<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<?xml-stylesheet type="text/xsl" href="https://www.amino.dk:443/utility/FeedStylesheets/rss.xsl" media="screen"?><rss version="2.0" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:slash="http://purl.org/rss/1.0/modules/slash/" xmlns:wfw="http://wellformedweb.org/CommentAPI/"><channel><title>Ledelse &amp; motivation</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/16099.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><description>&lt;p&gt;Et team, der arbejder godt sammen, kan gøre det umulige. Her får du inspiration til at lære om virksomhedsledelse, der engagerer dine medarbejdere, så de synes det er fedt at give den en ekstra skalle. Vi diskuterer, hvordan man leder projekter så alle er med, ledelseslitteratur, coaching og motivation – hele tiden med fokus på iværksætteren, der skal have sin egen begejstring spredt ud til sine medarbejdere.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Vi arbejder selvfølgelig også med de problemer, der opstår hvis medarbejdere og ledelse ikke er enige om, hvordan arbejdet skal udføres.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Kom og vær med – der er stor risiko for, at du bliver motiveret!&lt;/p&gt;</description><dc:language>da</dc:language><generator>CommunityServer 2008.5 SP2 (Debug Build: 40407.4157)</generator><item><title>Svar: Alle kan i dag kalde sig for coach :o/</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1058549.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Tue, 20 Mar 2012 22:09:32 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:1058549</guid><dc:creator>Kaffes</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1058549.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=16099&amp;PostID=1058549&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;&lt;blockquote&gt;&lt;div&gt;&lt;div class="ico_reply_quote"&gt;&lt;/div&gt; &lt;strong&gt;Jimi Hove:&lt;/strong&gt;&lt;/div&gt;&lt;div&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Hej Kaffe,&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Ja jeg kender en del som ogs&amp;aring; ser ned p&amp;aring; psykologer. Senest er det psykoterapi ( Freud ) som anklages for at v&amp;aelig;re noget sludder p&amp;aring; linje med numerologi. Det er et fag der hele tiden udvikles. Jeg ser desuden ret mange psykologer som tilbyder ret alternative behandlingsmetoder, som har endnu mindre respekt end det som coaches laver.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Og er psykologi overhovedet en videnskab ? Hvor er de uigendrivelige beviser ? S&amp;aring;som 2+2 = 4&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Der har aldrig eksisteret en terapiform som virker p&amp;aring; alle, 100 %. S&amp;aring; efter den m&amp;aring;lestok er psykologi slet ikke en videnskab, men en filosofisk udveksling af hvad man tror der virker, p&amp;aring; den enkelte. Lad os br&amp;aelig;nde dem p&amp;aring; b&amp;aring;let ogs&amp;aring;. Det skal drikkes v&amp;aelig;k det hele&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Har du ellers noget imod et link Kaffe? Det plejer du da ellers godt selv at kunne lide ?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg har pr&amp;oslash;vet det hele: psykiatere ( som kun ville fylde mig med lykkepiller ), psykologer som hjalp mig med at kigge p&amp;aring; personlighed og en coach som fik vendt mit liv om.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg ved ogs&amp;aring; at for eksempel Tony Robbins er anerkendt blandt de mest succesfulde psykologer i verdenen ( selvom han ikke selv er uddannet i pr&amp;aelig;cis det ) Hans t&amp;aelig;tte samarbejde med en psykoterapeut , Cloe Madanes ( som har vundet adskillelige store priser indenfor forskning i psykologi&amp;nbsp; se mere her :&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;em&gt;Award for Distinguished Contribution to Psychology, California Psychological Association, 2000.&lt;/em&gt;&lt;br /&gt; &lt;br /&gt;&lt;em&gt; 1996 Egner Foundation Award for Distinguished Contribution in the fields of Psychology, Anthropology and Philosophy, University of Zurich ,Switzerland.&lt;/em&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;.. er vidst ikke baseret p&amp;aring; numerologi og heksekunstner. Den st&amp;aelig;rke nedladende tone, og uvidenhed, passer fint til nogen som kan bruge et kursus der hedder &amp;quot; S&amp;aring;dan sp&amp;aelig;nder du ben for dine muligheder &amp;quot;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Tony Robbins har MANGE gange udfordret tvivlere. Der er blandt en kendt historie hvor der var en verdensber&amp;oslash;mt basketspiller som var g&amp;aring;et i st&amp;aring; med sit spil. Tony gik ud i al offentlighed og LOVEDE at hvis ikke han kunne f&amp;aring; vendt hans nedtur til succes igen, indenfor en m&amp;aring;ned, s&amp;aring; m&amp;aring;tte alle sige han var en fusker. Dette blev fulgt af alle medier i USA. Beh&amp;oslash;ver jeg at sige at han fik vendt hans nedtur ?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Og at han er r&amp;aring;dgiver for pr&amp;aelig;sidenter, verdens rigeste , verdens st&amp;oslash;rste sportsfolk osv ? Det er numerologi det hele * fnis *&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Ps: Den side jeg linkede til f&amp;oslash;r, den &lt;a href="http://www.mindjuice.dk/" target="_blank"&gt;her&lt;/a&gt;, huser ogs&amp;aring; coaches som hj&amp;aelig;lper top erhvervsfolk, skriver anerkendte b&amp;oslash;ger om b&amp;oslash;rneopdragelse osv.