<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<?xml-stylesheet type="text/xsl" href="https://www.amino.dk:443/utility/FeedStylesheets/rss.xsl" media="screen"?><rss version="2.0" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:slash="http://purl.org/rss/1.0/modules/slash/" xmlns:wfw="http://wellformedweb.org/CommentAPI/"><channel><title>Alt det andet om at starte virksomhed</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/16.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><description>&lt;p&gt;At starte virksomhed er en livsstil. Iværksættere har ofte entrepreneurship i blodet, og det betyder, at det ikke kun handler om en anden måde at gå på arbejde på. Iværksættere arbejdere på skæve tidspunkter, tager på egen hånd store beslutninger og kan have meget svingende indtægt.  Det påvirker familien, ferien og boligen. I dette forum snakker vi om alle de ting og hjælper hinanden med at komme videre.  Hvis du vil finde andre selvstændige i samme situation som dig selv, så er det her det foregår.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Kom inden for og få svar på dine spørgsmål om iværsætteri, feedback på dine egne problemstillinger og ideer og forretningsopstart.&lt;/p&gt;</description><dc:language>da</dc:language><generator>CommunityServer 2008.5 SP2 (Debug Build: 40407.4157)</generator><item><title>Svar: Hjælp til nystartende Webdesign-projekt</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/427181.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Wed, 09 Sep 2009 20:15:19 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:427181</guid><dc:creator>Juul</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/427181.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=16&amp;PostID=427181&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;&lt;blockquote&gt;&lt;div&gt;&lt;div class="ico_reply_quote"&gt;&lt;/div&gt; &lt;strong&gt;Mads:&lt;/strong&gt;&lt;/div&gt;&lt;div&gt; &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;F&amp;oslash;rst og fremmest mange tak for din tid.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;em&gt;Jeg tror m&amp;aring;ske, at du misforst&amp;aring;r mig lidt. Det er ikke s&amp;aring;dan, at jeg bare har &amp;quot;leget&amp;quot; med photoshop i noget tid. Jeg tjener allerede penge p&amp;aring; mine kompetencer, og dermed er s&amp;aring;dan noget som copyright-forhold allerede noget, jeg er bekendt med, og noget jeg er meget opm&amp;aelig;rksom p&amp;aring;. Jeg bliver is&amp;aelig;r forvirret over, at du skriver &amp;quot;Husk igen, nu er der penge i projekterne&amp;quot;. Det er muligt, at det ikke fremg&amp;aring;r tydeligt i mit opl&amp;aelig;g, men jeg har lavet et utal af betalte projekter allerede. Jeg er alts&amp;aring; udem&amp;aelig;rket bekendt med design-branchen og det ansvar det indeb&amp;aelig;rer i forhold til kunden, copyrightforhold, deadlines etc.&lt;/em&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal" style="margin:0cm 0cm 0pt;"&gt;&lt;span style="line-height:115%;font-family:&amp;#39;Arial&amp;#39;,&amp;#39;sans-serif&amp;#39;;color:black;font-size:10pt;"&gt;Nej jeg svarede direkte p&amp;aring; dit sp&amp;oslash;rgsm&amp;aring;l, hvor svaret ogs&amp;aring; er g&amp;aelig;ldende for andre som har interesse i tr&amp;aring;den. Jeg kan jo ikke se din g&amp;oslash;ren i fortiden, men kun forholde mig til dit sp&amp;oslash;rgsm&amp;aring;l.&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal" style="margin:0cm 0cm 0pt;"&gt;&lt;span style="line-height:115%;font-family:&amp;#39;Arial&amp;#39;,&amp;#39;sans-serif&amp;#39;;color:black;font-size:10pt;"&gt;&lt;/span&gt;&lt;span style="line-height:115%;font-family:&amp;#39;Arial&amp;#39;, &amp;#39;sans-serif&amp;#39;;color:#333333;font-size:10pt;"&gt;&lt;em&gt;&lt;span&gt;Hvad skal man is&amp;aelig;r v&amp;aelig;re opm&amp;aelig;rksom p&amp;aring;, n&amp;aring;r man begynder s&amp;aring;dan et foretagende?