<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<?xml-stylesheet type="text/xsl" href="https://www.amino.dk:443/utility/FeedStylesheets/rss.xsl" media="screen"?><rss version="2.0" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:slash="http://purl.org/rss/1.0/modules/slash/" xmlns:wfw="http://wellformedweb.org/CommentAPI/"><channel><title>Alt det andet om at starte virksomhed</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/16.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><description>&lt;p&gt;At starte virksomhed er en livsstil. Iværksættere har ofte entrepreneurship i blodet, og det betyder, at det ikke kun handler om en anden måde at gå på arbejde på. Iværksættere arbejdere på skæve tidspunkter, tager på egen hånd store beslutninger og kan have meget svingende indtægt.  Det påvirker familien, ferien og boligen. I dette forum snakker vi om alle de ting og hjælper hinanden med at komme videre.  Hvis du vil finde andre selvstændige i samme situation som dig selv, så er det her det foregår.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Kom inden for og få svar på dine spørgsmål om iværsætteri, feedback på dine egne problemstillinger og ideer og forretningsopstart.&lt;/p&gt;</description><dc:language>da</dc:language><generator>CommunityServer 2008.5 SP2 (Debug Build: 40407.4157)</generator><item><title>Svar: Nye lokaler til mit studie - skal jeg gøre det? Hjælp...</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/659069.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Thu, 02 Sep 2010 07:55:51 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:659069</guid><dc:creator>Fotograf Jannie</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/659069.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=16&amp;PostID=659069&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Lige en opdatering siden sidst jeg skrev. Der er sket MEGET!!!&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Det endte jo med at jeg ikke turde tage de andre lokaler alligevel - og jeg ledte videre efter alternativer. Det har jeg s&amp;aring; fundet!! Godt nok er lokaler ufatteligt sm&amp;aring;, men jeg har s&amp;aring; valgt at sk&amp;aelig;re ned p&amp;aring; mine forskellige ydelser og istedet pr&amp;oslash;ve at klare mig med den plads jeg nu har. De nye lokaler ligger f&amp;aring; meter fra g&amp;aring;gaden og mine udgifter bliver ikke h&amp;oslash;jere af at flytte derind. Jeg m&amp;aring;tte jo indse at jeg gravede min egen grav i de gamle lokaler som l&amp;aring; helt afsides.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;S&amp;aring; nu er vi igang med at renovere de nye lokaler og i de to mdr jeg har v&amp;aelig;ret igang med det, tror jeg at jeg har f&amp;aring;et mere opm&amp;aelig;rksomhed fra folk end jeg har f&amp;aring;et i de gamle lokaler p&amp;aring; 1&amp;frac12; &amp;aring;r. S&amp;aring; jeg er MEGET sp&amp;aelig;ndt p&amp;aring; at f&amp;aring; &amp;aring;bnet butikken her engang i september :o)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;S&amp;aring; det var blot lige en kort opdatering af min beslutning, som kort og godt var mindre, men mere centrale lokaler og som ikke koster mig mere i faste udgifter.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Ha&amp;#39; en god dag.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Hilsner&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jannie&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Nye lokaler til mit studie - skal jeg gøre det? Hjælp...</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/499484.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Thu, 14 Jan 2010 08:12:02 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:499484</guid><dc:creator>Fotograf Jannie</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/499484.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=16&amp;PostID=499484&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Godmorgen Jesper :o)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Mange tak for den sp&amp;aelig;ndende l&amp;aelig;sning. Jeg har n&amp;aelig;sten ikke sovet i nat forbi jeg bare har t&amp;aelig;nkt og t&amp;aelig;nkt i l&amp;oslash;sninger og pr&amp;oslash;vet at sl&amp;aring; kold vand i blodet. