal v&amp;aelig;re nu at jeg tager springet. Derfor har jeg sat mig fast p&amp;aring; &amp;eacute;n id&amp;eacute; jeg vil arbejde koncentreret p&amp;aring;. For mig er det ikke et sp&amp;oslash;rgsm&amp;aring;l om mangel p&amp;aring; id&amp;eacute;er eller lyst til at lave noget, problemet er nok n&amp;aelig;rmere at jeg har s&amp;aring; mange lyster og id&amp;eacute;er at jeg ikke ved hvor jeg skal begynde og hvor jeg skal ende. Nu er den beslutning dog taget og derfor er jeg i skrivende stund i fuld gang med at forberede mig. Jeg skriver forretningsplan, laver budgetter, har fundet frem til de vigtigste samarbejdspartnere jeg skal bruge (distribut&amp;oslash;r osv.), set p&amp;aring; markedet jeg &amp;oslash;nsker at bev&amp;aelig;ge mig ud p&amp;aring;, fundet mine st&amp;oslash;rste konkurrenter og luret hvad de g&amp;oslash;r godt og mindre godt osv. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Ovenst&amp;aring;ende indre omst&amp;aelig;ndigheder kommer til udtryk n&amp;aring;r jeg skal se med realistiske &amp;oslash;jne p&amp;aring; hvordan jeg kan starte min virksomhed op. Jeg har desv&amp;aelig;rre ikke selv kapitalen til at starte op og vil derfor v&amp;aelig;re afh&amp;aelig;ngig af at kunne overbevise banken eller en eventuel investor om at jeg og min virksomhed er v&amp;aelig;rd at satse p&amp;aring;. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;I den forbindelse, er mit problem nok at jeg &amp;oslash;nsker at det hele skal v&amp;aelig;re p&amp;aring; plads og k&amp;oslash;re &amp;quot;perfekt&amp;quot; fra starten af. Jeg ved udm&amp;aelig;rket godt at jeg skal starte et sted og arbejde mig videre derfra, men samtidig er det et projekt jeg skal l&amp;aelig;gge navn til og ikke mindst en pokkers masse energi, f&amp;oslash;lelser og arbejdstimer i. Det &amp;oslash;nsker jeg simpelthen ikke at g&amp;oslash;re, hvis jeg ikke f&amp;oslash;ler at jeg kan st&amp;aring; 100% inde for min forretning. Jeg vil eksempelvis ikke g&amp;aring; p&amp;aring; kompromis med den service jeg &amp;oslash;nsker at tilbyde mine kunder, blot fordi jeg ikke har r&amp;aring;d til at ans&amp;aelig;tte en kundeservicemedarbejder. Her skal det m&amp;aring;ske lige indskydes at jeg &amp;oslash;nsker at starte min forretning op i flere lande (i f&amp;oslash;rste omgang bare Danmark og Sverige) og derfor vil jeg af naturlige grunde ikke kunne g&amp;oslash;re dette selv. Ikke p&amp;aring; den svenske side i hvert fald ;) Jeg &amp;oslash;nsker eksempelvis ogs&amp;aring; en online support p&amp;aring; min side og mener selv at jeg har en ganske god grund til dette. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Men for at n&amp;aring; frem til min pointe (og spare jer for at l&amp;aelig;se en halv roman), s&amp;aring; m&amp;oslash;der jeg meget ofte den indstilling i min omgangskreds at &lt;em&gt;&amp;quot;det kan jeg ikke&amp;quot;. &lt;/em&gt;At jeg er n&amp;oslash;dt til at starte fra bunden og m&amp;aring; arbejde mig op derfra. Dette kan jeg til en vis grad sagtens f&amp;oslash;lge, men&amp;nbsp;p&amp;aring; den anden side har jeg da ikke lyst til at starte en virksomhed jeg ikke f&amp;oslash;ler er god.&amp;nbsp;Det er jo ikke s&amp;aelig;rlig motiverende. Min k&amp;aelig;re mor ynder eksempelvis altid at sige&lt;em&gt; &amp;quot;at jeg jo bare kan starte som en hobbyvirksomhed&amp;quot;. &lt;/em&gt;Det form&amp;aring;r altid at g&amp;oslash;re mig gr&amp;aelig;nsel&amp;oslash;st irriteret, for det er jo ikke det jeg vil.