&lt;/span&gt;&lt;/em&gt;&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;em&gt;Det, som jeg til geng&amp;aelig;ld ikke er bekendt med er mere hvordan man driver en virksomhed i al almindelighed. Hvorn&amp;aring;r skal jeg i det hele taget registrere foretagendet som et selvst&amp;aelig;ndigt firma og ikke bare freelance-arbede - og hvilken juridisk betydning har denne sondring?&lt;/em&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;em&gt;Hvis du forst&amp;aring;r, hvad jeg mener? :-)&lt;/em&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal" style="margin:0cm 0cm 0pt;"&gt;&lt;span style="line-height:115%;font-family:&amp;#39;Arial&amp;#39;,&amp;#39;sans-serif&amp;#39;;color:black;font-size:10pt;"&gt;Det bringer det for vidt, at remse alle forslag op her, men Google lidt med &amp;quot;start af virksomhed&amp;quot;, s&amp;aring; har du adgang til mange informationer, samt kan du s&amp;oslash;ge lidt i tr&amp;aring;de her p&amp;aring; Amino, da denne type sp&amp;oslash;rgsm&amp;aring;l tit er oppe ...&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;em&gt;Dog er jeg lidt udeforst&amp;aring;ende for det, du siger om Photoshop-licens. Jeg har endnu ikke v&amp;aelig;ret ude for, at den har v&amp;aelig;ret aktuel i forb. med hidtidige projekter. I hvilke sammenh&amp;aelig;nge g&amp;oslash;r vigtigheden af denne sig g&amp;aelig;ldende? :-)&lt;/em&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal" style="margin:0cm 0cm 0pt;"&gt;&lt;span style="line-height:115%;font-family:&amp;#39;Arial&amp;#39;,&amp;#39;sans-serif&amp;#39;;color:black;font-size:10pt;"&gt;Igen var det henvisning til dit sp&amp;oslash;rgsm&amp;aring;l,&amp;nbsp;kan jo ikke vide om du har licenser p&amp;aring; dine programmer, men for at undg&amp;aring; &amp;oslash;konomiske problemer i forbindelse med tvist, s&amp;aring; opfordrede jeg til at man har orden i sine licenser.&lt;br /&gt;Det ville da v&amp;aelig;re en sur time, ikke at have styr p&amp;aring; licenserne, men det kan ikke v&amp;aelig;re nogen overraskelse, at man f&amp;aring;r bes&amp;oslash;g af &amp;quot;licenspolitiet&amp;quot; :-) . personlig eller gennem telefon.&lt;br /&gt;Jeg har da haft bes&amp;oslash;g (er ogs&amp;aring; kursusvirksomhed) og p&amp;aring; den konto kommer der copy-dan og andre forbi engang imellem ( 2 gange p&amp;aring; 8 &amp;aring;r)&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;span style="line-height:115%;font-family:&amp;#39;Arial&amp;#39;,&amp;#39;sans-serif&amp;#39;;color:black;font-size:10pt;"&gt;Mvh.&lt;br /&gt;Juul&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal" style="margin:0cm 0cm 0pt;"&gt;&lt;/div&gt;&lt;/blockquote&gt;&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Hjælp til nystartende Webdesign-projekt</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/427155.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Wed, 09 Sep 2009 19:48:29 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:427155</guid><dc:creator>Anonymous</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/427155.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=16&amp;PostID=427155&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;F&amp;oslash;rst og fremmest mange tak for din tid.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg tror m&amp;aring;ske, at du misforst&amp;aring;r mig lidt. Det er ikke s&amp;aring;dan, at jeg bare har &amp;quot;leget&amp;quot; med photoshop i noget tid. Jeg tjener allerede penge p&amp;aring; mine kompetencer, og dermed er s&amp;aring;dan noget som copyright-forhold allerede noget, jeg er bekendt med, og noget jeg er meget opm&amp;aelig;rksom p&amp;aring;. Jeg bliver is&amp;aelig;r forvirret over, at du skriver &amp;quot;Husk igen, nu er der penge i projekterne&amp;quot;. Det er muligt, at det ikke fremg&amp;aring;r tydeligt i mit opl&amp;aelig;g, men jeg har lavet et utal af betalte projekter allerede. Jeg er alts&amp;aring; udem&amp;aelig;rket bekendt med design-branchen og det ansvar det indeb&amp;aelig;rer i forhold til kunden, copyrightforhold, deadlines etc.