<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<?xml-stylesheet type="text/xsl" href="https://www.amino.dk:443/utility/FeedStylesheets/rss.xsl" media="screen"?><rss version="2.0" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:slash="http://purl.org/rss/1.0/modules/slash/" xmlns:wfw="http://wellformedweb.org/CommentAPI/"><channel><title>Forretningsplanen - Hvad er din plan for vækst?</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/2830.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><description>&lt;p&gt;Forretningsplanen er din virksomheds køreplan. I dette forum kan du få hjælp til at udarbejde en skarp forretningsplan udfra din forretningsidé. Det kræver planlægning, fokus, strategi og ikke mindst gode råd. Nogle har nok i en forretningsplan på et par sider, men for andre skal en business-plan være mere omfattende og inkludere marketingplan baseret på markedsundersøgelser, plan for vækst, forhold omkring kunder, forretningspartnere og ikke mindst finansiering. For mange virksomheder kan forretningsplanen være et værdifuldt redskab, når der eksempelvis skal lånes penge eller ansættes medarbejdere. Forretningsplanen viser nemlig, at der er tænkt over din virksomhed, og at du har taget højde for alle eventualiteter.&lt;/p&gt;</description><dc:language>da</dc:language><generator>CommunityServer 2008.5 SP2 (Debug Build: 40407.4157)</generator><item><title>Svar: Kopi eller ikke kopi?</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/871199.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Fri, 01 Jul 2011 07:23:03 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:871199</guid><dc:creator>Fashion-Seller</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/871199.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=2830&amp;PostID=871199&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;&lt;blockquote&gt;&lt;div&gt;&lt;div class="ico_reply_quote"&gt;&lt;/div&gt; &lt;strong&gt;Toke Kruse:&lt;/strong&gt;&lt;/div&gt;&lt;div&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Din 10-15% regel er stadig subjektiv. Min pointe er, at procenttal er fakta, men 10-15% t&amp;aelig;t p&amp;aring; noget er subjektivt. Derfor er det i mine &amp;oslash;jne meningsl&amp;oslash;st at tale om procentsatser. Derfor tror jeg heller ikke, at det st&amp;aring;r skrevet nogen som helst steder - men er en &amp;quot;hjemmebrygget-huske-regel&amp;quot;.&lt;/p&gt;
&lt;div style="clear:both;"&gt;&lt;/div&gt;&lt;/blockquote&gt;&lt;/div&gt;
&lt;div style="clear:both;"&gt;&lt;/div&gt;
&lt;div style="clear:both;"&gt;Ja den er subjektiv, men den regel er resultatet af de retsager, som der har v&amp;aelig;ret igennem tidensl&amp;oslash;b... S&amp;aring; det st&amp;aring;r m&amp;aring;ske ik ordret i loven, men det st&amp;aring;r nok n&amp;aelig;rmere i de afg&amp;oslash;relser, som man d&amp;oslash;mmer efter...&lt;/div&gt;
&lt;div style="clear:both;"&gt;&lt;/div&gt;
&lt;div style="clear:both;"&gt;&lt;blockquote&gt;&lt;div&gt;&lt;div class="ico_reply_quote"&gt;&lt;/div&gt; &lt;strong&gt;Toke Kruse:&lt;/strong&gt;&lt;/div&gt;&lt;div&gt;
&lt;p&gt;De to eksempler du henviser til, er jo fortsat ingen garanti for, hvor t&amp;aelig;t man kan ligge sit design op af de kendte m&amp;aelig;rker. Det kan v&amp;aelig;re, at det g&amp;aring;r i dit specifikke tilf&amp;aelig;lde, men at vejleder andre til det, er yderst usikkert. Jeg er overbevist om, at Dolce &amp;amp; Gabbana g&amp;aring;r efter DG - de g&amp;aring;r nok bare ikke efter de &amp;quot;sm&amp;aring; fisk&amp;quot;, som blot er retailere -men efter dem, som producerer det. Jeg ville v&amp;aelig;re bet&amp;aelig;nksom ved at lave et solbrillem&amp;aelig;rke eller t&amp;oslash;j-m&amp;aelig;rke, der hedder DG. Der vil v&amp;aelig;re en tikkende bombe under ens virksomhed. Jeg m&amp;aring; henvise til mit f&amp;oslash;rste indl&amp;aelig;g - detaljer som er &amp;quot;basale&amp;quot; kan man ikke have designrettighederne til - og det er jo nok D&amp;amp;G&amp;#39;s udfordring - er deres brillestang speciel nok eller ej. I det gr&amp;aelig;nseland kan &amp;quot;kopister&amp;quot; v&amp;aelig;re heldige og g&amp;aring; fri.