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Og ja et negativt indl&amp;aelig;g fra min side af. Bliver harm over at den nedladenhed, fra folk der intet ved, men i virkeligheden bare skal gr&amp;aelig;de over et link&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/div&gt;&lt;/blockquote&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Hej Jimi ove&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg har lidt sv&amp;aelig;rt ved at finde hoved eller hale i dit indl&amp;aelig;g eller din&amp;nbsp;argumentation for den sags skyld.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg tror du misforst&amp;aring;r mig, eller bare vil se noget negativt i mit indl&amp;aelig;g, det var nu slet ikke s&amp;aring;dan ment og slet ikke ment nedladende - har sv&amp;aelig;rt ved at se hvad der er nedladende i mit indl&amp;aelig;g - men et eller andet har jeg givetvis ramt.&lt;br /&gt;&lt;br /&gt;Det eneste jeg opponerer i mod, er din generelle fremstilling af psykologer. &lt;br /&gt;&lt;br /&gt;Jeg syntes nu at det er lidt over i det frelste at fors&amp;oslash;ge at reducere psykologer til det rene ingenting og jeg fors&amp;oslash;gte i alt beskedenhed at nuancere din endegyldige dom over alle psykologer. &lt;br /&gt;&lt;br /&gt;At der s&amp;aring; lige er et seo link til en coach som er en af dine venner syntes jeg m&amp;aring;ske understreger behovet for at nuancere dit indl&amp;aelig;g. &lt;br /&gt;Jeg er temmelig&amp;nbsp;uinteresseret i hvad folk ellers fors&amp;oslash;ger at reklamerer for gennem SEO links - s&amp;aring; kunne jeg jo ikke bestille andet end at skrive negative indl&amp;aelig;g og det er bare ikke mig - det eneste jeg g&amp;aring;r op i den den her sammenh&amp;aelig;ng er at reklameindpakningen er saglig.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg troede at Freud var noget gammelt stads, men dog et vigtigt skridt indenfor videnskaben, men jeg kan forst&amp;aring; at man stadigv&amp;aelig;k h&amp;aelig;nger i de sk&amp;oslash;rter.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg ved ikke helt hvad det er for et link du eftersp&amp;oslash;rger, men hvis det er loven der regulerer hvem der m&amp;aring; kalde sig&amp;nbsp;psykolog og hvilke krav der er til dem m.v. s&amp;aring; er den&amp;nbsp;her&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;span&gt;Tony Robbins er en dygtig mand med sine&amp;nbsp;disciple&amp;nbsp;- tror jeg nok har aldrig m&amp;oslash;dt ham - men ikke mere dygtig end en pr&amp;aelig;st der frelser fortabte sj&amp;aelig;le.&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg bliver harm over folk der vil reklamere for deres tro bare ved at udstille andre.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Men godt ord igen - nu skal denne tr&amp;aring;d jo ikke blive til vores personlige sk&amp;aelig;nderi - det er der slet ikke nogen der kommer i bedre hum&amp;oslash;r af.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Ta&amp;#39; en kop kaffe og nyd resten af aften - Te hvis du er den type :-)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;/S&amp;oslash;ren&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Alle kan i dag kalde sig for coach :o/</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1058531.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Tue, 20 Mar 2012 21:49:47 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:1058531</guid><dc:creator>Jakob Danelund</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1058531.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=16099&amp;PostID=1058531&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Jeg kommenterer lige et indl&amp;aelig;g mere, da jeg synes det er vigtigt at f&amp;aring; begreberne p&amp;aring; plads, s&amp;aring; jeg bedre kan forst&amp;aring; hvad der bliver sagt.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;blockquote&gt;&lt;div&gt;&lt;div class="ico_reply_quote"&gt;&lt;/div&gt; &lt;strong&gt;Jimi Hove:&lt;/strong&gt;&lt;/div&gt;&lt;div&gt;Coaching og psykologi er heller ikke det samme, eller har samme m&amp;aring;l. I ordet coach ligger der jo betydning af at man tr&amp;aelig;ner nogen, man ser fremad. I psykologi handler det mere om at f&amp;aring; afklaret noget.&lt;/div&gt;&lt;/blockquote&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Coaching og psykologi er ikke uforenelige st&amp;oslash;rrelser. En psykolog kan som s&amp;aring;dan godt coache. En stor del af den retning der hedder &amp;quot;positiv psykologi&amp;quot; er baseret p&amp;aring; det. Positiv psykologi er netop et opg&amp;oslash;r med den tidligere interesse for det patogenese - alts&amp;aring; sygdomsopst&amp;aring;en, og en m&amp;aring;de at interessere sig for salutogenesen - alts&amp;aring; hvordan bliver jeg mere sund.&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;blockquote&gt;&lt;div&gt;&lt;div class="ico_reply_quote"&gt;&lt;/div&gt; &lt;strong&gt;Jimi Hove:&lt;/strong&gt;&lt;/div&gt;&lt;div&gt;Jeg mener vidst ogs&amp;aring; at man kan tage en uddannelse som psykolog via brevkursus ( sikkert i USA ). Og psykologer er jo heller anerkendt p&amp;aring; samme m&amp;aring;de som psykiatere. &lt;/div&gt;&lt;/blockquote&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Det lyder meget interessant og tankev&amp;aelig;kkende, det vil jeg rigtig gerne se et bevis p&amp;aring;. Det kan n&amp;aelig;ppe v&amp;aelig;re et af APA(American Psychologist Association) accepteret kursus, s&amp;aring; gad vide hvordan man bliver psykolog der?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg tror i &amp;oslash;vrigt du har ret i at psykologer ikke er liges&amp;aring; anerkendt, netop pga. videnskabelighedsbegrebet som du fremh&amp;aelig;ver i dit andet indl&amp;aelig;g, s&amp;aring; der kan jeg kun v&amp;aelig;re enig.