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Det, som jeg til geng&amp;aelig;ld ikke er bekendt med er mere hvordan man driver en virksomhed i al almindelighed. Hvorn&amp;aring;r skal jeg i det hele taget registrere foretagendet som et selvst&amp;aelig;ndigt firma og ikke bare freelance-arbede - og hvilken juridisk betydning har denne sondring?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Hvis du forst&amp;aring;r, hvad jeg mener? :-)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Dog er jeg lidt udeforst&amp;aring;ende for det, du siger om Photoshop-licens. Jeg har endnu ikke v&amp;aelig;ret ude for, at den har v&amp;aelig;ret aktuel i forb. med hidtidige projekter. I hvilke sammenh&amp;aelig;nge g&amp;oslash;r vigtigheden af denne sig g&amp;aelig;ldende? :-)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;P&amp;aring; forh&amp;aring;nd tak,&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Mvh&lt;br /&gt;Mads&amp;nbsp;&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Hjælp til nystartende Webdesign-projekt</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/427129.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Wed, 09 Sep 2009 19:03:09 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:427129</guid><dc:creator>Juul</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/427129.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=16&amp;PostID=427129&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p class="MsoNormal" style="margin:0cm 0cm 0pt;"&gt;&lt;i&gt;&lt;span style="line-height:115%;font-family:&amp;#39;Arial&amp;#39;,&amp;#39;sans-serif&amp;#39;;color:#333333;font-size:10pt;"&gt;Hvad skal man is&amp;aelig;r v&amp;aelig;re opm&amp;aelig;rksom p&amp;aring;, n&amp;aring;r man begynder s&amp;aring;dan et foretagende?&lt;/span&gt;&lt;/i&gt;&lt;span style="line-height:115%;font-family:&amp;#39;Arial&amp;#39;,&amp;#39;sans-serif&amp;#39;;color:#333333;font-size:10pt;mso-bidi-font-style:italic;"&gt;&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal" style="margin:0cm 0cm 0pt;"&gt;&lt;span style="line-height:115%;font-family:&amp;#39;Arial&amp;#39;,&amp;#39;sans-serif&amp;#39;;color:#333333;font-size:10pt;mso-bidi-font-style:italic;"&gt;&amp;nbsp;&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal" style="margin:0cm 0cm 0pt;"&gt;&lt;span style="line-height:115%;font-family:&amp;#39;Arial&amp;#39;,&amp;#39;sans-serif&amp;#39;;color:#333333;font-size:10pt;mso-bidi-font-style:italic;"&gt;Som jeg kan se siger du, at du har arbejdet med Photoshop i mange &amp;aring;r, s&amp;aring; jeg vil da r&amp;aring;de dig til at have licenser i orden. Hvis du ikke har r&amp;aring;d til en CS suite pakke, s&amp;aring; kan dine kunder ikke se om du bruger Gimp, Paint shop pro osv.&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal" style="margin:0cm 0cm 0pt;"&gt;&lt;span style="line-height:115%;font-family:&amp;#39;Arial&amp;#39;,&amp;#39;sans-serif&amp;#39;;color:#333333;font-size:10pt;mso-bidi-font-style:italic;"&gt;&amp;nbsp;&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal" style="margin:0cm 0cm 0pt;"&gt;&lt;span style="line-height:115%;font-family:&amp;#39;Arial&amp;#39;,&amp;#39;sans-serif&amp;#39;;color:#333333;font-size:10pt;mso-bidi-font-style:italic;"&gt;Du skal have dine forsikringer i orden. &lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal" style="margin:0cm 0cm 0pt;"&gt;&lt;span style="line-height:115%;font-family:&amp;#39;Arial&amp;#39;,&amp;#39;sans-serif&amp;#39;;color:#333333;font-size:10pt;mso-bidi-font-style:italic;"&gt;&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal" style="margin:0cm 0cm 0pt;"&gt;&lt;i&gt;&lt;span style="line-height:115%;font-family:&amp;#39;Arial&amp;#39;,&amp;#39;sans-serif&amp;#39;;color:#333333;font-size:10pt;"&gt;Hvordan sondres der mellem virksomhed og blot fritidsarbejde, som jeg har lavet hidtil? &lt;/span&gt;&lt;/i&gt;&lt;i&gt;&lt;span style="line-height:115%;font-family:&amp;#39;Arial&amp;#39;,&amp;#39;sans-serif&amp;#39;;color:#333333;font-size:10pt;mso-ansi-language:EN;"&gt;Er det jeg omtaler overhovedet en virksomhed?