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/div&gt;&lt;/blockquote&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;D&amp;amp;G - Dolce&amp;amp;Gabbana kan intet g&amp;oslash;re ved DG Eyewear, da de ik har rettighederne til navnet DG. De har med andre ord ik f&amp;aring;et varem&amp;aelig;rke beskyttet de to bogstaver, og det m&amp;aring; de tage konserkvensen af nu...&lt;br /&gt;Man kan altid diskutere, om det er fair eller ej, men fakta er, at reglerne kan v&amp;aelig;re meget firkantet, og derfor kan nogle smutte igennem, selvom det i normale mennesker &amp;oslash;jne kan virke absurt...&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;blockquote&gt;&lt;div&gt;&lt;div class="ico_reply_quote"&gt;&lt;/div&gt; &lt;strong&gt;Toke Kruse:&lt;/strong&gt;&lt;/div&gt;&lt;div&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Mht. mit eksempel med en r&amp;oslash;d stilet, s&amp;aring; var det min pointe, at man ikke kan g&amp;aring; ned og tage en &amp;aelig;gte Christian Louboutin og kopiere den, hvorefter man siger &amp;quot;Jamen den er jo en helt klassik sko og best&amp;aring;r kun af basale detaljer&amp;quot; - netop fordi stiletten er sort kombineret med en speciel r&amp;oslash;d s&amp;aring;l. S&amp;aring; jeg er med p&amp;aring;, at man kan lave sorte stiletter med r&amp;oslash;d s&amp;aring;l - SELVF&amp;Oslash;LGELIG - men du kommer hurtig over i et gr&amp;aelig;nseland, hvor du vil m&amp;oslash;de et krav fra virksomheden. Uanset om du har ret eller ej til at dine design ligger op af andre, s&amp;aring; st&amp;aring;r kendte m&amp;aelig;rker ikke i vejen for at fors&amp;oslash;ge sig med en retsag - alene retsagen kan l&amp;aelig;gge din virksomhed ned - og s&amp;aring; kan det jo v&amp;aelig;re lige fedt om dit design er inden for gr&amp;aelig;nsen. Det i sig selv er en pointe, som man b&amp;oslash;r t&amp;aelig;nke over, n&amp;aring;r man ligger sine designs op af kendte m&amp;aelig;rker. Min pointe med &amp;quot;Christina Orangotang&amp;quot; var m&amp;aring;ske ikke helt klar - Jeg mente bare, at man ikke skal ligge sig for t&amp;aelig;t op af andre varem&amp;aelig;rker. Det havde nok v&amp;aelig;ret mere klart, hvis jeg havde skrevet &amp;quot;Kristian Louboutin&amp;quot; - beklager uklarheden.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg er helt enig med dig - man kommer l&amp;aelig;ngst ved at bruge sin sunde fornuft - hvad ville man selv synes var okay andre &amp;quot;kopierede&amp;quot; fra en. Som designer er man ret f&amp;oslash;lsom over for sine designs, hvis man ellers er passioneret omkring sit &amp;quot;kunstv&amp;aelig;rk&amp;quot;. S&amp;aring; god huskeregel.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Derudover giver for meget kopi-snak i min verden slet ikke mening - m&amp;aring;let m&amp;aring; v&amp;aelig;re at lave sit EGET design, hvis man vil sl&amp;aring; p&amp;aring; at v&amp;aelig;re en designer, som er langt fremme. M&amp;aring;ske i starten lader man sig inspirere - men p&amp;aring; sigt, m&amp;aring; det v&amp;aelig;re mere tilfredsstillende at lave sit helt eget - v&amp;aelig;re den, som de andre gerne vil kopiere! Det andet er for svagt - at s&amp;oslash;ge efter hvor t&amp;aelig;t man kan g&amp;aring; p&amp;aring; andre. Og ja, det er en subjektiv holdning :-D&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Vi er helt enige her, men nogle vil hellere spille p&amp;aring; den sikre hest, da det er lettest...&lt;/p&gt;