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;blockquote&gt;&lt;div&gt;&lt;div class="ico_reply_quote"&gt;&lt;/div&gt; &lt;strong&gt;Jimi Hove:&lt;/strong&gt;&lt;/div&gt;&lt;div&gt;Men ja der er utroligt mange plattenslagere, men der er nu ogs&amp;aring; en del der er certificerede coaches, og som tilbyder certificerede coachuddannelser ( som for eksempel en af mine venner her :&lt;a href="http://www.mindjuice.dk/da/uddannelse/coachuddannelse-coachinguddannelse/" target="_blank"&gt; coachuddannelse certificeret&lt;/a&gt;&amp;nbsp;)&lt;/div&gt;&lt;/blockquote&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Hvad er en certificeret coach til forskel fra en coach, n&amp;aring;r det ikke er en titel der kr&amp;aelig;ver et certifikat?&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Alle kan i dag kalde sig for coach :o/</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1058508.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Tue, 20 Mar 2012 21:22:20 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:1058508</guid><dc:creator>Jakob Danelund</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1058508.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=16099&amp;PostID=1058508&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Lad mig starte med at &amp;aring;benbare min egen bias i dette. Jeg er i skrivende stund dybt engageret i at skrive bacheloropgave i psykologi p&amp;aring; KU, og gik p&amp;aring; amino for at f&amp;aring; et afbr&amp;aelig;k. Jeg tror ikke jeg beh&amp;oslash;ver at forklare hvorfor jeg blev suget ind af denne debat.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;blockquote&gt;&lt;div&gt;&lt;div class="ico_reply_quote"&gt;&lt;/div&gt; &lt;strong&gt;Jimi Hove:&lt;/strong&gt;&lt;/div&gt;&lt;div&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Og er psykologi overhovedet en videnskab ? Hvor er de uigendrivelige beviser ? S&amp;aring;som 2+2 = 4&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Der har aldrig eksisteret en terapiform som virker p&amp;aring; alle, 100 %. S&amp;aring; efter den m&amp;aring;lestok er psykologi slet ikke en videnskab, men en filosofisk udveksling af hvad man tror der virker, p&amp;aring; den enkelte. Lad os br&amp;aelig;nde dem p&amp;aring; b&amp;aring;let ogs&amp;aring;. Det skal drikkes v&amp;aelig;k det hele&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/div&gt;&lt;/blockquote&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jimi har helt ret her, psykologi er ikke en eksakt videnskab, og ser man med poppers kritiske rationalisme er det helt klart en pseudovidenskabelig disciplin.&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Der er dog heller ikke en kur der virker 100% mod alle legemlige sygdomme eller 100% mod kr&amp;aelig;ft, s&amp;aring; hvad er dit argument egentlig?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;blockquote&gt;&lt;div&gt;&lt;div class="ico_reply_quote"&gt;&lt;/div&gt; &lt;strong&gt;Jimi Hove:&lt;/strong&gt;&lt;/div&gt;&lt;div&gt;Ja jeg kender en del som ogs&amp;aring; ser ned p&amp;aring; psykologer. Senest er det psykoterapi ( Freud ) som anklages for at v&amp;aelig;re noget sludder p&amp;aring; linje med numerologi.&lt;/div&gt;&lt;/blockquote&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Det er de jo i deres gode ret til, men hvis de senest er n&amp;aring;et til Freud, er de omkring 100 &amp;aring;r bagud. Han stifter af psykoanalyse og ikke psykoterapi som du skriver. Hvis du taler om hans uddannnelse var han derudover ikke psykolog, men uddannet l&amp;aelig;ge og dermed n&amp;aelig;rmere psykiater.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;blockquote&gt;&lt;div&gt;&lt;div class="ico_reply_quote"&gt;&lt;/div&gt; &lt;strong&gt;Jimi Hove:&lt;/strong&gt;&lt;/div&gt;&lt;div&gt;Jeg ved ogs&amp;aring; at for eksempel Tony Robbins er anerkendt blandt de mest succesfulde psykologer i verdenen&lt;/div&gt;&lt;/blockquote&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Hvem? Jeg aldrig er st&amp;oslash;dt p&amp;aring; hans navn f&amp;oslash;r nu. Desuden er psykologer langt fra en homogen gruppe, og der er k&amp;aelig;mpe ideologiske forskelle p&amp;aring; nordisk psykologi, og amerikansk psykologi.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Men alts&amp;aring;: Heldigvis er videnskabelighed jo et vidt begreb (selvom det i folkemunde, herunder jimis, bliver brugt synonymt med positivismens videnskabelighed). Der er mange m&amp;aring;der at drive videnskab p&amp;aring;. Det vigtigste er for mig at se at kvalificere sin videnskabelige metode. Netop dette mener jeg er et centralt emne ift. denne debat. Et online kursus p&amp;aring; 6-uger er formodentlig ikke noget der giver &amp;eacute;n den metodiske, teoretiske og praktiske indsigt der skal til f&amp;oslash;r man kan kvalificere sin intervention. Psykoterapeut uddannelsen (som alts&amp;aring; er noget andet end psykolog-uddannelsen) var tidligere ikke beskyttet og blev (mis)brugt p&amp;aring; linie med det nuv&amp;aelig;rende coaching begreb.&amp;nbsp;&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Alle kan i dag kalde sig for coach :o/</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1058468.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Tue, 20 Mar 2012 20:49:08 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:1058468</guid><dc:creator>Birita á Heygum</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1058468.