&lt;/span&gt;&lt;/i&gt;&lt;span style="line-height:115%;font-family:&amp;#39;Arial&amp;#39;,&amp;#39;sans-serif&amp;#39;;color:#333333;font-size:10pt;mso-bidi-font-style:italic;mso-ansi-language:EN;"&gt;&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal" style="margin:0cm 0cm 0pt;"&gt;&lt;span style="line-height:115%;font-family:&amp;#39;Arial&amp;#39;,&amp;#39;sans-serif&amp;#39;;color:#333333;font-size:10pt;mso-bidi-font-style:italic;mso-ansi-language:EN;"&gt;&amp;nbsp;&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal" style="margin:0cm 0cm 0pt;"&gt;&lt;span style="line-height:115%;font-family:&amp;#39;Arial&amp;#39;,&amp;#39;sans-serif&amp;#39;;color:#333333;font-size:10pt;mso-bidi-font-style:italic;"&gt;Der er ikke forskel p&amp;aring; fritidsarbejde og erhvervsarbejde, n&amp;aring;r du arbejder med design / grafisk arbejde. Erhvervslivet er ikke en legeplads, s&amp;aring; laver du ged i den, s&amp;aring; betales der ved kasse ET.&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal" style="margin:0cm 0cm 0pt;"&gt;&lt;span style="line-height:115%;font-family:&amp;#39;Arial&amp;#39;,&amp;#39;sans-serif&amp;#39;;color:#333333;font-size:10pt;mso-bidi-font-style:italic;"&gt;Derfor skal du have de n&amp;oslash;dvendige Licenser / forsikringer i orden.&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal" style="margin:0cm 0cm 0pt;"&gt;&lt;span style="line-height:115%;font-family:&amp;#39;Arial&amp;#39;,&amp;#39;sans-serif&amp;#39;;color:#333333;font-size:10pt;mso-bidi-font-style:italic;"&gt;&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal" style="margin:0cm 0cm 0pt;"&gt;&lt;i&gt;&lt;span style="line-height:115%;font-family:&amp;#39;Arial&amp;#39;,&amp;#39;sans-serif&amp;#39;;color:#333333;font-size:10pt;"&gt;Er der love eller restriktioner, jeg b&amp;oslash;r v&amp;aelig;re s&amp;aelig;rligt opm&amp;aelig;rksomme p&amp;aring;?&amp;nbsp;&lt;/span&gt;&lt;/i&gt;&lt;span style="line-height:115%;font-family:&amp;#39;Arial&amp;#39;,&amp;#39;sans-serif&amp;#39;;color:#333333;font-size:10pt;mso-bidi-font-style:italic;"&gt;&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal" style="margin:0cm 0cm 0pt;"&gt;&lt;span style="line-height:115%;font-family:&amp;#39;Arial&amp;#39;,&amp;#39;sans-serif&amp;#39;;color:#333333;font-size:10pt;mso-bidi-font-style:italic;"&gt;Jeps, du arbejder jo med omr&amp;aring;der hvor der er ophavsretbeskyttelse / Copyright.&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal" style="margin:0cm 0cm 0pt;"&gt;&lt;span style="line-height:115%;font-family:&amp;#39;Arial&amp;#39;,&amp;#39;sans-serif&amp;#39;;color:#333333;font-size:10pt;mso-bidi-font-style:italic;"&gt;Der findes ikke nogen &amp;rdquo;hovsa det vidste jeg ikke&amp;rdquo; &amp;sect;, s&amp;aring; laver du noget som giver tab for din kunde, eller din kundes konkurrent, s&amp;aring; er du den eneste som st&amp;aring;r tilbage med erstatningspligt.&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal" style="margin:0cm 0cm 0pt;"&gt;&lt;span style="line-height:115%;font-family:&amp;#39;Arial&amp;#39;,&amp;#39;sans-serif&amp;#39;;color:#333333;font-size:10pt;mso-bidi-font-style:italic;"&gt;Eks. Du laver et logo, ud fra dine egne tanker / kommunikation, men senere viser det sig, at du har lagt dig t&amp;aelig;t op af et (m&amp;oslash;nster beskyttet varem&amp;aelig;rke), dog uden at v&amp;aelig;re bevidst om det.&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal" style="margin:0cm 0cm 0pt;"&gt;&lt;span style="line-height:115%;font-family:&amp;#39;Arial&amp;#39;,&amp;#39;sans-serif&amp;#39;;color:#333333;font-size:10pt;mso-bidi-font-style:italic;"&gt;Du har ansvaret og skal udrede denne case.