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Sagen er den at jeg startede firmaet for et &amp;aring;r siden og dengang satsede jeg mest p&amp;aring; erhvervskunderne - men som &amp;aring;ret gik, s&amp;aring; blev jeg mere og mere interesseret i de private kunder. Jeg fotograferer stadig til erhverv, men jeg mangler udstillingsvinduerne til de private. Jeg bor i Esbjerg og her har vi to andre portr&amp;aelig;tfotografer og de har begge meget synlige virksomheder - den ene i en sidegade lige op til g&amp;aring;gaden og den anden har en stor butik i Esbjerg V - begge med store udstillingsvinduer, som folk stiller sig op og kigger p&amp;aring;. Jeg har lavet lidt sp&amp;oslash;rgerunder hvor de viser sig at n&amp;aring;r folk skal finde en portr&amp;aelig;tfotograf idag, s&amp;aring; tager de den som de kender fra gadebilledet eller ogs&amp;aring; sp&amp;oslash;rger de omgangskredsen hvem de vil anbefale. De private kunder som er kommet til mig, de forst&amp;aring;r ikke at jeg ikke har nogle udstillingsvinduer, for de synes de at de mangler - mit studie er jo i en bagbygning, som n&amp;aelig;sten ikke ses ude fra vejen og n&amp;aring;r jeg ikke er der, s&amp;aring; lukker udlejeren deres to store hunde ud i indk&amp;oslash;rslen. Jeg har haft mange snakke med dem om de hunde og de lader ikke til at forst&amp;aring; at jeg ikke kan drive forretning n&amp;aring;r der er hundeg&amp;aring;rd foran min hovedd&amp;oslash;r. Jeg f&amp;aring;r ingen indbrud nej, men kunderne skr&amp;aelig;mmes ogs&amp;aring;. Og nu alt det b&amp;oslash;vl med parkering, hvor de vil s&amp;aelig;tte en stor l&amp;aring;ge op helt ude ved vejen, s&amp;aring; folk ikke parkerer i deres indk&amp;oslash;rsel, som jeg jo alts&amp;aring; ogs&amp;aring; har ret til at parkere i i forhold til kontrakten. Der er s&amp;aring; meget b&amp;oslash;vl med dem og de forst&amp;aring;r ikke at de skr&amp;aelig;mmer mine kunder med alle deres restriktioner:( &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Havde jeg nu kun satset p&amp;aring; erhvervskunder, s&amp;aring; havde det v&amp;aelig;ret fint - ogs&amp;aring; at det blot var en bagbygning, for det er der mange reklamefotografer som har, faktisk de fleste. Men som portr&amp;aelig;tfotograf, s&amp;aring; er det vigtigt at de private f&amp;aring;r tingene lige op i &amp;quot;snotten&amp;quot; - undskyld udtrykket. Og det g&amp;oslash;r de ikke n&amp;aring;r jeg ligger hvor jeg g&amp;oslash;r - i et hj&amp;oslash;rne af et industrikvarter helt bagerst i en bagbygning forenden af en 50-100 meter lang indk&amp;oslash;rsel (den er meget lang). Men jeg synes det er s&amp;aring; sv&amp;aelig;rt. Det er mest prisen jeg er i tvivl om lige nu - mht til de nye lokaler. Men hvis jeg regner p&amp;aring; det, s&amp;aring; skal jeg m&amp;aring;ske have 3-5 kunder igennem i mdr mere end jeg har nu - s&amp;aring; n&amp;aring;r jeg ser s&amp;aring;dan p&amp;aring; det, s&amp;aring; lyder det ikke urealistisk. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;I november/december sidste &amp;aring;r, der var min oms&amp;aelig;tning s&amp;aring;dan at jeg faktisk kunne leve af det, s&amp;aring;dan til n&amp;oslash;d. Men det er jo sv&amp;aelig;rt at sige om det bliver ved. Derfor overvejer jeg at tage skolefotografering ind, blot for at have det som en grundindtjening - det ved jeg at de andre fotografer i byen ogs&amp;aring; g&amp;oslash;r. Men der handler det jo ogs&amp;aring; om at komme ind p&amp;aring; markedet. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Idag kl 16 skal jeg have k&amp;aelig;resten med ind og se lokalerne - s&amp;aring; kan jeg ogs&amp;aring; lige f&amp;aring; &amp;oslash;jnene p&amp;aring; dem en ekstra gang - man ser somregel anderledes p&amp;aring; det anden gang. K&amp;aelig;resten er h&amp;aring;ndv&amp;aelig;rker, s&amp;aring; det vil v&amp;aelig;re nemt for ham lige at s&amp;aelig;tte en ca. pris p&amp;aring; hvad det vil koste at pifte lokalerne op, s&amp;aring; det st&amp;aring;r som det skal til det jeg skal bruge det til. S&amp;aring; m&amp;aring; jeg tage stilling ud fra det. