<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<?xml-stylesheet type="text/xsl" href="https://www.amino.dk:443/utility/FeedStylesheets/rss.xsl" media="screen"?><rss version="2.0" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:slash="http://purl.org/rss/1.0/modules/slash/" xmlns:wfw="http://wellformedweb.org/CommentAPI/"><channel><title>Administration af ansatte (HR)</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/2871.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><description>&lt;p&gt;HR bliver i stigende grad en vigtig disciplin for iværksættere. Allerede ved den første ansættelse før man som selvstændig en ny rolle som arbejdsgiver med et væld af forpligtelser og ansvar over for sine ansatte. I dette forum hjælper vi hinanden med at få det bedste ud af at have ansatte i en virksomhed. Vi diskuterer personalepleje, vilkår for ansættelser, HR og også emner som afskedigelser, lønsystemer og ansættelseskontrakter er oppe og vende.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Ofte kommer vi ind på alternativerne til ansættelser, som kan være at hyre freelancere eller outsource, og naturligvis er opsigelser og tvister tit til debat.&lt;/p&gt;</description><dc:language>da</dc:language><generator>CommunityServer 2008.5 SP2 (Debug Build: 40407.4157)</generator><item><title>Svar: Spørgsmål til min kontrakt og aftale med min arbejdsgiver</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1643954.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Sat, 19 Sep 2015 21:02:14 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:1643954</guid><dc:creator>Wcon</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1643954.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=2871&amp;PostID=1643954&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;L&amp;aelig;s lidt i Ans&amp;aelig;ttelsesbevisloven, bl.a. starten af &amp;sect;2 (kort uddrag):&lt;/p&gt;
&lt;p class="Paragraf" id="P1"&gt;&lt;span class="ParagrafNr" id="Par1_Stk1"&gt;&amp;sect;&amp;nbsp;1.&lt;/span&gt;&amp;nbsp;Denne lov g&amp;aelig;lder for alle l&amp;oslash;nmodtagere, hvis ans&amp;aelig;ttelsesforhold har en varighed p&amp;aring; mere end 1 m&amp;aring;ned, og hvis gennemsnitlige ugentlige arbejdstid overstiger 8 timer. Loven g&amp;aelig;lder ikke for personer, som er omfattet af s&amp;oslash;mandsloven.&lt;/p&gt;
&lt;p class="Stk2"&gt;&lt;span class="StkNr" id="Par1_Stk2"&gt;Stk.&amp;nbsp;2.&lt;/span&gt;&amp;nbsp;Som l&amp;oslash;nmodtagere anses personer, der modtager vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold.&lt;/p&gt;
&lt;p class="Stk2"&gt;&lt;span class="StkNr" id="Par1_Stk3"&gt;Stk.&amp;nbsp;3.&lt;/span&gt;&amp;nbsp;Loven finder ikke anvendelse, i det omfang en pligt for arbejdsgiveren til at give l&amp;oslash;nmodtageren oplysninger om ans&amp;aelig;ttelsesforholdet f&amp;oslash;lger af kollektiv overenskomst og denne indeholder regler, der som minimum svarer til bestemmelserne i direktiv nr. 91/533 om arbejdsgiverens pligt til at underrette arbejdstageren om vilk&amp;aring;rene for arbejdskontrakten eller ans&amp;aelig;ttelsesforholdet.&lt;/p&gt;
&lt;p class="Stk2"&gt;&lt;span class="StkNr" id="Par1_Stk4"&gt;Stk.&amp;nbsp;4.&lt;/span&gt;&amp;nbsp;Loven kan ikke ved aftale fraviges til ugunst for l&amp;oslash;nmodtageren, jf. dog stk.&amp;nbsp;3.&lt;/p&gt;
&lt;p class="Stk2"&gt;&lt;span class="StkNr" id="Par1_Stk5"&gt;Stk.&amp;nbsp;5.&lt;/span&gt;&amp;nbsp;Besk&amp;aelig;ftigelsesministeren kan bestemme, at l&amp;oslash;nmodtagere, som har lejlighedsvist arbejde eller arbejde af s&amp;aelig;rlig karakter, ikke skal v&amp;aelig;re omfattet af denne lov.&lt;/p&gt;
