<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<?xml-stylesheet type="text/xsl" href="https://www.amino.dk:443/utility/FeedStylesheets/rss.xsl" media="screen"?><rss version="2.0" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:slash="http://purl.org/rss/1.0/modules/slash/" xmlns:wfw="http://wellformedweb.org/CommentAPI/"><channel><title>Hvordan får man lån &amp; finansiering til sine ideer?</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/10.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><description>&lt;p&gt;Finansiering af en forretningsidé kan være et springende punkt for din succes som iværksætter. Der er mange muligheder for at rejse kapital, og her i dette forum diskuterer vi metoderne, og du kan få hjælp til at finde den finansieringsform, som er bedst for din virksomhed. For nogle vil venturekapital være oplagt, andre bør overveje et banklån, mens en tredje gruppe måske bør spare op eller finde midlerne i familien. 
Du vil også hurtigt kunne få svar på, om andre mener, at din idé er værd at investere i, og måske kan du ligefrem finde en investor til dit projekt.&lt;/p&gt;</description><dc:language>da</dc:language><generator>CommunityServer 2008.5 SP2 (Debug Build: 40407.4157)</generator><item><title>Input søges: Fonde, legater, grund og kunsthåndværk</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1867163.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Thu, 06 Aug 2020 06:29:43 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:1867163</guid><dc:creator>Rie</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1867163.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=10&amp;PostID=1867163&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Hej Aminoer&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg g&amp;aring;r med en ide og har brug for input, erfaring og ideer til at komme i m&amp;aring;l med den.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg vil gerne lave en slags &amp;rdquo;kreativ landsby&amp;rdquo;. Et sted, hvor kunsth&amp;aring;ndv&amp;aelig;rkere kan leje sig ind i v&amp;aelig;rksteder og/eller butikker &amp;ndash; hvor de hver is&amp;aelig;r kan v&amp;aelig;lge mellem at have egne lokaler eller at deles om v&amp;aelig;rksted og vagterne i en delt butik.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg forestiller mig som udgangspunkt en g&amp;aring;rd, hvor laden bliver lavet om til dele-v&amp;aelig;rksted med delt butik i fronten, og s&amp;aring; kan der l&amp;oslash;bende tilf&amp;oslash;jes sm&amp;aring;bygninger (lidt a la Tivolis juleboder, men st&amp;oslash;rre), hvor folk kan have eget v&amp;aelig;rksted med butik foran.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Til hverdag vil der mest v&amp;aelig;re aktivitet i v&amp;aelig;rkstederne, og i weekender, ferier, sommer, jul etc. vil jeg afholde events (markeder, musik etc.) for at tiltr&amp;aelig;kke kunder til butikkerne. Jeg t&amp;aelig;nker ogs&amp;aring;, at der skal v&amp;aelig;re en lille cafe, hvor man kan f&amp;aring; en kop kaffe og et stykke kage &amp;ndash; eller alternativt en p&amp;oslash;lsevogn eller lignende, klejner til jul etc.. Det kunne ogs&amp;aring; v&amp;aelig;re en mulighed at lave workshops, aftenskole og lignende i v&amp;aelig;rkstederne, s&amp;aring; man kan komme ind og pr&amp;oslash;ve at male, lave keramik, male porcel&amp;aelig;n med b&amp;oslash;rnene og den slags.