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=16099&amp;PostID=1058468&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;&lt;blockquote&gt;&lt;div&gt;&lt;div class="ico_reply_quote"&gt;&lt;/div&gt; &lt;strong&gt;Kim Kampp:&lt;/strong&gt;&lt;/div&gt;&lt;div&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Hej Birita&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Tillykke med din coach uddannelse&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&amp;quot;Coach&amp;quot; er som s&amp;aring; meget andet ikke en beskyttet titel, hvilket p&amp;aring; den anden side i sig selv ikke er en garanti for noget som helst, men noget balast giver det. Jeg har selv virket som coach i en r&amp;aelig;kke &amp;aring;r b&amp;aring;de her i landet og udlandet og taget et hav af forskellige uddannelse med alle mulige flotte certifikater, hvilket jo heller ikke er en garanti for noget som helst. Jeg har ogs&amp;aring; set, m&amp;oslash;dt og kender nogle af de bedste coaches efter min egen mening selvf&amp;oslash;lgelig og set den fornemme effekt coaching kan have. Lige s&amp;aring;dan har jeg ogs&amp;aring; m&amp;oslash;dt det modsatte. Det samme har jeg asamtidig ogs&amp;aring; set ved psykologer, terapeuter, psykiater etc.&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Ligesom i alle andre brancher findes der gode og d&amp;aring;rlige SEO personer, h&amp;aring;ndv&amp;aelig;rkere, virksomhedsledere med den ene cand. et eller andet helt hen til psykologer, terapeuter, psykiatere og coaches. Hvad der er den rigtige og bedste til den enkelte er jo afh&amp;aelig;ngig af den enkelte og dennes behov. Og netop her skal man ogs&amp;aring; kigge p&amp;aring; l&amp;oslash;sningen, da enhver profession har sin begr&amp;aelig;nsning bestemt af ud&amp;oslash;veren og dennes talent og viden, og det er en coach&amp;acute;s store ansvar at v&amp;aelig;re dette bevidst.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;En sjov betragtning, n&amp;aring;r man kigger n&amp;aelig;rmere p&amp;aring; psykologi omr&amp;aring;det er, at det blandt andet best&amp;aring;r af en masse forskellige teorier, hvilket jo samtidig stiller sp&amp;oslash;rgsm&amp;aring;let om hvilken en er den rigtige, hvis en s&amp;aring;dan findes. Eller skal disse mere betragtes som forskellige former for metoder?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;En ting er i hvert fald sikkert, at din uddannelse og det omtalte 6 ugers kursus, sikkert giver en eller anden form for metodik, som kan bruges i nogle sammenh&amp;aelig;nge og i andre ikke. Og her er det jo, at uddannelse, erfaring og medf&amp;oslash;rt talent kommer ind i billedet. Men dette er ikke nok efter min mening, fordi n&amp;aring;r vi snakker coaching, psykologi etc. og sikkert ogs&amp;aring; mange andre brancher, s&amp;aring; finder man de rigtige gode ved dem, som har deres klienters interesse som den st&amp;oslash;rste prioritet samt en stor k&amp;aelig;rlighed til erhvervet og det at kunne hj&amp;aelig;lpe andre mennesker, hvilket g&amp;oslash;r, at det bliver en kontinuerlig uddannelse, man gennemg&amp;aring;r og konstant udvikler sig i.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;br /&gt;Mit bedste r&amp;aring;d er at tage en snak med et par af dine venner som er coaches og tal med dem om hvilken hverdag, de faktisk har og hvilke udfordringer de enkelte klienter har. Jeg tror, at mange af dem der gerne vil v&amp;aelig;re coaches e.l. vil bliver overrasket over, hvad og hvorledes det faktisk kr&amp;aelig;ver. Dette er selvf&amp;oslash;lgelig afh&amp;aelig;ngig af, hvor og hvem man gerne vil coache, men allerede her kommer ens egen begr&amp;aelig;nsning ind i billedet.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;br /&gt;Dbh.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Kim Kampp&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;NB: H&amp;aring;ber ikke du tager indl&amp;aelig;gget som negativt, da det s&amp;aring; absolut ikke er ment s&amp;aring;dan. Det, at uddanne sig i at hj&amp;aelig;lpe andre mennesker og bagefter praktisere dette i forskellige former er en af de mest givende ting&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;
&lt;p&gt;&lt;/div&gt;&lt;/blockquote&gt;&lt;br /&gt;&lt;br /&gt;&lt;br /&gt;Hej Kim,&lt;br /&gt;&lt;br /&gt;Tusinde tak for dit fine svar. Det er dog ikke mig, som er uddannet coach, men jeg har blot spottet en, der er blevet nyudannet, hvor jeg ved, at det drejer sig om et kortvarigt forl&amp;oslash;b men ikke hvor meget, det pr&amp;aelig;cist har v&amp;aelig;ret. Det er nu mere vinklingen fra udd.stedets side, jeg er harm over, at man efter blot et 6 ugers forl&amp;oslash;b kan kalde sig for master coach og g&amp;aring; i gang med sin professionelle praksis ved at tale med folks udfordinger og endda tage penge for det, selvom man vil v&amp;aelig;re i tvivl om mange situationer, da man jo er nyuddannet og mangler erfaring. Der hersker ingen tvivl om, at det er en fordel, hvis man i forvejen har en medf&amp;oslash;dt empatisk kompetence, men man f&amp;aring;r trods alt nogle v&amp;aelig;rkt&amp;oslash;jer i l&amp;oslash;bet af de 6 uger, man kan bruge til at coache andre mennesker. Men ligefrem at g&amp;oslash;re det rent professionel har jeg desv&amp;aelig;rre sv&amp;aelig;rt ved at tro efter blot et 6 ugers forl&amp;oslash;b. Du skriver ogs&amp;aring; selv, du har en lang baggrund bag dig inden for coaching, hvilket jeg har stor respekt for og tillid til. Den omtalte uddannelse i mit indl&amp;aelig;g koster omkring 10.000 kr. max, s&amp;aring; vidt jeg husker, hvor en normal uddannelse koster et sted imellem 50-60.000 eller mere, hvad jeg har ladet mig fort&amp;aelig;lle. &lt;br /&gt;&lt;br /&gt;Men igen tusinde tak for din fine forklaring, og jeg kan ikke v&amp;aelig;re mere enig i, hvad du skriver.&lt;br /&gt;&lt;br /&gt;Dbh&lt;br /&gt;&lt;br /&gt;Birita &amp;aacute; Heygum&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Alle kan i dag kalde sig for coach :o/</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1058403.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Tue, 20 Mar 2012 19:57:07 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:1058403</guid><dc:creator>Jimi Hove</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1058403.