&lt;p class="ParagrafGruppeOverskrift"&gt;&lt;span id="Kap0_X2"&gt;Arbejdsgiverens oplysningspligt&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="Paragraf" id="P2"&gt;&lt;span class="ParagrafNr" id="Par2_Stk1"&gt;&amp;sect;&amp;nbsp;2.&lt;/span&gt;&amp;nbsp;Arbejdsgiveren skal give l&amp;oslash;nmodtageren oplysninger om alle v&amp;aelig;sentlige vilk&amp;aring;r for ans&amp;aelig;ttelsesforholdet, herunder mindst de oplysninger, der er opregnet i stk.&amp;nbsp;2, nr. 1-10. Oplysningerne skal gives senest en m&amp;aring;ned efter, at ans&amp;aelig;ttelsesforholdet er p&amp;aring;begyndt. Hvis l&amp;oslash;nmodtageren ikke fra ans&amp;aelig;ttelsesforholdets begyndelse har en gennemsnitlig ugentlig arbejdstid, der overstiger 8 timer, indtr&amp;aelig;der arbejdsgiverens oplysningspligt, n&amp;aring;r l&amp;oslash;nmodtageren inden for de seneste 4 uger har haft en gennemsnitlig ugentlig arbejdstid, der overstiger 8 timer.&lt;/p&gt;
&lt;p class="Stk2"&gt;&lt;span class="StkNr" id="Par2_Stk2"&gt;Stk.&amp;nbsp;2.&lt;/span&gt;&amp;nbsp;Arbejdsgiverens oplysningspligt omfatter mindst f&amp;oslash;lgende oplysninger:&lt;/p&gt;
&lt;p class="Liste1"&gt;&lt;span class="Liste1Nr" id="Par2_Stk2_Num1"&gt;1)&lt;/span&gt;&amp;nbsp;Arbejdsgiverens og l&amp;oslash;nmodtagerens navn og adresse.&lt;/p&gt;
&lt;p class="Liste1"&gt;&lt;span class="Liste1Nr" id="Par2_Stk2_Num2"&gt;2)&lt;/span&gt;&amp;nbsp;Arbejdsstedets beliggenhed eller i mangel af et fast arbejdssted eller et sted, hvor arbejdet hovedsagelig udf&amp;oslash;res, oplysning om, at l&amp;oslash;nmodtageren er besk&amp;aelig;ftiget p&amp;aring; forskellige steder, og om hoveds&amp;aelig;de eller arbejdsgiverens adresse.&lt;/p&gt;
&lt;p class="Liste1"&gt;&lt;span class="Liste1Nr" id="Par2_Stk2_Num3"&gt;3)&lt;/span&gt;&amp;nbsp;Beskrivelse af arbejdet eller angivelse af l&amp;oslash;nmodtagerens titel, rang, stilling eller jobkategori.&lt;/p&gt;
&lt;p class="Liste1"&gt;&lt;span class="Liste1Nr" id="Par2_Stk2_Num4"&gt;4)&lt;/span&gt;&amp;nbsp;Ans&amp;aelig;ttelsesforholdets begyndelsestidspunkt.&lt;/p&gt;
&lt;p class="Liste1"&gt;&lt;span class="Liste1Nr" id="Par2_Stk2_Num5"&gt;5)&lt;/span&gt;&amp;nbsp;Ans&amp;aelig;ttelsesforholdets forventede varighed, hvor der ikke er tale om tidsubestemt ans&amp;aelig;ttelse.&lt;/p&gt;
&lt;p class="Liste1"&gt;&lt;span class="Liste1Nr" id="Par2_Stk2_Num6"&gt;6)&lt;/span&gt;&amp;nbsp;L&amp;oslash;nmodtagerens rettigheder med hensyn til betalt ferie, herunder om der udbetales l&amp;oslash;n under ferie.&lt;/p&gt;
&lt;p class="Liste1"&gt;&lt;span class="Liste1Nr" id="Par2_Stk2_Num7"&gt;7)&lt;/span&gt;&amp;nbsp;Varigheden af l&amp;oslash;nmodtagerens og arbejdsgiverens opsigelsesvarsler eller reglerne herom.&lt;/p&gt;
&lt;p class="Liste1"&gt;&lt;span class="Liste1Nr" id="Par2_Stk2_Num8"&gt;8)&lt;/span&gt;&amp;nbsp;Den g&amp;aelig;ldende eller aftalte l&amp;oslash;n, som l&amp;oslash;nmodtageren har ret til ved ans&amp;aelig;ttelsesforholdets p&amp;aring;begyndelse, og till&amp;aelig;g og andre l&amp;oslash;ndele, der ikke er indeholdt heri, f.eks. pensionsbidrag og eventuel kost og logi. Endvidere skal der oplyses om l&amp;oslash;nnens udbetalingsterminer.&lt;/p&gt;
&lt;p class="Liste1"&gt;&lt;span class="Liste1Nr" id="Par2_Stk2_Num9"&gt;9)&lt;/span&gt;&amp;nbsp;Den normale daglige eller ugentlige arbejdstid.&lt;/p&gt;