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg er ved at unders&amp;oslash;ge markedet i form af sp&amp;oslash;rgeskema til en lang r&amp;aelig;kke kunsth&amp;aring;ndv&amp;aelig;rkere og skal ogs&amp;aring; finde nogle tal p&amp;aring; salget af kunsth&amp;aring;ndv&amp;aelig;rk forskellige steder i Danmark. Men selve det at f&amp;aring; bygget &amp;rdquo;landsbyen&amp;rdquo;, der har jeg brug for kloge ord og l&amp;oslash;sningsforslag.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg forestiller mig to forskellige l&amp;oslash;sninger:&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;1: At jeg k&amp;oslash;ber eller lejer en grund (evt. en erhvervsgrund), hvor jeg kan bygge. Problemet her er, at det kr&amp;aelig;ver en vis portion penge og jeg s&amp;aring; bliver afh&amp;aelig;ngig af lejeindt&amp;aelig;gterne for at kunne betale grunden og bygningerne. Hvis det tager for lang tid at bygge forretningen op, s&amp;aring; g&amp;aring;r projektet p&amp;aring; et tidspunkt nedenom og hjem &amp;ndash; og s&amp;aring; st&amp;aring;r jeg med en grund og bygninger, som det m&amp;aring;ske tager lang tid at komme af med igen. (Plus at det nok koster flere penge, end jeg lige kan skaffe &amp;ndash; s&amp;aring; her skal der som udgangspunkt en investor eller offentlig st&amp;oslash;tte ind over. Og jeg tror ikke, at det her er et projekt, der vil give nok overskud til, at en investor vil g&amp;aring; ind i det.)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;2: At vi s&amp;aelig;lger vores hus og k&amp;oslash;ber en g&amp;aring;rd (nedlagt landbrug) med stor grund, hvor vi kan indrette v&amp;aelig;rksted og butik i laden og l&amp;oslash;bende bygge nye bygninger til. Hvis der s&amp;aring; ikke kommer ret meget indt&amp;aelig;gt fra starten, kan vi stadig beholde stedet, fordi vi ikke har k&amp;oslash;bt dyrere, end vi har r&amp;aring;d til at bo i. Det giver noget mere frihed til at f&amp;aring; det op at st&amp;aring;. Problemet her er, at det er sv&amp;aelig;rt at finde en g&amp;aring;rd, som vi har r&amp;aring;d til (m&amp;aring;ske 4,5 mio) hvis den skal have en stor grund og ligge fornuftigt i forhold til kunder og lejere (jeg t&amp;aelig;nker max. 45 minutter fra K&amp;oslash;benhavn med bil eller det offentlige). Det vil ogs&amp;aring; betyde, at vi sidder i et hus, der sikkert koster det dobbelte af vores nuv&amp;aelig;rende hus. Det har vi r&amp;aring;d til, men det g&amp;oslash;r selvf&amp;oslash;lgelig en forskel i hverdagen.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;En tredje l&amp;oslash;sning kunne v&amp;aelig;re at leje noget jord af en g&amp;aring;rd og bygge d&amp;eacute;r. Men jeg har en ide om, at der er strikse regler for at bygge p&amp;aring; landet, is&amp;aelig;r hvis man ikke selv bor der. S&amp;aring; vidt jeg har fundet ud af, kan man nemt f&amp;aring; lov at bygge en lade om til et andet form&amp;aring;l, og efterf&amp;oslash;lgende m&amp;aring; man gerne udvide den forretning, man har i laden, med ekstra bygninger. Men hvis man vil starte med at bygge en ny bygning i landomr&amp;aring;de, s&amp;aring; er det meget sv&amp;aelig;rt at f&amp;aring; lov til. (Jeg kan tage fejl &amp;ndash; fort&amp;aelig;l mig endelig, hvis du ved noget her.)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;I forhold til finansiering, s&amp;aring; har vi mulighed for at l&amp;aring;ne nogle penge i banken, men jeg er ikke sikker p&amp;aring;, at det er nok. Jeg forestiller mig, at jeg kunne s&amp;oslash;ge fonde og legater &amp;ndash; og m&amp;aring;ske staten vil hj&amp;aelig;lpe for at st&amp;oslash;tte kunsth&amp;aring;ndv&amp;aelig;rkere? Jeg har leget med tanken om at f&amp;aring; en kommune eller staten til at sponsere en grund til form&amp;aring;let, men jeg aner ikke, om det er en reel mulighed.