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Men det har v&amp;aelig;ret rart lige at sove p&amp;aring; det - for det er mange penge, men hold fast en bygning og en beliggenhed. Tror jeg ville have lyst til at v&amp;aelig;re p&amp;aring; arbejde hele tiden :o) &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Men ja, koldt vand i blodet og s&amp;aring; kan det v&amp;aelig;re at jeg er klogere i eftermiddag. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg skal nok lige lave en opdatering n&amp;aring;r der er nyt i sagen.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Hilsner Jannie&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Nye lokaler til mit studie - skal jeg gøre det? Hjælp...</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/499469.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Thu, 14 Jan 2010 07:40:06 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:499469</guid><dc:creator>Jesper Norbøll</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/499469.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=16&amp;PostID=499469&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;&amp;nbsp; Efter at have l&amp;aelig;st dit sidste indl&amp;aelig;g i denne tr&amp;aring;d, s&amp;aring; vil jeg mene at det fornuftige vil v&amp;aelig;re at lade v&amp;aelig;re med at flytte.&lt;br /&gt;&lt;br /&gt;Lidt h&amp;aring;rdt sagt, s&amp;aring; er det lidt en overspringshandling du er ude i. Du fokuserer meget p&amp;aring; de nye lokaler og tankerne omkring at det er d&amp;eacute;t som kan v&amp;aelig;re afg&amp;oslash;rende for at det kan briste eller b&amp;aelig;re. Ud fra hvad du skriver, s&amp;aring; kan du ikke p&amp;aring; nuv&amp;aelig;rende tidspunkt k&amp;oslash;rer virksomheden helt selvst&amp;aelig;ndigt - og set i lyset af det, s&amp;aring; er det vigtigt at du holder dine faste omkostninger nede. Det var noget andet hvis virksomheden k&amp;oslash;rte s&amp;aring; godt at du som minimum havde l&amp;oslash;n til dig selv og en p&amp;aelig;n del af huslejen. S&amp;aring; kunne man begynde at brygge videre p&amp;aring; hvordan det realistisk set ville kunne g&amp;aring;, hvis du flyttede til de nye lokaler. En pris p&amp;aring; 10.000 kr. for 130 kvm. er sv&amp;aelig;r at sige om er h&amp;oslash;j eller lav. Nu ved jeg ikke hvor henne i landet det er du har kig p&amp;aring; de lokaler, men jeg kan fort&amp;aelig;lle dig at her&amp;nbsp;i Aller&amp;oslash;d, der ligger lejepriserne p&amp;aring; imellem 550 kr. (lagerlokaler) og s&amp;aring; op til ca. 1.800 kr. (butikslokaler i g&amp;aring;gaden) pr. kvm om &amp;aring;ret. Mange af de kunder som vi har i MediaMouse som er fotografer i lokalomr&amp;aring;det eller i K&amp;oslash;benhavn, de har lejet sig ind i enten et &amp;quot;virksomheds-kollektiv&amp;quot;, i en hal (h&amp;oslash;jt til loftet, masser af gulvplads) eller i et eller andet loft som s&amp;aring; er indrettet til fotostudie. En del af dem har jeg endda haft sv&amp;aelig;rt ved at finde, n&amp;aring;r jeg har haft et m&amp;oslash;de eller skulle aflevere nogle tryksager til dem. S&amp;aring; det er ikke prangende lokaler og adresser de ligger p&amp;aring; - og p&amp;aring; trods af det er der faktisk en p&amp;aelig;n h&amp;aring;ndfuld af dem som tjene nogle rigtig gode penge. Men deres lejeomkostninger er heller ikke deres st&amp;oslash;rste udgift.