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=16099&amp;PostID=1058403&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Hej Kaffe,&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Ja jeg kender en del som ogs&amp;aring; ser ned p&amp;aring; psykologer. Senest er det psykoterapi ( Freud ) som anklages for at v&amp;aelig;re noget sludder p&amp;aring; linje med numerologi. Det er et fag der hele tiden udvikles. Jeg ser desuden ret mange psykologer som tilbyder ret alternative behandlingsmetoder, som har endnu mindre respekt end det som coaches laver.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Har du ellers noget imod et link Kaffe? Det plejer du da ellers godt selv at kunne lide ?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg har pr&amp;oslash;vet det hele: psykiatere ( som kun ville fylde mig med lykkepiller ), psykologer som hjalp mig med at kigge p&amp;aring; personlighed og en coach som fik vendt mit liv om.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg ved ogs&amp;aring; at for eksempel Tony Robbins er anerkendt blandt de mest succesfulde psykologer i verdenen ( selvom han ikke selv er uddannet i pr&amp;aelig;cis det ) Hans t&amp;aelig;tte samarbejde med en psykoterapeut , Cloe Madanes ( som har vundet adskillelige store priser indenfor forskning i psykologi&amp;nbsp; se mere her :&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;em&gt;Award for Distinguished Contribution to Psychology, California Psychological Association, 2000.&lt;/em&gt;&lt;br /&gt; &lt;br /&gt;&lt;em&gt; 1996 Egner Foundation Award for Distinguished Contribution in the fields of Psychology, Anthropology and Philosophy, University of Zurich ,Switzerland.&lt;/em&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;.. er vidst ikke baseret p&amp;aring; numerologi og heksekunstner. Den st&amp;aelig;rke nedladende tone, og uvidenhed, passer fint til nogen som kan bruge et kursus der hedder &amp;quot; S&amp;aring;dan sp&amp;aelig;nder du ben for dine muligheder &amp;quot;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Tony Robbins har MANGE gange udfordret tvivlere. Der er blandt en kendt historie hvor der var en verdensber&amp;oslash;mt basketspiller som var g&amp;aring;et i st&amp;aring; med sit spil. Tony gik ud i al offentlighed og LOVEDE at hvis ikke han kunne f&amp;aring; vendt hans nedtur til succes igen, indenfor en m&amp;aring;ned, s&amp;aring; m&amp;aring;tte alle sige han var en fusker. Dette blev fulgt af alle medier i USA. Beh&amp;oslash;ver jeg at sige at han fik vendt hans nedtur ?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Og at han er r&amp;aring;dgiver for pr&amp;aelig;sidenter, verdens rigeste , verdens st&amp;oslash;rste sportsfolk osv ? Det er numerologi det hele * fnis *&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Ps: Den side jeg linkede til f&amp;oslash;r, den &lt;a href="http://www.mindjuice.dk/"&gt;her&lt;/a&gt;, huser ogs&amp;aring; coaches som hj&amp;aelig;lper top erhvervsfolk, skriver anerkendte b&amp;oslash;ger om b&amp;oslash;rneopdragelse osv.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Og ja et negativt indl&amp;aelig;g fra min side af. Bliver harm over at den nedladenhed, fra folk der intet ved, men i virkeligheden bare skal gr&amp;aelig;de over et link&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Alle kan i dag kalde sig for coach :o/</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1058349.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Tue, 20 Mar 2012 19:18:08 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:1058349</guid><dc:creator>Kim Kampp</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1058349.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=16099&amp;PostID=1058349&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Hej Birita&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Tillykke med din coach uddannelse&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&amp;quot;Coach&amp;quot; er som s&amp;aring; meget andet ikke en beskyttet titel, hvilket p&amp;aring; den anden side i sig selv ikke er en garanti for noget som helst, men noget balast giver det. Jeg har selv virket som coach i en r&amp;aelig;kke &amp;aring;r b&amp;aring;de her i landet og udlandet og taget et hav af forskellige uddannelse med alle mulige flotte certifikater, hvilket jo heller ikke er en garanti for noget som helst. Jeg har ogs&amp;aring; set, m&amp;oslash;dt og kender nogle af de bedste coaches efter min egen mening selvf&amp;oslash;lgelig og set den fornemme effekt coaching kan have. Lige s&amp;aring;dan har jeg ogs&amp;aring; m&amp;oslash;dt det modsatte. Det samme har jeg asamtidig ogs&amp;aring; set ved psykologer, terapeuter, psykiater etc.&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Ligesom i alle andre brancher findes der gode og d&amp;aring;rlige SEO personer, h&amp;aring;ndv&amp;aelig;rkere, virksomhedsledere med den ene cand. et eller andet helt hen til psykologer, terapeuter, psykiatere og coaches. Hvad der er den rigtige og bedste til den enkelte er jo afh&amp;aelig;ngig af den enkelte og dennes behov. Og netop her skal man ogs&amp;aring; kigge p&amp;aring; l&amp;oslash;sningen, da enhver profession har sin begr&amp;aelig;nsning bestemt af ud&amp;oslash;veren og dennes talent og viden, og det er en coach&amp;acute;s store ansvar at v&amp;aelig;re dette bevidst.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;En sjov betragtning, n&amp;aring;r man kigger n&amp;aelig;rmere p&amp;aring; psykologi omr&amp;aring;det er, at det blandt andet best&amp;aring;r af en masse forskellige teorier, hvilket jo samtidig stiller sp&amp;oslash;rgsm&amp;aring;let om hvilken en er den rigtige, hvis en s&amp;aring;dan findes. Eller skal disse mere betragtes som forskellige former for metoder?