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg ved heller ikke noget om at s&amp;oslash;ge legater og fonde, men jeg g&amp;aring;r ud fra, at de gerne vil se en reel forretningsplan; en konkret plan for, hvor det skal ligge, hvad det vil koste, forventet indt&amp;aelig;gt etc. - og det er sv&amp;aelig;rt at lave noget konkret, n&amp;aring;r jeg st&amp;aring;r med flere muligheder og ideer, men ikke ved, hvad der ender med at v&amp;aelig;re muligt. Plus at der jo er stor forskel p&amp;aring;, hvordan jeg vil f&amp;oslash;re det ud i livet, hvis jeg har 8 mio at realisere det for, og hvis jeg har en halv. Det er sv&amp;aelig;rt at lave en st&amp;aring;lfast plan, n&amp;aring;r jeg ikke ved, hvad jeg har at &amp;rdquo;lege med&amp;rdquo; &amp;oslash;konomisk.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;S&amp;aring; jeg st&amp;aring;r med flere punkter, jeg rigtig gerne vil have input til:&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;1: Finansiering &amp;ndash; kloge ord om legater og fonde. Hvor konkret skal projektplanen v&amp;aelig;re, f&amp;oslash;r man s&amp;oslash;ger? S&amp;oslash;ger man et bestemt bel&amp;oslash;b til en bestemt del af projektet eller s&amp;oslash;ger man &amp;rdquo;bare&amp;rdquo; om hj&amp;aelig;lp og ser, hvad de vil give &amp;ndash; og bruger s&amp;aring; pengene bedst muligt i projektet? Hvis man skal lave en konkret plan, er det s&amp;aring; bedst at lave en &amp;rdquo;dr&amp;oslash;mmescenarie-plan&amp;rdquo; og se, om der kommer penge nok til det, og ellers bygge mindre &amp;ndash; eller er det bedst at v&amp;aelig;re s&amp;aring; &amp;oslash;konomisk som muligt og s&amp;aring; h&amp;aring;be, at der kommer flere penge, end man beder om? Eller&amp;hellip;? Og kan man s&amp;oslash;ge til k&amp;oslash;b af grund til projektet eller er det noget, jeg selv skal have p&amp;aring; plads &amp;ndash; evt. f&amp;oslash;r jeg s&amp;oslash;ger? Og vil staten m&amp;aring;ske v&amp;aelig;re med i s&amp;aring;dan et projekt for at st&amp;oslash;tte upcoming kunsth&amp;aring;ndv&amp;aelig;rkere?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;2: Grunden. Er det bedst at k&amp;oslash;be en grund til form&amp;aring;let? Eller at leje en grund (det virker ulogisk for mig at bygge p&amp;aring; en grund, jeg kun har lejet &amp;ndash; men m&amp;aring;ske tager jeg fejl)? At s&amp;aelig;lge huset og k&amp;oslash;be en g&amp;aring;rd, s&amp;aring; vi ikke er afh&amp;aelig;ngige af indt&amp;aelig;gterne? Kan kommunen finde p&amp;aring; at sponsere en grund? Eller staten? Kan man k&amp;oslash;be eller leje et stykke af et landbrug og f&amp;aring; lov at bygge p&amp;aring; det?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg ved godt, at det er mange sp&amp;oslash;rgsm&amp;aring;l &amp;ndash; men hvis du er n&amp;aring;et s&amp;aring; langt i min roman her, s&amp;aring; har du m&amp;aring;ske noget input, erfaring, ideer eller andet, jeg kan bruge?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg vil virkelig gerne have det her op at st&amp;aring;, men jeg er i den grad p&amp;aring; udebane &amp;ndash; s&amp;aring; jeg h&amp;aring;ber p&amp;aring; kloge ord fra jer, s&amp;aring; jeg kan f&amp;aring; det til at h&amp;aelig;nge sammen.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Mange hilsner&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Rie&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item></channel></rss>