&lt;/div&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Kopi eller ikke kopi?</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/871197.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Fri, 01 Jul 2011 07:20:16 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:871197</guid><dc:creator>Fashion-Seller</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/871197.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=2830&amp;PostID=871197&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;&lt;blockquote&gt;&lt;div&gt;&lt;div class="ico_reply_quote"&gt;&lt;/div&gt; &lt;strong&gt;Toke Kruse:&lt;/strong&gt;&lt;/div&gt;&lt;div&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Din 10-15% regel er stadig subjektiv. Min pointe er, at procenttal er fakta, men 10-15% t&amp;aelig;t p&amp;aring; noget er subjektivt. Derfor er det i mine &amp;oslash;jne meningsl&amp;oslash;st at tale om procentsatser. Derfor tror jeg heller ikke, at det st&amp;aring;r skrevet nogen som helst steder - men er en &amp;quot;hjemmebrygget-huske-regel&amp;quot;.&lt;/p&gt;
&lt;div style="clear:both;"&gt;&amp;nbsp;&lt;/div&gt;
&lt;div style="clear:both;"&gt;Ja den er subjektiv, men den regel er resultatet af de retsager, som der har v&amp;aelig;ret igennem tidensl&amp;oslash;b... S&amp;aring; det st&amp;aring;r m&amp;aring;ske ik ordret i loven, men det st&amp;aring;r nok n&amp;aelig;rmere i de afg&amp;oslash;relser, som man d&amp;oslash;mmer efter...&lt;/div&gt;
&lt;div style="clear:both;"&gt;&lt;blockquote&gt;&lt;div&gt;&lt;div class="ico_reply_quote"&gt;&lt;/div&gt; &lt;strong&gt;Toke Kruse:&lt;/strong&gt;&lt;/div&gt;&lt;div&gt;
&lt;p&gt;De to eksempler du henviser til, er jo fortsat ingen garanti for, hvor t&amp;aelig;t man kan ligge sit design op af de kendte m&amp;aelig;rker. Det kan v&amp;aelig;re, at det g&amp;aring;r i dit specifikke tilf&amp;aelig;lde, men at vejleder andre til det, er yderst usikkert. Jeg er overbevist om, at Dolce &amp;amp; Gabbana g&amp;aring;r efter DG - de g&amp;aring;r nok bare ikke efter de &amp;quot;sm&amp;aring; fisk&amp;quot;, som blot er retailere -men efter dem, som producerer det. Jeg ville v&amp;aelig;re bet&amp;aelig;nksom ved at lave et solbrillem&amp;aelig;rke eller t&amp;oslash;j-m&amp;aelig;rke, der hedder DG. Der vil v&amp;aelig;re en tikkende bombe under ens virksomhed. Jeg m&amp;aring; henvise til mit f&amp;oslash;rste indl&amp;aelig;g - detaljer som er &amp;quot;basale&amp;quot; kan man ikke have designrettighederne til - og det er jo nok D&amp;amp;G&amp;#39;s udfordring - er deres brillestang speciel nok eller ej. I det gr&amp;aelig;nseland kan &amp;quot;kopister&amp;quot; v&amp;aelig;re heldige og g&amp;aring; fri.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;D&amp;amp;G - Dolce&amp;amp;Gabbana kan intet g&amp;oslash;re ved DG Eyewear, da de ik har rettighederne til navnet DG. De har med andre ord ik f&amp;aring;et varem&amp;aelig;rke beskyttet de to bogstaver, og det m&amp;aring; de tage konserkvensen af nu...&lt;br /&gt;Man kan altid diskutere, om det er fair eller ej, men fakta er, at reglerne kan v&amp;aelig;re meget firkantet, og derfor kan nogle smutte igennem, selvom det i normale mennesker &amp;oslash;jne kan virke absurt...&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;blockquote&gt;&lt;div&gt;&lt;div class="ico_reply_quote"&gt;&lt;/div&gt; &lt;strong&gt;Toke Kruse:&lt;/strong&gt;&lt;/div&gt;&lt;div&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Mht. mit eksempel med en r&amp;oslash;d stilet, s&amp;aring; var det min pointe, at man ikke kan g&amp;aring; ned og tage en &amp;aelig;gte Christian Louboutin og kopiere den, hvorefter man siger &amp;quot;Jamen den er jo en helt klassik sko og best&amp;aring;r kun af basale detaljer&amp;quot; - netop fordi stiletten er sort kombineret med en speciel r&amp;oslash;d s&amp;aring;l. S&amp;aring; jeg er med p&amp;aring;, at man kan lave sorte stiletter med r&amp;oslash;d s&amp;aring;l - SELVF&amp;Oslash;LGELIG - men du kommer hurtig over i et gr&amp;aelig;nseland, hvor du vil m&amp;oslash;de et krav fra virksomheden. Uanset om du har ret eller ej til at dine design ligger op af andre, s&amp;aring; st&amp;aring;r kendte m&amp;aelig;rker ikke i vejen for at fors&amp;oslash;ge sig med en retsag - alene retsagen kan l&amp;aelig;gge din virksomhed ned - og s&amp;aring; kan det jo v&amp;aelig;re lige fedt om dit design er inden for gr&amp;aelig;nsen. Det i sig selv er en pointe, som man b&amp;oslash;r t&amp;aelig;nke over, n&amp;aring;r man ligger sine designs op af kendte m&amp;aelig;rker. Min pointe med &amp;quot;Christina Orangotang&amp;quot; var m&amp;aring;ske ikke helt klar - Jeg mente bare, at man ikke skal ligge sig for t&amp;aelig;t op af andre varem&amp;aelig;rker. Det havde nok v&amp;aelig;ret mere klart, hvis jeg havde skrevet &amp;quot;Kristian Louboutin&amp;quot; - beklager uklarheden.