&lt;br /&gt;&lt;br /&gt;Jeg f&amp;oslash;ler mig lidt i mit fort&amp;aelig;ller-hj&amp;oslash;rne her til morgen (junket op p&amp;aring; den f&amp;oslash;rste &amp;frac12;L Cola her kl. 8 &lt;img src="http://www.amino.dk/emoticons/emotion-15.gif" alt="Geeked" /&gt;), s&amp;aring; her kommer lige en kort historie fra mit iv&amp;aelig;rks&amp;aelig;tterliv, som netop illustrerer problemet med den h&amp;oslash;je husleje som du har kig p&amp;aring;:&lt;br /&gt;&lt;br /&gt;I starten af dot.com-b&amp;oslash;lgen havde jeg en lille virksomhed hvor jeg tjente nogle ret fornuftige penge. Men jeg ville godt &amp;quot;videre&amp;quot; og navnlig f&amp;oslash;lte jeg mig lidt ensom n&amp;aring;r jeg sad d&amp;eacute;r alene. Og s&amp;aring; var der ogs&amp;aring; lige tanken om at set p&amp;aring; de penge jeg tjente ved at v&amp;aelig;re &amp;eacute;n person, s&amp;aring; ville det jo v&amp;aelig;re helt fantastisk meget vi kunne tjene hvis vi var flere. S&amp;aring; jeg teamede op med en af mine gamle kolleger og sammen stiftede vi en ny virksomhed. Men det skulle jo v&amp;aelig;re stort og flot - og med en bank som var desperat for at st&amp;aring; tilbage som de sidste t&amp;aring;ber som ikke havde set det fede i det dersens &amp;quot;internet&amp;quot;, s&amp;aring; havde vi en monster kassekredit (det var dengang to drenge kunne g&amp;aring; ned i banken med en kr&amp;oslash;llet serviet som forretningsplan og g&amp;aring; derfra med en masse penge i h&amp;aring;nden). Vi lejede os ind i nogle&amp;nbsp;lokaler i&amp;nbsp;Roskilde som var ca. 10 gange s&amp;aring; store som vi realistiskt set havde brug for: Vi havde et kontor hvor&amp;nbsp;der&amp;nbsp;uden problemer var plads til 6-7 personer,&amp;nbsp;k&amp;oslash;kken, toilet,&amp;nbsp;en&amp;nbsp;mellemgang/reception som&amp;nbsp;ligeledes snilt kunne have plads til en 6 personer, et serverrum som&amp;nbsp;var st&amp;oslash;rre&amp;nbsp;end det som MediaMouse har i dag, et hygge-sofa-medmere-rum, et stort m&amp;oslash;delokale samt en redigerings suite som vi kun&amp;nbsp;n&amp;aring;ede at bruge til noget konkret&amp;nbsp;3 gange i l&amp;oslash;bet af den tid&amp;nbsp;virksomheden eksisterede. Det var meget imponerende og stort - og vi syntes&amp;nbsp;at det var fedt; Nu k&amp;oslash;rte det sgu for os!&amp;nbsp;Med s&amp;aring; fede lokaler kunne det jo kun g&amp;aring; den rigtige vej. Det gjorde det jo for&amp;nbsp;nogle af vores n&amp;aelig;rmeste konkurrenter&amp;nbsp;og vi havde jo set og l&amp;aelig;st om hvor&amp;nbsp;imponerende lokaler de havde. &lt;br /&gt;&lt;br /&gt;Men, set i klogskabens bagspejl - hvordan pokker skulle nogle store fede lokaler have en positiv indvirkning p&amp;aring; vores kundeflow, set i lyset af at vi ALDRIG havde kunder p&amp;aring; bes&amp;oslash;g? &lt;br /&gt;&lt;br /&gt;Oh well,&amp;nbsp;vi syntes det var for fedt. Jeg kan huske at vi brugte receptionen til at spille fodbold i... Det var&amp;nbsp;en dyr fodboldbane... &lt;img src="http://www.amino.dk/emoticons/emotion-8.gif" alt="Indifferent" /&gt;&lt;br /&gt;S&amp;aring;l&amp;aelig;nge der&amp;nbsp;kom penge i kassen fra kunderne og banken st&amp;oslash;ttede os, s&amp;aring;&amp;nbsp;gik det jo fint.&lt;br /&gt;&lt;br /&gt;...Det var s&amp;aring; lige indtil dot.com &amp;quot;boblen&amp;quot; braste. Det skete n&amp;aelig;rmest tv&amp;aelig;rs over en nat. Vi havde h&amp;oslash;rt &amp;quot;rygterne&amp;quot;, men det var f&amp;oslash;rst da vi n&amp;aring;ede frem til sommerferien at det ramte os. Men s&amp;aring; ramte det ogs&amp;aring; som et buldrende gods-tog. Fra den ene dag til den anden havde vi ingen opgaver og banken gik i panik. Og uanset hvad vi dumpede af udgifter, selv vores l&amp;oslash;n stoppede vi, s&amp;aring; kunne vi ikke komme uden om at den h&amp;oslash;je husleje var et anker som bare trak os dybere og dybere ned. Det var ogs&amp;aring; en medvirkende grund til at vi efter en 4 m&amp;aring;neders kamp m&amp;aring;tte lukke virksomheden og tage nogle rigtig grimme personlige l&amp;aring;n, for ikke at g&amp;aring; personligt konkurs (vi have jo kauktioneret personligt over for virksomhedens g&amp;aelig;ld til banken).