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;En ting er i hvert fald sikkert, at din uddannelse og det omtalte 6 ugers kursus, sikkert giver en eller anden form for metodik, som kan bruges i nogle sammenh&amp;aelig;nge og i andre ikke. Og her er det jo, at uddannelse, erfaring og medf&amp;oslash;rt talent kommer ind i billedet. Men dette er ikke nok efter min mening, fordi n&amp;aring;r vi snakker coaching, psykologi etc. og sikkert ogs&amp;aring; mange andre brancher, s&amp;aring; finder man de rigtige gode ved dem, som har deres klienters interesse som den st&amp;oslash;rste prioritet samt en stor k&amp;aelig;rlighed til erhvervet og det at kunne hj&amp;aelig;lpe andre mennesker, hvilket g&amp;oslash;r, at det bliver en kontinuerlig uddannelse, man gennemg&amp;aring;r og konstant udvikler sig i.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;br /&gt;Mit bedste r&amp;aring;d er at tage en snak med et par af dine venner som er coaches og tal med dem om hvilken hverdag, de faktisk har og hvilke udfordringer de enkelte klienter har. Jeg tror, at mange af dem der gerne vil v&amp;aelig;re coaches e.l. vil bliver overrasket over, hvad og hvorledes det faktisk kr&amp;aelig;ver. Dette er selvf&amp;oslash;lgelig afh&amp;aelig;ngig af, hvor og hvem man gerne vil coache, men allerede her kommer ens egen begr&amp;aelig;nsning ind i billedet.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;br /&gt;Dbh.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Kim Kampp&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;NB: H&amp;aring;ber ikke du tager indl&amp;aelig;gget som negativt, da det s&amp;aring; absolut ikke er ment s&amp;aring;dan. Det, at uddanne sig i at hj&amp;aelig;lpe andre mennesker og bagefter praktisere dette i forskellige former er en af de mest givende ting&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Alle kan i dag kalde sig for coach :o/</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1058242.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Tue, 20 Mar 2012 17:36:19 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:1058242</guid><dc:creator>Kim Tetzlaff - Kim Tetzlaff ApS</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1058242.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=16099&amp;PostID=1058242&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Jeg kan slet ikke se hvorfor psykolog og coach er i samme debat, det h&amp;oslash;rer ingen steder hjemme.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Og det siger jeg, fordi jeg ved hvad der skal til for at kunne have egen praksis som psykolog min 5&amp;aring;r p&amp;aring; uni, og ca. + 2-3 &amp;aring;r for at f&amp;aring; sin autorisation s&amp;aring; man kan tage sygesikringsklienter. Mens der skal betydeligt mindre til og ikke mindst mindre viden til n&amp;aring;r vi snakker coach. Min kone er &lt;a href="http://www.idatetzlaff.dk"&gt;psykolog&lt;/a&gt;&amp;nbsp;(Uopdateret hjemmeside &lt;img src="http://www.amino.dk/emoticons/emotion-4.gif" alt="Stick out tongue" /&gt;) og endnu ikke autoriseret ;). Og heldigvis er psykolog i DK en beskyttet titel.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;MVH Kim&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Alle kan i dag kalde sig for coach :o/</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1058217.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Tue, 20 Mar 2012 17:06:03 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:1058217</guid><dc:creator>Nicolaj</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1058217.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=16099&amp;PostID=1058217&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Intet nyt i det!!&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Folk kan kalde sig Project Managers, Konsulenter, osv.. at tage mindst 1.000,- i timen - det kraever absolut ingen uddannelse - ikke engang et 6 ugers kursus.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;/Nicolaj&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Alle kan i dag kalde sig for coach :o/</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1058207.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Tue, 20 Mar 2012 17:00:14 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:1058207</guid><dc:creator>Birita á Heygum</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1058207.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=16099&amp;PostID=1058207&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Ja, uddannelsen coach kan selvf&amp;oslash;lgelig debatteres p&amp;aring; kryds og tv&amp;aelig;rs og med forskellige briller p&amp;aring;. Helt afgjort kan man sammenligne det med titlen tr&amp;aelig;ner, for det er jo det, de g&amp;oslash;r, men de hj&amp;aelig;lper/vejleder en positivt videre ved at bruge sin klients egne ressourcer. Dog vil jeg selv ikke tage penge for det i f&amp;oslash;rste omgang, idet jeg vil &amp;oslash;ve mig p&amp;aring; nogle kaniner f&amp;oslash;rst gratis, som man jo ser i mange tilf&amp;aelig;lde. &amp;Oslash;velse g&amp;oslash;r mester, og man kan sagtens ha&amp;#39; de medf&amp;oslash;dte evner s&amp;aring;ledes, at man fra starten af kan v&amp;aelig;re en god tr&amp;aelig;ner for den enkelte. Men igen b&amp;oslash;r man &amp;oslash;ve sig p&amp;aring; kaniner og f&amp;aring; deres anbefalinger evt. p&amp;aring; sin hjemmeside. S&amp;aring;dan vil jeg nok vinkle det, hvis jeg gik den vej. Ikke at jeg synes, der er noget galt i, at man tilbyder sin assistance, n&amp;aring;r man er f&amp;aelig;rdiguddannet. Jeg vil dog v&amp;aelig;re bekymret med en vis portion sund skepsis ved en nyuddannet, og derfor synes jeg heller ikke, at man kan tillade sig at tage penge for det i starten af sin karriere.