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg er helt enig med dig - man kommer l&amp;aelig;ngst ved at bruge sin sunde fornuft - hvad ville man selv synes var okay andre &amp;quot;kopierede&amp;quot; fra en. Som designer er man ret f&amp;oslash;lsom over for sine designs, hvis man ellers er passioneret omkring sit &amp;quot;kunstv&amp;aelig;rk&amp;quot;. S&amp;aring; god huskeregel.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Derudover giver for meget kopi-snak i min verden slet ikke mening - m&amp;aring;let m&amp;aring; v&amp;aelig;re at lave sit EGET design, hvis man vil sl&amp;aring; p&amp;aring; at v&amp;aelig;re en designer, som er langt fremme. M&amp;aring;ske i starten lader man sig inspirere - men p&amp;aring; sigt, m&amp;aring; det v&amp;aelig;re mere tilfredsstillende at lave sit helt eget - v&amp;aelig;re den, som de andre gerne vil kopiere! Det andet er for svagt - at s&amp;oslash;ge efter hvor t&amp;aelig;t man kan g&amp;aring; p&amp;aring; andre. Og ja, det er en subjektiv holdning :-D&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Vi er helt enige her, men nogle vil hellere spille p&amp;aring; den sikre hest, da det er lettest...&lt;/p&gt;
&lt;/div&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Kopi eller ikke kopi?</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/871116.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Thu, 30 Jun 2011 21:53:28 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:871116</guid><dc:creator>Fashion-Seller</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/871116.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=2830&amp;PostID=871116&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;&lt;blockquote&gt;&lt;div&gt;&lt;div class="ico_reply_quote"&gt;&lt;/div&gt; &lt;strong&gt;Toke Kruse:&lt;/strong&gt;&lt;/div&gt;&lt;div&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Den regel p&amp;aring; 10-15% (som jeg i &amp;oslash;vrigt ikke har set i nogen lovsamling) er jo ekstra subjektiv og i mine &amp;oslash;jne ubruglig, n&amp;aring;r man som designer skal designe et par sko. Derfor kom jeg med et supplerende eksempel, der var mere konkret i forhold til sp&amp;oslash;rgsm&amp;aring;et for denne tr&amp;aring;d.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;S&amp;aring; lad os tage et par eksempler, s&amp;aring; du kan se det...&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Vi har en denne&amp;nbsp;&lt;a href="http://www.customfit.eu/nike-m-20.html" target="_blank"&gt;Nike solbrille&lt;/a&gt; model: &lt;a href="http://www.customfit.eu/nike-counter-ev0237-p-2490.html"&gt;http://www.customfit.eu/nike-counter-ev0237-p-2490.html&lt;/a&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;En &amp;quot;konkurrent&amp;quot; som s&amp;aelig;lger look a likes har denne model (den jeg ville linke til er self udsolgt nu tsk tsk, s&amp;aring; vi tager en der ligger t&amp;aelig;t p&amp;aring;): &lt;a href="http://coolshop.no/produkt/2880"&gt;http://coolshop.no/produkt/2880&lt;/a&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Forskellen er meget minimal, men der foreligger ingen kr&amp;aelig;nkelser! Dolce&amp;amp;Gabbana har nemlig ingen trademark p&amp;aring; ordet DG, og de har heller ingen rettigheder til selve designet.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Og s&amp;aring;dan er det med alle de solbriller p&amp;aring; den side. Jeg kan sidde og sige pr&amp;aelig;cist, hvilket m&amp;aelig;rke der har lavet originalen til stortset alle... Det er mega tydeligt!&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;S&amp;aring; man kan alts&amp;aring; lave modeller, som ligger meget meget t&amp;aelig;t p&amp;aring; originalen uden at kr&amp;aelig;nke dem, s&amp;aring; l&amp;aelig;nge man holder sig fra varem&amp;aelig;rker og detaljer som er design beskyttet...