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Mine motivationer for at &amp;oslash;nske at starte mit eget har da s&amp;aring; afgjort noget med &amp;oslash;konomi at g&amp;oslash;re. Selvf&amp;oslash;lgelig &amp;oslash;nsker jeg at min virksomhed skal vokse sig st&amp;oslash;rre og blive en succes og jeg er ogs&amp;aring; indstillet p&amp;aring; nogle &amp;oslash;konomisk trange &amp;aring;r f&amp;oslash;r dette kan ske. Men &amp;oslash;konomien er s&amp;aring; absolut ikke den st&amp;oslash;rste motivationsfaktor. Det er udfordringen. At blive god til det jeg laver, at blive en konkurrent for de &amp;quot;tunge drenge&amp;quot; der pt. sidder p&amp;aring; markedet (det var det med konkurrencementaliteten), at udvikle virksomheden s&amp;aring;vel som mig selv, den kreative frihed etc. N&amp;aring; ja, og s&amp;aring; m&amp;aring;ske at l&amp;oslash;se mit livslange problem med autoriteter ved blot at skulle bestemme selv, hehe. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg l&amp;aelig;ste engang (kan desv&amp;aelig;rre ikke huske hvor) at kvinder havde langt sv&amp;aelig;rere ved at opn&amp;aring; l&amp;aring;n i banken n&amp;aring;r de skulle starte virksomhed end m&amp;aelig;nd. De var ofte mere velforberedte end m&amp;aelig;nd, men til geng&amp;aelig;ld haltede de store ambitioner ind i mellem og de var ikke s&amp;aring; fanden-i-voldske som deres mandlige modstykker. De var ofte ogs&amp;aring; meget mere beskedne omkring de bel&amp;oslash;b de &amp;oslash;nskede at l&amp;aring;ne. Om dette reelt set holder stik eller ej ved jeg ikke (der er jo altid undtagelser der bekr&amp;aelig;fter reglen), men siden da har jeg t&amp;aelig;nkt at jeg m&amp;aring; v&amp;aelig;re ret maskulin i min tilgang til mine forretnings dr&amp;oslash;mme og ambitioner. For mig er det vitterligt &amp;quot;the sky is the limit&amp;quot; og i mit forhold er det da som oftest ogs&amp;aring; mig der har lidt let ved at lette fra jordens overflade, mens min bedre halvdel ind i mellem s&amp;oslash;rger for at hive mig lidt ned p&amp;aring; jorden igen.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;N&amp;aring;, men til det egentlige opl&amp;aelig;g: Hvordan har i tacklet disse ting da i startede jeres virksomhed op, hvis &amp;oslash;konomien ikke matchede planerne?&amp;nbsp;Er der noget i er g&amp;aring;et p&amp;aring; kompromis med? Er jeg eksempelvis virkelig for ambiti&amp;oslash;s (eller urealistisk!) omkring hvad der kan lade sig g&amp;oslash;re som nystartet uden egenkapital, eller skal jeg bare ranke ryggen og spadsere ned i banken og bede om et l&amp;aring;n der&amp;nbsp;matcher alle de ting jeg gerne vil fra start af?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Beklager hvis indl&amp;aelig;gget er langt og eventuelt lidt rodet, men det er kort og godt bare den tankestr&amp;oslash;m der er fl&amp;oslash;jet gennem hovedet p&amp;aring; mig mens jeg har skrevet dette. Kunne v&amp;aelig;re super sp&amp;aelig;ndende at h&amp;oslash;re andres syn p&amp;aring; dette og hvordan i har valgt at tackle tingene. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Amaris &lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item></channel></rss>