&lt;p class="Liste1"&gt;&lt;span class="Liste1Nr" id="Par2_Stk2_Num10"&gt;10)&lt;/span&gt;&amp;nbsp;Angivelse af, hvilke kollektive overenskomster eller aftaler der regulerer arbejdsforholdet. Hvis der er tale om overenskomster eller aftaler indg&amp;aring;et af parter uden for virksomheden, skal det endvidere oplyses, hvem disse parter er.&lt;/p&gt;
&lt;p class="Stk2"&gt;&lt;span class="StkNr" id="Par2_Stk3"&gt;Stk.&amp;nbsp;3.&lt;/span&gt;&amp;nbsp;Oplysningerne kan gives i f&amp;oslash;lgende dokumenter:&lt;/p&gt;
&lt;p class="Liste1"&gt;&lt;span class="Liste1Nr" id="Par2_Stk3_Num1"&gt;1)&lt;/span&gt;&amp;nbsp;en skriftlig erkl&amp;aelig;ring, som indeholder oplysning om alle v&amp;aelig;sentlige vilk&amp;aring;r for ans&amp;aelig;ttelsesforholdet bortset fra de oplysninger, der eventuelt er givet i et af de nedenfor i nr. 2-4 n&amp;aelig;vnte dokumenter,&lt;/p&gt;
&lt;p class="Liste1"&gt;&lt;span class="Liste1Nr" id="Par2_Stk3_Num2"&gt;2)&lt;/span&gt;&amp;nbsp;en skriftlig arbejdskontrakt,&lt;/p&gt;
&lt;p class="Liste1"&gt;&lt;span class="Liste1Nr" id="Par2_Stk3_Num3"&gt;3)&lt;/span&gt;&amp;nbsp;et ans&amp;aelig;ttelsesbrev eller&lt;/p&gt;
&lt;p class="Liste1"&gt;&lt;span class="Liste1Nr" id="Par2_Stk3_Num4"&gt;4)&lt;/span&gt;&amp;nbsp;et eller flere andre dokumenter, forudsat at mindst eet af disse indeholder samtlige oplysninger n&amp;aelig;vnt i stk.&amp;nbsp;2, nr. 1-4, 8 og 9.&lt;/p&gt;
&lt;p class="Stk2"&gt;&lt;span class="StkNr" id="Par2_Stk4"&gt;Stk.&amp;nbsp;4.&lt;/span&gt;&amp;nbsp;Bortset fra de oplysninger, der er n&amp;aelig;vnt i stk.&amp;nbsp;2, nr. 1-5 samt 10, anses pligten til at oplyse l&amp;oslash;nmodtageren om de v&amp;aelig;sentlige vilk&amp;aring;r for ans&amp;aelig;ttelsesforholdet for at v&amp;aelig;re opfyldt, hvis der i de dokumenter, som er omtalt i stk.&amp;nbsp;3, henvises til love, administrative bestemmelser, vedt&amp;aelig;gtsm&amp;aelig;ssige bestemmelser eller kollektiv overenskomst, der g&amp;aelig;lder for de p&amp;aring;g&amp;aelig;ldende forhold.&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Spørgsmål til min kontrakt og aftale med min arbejdsgiver</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1643127.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Wed, 16 Sep 2015 09:54:52 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:1643127</guid><dc:creator>Sebastian Been</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1643127.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=2871&amp;PostID=1643127&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Hej amino&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg blev i starten af August ansat til fuldtid i en virksomhed.&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Til jobsamtalen fik jeg at vide at jeg ville v&amp;aelig;re ansat i 2 m&amp;aring;neder.&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;I kontrakten st&amp;aring;r der at arbejde over arbejds tiden (9-17) kan forekomme i rimeligt omfang.&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Problemet er at min arbejdsgiver nu har fortalt mig at han vil have at jeg skal investere flere timer i firmaet fremover, og at jeg kommer til at skulle v&amp;aelig;re her til midnat nogle dage (uden l&amp;oslash;n). Han forventer ogs&amp;aring; at jeg bliver her til slutningen af efter&amp;aring;rsferien.&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Har jeg ret til at fort&amp;aelig;lle min arbejdsgiver at jeg ikke kan arbejde l&amp;aelig;ngere end 9-17 hver dag og at jeg stopper i starten af Oktober?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item></channel></rss>