&lt;br /&gt;&lt;br /&gt;S&amp;Aring;, med baggrund i den historie, s&amp;aring; vil jeg klart anbefale dig at blive liggende i dine gamle lokaler lidt endnu. Som jeg ogs&amp;aring; skrev i min tidligere tr&amp;aring;d, s&amp;aring; er det ikke bare nok at flytte i nogle nye lokaler. Du skal ud og have fat i nogle flere kunder med noget markedsf&amp;oslash;ring og PR. Hvis kunderne kender dig og har brug for dine ydelser, s&amp;aring; skal de nok ogs&amp;aring; finde dig uanset hvor du ligger. S&amp;aring; start med at f&amp;aring; din virksomhed op p&amp;aring; fuldt blus - der er du slet ikke n&amp;aring;et til endnu. N&amp;aring;r den s&amp;aring; k&amp;oslash;rer rundt, s&amp;aring; kan du begynde at overveje at flytte til nogle andre lokaler. Men du skal ikke flytte p&amp;aring; nuv&amp;aelig;rende tidspunkt, da vil med sandsynlighed nok blive en difinitiv stopklods for din virksomhed inden den overhovedet er kommet i gang for alvor.&lt;br /&gt;&lt;br /&gt;/Jesper&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Nye lokaler til mit studie - skal jeg gøre det? Hjælp...</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/499017.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Wed, 13 Jan 2010 15:27:41 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:499017</guid><dc:creator>Fotograf Jannie</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/499017.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=16&amp;PostID=499017&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Mange tak for jeres svar. Jeg m&amp;aring; indr&amp;oslash;mme at v&amp;aelig;re meget forvirret. Jeg har ikke t&amp;aelig;nkt p&amp;aring; andet end de lokaler hele dagen. Jeg har mange problemer med min nuv&amp;aelig;rende udlejer - hvis ikke de klager over at jeg har kunder som holder i deres indk&amp;oslash;rsel, s&amp;aring; lukker de hundene ud mens jeg har kunder, s&amp;aring; de f&amp;aring;r sig en forskr&amp;aelig;kkelse n&amp;aring;r de g&amp;aring;r fra studiet. Det g&amp;oslash;r mig virkelig gal, for jeg synes ikke de kan f&amp;aring; bedre lejer - jeg passer p&amp;aring; deres lokaler, larmer ikke og hilser p&amp;aelig;nt p&amp;aring; dem hver gang. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg synes selv at jeg har s&amp;aring; godt et &amp;quot;produkt&amp;quot; at det simpelthen bare SKAl lykkes. Pt. f&amp;aring;r jeg suppleret op med dagpenge, men det er slut til april, s&amp;aring; der skal bare ske noget i en pokkert fart. Jeg s&amp;oslash;ger pt. efter et deltidsjob, som kan suppleres med studiet - men det er jo super sv&amp;aelig;rt at finde noget lige nu. Jeg er n&amp;aring;et dertil at jeg har s&amp;oslash;gt mig en masse reng&amp;oslash;ringsjobs, for bare at f&amp;aring; br&amp;oslash;d p&amp;aring; bordet indtil det hele k&amp;oslash;rer (for det skal det g&amp;oslash;re). Og jeg kan se at kunderne ikke bare kommer forbi, som de g&amp;oslash;r hos de andre. Et skilt med mit logo f&amp;aring;r kunderne ikke meget inspiration ud af, men det er den eneste mulighed jeg har pt. Jeg havde h&amp;aring;bet at der ville komme mere ind i l&amp;oslash;bet af &amp;aring;ret&amp;nbsp; - men jeg tror at min sidste chance m&amp;aring;ske er at pr&amp;oslash;ve noget andet af. T&amp;aring;lmodighed har jeg ikke s&amp;aring; meget af - der skal gerne ske noget. Jeg elsker at se resultater og hader at vente p&amp;aring; dem :o) &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Tror I ikke at det vil give langt flere kunder at ligge centralt i byen, hvor der k&amp;oslash;rer m&amp;aring;ske 10.000 biler forbi hver eneste dag? End ude i et industriomr&amp;aring;de, hvor folk kun kommer n&amp;aring;r de skal derud? Jeg ved det ikke, men lige nu f&amp;oslash;ler jeg m&amp;aring;ske bare at det er sidste chance.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg fotograferer til b&amp;aring;de privat og erhverv - har allerede produktfotograferinger inde - har ca 3 st&amp;oslash;rre faste kunder, men selvf&amp;oslash;lgelig ikke noget jeg kan leve af, men det varmer godt. Jeg er faktisk n&amp;aring;et s&amp;aring; langt som til at overveje at begynde p&amp;aring; skolefotografering, bare for at hente lidt penge ind. Puh jeg synes der er mange ting at tage stililng til lige nu. Men dette &amp;aring;r m&amp;aring; vist v&amp;aelig;re markedsf&amp;oslash;ringens &amp;aring;r - der skal andre boller p&amp;aring; suppen tror jeg. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Ang. prisen p&amp;aring; lokalerne inde i byen - lyder 10.000 for 130kvm af meget? Bygningen ligger p&amp;aring; et hj&amp;oslash;rne, og den er meget prangende og passer godt til firmaets stil. Er prisen voldsom for &amp;eacute;n person? Jeg ved godt det m&amp;aring;ske er sv&amp;aelig;rt at svare p&amp;aring;, men det er nogle af de ting som k&amp;oslash;rer rundt i hovedet p&amp;aring; mig nu.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Er der nogen som ved hvad andre fotografer betaler i husleje?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Endnu engang tak for jeres svar. Det hj&amp;aelig;lper alt sammen i en ung kvindes beslutningsproces :o)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Mange hilsner&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jannie&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Nye lokaler til mit studie - skal jeg gøre det? Hjælp...</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/499002.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Wed, 13 Jan 2010 14:57:44 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:499002</guid><dc:creator>Michael</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/499002.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=16&amp;PostID=499002&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Hej&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg tror du skal tage en dyb ind&amp;aring;nding.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg er ganske enig med jesper Norb&amp;oslash;ll, men jeg tror ikke du f&amp;aring;r s&amp;aring; mange flere kunder blot fordi du flytter. Din nuv&amp;aelig;rende lokale har jeg kigget p&amp;aring; gennem luftfoto, og det ligger jo ikke s&amp;aring; &amp;aring;ndssvagt endda, da fotos til private jo ogs&amp;aring; afh&amp;aelig;nger af oplandet, - det er jo ikke en decideret str&amp;oslash;gvare.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Noget andet er din iv&amp;aelig;rks&amp;aelig;tterlyst. Jeg fornemmer ligesom Jesper, at du f&amp;aring;r et lille kick af at t&amp;aelig;nke p&amp;aring; mulighederne i de nye lokaler, - og en s&amp;aring;dan indspr&amp;oslash;jtning er jo&amp;nbsp;penge v&amp;aelig;rd ;-)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg ville dog alvorligt overveje om ikke du skulle se tiden lidt an, is&amp;aelig;r fordi &amp;oslash;konomien ikke er den bedste. M&amp;aring;ske skulle du fokusere p&amp;aring; noget ops&amp;oslash;gende arbejde og&amp;nbsp;lave f.eks produktbilleder og lign. hvor lokalerne ikke tjener s&amp;aring; meget som&amp;nbsp;showroom og der ikke er s&amp;aring; meget behov for publikumsbes&amp;oslash;g.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Har du nogle penge liggende, eller s&amp;aelig;lger du k&amp;aelig;restens BMW og der er r&amp;aring;d til eventyret med de nye lokaler, - s&amp;aring; FLYT. Det bliver sjovt og sp&amp;aelig;ndene og skide sjovt, - men s&amp;aring; er det heller ikke nu du skal rode med sm&amp;aring;b&amp;oslash;rn eller andet forstyrrende i privaten. - for der skal fuld skrue p&amp;aring; med alle mulige events i lokalerne. Det bliver en slags vind eller forsvind, - og det er man nogen gange n&amp;oslash;dt til. Men hellere det end en langsom pinefuld d&amp;oslash;d i d&amp;aring;rrlige lokaler, - for det er hvad du f&amp;aring;r hvis ikke du genvinder gejsten og transformerer din mgl. oms&amp;aelig;tning p&amp;aring; lokalerne, - for det tror jeg nemlig ikke er rigtigt.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Har du mulighed for et break-out. Lidt frisk luft i London kan jo g&amp;oslash;res for f&amp;aring; penge p&amp;aring; din egn, og s&amp;aring; f&amp;aring;r du en lille t&amp;aelig;nkepause og en masser af gejst n&amp;aring;r du kommer tilbage....&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Held og lykke med din beslutning.