&lt;br /&gt;&lt;br /&gt;Jeg synes, man b&amp;oslash;r vise det tydeligt p&amp;aring; en given hjemmeside, at der vil v&amp;aelig;re gratis r&amp;aring;dgivning indtil f.eks. 1. juni, hvor man kan v&amp;aelig;re en fors&amp;oslash;gskanin.&lt;br /&gt;&lt;br /&gt;Jeg har aldrig selv pr&amp;oslash;vet en coach-time hos dem, jeg kender, som har en lang uddannelse bag sig, men jeg kan nu sagtens h&amp;oslash;re p&amp;aring; dem, at de ved, hvad de taler om.&lt;br /&gt;&lt;br /&gt;Det forbavser mig desv&amp;aelig;rre ikke, hvis man i USA kan tage et brevkursus for at uddanne sig til psykolog, for man kan jo f.eks. uddanne sig til arkitekt via brevkursus. Det kan jeg da huske tilbage fra, da man fik de her postordrekataloger ind ad d&amp;oslash;ren, hvor der altid var brevkursus med arkitekt, sprog og tegning. Man kan selvf&amp;oslash;lgelig g&amp;oslash;re meget via web-cam, fjernundervisning osv., og jeg ved ikke n&amp;aelig;rmere om, hvordan den n&amp;aelig;vnte coach-uddannelse bliver taget via det brevkursus. Jeg t&amp;aelig;nker blot, at det kan v&amp;aelig;re en stor udfordring, da man jo har med mennesker at g&amp;oslash;re, s&amp;aring; den direkte kontakt vil jeg da mene er et must for at tage s&amp;aring;dan en uddannelse.&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Alle kan i dag kalde sig for coach :o/</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1058173.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Tue, 20 Mar 2012 16:38:44 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:1058173</guid><dc:creator>Asger Jon Frounberg</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1058173.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=16099&amp;PostID=1058173&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Nu ved jeg ikke helt hvad du l&amp;aelig;gger i ordet coach men du er jo principielt coach hvis du tr&amp;aelig;ner et fodboldhold. (coach er jo bare det engelske ord for tr&amp;aelig;ner). Om det er skr&amp;aelig;mmende kommer vel an p&amp;aring; hvor meget de p&amp;aring;st&amp;aring;r man kan. Det gode ved markedet er jo at der tros alt er lidt oprydning hele tiden. Jeg har selv en god kunde der er coach. Vi talte engang om hvordan det gik midt under finanskrisen og selvom det var sv&amp;aelig;re tider s&amp;aring; bet&amp;oslash;d det da i det mindste at de v&amp;aelig;rste lykkeriddere r&amp;oslash;g i svinget s&amp;aring; der var en del f&amp;aelig;rre af dem der ikke viste hvad de lavede. Hurra for markedskr&amp;aelig;fterne!&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Alle kan i dag kalde sig for coach :o/</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1058123.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Tue, 20 Mar 2012 15:39:43 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:1058123</guid><dc:creator>Simon Hoxer Bønding</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1058123.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=16099&amp;PostID=1058123&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Jeg tror Jimi og Johnny har helt ret. Jeg har selv leget med tankerne om at blive &amp;quot;coach&amp;quot; inden for tilpasningsteori ( der helt og holdent er mit eget &amp;quot;pseudovidenskabelige&amp;quot; felt ) og jeg ved, at jeg i s&amp;aring; fald udnytter det etablerede begreb &amp;quot;coaching&amp;quot;.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Men coaching p&amp;aring; et psykologisk omr&amp;aring;de er i mine &amp;oslash;jne et k&amp;aelig;mpe no-go. Psykologi er for psykologer. En coach b&amp;oslash;r holde sig fra kognitiv terapi og lignende. Jeg tror ikke en coach kan m&amp;aring;les p&amp;aring; sine &amp;quot;klienters&amp;quot; succes, men en klient b&amp;oslash;r kun bruge en coach til m&amp;aring;l, der rent faktisk er m&amp;aring;lbare.&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Alle kan i dag kalde sig for coach :o/</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1058115.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Tue, 20 Mar 2012 15:30:04 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:1058115</guid><dc:creator>Kaffes</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1058115.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=16099&amp;PostID=1058115&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;&lt;blockquote&gt;&lt;div&gt;&lt;div class="ico_reply_quote"&gt;&lt;/div&gt; &lt;strong&gt;Jimi Hove:&lt;/strong&gt;&lt;/div&gt;&lt;div&gt;Jeg mener vidst ogs&amp;aring; at man kan tage en uddannelse som psykolog via brevkursus ( sikkert i USA ). Og psykologer er jo heller anerkendt p&amp;aring; samme m&amp;aring;de som psykiatere.&lt;/div&gt;&lt;/blockquote&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&amp;AElig;hhh alts&amp;aring; bortset fra at du har l&amp;aelig;st en del &amp;aring;r p&amp;aring;&amp;nbsp;universitet&amp;nbsp;og skal du v&amp;aelig;re autoriseret s&amp;aring; kr&amp;aelig;ver det en hel del mere end bare det - en&amp;nbsp;psykiater er en l&amp;aelig;ge og det skal ikke sammenlignes med en psykolog.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Det lyder jo n&amp;aelig;rmest som om du mener at psykologer er&amp;nbsp;numerologer med den store tabel i asidanten ;-)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Godt Seo link der til din vens certificerede coach uddannelse men alle kan jo certificere l&amp;oslash;s det er der jo heller ikke nogen beskyttelse af.