&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;I samme slag, giver det mening, for eksemplets skyld, at n&amp;aelig;vne et varem&amp;aelig;rke, som jeg g&amp;aelig;tter p&amp;aring; Line kender - s&amp;aring; det var lettere at relatere sig til. Jeg blander ikke tingene sammen - jeg beskriver tingene i en helhed, som kunne v&amp;aelig;re relevant i forhold til sp&amp;oslash;rgsm&amp;aring;let :)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jamen dit eksempel kunne jo ik rigtig bruges. Der er intet ulovligt i at lave en stillet med r&amp;oslash;d bund og kalde den Christina Orangutang. Hvor er det kr&amp;aelig;nkelsen sker?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Uden at der skal g&amp;aring; for meget juristeri i tingene, s&amp;aring; var min pointe, at Line skulle fokusere p&amp;aring; sit eget design og undg&amp;aring; at l&amp;aelig;gge sig for t&amp;aelig;t op af kendte m&amp;aelig;rker. Om mit eksempel er d&amp;aring;rligt eller godt, m&amp;aring; v&amp;aelig;re op til den enkelte. Din subjektive vurdering, at det IKKE vil kr&amp;aelig;nke vil jeg ikke satse p&amp;aring; i Lines tilf&amp;aelig;lde. Det er jo lige netop det samme som dine to egne eksempler. Og det er det, som g&amp;oslash;r designrettigheder s&amp;aring; ekstrem sv&amp;aelig;r - det er jo ikke som et ordm&amp;aelig;rke, hvor du ikke m&amp;aring; kalde dig et identisk navn. Hvor t&amp;aelig;t er en vurdering - en vurdering, som man ikke har lyst til at st&amp;aring; over for, som nyopstartet designer :-)&lt;/p&gt;
&lt;div style="clear:both;"&gt;Enig men det er nemmere sagt end gjort... Der er jo en grund til, at CL er popul&amp;aelig;rt.&lt;/div&gt;
&lt;div style="clear:both;"&gt;Mine eksempler er konkrete, som du selv kan sl&amp;aring; op. Du kan selv tjekke, at de detaljer er beskyttet, som jeg skrev det. CL var heller ik den f&amp;oslash;rste, som lavede sko/stilletter med r&amp;oslash;d bund. Det er bare ham, som er blevet verdens kendt p&amp;aring; det...&lt;/div&gt;
&lt;div style="clear:both;"&gt;Jeg vil give dig helt ret i, at designrettigheder er en meget subjektiv og underlig st&amp;oslash;rrelse, da det hele tiden er en vurderingssag, om noget ligger for t&amp;aelig;t p&amp;aring;. Derfor skal man f&amp;oslash;lge sin sunde fornuft, og evt s&amp;oslash;ge ekspertr&amp;aring;d, hvis man er i tvivl. Og ja man kan lave egne designs, men det er ogs&amp;aring; den sv&amp;aelig;reste vej at g&amp;aring;, og sj&amp;aelig;ldent er ens eget design unikt, med mindre der er tale om prints... For alle f&amp;aring;r inspirationen et eller andet sted fra, og typisk sker det fra et andet m&amp;aelig;rke enten bevidst eller ubevidst...&lt;/div&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Kopi eller ikke kopi?</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/870929.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Thu, 30 Jun 2011 17:15:20 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:870929</guid><dc:creator>Cookie - John Hannover</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/870929.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=2830&amp;PostID=870929&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Line - lyt trygt til Toke, den er helt korrekt. Jeg har selv arbejdet med design og branding i MANGE &amp;aring;r i et selskab med oms&amp;aelig;tningsniveau 350 mio, og jeg kan helt bekr&amp;aelig;fte, at der ikke er en 100% entydig&amp;nbsp;definition p&amp;aring; gr&amp;aelig;nsen for kopi, men den er godt beskrevet af Toke.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Det du kan v&amp;aelig;re sikker p&amp;aring; det er, at hvis en st&amp;oslash;rre virksomhed f&amp;oslash;ler sig tr&amp;aring;dt p&amp;aring; t&amp;aelig;erne, s&amp;aring; kan du f&amp;aring; utroligt mange &amp;aelig;rgrelse med trusler og juridisk b&amp;oslash;vl, og til slut, komme af med mange penge om du er lidt uheldig.