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Michael&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Nye lokaler til mit studie - skal jeg gøre det? Hjælp...</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/498993.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Wed, 13 Jan 2010 14:36:07 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:498993</guid><dc:creator>Jesper Norbøll</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/498993.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=16&amp;PostID=498993&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;&amp;nbsp; Jeg tror du allerede selv har svaret p&amp;aring; dit sp&amp;oslash;rgsm&amp;aring;l hvis du blot kigger rent med hjertet: FLYT ! &lt;img src="http://www.amino.dk/emoticons/emotion-1.gif" alt="Smile" /&gt;.&lt;br /&gt;&lt;br /&gt;En ting er det med naboens hunde og toilettet - det l&amp;aelig;gger dine kunder f&amp;oslash;rst m&amp;aelig;rke til n&amp;aring;r de allerede er kommet hos dig. Men det kan s&amp;aring; tilgeng&amp;aelig;ld v&amp;aelig;re at det s&amp;aring; b&amp;aring;de er f&amp;oslash;rste og sidste gang pga. disse ting. Det kan ogs&amp;aring; v&amp;aelig;re at de direkte anbefaler andre bekendte ikke at bruge dig, netop fordi det er noget b&amp;oslash;vlet med at skulle bruge naboens toilet m.m.&lt;br /&gt;&lt;br /&gt;Noget andet som du skal veje op imod den h&amp;oslash;jere husleje er selve markedsf&amp;oslash;ringsv&amp;aelig;rdien. Hvis du kommer til at ligge et sted hvor det ser mere indbydende ud og du har mulighed for at udstille nogle billeder, tilbud m.m. i vinduerne ud til en gade hvor mange lokale potentielle kunder g&amp;aring;r forbi, s&amp;aring; har det alts&amp;aring; en ret h&amp;oslash;j v&amp;aelig;rdi. Du kan jo veje det op imod hvor meget en annonce i den lokale avis vil koste for at n&amp;aring; de samme folk, som g&amp;aring;r lige forbi dine vinduer.&lt;br /&gt;&lt;br /&gt;Lidt mere &amp;oslash;konomisk set p&amp;aring; tingene:&lt;br /&gt;Ud fra hvad jeg kan l&amp;aelig;se i dit indl&amp;aelig;g, s&amp;aring; er du ude i en huslejestigning p&amp;aring; ca. det dobbelte. Pr&amp;oslash;v at t&amp;aelig;nke det som hvor mange ekstra opgaver du skal lave om m&amp;aring;neden f&amp;oslash;r de ekstra penge er tjent hjem. Kan du hente&amp;nbsp;det ekstra hjem om m&amp;aring;neden ved v&amp;aelig;re mere synlig i gadebilledet? &lt;br /&gt;Du skriver godtnok at du allerede p&amp;aring; nuv&amp;aelig;rende tidspunkt har sv&amp;aelig;rt ved at f&amp;aring; opgaver nok p&amp;aring; den gamle adresse. S&amp;aring; du skal selvf&amp;oslash;lgelig overveje rigtig grundigt om du b&amp;aring;de kan indhente det som der allerede mangler i budgettet i forhold til den gamle adresse OG det ekstra som der skal til den nye husleje, bare ved at flytte ind i de nye lokaler. Hvis du ikke kan det, s&amp;aring; er du ude i at skulle g&amp;oslash;re noget mere aktivt ud af din markedsf&amp;oslash;ring - og det vil du jo s&amp;aring; alligevel heller ikke komme uden om hvis du bliver liggende p&amp;aring; den gamle adresse, hvis du i forvejen har sv&amp;aelig;rt ved at tjene huslejen ind.&lt;br /&gt;&lt;br /&gt;Jeg h&amp;aring;ber at ovenst&amp;aring;ende kan hj&amp;aelig;lpe dig med&amp;nbsp; at s&amp;aelig;tte tingene lidt i perspektiv &lt;img src="http://www.amino.dk/emoticons/emotion-15.gif" alt="Geeked" /&gt;.&lt;br /&gt;Jeg kender selv situationen alt for godt og det bliver ikke lettere desto st&amp;oslash;rre din virksomhed bliver. Jeg har bl.a. selv v&amp;aelig;ret igennem 3 flytninger af MediaMouse og det har v&amp;aelig;ret en grim og sv&amp;aelig;r beslutning hver eneste gang - sidste gang troede jeg sgu at skulle f&amp;aring; et maves&amp;aring;r f&amp;oslash;r det var helt p&amp;aring; plads. N&amp;aring;r man n&amp;aring;r op&amp;nbsp;over en&amp;nbsp;hvis st&amp;oslash;rrelse, s&amp;aring; er en flytning ikke blot et sp&amp;oslash;rgsm&amp;aring;l om en huslejestigning - vi havde en masse tungt udstyr som skulle flyttes med specialtransport, der skulle laves ventilation og aircondition,&amp;nbsp;l&amp;aelig;gges gulv, indl&amp;aelig;gges mere str&amp;oslash;m, laves kabling til udstyr, indk&amp;oslash;bes mere inventar m.m. S&amp;aring; huslejestigningen var som s&amp;aring;dan den mindste del set i forhold til de heftige omkostninger der var i forbindelse med flytningen.