<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<?xml-stylesheet type="text/xsl" href="https://www.amino.dk:443/utility/FeedStylesheets/rss.xsl" media="screen"?><rss version="2.0" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:slash="http://purl.org/rss/1.0/modules/slash/" xmlns:wfw="http://wellformedweb.org/CommentAPI/"><channel><title>Jura, kontrakter, lovgivning, ophavsret m.m.</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/2869.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><description>&lt;p&gt;Jura, kontrakter og alt det med sm&amp;aring; er til diskussion her. Mange iv&amp;aelig;rks&amp;aelig;ttere er superdygtige forretningsfolk, men n&amp;aring;r det kommer til administration, dokumentering og myndighedernes krav g&amp;aring;r det nogle gange galt. Derfor hj&amp;aelig;lper vi her hinanden med at strikke korrekte kontrakter og aftaler sammen, som sikrer dig og din virksomhed. Ofte diskuterer vi ogs&amp;aring;, hvordan man b&amp;oslash;r forholde, n&amp;aring;r skaden er sket, og eksempelvis ens ophavsret er kr&amp;aelig;nket, eller hvis man har lagt sig ud med myndigheder, samarbejdspartnere eller medarbejdere. Forummet handler ogs&amp;aring; om det stigende antal p&amp;aring;bud og regler, som myndighederne p&amp;aring;l&amp;aelig;gger virksomheder og iv&amp;aelig;rks&amp;aelig;ttere.&lt;/p&gt;</description><dc:language>da</dc:language><generator>CommunityServer 2008.5 SP2 (Debug Build: 40407.4157)</generator><item><title>Svar: At melde konkurs, hold dig fra det</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/612665.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Tue, 29 Jun 2010 19:04:57 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:612665</guid><dc:creator>Lundsby</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/612665.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=2869&amp;PostID=612665&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Jeg har desv&amp;aelig;rre ikke den store mulighed for at hj&amp;aelig;lpe. Det lyder som om at du mangler, at kunne p&amp;aring;vise at virksomhed X skylder dig penge, og det lyder relativt teknisk at g&amp;oslash;re.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Men jeg synes godt nok, det er en uheldig situation du st&amp;aring;r i, og som jeg vurderer det s&amp;aring; er det uforskyldt. I fremtiden, vil jeg helt klart s&amp;oslash;rge for at f&amp;aring; beskrevet i vores kontrakter, hvad der sker hvis kunden ikke overholder betalingsfrister. Vi plejer at tage forudbetaling af en del af projektsummen, og s&amp;aring; har vi egentligt bare regnet med at resten af betalingen faldt rettidigt (hvilket den s&amp;aelig;dvanligvis ogs&amp;aring; g&amp;oslash;r).&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>At melde konkurs, hold dig fra det</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/612637.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Tue, 29 Jun 2010 18:33:16 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:612637</guid><dc:creator>følermigbanket</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/612637.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=2869&amp;PostID=612637&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p class="MsoNormal"&gt;&lt;span style="font-family:Times New Roman;font-size:small;"&gt;hummm, t&amp;aelig;nkte lige over emnet, m&amp;aring;ske kunne det godt v&amp;aelig;re bedre men newer mind....&lt;br /&gt;&lt;br /&gt;Hermed hvad der m&amp;aring;ske kunne v&amp;aelig;re en interessant CASE for en advokat fuldm&amp;aelig;gtig, advokat studerende, eller blot hvis man tr&amp;aelig;nger til lidt &amp;quot;godt det ikke var mig, oplevelse&amp;quot;.&lt;br /&gt;Jeg godt kunne t&amp;aelig;nke mig at f&amp;aring; lidt feedback, da jeg lidt har mistet tiltroen til det danske retssystem samt evt. nogle advokater.