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;I mode kopieres der meget. Det er langt billigere at lade de store s&amp;aelig;tte moden, og s&amp;aring; komme som &amp;quot;fast follower&amp;quot; 3 mdr efter med noget lignende. Man sparer hele design processen og kan kopiere teknik og andet - og s&amp;aring; skrue lidt ned for ambitionerne i materialer - og komme med noget lignende til halv pris.&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Nogen gange g&amp;aring;r det godt, de dygtige &amp;quot;fast followers&amp;quot; l&amp;aelig;rer hvor de skal l&amp;aelig;gge &amp;aelig;ndringer for at undg&amp;aring; retssager, andre gange g&amp;aring;r det galt.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Hold dig p&amp;aring; den sikre side hvor du ikke er i tvivl om hvorvidt det er en andens design.&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Om du har konkurrentens navn p&amp;aring; etiketten er en helt anden sag. Det kan sagtens v&amp;aelig;re kopi uden, men med, s&amp;aring; er du jo ude i direkte svindel + taber jo en kopisag med det samme.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;vh&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Kopi eller ikke kopi?</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/870888.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Thu, 30 Jun 2011 15:59:22 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:870888</guid><dc:creator>Fashion-Seller</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/870888.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=2830&amp;PostID=870888&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;&lt;blockquote&gt;&lt;div&gt;&lt;div class="ico_reply_quote"&gt;&lt;/div&gt; &lt;strong&gt;Toke Kruse:&lt;/strong&gt;&lt;/div&gt;&lt;div&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Du kan fx ikke&amp;nbsp;snuppe detaljer, som er unikke. eller&amp;nbsp;specielle kendetegn fra kendte m&amp;aelig;rker. Fx du kan ikke tage en klassisk sort stilet, l&amp;aelig;gge en knaldr&amp;oslash;d s&amp;aring;l p&amp;aring; og i &amp;oslash;vrigt kalde den Christina Orangotang. Folk vil v&amp;aelig;re i tvivl om det er Christian Louboutin. Du m&amp;aring; nok gerne lave en stilet som har en r&amp;oslash;d s&amp;aring;l - men igen, hvis man kan blive i tvivl om det er CL, s&amp;aring; kan du blive m&amp;oslash;dt med krav fra deres advokater.&lt;/p&gt;
&lt;div&gt;&lt;/div&gt;&lt;/blockquote&gt;&lt;/div&gt;
&lt;div&gt;&amp;nbsp;&lt;/div&gt;
&lt;div&gt;Som Morten skriver over dit indl&amp;aelig;g, s&amp;aring; skal designet variere 10-15%. Og du blander lidt designbeskyttelse og trademark sammen. Dit eksempel er ligeledes ret d&amp;aring;rligt, da det faktisk er lovligt, og du kr&amp;aelig;nker ingen, som du ellers p&amp;aring;st&amp;aring;r...&lt;/div&gt;
&lt;div&gt;Jeg bruger altid disse 2 eksempler til at forklare folk om det.&lt;/div&gt;
&lt;div&gt;Alle kender &lt;a href="http://www.customfit.eu/diesel-m-30.html" target="_blank"&gt;Diesel&lt;/a&gt;. P&amp;aring; alle Diesel jeans er der en skr&amp;aring; bar i en af forlommerne. Der st&amp;aring;r &amp;quot;Diesel Industries + noget mere&amp;quot; og der er logo mm. Denne bar har Diesel design beskyttet. Dvs INGEN m&amp;aring; have s&amp;aring;dan en skr&amp;aring; bar i forlommen. Har du det, s&amp;aring; kr&amp;aelig;nker du Diesel, og du kan v&amp;aelig;re sikker p&amp;aring; problemer...&lt;/div&gt;
&lt;div&gt;&lt;br /&gt;Alle kender ogs&amp;aring; Burberrys kendte Novacheck tern. Dette er design beskytte, men kun, hvis der er en speciel l&amp;aelig;ngde imellem de enkelte linier i ternet. Dvs du kan omg&amp;aring;s denne beskyttelse, hvis du &amp;aelig;ndre afstanden mellem linierne i ternet, og s&amp;aring; kr&amp;aelig;nker du ikke l&amp;aelig;ngere Burberry. Dog har de beskyttet en af farverne i ternet, mener det er den r&amp;oslash;de, hvis jeg husker rigtigt...&lt;/div&gt;