&lt;br /&gt;&lt;br /&gt;/Jesper&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Nye lokaler til mit studie - skal jeg gøre det? Hjælp...</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/498955.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Wed, 13 Jan 2010 13:28:01 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:498955</guid><dc:creator>Fotograf Jannie</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/498955.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=16&amp;PostID=498955&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Hej,&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;I januar 2009 startede jeg et fotostudie op - knap 200 kvm i et p&amp;aelig;nere industriomr&amp;aring;de. Studiet ligger i en bagbygning, som ligger forenden i en meget lang indk&amp;oslash;rsel, hvor man skal g&amp;aring; forbi udlejers privatbolig inden man kommer ned til studiet. Min eneste mulighed for at v&amp;aelig;re synlig har v&amp;aelig;ret at s&amp;aelig;tter et meter bred skilt p&amp;aring; d&amp;oslash;ren til selve studiet og dern&amp;aelig;st har jeg et stort skilt ude ved vejen, 1x2,5m. Men derudover er det ogs&amp;aring; det eneste. Jeg mangler nogle udstillingsvinduer, som folk kan g&amp;aring; forbi og blive inspireret af. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Nu er sagen s&amp;aring; den at jeg idag giver knap 7000 inkl moms OG forbrug, hvor jeg er idag. Men jeg mangler jo opm&amp;aelig;rksomhedseffekten. Jeg har derfor v&amp;aelig;ret ude og lede efter nye lokaler inde i midtbyen - en af de mest bef&amp;aelig;rdede veje. Der ligger en enorm flot bevaringsv&amp;aelig;rdig ejendom som virkelig bare skriger fotograflokaler... MEN prisen er knap 10.000 + moms OG forbrug, hvilket jo er en fordobling af mit nuv&amp;aelig;rende. Jeg synes det er mange penge og det g&amp;oslash;r mig i tvivl, hvad jeg skal g&amp;oslash;re. For jeg vil f&amp;aring; meget opm&amp;aelig;rksomhed derinde p&amp;aring; hj&amp;oslash;rnet med de store vinduer. Men studiet bliver mindre - ca det halve, s&amp;aring; det kommer ned p&amp;aring; 40kvm - sp&amp;oslash;rgsm&amp;aring;let er om man ikke l&amp;aelig;rer at leve med den mindre plads og istedet gl&amp;aelig;der sig over de flotte lokaler. Jeg vil have mulighed for en k&amp;aelig;mpe udstilling, studie p&amp;aring; de 40kvm, kontor med skranke ud til studiet, lille lagerrum og et flot kundetoilet. I mit nuv&amp;aelig;rende har jeg kun brugsret til et toilet i k&amp;aelig;lderen i&amp;nbsp;den modliggende privatbolig.Dette er ikke optimalt, n&amp;aring;r de sm&amp;aring; skal skiftes eller kunderne skal p&amp;aring; toilet generelt. Desuden har udlejer to hunde, som jeg er ved at v&amp;aelig;re lidt tr&amp;aelig;t af st&amp;aring;r og g&amp;oslash;er af mine kunder, n&amp;aring;r de g&amp;aring;r forbi. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Ja, det blev lidt langt og m&amp;aring;ske lidt forvirrende, men alfa omega - de flotte lokaler med mindre studie inde i byen (130kvm i alt) - tror I at de vil v&amp;aelig;re pengene v&amp;aelig;rd? Min frygt ligger jo i at jeg ikke kan f&amp;aring; det til at k&amp;oslash;re rundt, men omvendt, s&amp;aring; ligger problemetikken jo ogs&amp;aring; i at jeg ikke kan f&amp;aring; mit nuv&amp;aelig;rende til at k&amp;oslash;re rundt, fordi det ligger forkert. Hvad skal en forvirret iv&amp;aelig;rks&amp;aelig;tter g&amp;oslash;re?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Tager imod meninger og erfaringer med kysh&amp;aring;nd :o)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Mange hilsner&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jannie &lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item></channel></rss>