&lt;br /&gt;&lt;br /&gt;Jeg har nu v&amp;aelig;ret en l&amp;aelig;ngere proces igennem som underleverand&amp;oslash;r for en virksomhed, lad os kalde den X. Virksomheden X har v&amp;aelig;ret s&amp;aring; heldige at vinde nogle projekter som de ikke selv kunne l&amp;oslash;fte rent teknisk.. &lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal"&gt;&lt;span style="font-family:Times New Roman;font-size:small;"&gt;&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal"&gt;&lt;span style="font-family:Times New Roman;font-size:small;"&gt;Efter vi fik en aftalt i stand over et m&amp;oslash;de og et par mails omkring en rimelig stor elastik p&amp;aring; et budget s&amp;aring; satte jeg 3 eksterne freelancers i gang vi med at udvikle for fuld gallup. Vi stoppede hurtigt da vi oplevede det var lidt sv&amp;aelig;rt at f&amp;aring; de penge vi havde faktureret for kr&amp;aelig;vet ind. &lt;br /&gt;&lt;br /&gt;Vi rykkede for betaling men de kommer ikke. S&amp;aring; fik jeg en afdragsordning i stand hvor X selv bestemte datoer og bel&amp;oslash;b og vi forts&amp;aelig;tter. Men de afdragsordning blev ikke overholdt s&amp;aring; stoppede vi igen. &lt;br /&gt;Vi fik rykket noget mere men det hjalp ikke. S&amp;aring; besluttede via dr&amp;oslash;ftelse af sagen med en advokat at jeg m&amp;aring;tte oprette en konkurs sag imod X for evt. at v&amp;aelig;re sikret (kan uddybes senere). &lt;br /&gt;&lt;br /&gt;Sagen trak i langdrag og til sidst fik de den fik afvist, ved generelt at skabe forvirring.&lt;br /&gt;Dommeren skriver:&lt;br /&gt;at prisaftalen forudsatte f&amp;aelig;rdigg&amp;oslash;relse&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal"&gt;&lt;span style="font-family:Times New Roman;font-size:small;"&gt;at vi har mislighold aftalerne, ide ingen af projekter er f&amp;aelig;rdiggjort&lt;br /&gt;at der er mangler ved det allerede pr&amp;aelig;sterede arbejde&lt;br /&gt;at selskabet X p&amp;aring; grund af vores manglende f&amp;aelig;rdigg&amp;oslash;relse er blevet m&amp;oslash;dt med erstatningskrav &lt;br /&gt;at selskabet X lider tab som f&amp;oslash;lge af det manglende fortsatte samarbejde &lt;br /&gt;&lt;/span&gt;&lt;span style="font-family:Times New Roman;font-size:small;"&gt;at vi er bevisbyrden for at der er et krav&lt;br /&gt;&lt;/span&gt;&lt;span style="font-family:Times New Roman;font-size:small;"&gt;at bevisbyrden ikke er l&amp;oslash;ftet&lt;br /&gt;&lt;/span&gt;&lt;span style="font-family:Times New Roman;font-size:small;"&gt;at selskabet ikke er insolvent og&lt;br /&gt;&lt;/span&gt;&lt;span style="font-family:Times New Roman;font-size:small;"&gt;at konkursbetingelserne herunder ikke er opfyld.&lt;br style="mso-special-character:line-break;" /&gt;&lt;br style="mso-special-character:line-break;" /&gt;&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal"&gt;&lt;span style="font-family:Times New Roman;font-size:small;"&gt;Det undre mig at der kan st&amp;aring; &amp;quot;At prisaftalen forudsatte f&amp;aelig;rdigg&amp;oslash;relse&amp;quot;, n&amp;aring;r det ikke st&amp;aring;r nogle steder, ej hellere er blevet fortalt mig tidligere.&lt;br /&gt;Det undre mig at der kan st&amp;aring; at der var mangler, jeg havde selv n&amp;aelig;vnt under ED at vi havde en ektern konsulent til at vurdere som klart melde ud at det var noget low end hardware som nok var skyld i det og den del havde vi ikke med at g&amp;oslash;re, det var under en anden leverand&amp;oslash;r.&lt;br /&gt;&lt;/span&gt;&lt;span style="font-family:Times New Roman;font-size:small;"&gt;Det undre mig hvordan der kan st&amp;aring; s&amp;aring; mange gange at vi ikke har gjort det f&amp;aelig;rdigt n&amp;aring;r det er helt naturligt at vi ikke har gjort det f&amp;aelig;rdigt netop grundet at betalinger udeblev. &lt;br /&gt;Det under mig at der kan st&amp;aring;r at X lider tab som f&amp;oslash;lge af manglende fortsatte arbejde n&amp;aring;r den eneste jeg kan se her som lider tab er os.