&lt;div&gt;S&amp;aring; man kan faktisk lave designs, som l&amp;aelig;gger sig meget op af originalerne, s&amp;aring; l&amp;aelig;nge man ikke kr&amp;aelig;nker deres varem&amp;aelig;rker!&lt;/div&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Kopi eller ikke kopi?</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/870696.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Thu, 30 Jun 2011 11:27:43 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:870696</guid><dc:creator>Toke Kruse</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/870696.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=2830&amp;PostID=870696&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Hej Line&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg har haft et taskefirma og designet tasker hertil, s&amp;aring; kender lidt til det. Du kan som udgangspunkt ikke kopiere andre p&amp;aring; nogen m&amp;aring;de. De har samtlige rettigheder til deres design. Ligesom du vil opn&amp;aring; rettigheder til dine designs, n&amp;aring;r du designer dine sko.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Du kan fx ikke&amp;nbsp;snuppe detaljer, som er unikke. eller&amp;nbsp;specielle kendetegn fra kendte m&amp;aelig;rker. Fx du kan ikke tage en klassisk sort stilet, l&amp;aelig;gge en knaldr&amp;oslash;d s&amp;aring;l p&amp;aring; og i &amp;oslash;vrigt kalde den Christina Orangotang. Folk vil v&amp;aelig;re i tvivl om det er Christian Louboutin. Du m&amp;aring; nok gerne lave en stilet som har en r&amp;oslash;d s&amp;aring;l - men igen, hvis man kan blive i tvivl om det er CL, s&amp;aring; kan du blive m&amp;oslash;dt med krav fra deres advokater.&lt;/p&gt;
&lt;div&gt;Hovedregel er, at hvis man kan v&amp;aelig;re i tvivl om designet stammer fra et andet m&amp;aelig;rke, er du p&amp;aring; gr&amp;aelig;nsen.&lt;/div&gt;
&lt;p&gt;Her kommer s&amp;aring; undtagelsen:&amp;nbsp;Funktioner, egenskab, detaljer, som er basale eller generelle, kan man ikke have ophavsretten til. Dvs. du kan uden problem lave en sko, som indeholder de mest almindelige ting, som fx h&amp;aelig;l, spidse, runde, lynl&amp;aring;s etc.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Derfor: Bliv gerne inspireret af andre, men kopier dem ikke direkte. S&amp;oslash;rg for at der er nogen kendetegn, som g&amp;oslash;r DIN stilet speciel - s&amp;aring; du slipper for at havne i en dum situation :-)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg h&amp;aring;ber, at det var svar nok. Ikke en gang advokat kan give dig et &amp;quot;endeligt&amp;quot; go om noget er for t&amp;aelig;t eller langt nok fra et design, s&amp;aring; v&amp;aelig;r altid p&amp;aring; den sikre side. Se mit svar som &amp;quot;vejledende&amp;quot; - der er mange nuancer i dit sp&amp;oslash;rgsm&amp;aring;l...&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Toke Kruse&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Kopi eller ikke kopi?</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/866741.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Fri, 24 Jun 2011 06:21:37 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:866741</guid><dc:creator>Morten Nielsen</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/866741.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=2830&amp;PostID=866741&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;yep jeg er uenig....&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Designeren der har lavet en sko (eller alle andre produkter) har rettighederne til designet.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;For at undg&amp;aring; retssager om plagiat/kopiering skal der v&amp;aelig;re minimum 10% forskel p&amp;aring; den oprindelige og p&amp;aring; kopien. Og det er 10% af udseendet der skal v&amp;aelig;re anderledes.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Hvordan man s&amp;aring; konstaterer om der er 5 eller 20% forskel p&amp;aring; et udseende er til geng&amp;aelig;ld en gr&amp;aring;zone som jurister indg&amp;aring;r mange forlig i...&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Kopi eller ikke kopi?</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/866740.