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg giver dig helt ret i at det menneskelige sind er sv&amp;aelig;rt at blive klog p&amp;aring; :-)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;/S&amp;oslash;ren&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Alle kan i dag kalde sig for coach :o/</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1058073.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Tue, 20 Mar 2012 14:25:32 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:1058073</guid><dc:creator>Johnny Kjeldbjerg</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1058073.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=16099&amp;PostID=1058073&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Coaching er et nyt fag p&amp;aring; godt og ondt.&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Det gode ved et nyt fag er, at vi f&amp;aring;r lejlighed til at ryste posen og se, hvad der kan komme ud af at t&amp;aelig;nke en ny branche frem. I coaching branchen er der rigtigt mange gode tiltag af meget h&amp;oslash;j kvalitet. Ingen n&amp;aelig;vnt, ingen glemt. Kernen i coaching er at hj&amp;aelig;lpe andre til at skabe afklaring omkring deres &amp;oslash;nsker og hvordan de vil n&amp;aring; i m&amp;aring;l.&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Kvaliteten af coaches kan m&amp;aring;ske m&amp;aring;les p&amp;aring;, hvor store og komplekse m&amp;aring;l, de har succes med at hj&amp;aelig;lpe deres kunder med. Men det er sikkert bare min fikse id&amp;eacute;.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Det &amp;#39;onde&amp;#39; ved et nyt fag er, at der er utroligt mange akt&amp;oslash;rer med hver sine meninger om, hvordan tingene skal og kan g&amp;oslash;res. Samtidig er det ikke alle, der har noget bel&amp;aelig;g for hvorfor de mener som de g&amp;oslash;r. Endnu mangler vi et stort forskningsmateriale, der kan skabe klarhed over, hvordan og hvorfor coaching virker - og i hvilke former.&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Det f&amp;aring;r mig tilbage til min pointe: kvaliteten af coaches kan m&amp;aring;ske m&amp;aring;les p&amp;aring;, deres kunders m&amp;aring;l og succes.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Uddannelsens l&amp;aelig;ngde skr&amp;aelig;mmer mig mindre. Du kan blive certificeret i forskellige personlighedstest p&amp;aring; tre dage og efterf&amp;oslash;lgende g&amp;aring; ud og fort&amp;aelig;lle folk, hvilken type de inderst inde er. Det er da skr&amp;aelig;mmende!&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Alle kan i dag kalde sig for coach :o/</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1058018.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Tue, 20 Mar 2012 13:26:02 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:1058018</guid><dc:creator>Jimi Hove</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1058018.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=16099&amp;PostID=1058018&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Coaching og psykologi er heller ikke det samme, eller har samme m&amp;aring;l. I ordet coach ligger der jo betydning af at man tr&amp;aelig;ner nogen, man ser fremad. I psykologi handler det mere om at f&amp;aring; afklaret noget.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Begge fag bruger selvf&amp;oslash;lgelig teknikker fra hinanden, og ser b&amp;aring;de frem og tilbage.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg har pr&amp;oslash;vet begge dele, og min egen erfaring er at man ikke kan bruge en coach som substitut for en psykolog ( det har de simpelthen ikke nogen viden om personlighedsforstyrrelser osv til at kunne r&amp;aring;dgive om). Brug en coach n&amp;aring;r du f&amp;oslash;ler dig afklaret, og du er parat til at se frem ad.&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Men ja der er utroligt mange plattenslagere, men der er nu ogs&amp;aring; en del der er certificerede coaches, og som tilbyder certificerede coachuddannelser ( som for eksempel en af mine venner her :&lt;a href="http://www.mindjuice.dk/da/uddannelse/coachuddannelse-coachinguddannelse/"&gt; coachuddannelse certificeret&lt;/a&gt;&amp;nbsp;)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg mener vidst ogs&amp;aring; at man kan tage en uddannelse som psykolog via brevkursus ( sikkert i USA ). Og psykologer er jo heller anerkendt p&amp;aring; samme m&amp;aring;de som psykiatere. Det menneskelig sind, er sv&amp;aelig;rt at finde at definere, helbrede og finde beviser for helbredelse af. Ikke desto mindre finder det sted, alts&amp;aring; helbredelse.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg er ikke selv coach, og har ikke sat mig ind i deres uddannelse, s&amp;aring; jeg ved ikke hvad der er rimeligt. Men det lyder af meget lidt, det du n&amp;aelig;vner.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg ved dog at der , internt, blandt coaches er stor frustration over folk der kalder sig alt muligt, uden at kunne underbygge det.&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Alle kan i dag kalde sig for coach :o/</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1058009.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Tue, 20 Mar 2012 13:12:49 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:1058009</guid><dc:creator>Cacl</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1058009.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=16099&amp;PostID=1058009&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Coach er netop ikke en beskyttet titel, og derfor kan enhver kalde sig det - ligesom det g&amp;aelig;lder for mange andre erhverv. Men hvis man har brug for en coach, kan man f.eks. unders&amp;oslash;ge vedkommendes erfaring og referencer. Det er det bedste bud i mange fag.&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item></channel></rss>