&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal"&gt;&lt;br /&gt;&lt;span style="font-family:Times New Roman;font-size:small;"&gt;Som jeg husker det s&amp;aring; skal der v&amp;aelig;re 2 punkter overholdt for at f&amp;aring; medhold i et konkursdekret.&lt;br /&gt;&lt;/span&gt;&lt;span style="font-family:Times New Roman;font-size:small;"&gt;1. Modpartens virksomheden skal v&amp;aelig;re insolvent&lt;br /&gt;&lt;/span&gt;&lt;span style="font-family:Times New Roman;font-size:small;"&gt;2. Modpartens virksomhed skulle have indsigelser som kunne berettiges&lt;/span&gt;&lt;span style="font-size:small;"&gt;&lt;span style="font-family:Times New Roman;"&gt;&amp;nbsp;&lt;/span&gt;&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal"&gt;&lt;span style="font-family:Times New Roman;font-size:small;"&gt;Udskrifter fra selskabsstyrelsen viser at virksomhed X ikke havde noget at g&amp;oslash;re med og desuden at indehaveren tidligere 2 gange var g&amp;aring;et konkurs med samlet over 3,5 mill. Det er temmeligt sikkert at X ikke har en kassekredit men anvender underleverand&amp;oslash;rer som bank.&lt;br /&gt;&lt;br /&gt;P&amp;aring; det tidspunkt hvor vi stoppede udviklingen var der ingen indsigelser til vores arbejde fra X.&lt;br /&gt;Mine h&amp;aring;ndv&amp;aelig;rkere havde &amp;quot;forladt byggepladsen&amp;quot;. S&amp;aring;dan kunne man godt udtrykke det.&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal"&gt;&lt;span style="font-family:Times New Roman;font-size:small;"&gt;&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal"&gt;&lt;span style="font-size:small;"&gt;&lt;span style="font-family:Times New Roman;"&gt;Det handler om at vi samlet har udviklet for en masse p&amp;aring; 2 projekter hvor vi har faktureret l&amp;oslash;bende over 9 faktura som der ikke har v&amp;aelig;ret indsigelser imod. I hvert fald ikke f&amp;oslash;r vi fremsatte et konkursdekret. Det ene projekt havde en dog en del problemer, som vi som underleverand&amp;oslash;r ikke havde muligheder for at p&amp;aring;virke p&amp;aring; andre m&amp;aring;der end dagligt at pr&amp;oslash;ve at finde l&amp;oslash;sninger p&amp;aring; hvordan vi kunne logge et problem som opstod p&amp;aring; en tredjepartsl&amp;oslash;sning vi ikke havde valgt. Vi var bare en af flere leverand&amp;oslash;rer i et netv&amp;aelig;rk.&lt;span style="mso-spacerun:yes;"&gt;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&lt;/span&gt;&lt;/span&gt;&lt;/span&gt;&lt;span style="font-family:Times New Roman;font-size:small;"&gt;&amp;nbsp;&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal"&gt;&lt;span style="font-family:Times New Roman;font-size:small;"&gt;Projekt med problemer som ikke kunne placeres hos en leverand&amp;oslash;r fik vi dog en godkendelse for ved at g&amp;aring; uden om X og direkte til kunden. Vi fik en mail at vi havde leveret og softwaren virkede 99%. &lt;br /&gt;Mht. det andet projekt som ikke er et online projekt s&amp;aring; har X valgt at tage vores software og f&amp;aring; det udviklet videre hos et andet firma. Det handler om et framework vi har k&amp;oslash;bt og udviklet videre p&amp;aring;. Dvs. det meste er setup af et eksistende system, men der er en del kodning. Vi har m&amp;aring;tte v&amp;aelig;re lidt kreative mht. at f&amp;aring; dette her til at virke, s&amp;aring; jeg ved ikke hvordan sagen ligger mht. immateriel rettigheder som ikke er blevet ber&amp;oslash;rt p&amp;aring; noget tidspunkt.&lt;br /&gt;Vi har hele tiden gerne ville levere, men stoppede som sagt grundet manglende betaling. Tvisten eller m&amp;aring;ske det som er blevet kardinalpunktet i hele sagen er at X s&amp;aring; spurgte os om vi ikke &amp;oslash;nskede at levere til aftalte tidspunkt til aftalte budget. Vi havde jo stoppet udviklingen med status 90% done, grundet manglede betalinger. Udvikling af det kendte er stadigt inden for budget vi aftalte fra start.