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Fri, 24 Jun 2011 06:21:01 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:866740</guid><dc:creator>Morten Nielsen</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/866740.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=2830&amp;PostID=866740&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;yep jeg er uenig....&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Designeren der har lavet en sko (eller alle andre produkter) har rettighederne til designet.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;For at undg&amp;aring; retssager om plagiat/kopiering skal der v&amp;aelig;re minimum 10% forskel p&amp;aring; den oprindelige og p&amp;aring; kopien. Og det er 10% af udseendet der skal v&amp;aelig;re anderledes.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Hvordan man s&amp;aring; konstaterer om der er 5 eller 20% forskel p&amp;aring; et udseende er til geng&amp;aelig;ld en gr&amp;aring;zone som jurister indg&amp;aring;r mange forlig i...&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Kopi eller ikke kopi?</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/866387.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Thu, 23 Jun 2011 13:39:11 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:866387</guid><dc:creator>LineBA</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/866387.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=2830&amp;PostID=866387&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Fantastisk :) mange tak for dit svar :)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Ved du hvordan man pr&amp;aelig;cis ser hvilke ting der er patenterede?&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Kopi eller ikke kopi?</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/866377.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Thu, 23 Jun 2011 13:31:05 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:866377</guid><dc:creator>s-labs</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/866377.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=2830&amp;PostID=866377&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Jeg er ikke jurist, men jeg tror da, at s&amp;aring; l&amp;aelig;nge du hverken bruger deres m&amp;aelig;rker eller kopierer patenterede ting, s&amp;aring; er der frit slag.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Nogle, der er uenige?&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Kopi eller ikke kopi?</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/866374.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Thu, 23 Jun 2011 13:23:37 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:866374</guid><dc:creator>LineBA</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/866374.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=2830&amp;PostID=866374&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Hvor langt m&amp;aring; man g&amp;aring;?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg er igang med at lave en ny sko kollektion, og er blevet i tvivl omkring, HVOR LANGT man m&amp;aring; g&amp;aring;.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg er i tvivl om hvor meget man m&amp;aring; &amp;quot;kopiere&amp;quot; de allerede solgte sko som er p&amp;aring; markedet, da jeg t&amp;aelig;nker at der jo ikke er nogen grund til at opfinde den helt dybe tallerken hver eneste gang. Jeg t&amp;aelig;nker selv, at det kun er hvis designeren har et HELT specielt kendetegn, at man ikke m&amp;aring; lave en tro kopi, men blive inspireret, Jeg t&amp;aelig;nker mere p&amp;aring;, at man kan k&amp;oslash;be 1000 forskellige basic stiletter med platou, som alle er n&amp;aelig;sten identiske.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Nogen som ved hvor gr&amp;aelig;nsen g&amp;aring;r, f&amp;oslash;r man f&amp;aring;r designerne p&amp;aring; nakken, for jeg vil jo gerne f&amp;oslash;lge deres succes, uden at kopiere dem :)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Mange tak&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;VH Line&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item></channel></rss>