&lt;br /&gt;X satte en frist hvor vi skulle g&amp;aring; i gang igen ellers ville de g&amp;aring; videre til nogle andre, hvilket de alts&amp;aring; endte med at g&amp;oslash;re.&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal"&gt;&lt;span style="font-family:Times New Roman;font-size:small;"&gt;Det er mig ubegribeligt hvordan jeg kan st&amp;aring; efter skifteretten og nu skal st&amp;aring; med afdragsordninger hos vores og modpartens advokat, samt at jeg har f&amp;aring;et afdragsordningerne med mine freelancers for langsomt at f&amp;aring; betalt dem. &lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal"&gt;&lt;span style="font-family:Times New Roman;font-size:small;"&gt;Jeg har haft udl&amp;aelig;g til konsulenter,&lt;span style="mso-spacerun:yes;"&gt;&amp;nbsp; &lt;/span&gt;anskaffelse af hardware og software for egen regning og talrige timer k&amp;oslash;bt ude i byen hos eksterne udvikler, foruden projektledelse og vores interne timeforbrug og vi har ikke f&amp;aring;et betaling. Ja og s&amp;aring; har jeg brugt en masse krudt p&amp;aring; advokat bistand som blot har v&amp;aelig;ret spild af tid og penge.&lt;br /&gt;&lt;/span&gt;&lt;br /&gt;&lt;span style="font-family:Times New Roman;font-size:small;"&gt;Det hele handler om at vi bare &amp;oslash;nskede at f&amp;aring; betaling for udf&amp;oslash;rt arbejde.&lt;/span&gt;&lt;span style="font-size:small;"&gt;&lt;span style="font-family:Times New Roman;"&gt;&amp;nbsp;&lt;/span&gt;&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal"&gt;&lt;span style="font-size:small;"&gt;&lt;span style="font-family:Times New Roman;"&gt;Jeg har flere gange haft m&amp;oslash;der og de er blevet aflyst eller uden indhold. I dag blev endnu et m&amp;oslash;de aflyst af X. som skriver: &lt;br /&gt;&lt;/span&gt;&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal"&gt;&lt;span style="font-size:small;"&gt;&lt;span style="font-family:Times New Roman;"&gt;&amp;quot;Men jeg h&amp;aring;ber, at vi kan f&amp;aring; muligheden for at s&amp;aelig;tte os sammen hurtigst muligt, n&amp;aring;r jeg har et egentligt beslutningsgrundlag vedr. kunde projektet at kunne tage dialogen ud fra.&amp;quot;&lt;/span&gt;&lt;/span&gt;&lt;br /&gt;&lt;span style="font-family:Times New Roman;font-size:small;"&gt;&lt;br /&gt;S&amp;aring; skriver jeg : &lt;span class="apple-converted-space"&gt;&amp;quot;&lt;/span&gt;Beslutningsgrundlag, for hvad?&amp;quot;&lt;br /&gt;&lt;/span&gt;&lt;br /&gt;&lt;span style="font-family:Times New Roman;font-size:small;"&gt;S&amp;aring; skriver X: &amp;quot;Det var igen det jeg n&amp;aelig;vnte sidste gang. At jeg f&amp;oslash;rst skulle vide, hvad der skulle til for at afslutte kunden&amp;quot;&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal"&gt;&lt;span style="font-family:Times New Roman;font-size:small;"&gt;Det undre mig her 4 mdr. efter vi er stoppet projekterne at han stadigt ikke ved hvad der skal til for at afslutte kunden.&lt;br /&gt;&lt;/span&gt;&lt;span style="font-size:small;"&gt;&lt;span style="font-family:Times New Roman;"&gt;&amp;nbsp;&lt;/span&gt;&lt;/span&gt;&lt;br /&gt;&lt;span style="font-family:Times New Roman;font-size:small;"&gt;For at beskytte alle i denne her sag bliver jeg n&amp;oslash;d til at fors&amp;oslash;ge at holde lidt annonymitet her, jeg h&amp;aring;ber du kan forst&amp;aring;. &lt;br /&gt;&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal"&gt;&lt;span style="font-family:Times New Roman;font-size:small;"&gt;Jeg er godt klar over at der burde have v&amp;aelig;ret en kontrakt, men ud over denne information s&amp;aring; kunne det v&amp;aelig;re dejligt lige at f&amp;aring; et par kommentar p&amp;aring; denne her sag.&lt;br /&gt;&lt;/span&gt;&lt;span style="font-size:small;"&gt;&lt;span style="font-family:Times New Roman;"&gt;&amp;nbsp;&lt;/span&gt;&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item></channel></rss>