&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal" style="margin:0cm 0cm 0pt;"&gt;&lt;span&gt;Husk igen, nu er der penge i projekterne og det betyder professionalisme. Derfor vil det v&amp;aelig;re en god id&amp;eacute;, at unders&amp;oslash;ge medlemskab af en organisation som har juridisk opbakning for sine medlemmer. &lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal" style="margin:0cm 0cm 0pt;"&gt;&lt;span style="line-height:115%;font-family:&amp;#39;Arial&amp;#39;,&amp;#39;sans-serif&amp;#39;;color:black;font-size:10pt;font-weight:normal;mso-bidi-font-weight:bold;"&gt;&amp;nbsp;&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal" style="margin:0cm 0cm 0pt;"&gt;&lt;i&gt;&lt;span style="line-height:115%;font-family:&amp;#39;Arial&amp;#39;,&amp;#39;sans-serif&amp;#39;;color:#333333;font-size:10pt;"&gt;Hvor mange penge er realistiskt at s&amp;aelig;tte af til at skyde projektet i gang?&lt;/span&gt;&lt;/i&gt;&lt;span style="line-height:115%;font-family:&amp;#39;Arial&amp;#39;,&amp;#39;sans-serif&amp;#39;;color:#333333;font-size:10pt;mso-bidi-font-style:italic;"&gt;&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal" style="margin:0cm 0cm 0pt;"&gt;&lt;span style="line-height:115%;font-family:&amp;#39;Arial&amp;#39;,&amp;#39;sans-serif&amp;#39;;color:#333333;font-size:10pt;mso-bidi-font-style:italic;"&gt;Jeg har opstillet nogle poster som er vigtige at have p&amp;aring; plads. Derudover vil der v&amp;aelig;re udgifter til kontorhold, hosting, markedsf&amp;oslash;ring tiltag, osv. &lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal" style="margin:0cm 0cm 0pt;"&gt;&lt;span style="line-height:115%;font-family:&amp;#39;Arial&amp;#39;,&amp;#39;sans-serif&amp;#39;;color:#333333;font-size:10pt;mso-bidi-font-style:italic;"&gt;H&amp;aring;ber det ogs&amp;aring; giver et lille overblik over, hvad der er n&amp;oslash;dvendige udgifter, sammenholdt med en pris en designer / grafiker tager for sit arbejde. &lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal" style="margin:0cm 0cm 0pt;"&gt;&lt;span style="line-height:115%;font-family:&amp;#39;Arial&amp;#39;,&amp;#39;sans-serif&amp;#39;;color:#333333;font-size:10pt;mso-bidi-font-style:italic;"&gt;Jeg ser mange unge mennesker her p&amp;aring; Amino og det er dejligt at se mange aktive unge p&amp;aring; vej ud i erhvervslivet, men samtidig ser jeg ogs&amp;aring;, at nogen ikke helt er klar over det ansvar, der ligge i at arbejde med Design / grafisk arbejde.&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal" style="margin:0cm 0cm 0pt;"&gt;&lt;span style="line-height:115%;font-family:&amp;#39;Arial&amp;#39;,&amp;#39;sans-serif&amp;#39;;color:#333333;font-size:10pt;mso-bidi-font-style:italic;"&gt;Mvh&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal" style="margin:0cm 0cm 0pt;"&gt;&lt;span style="line-height:115%;font-family:&amp;#39;Arial&amp;#39;,&amp;#39;sans-serif&amp;#39;;color:#333333;font-size:10pt;mso-bidi-font-style:italic;"&gt;Juul&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Hjælp til nystartende Webdesign-projekt</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/427071.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Wed, 09 Sep 2009 17:46:26 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:427071</guid><dc:creator>Anonymous</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/427071.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=16&amp;PostID=427071&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Hej Amino.dk&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;F&amp;oslash;rst og fremmest m&amp;aring; jeg lige understrege min uvidenhed vedr. erhvervsdrivelse i al almindelighed. I forl&amp;aelig;ngelse af den kendsgerning, har jeg nu valgt at s&amp;oslash;ge hj&amp;aelig;lp hos de oplyste brugere her p&amp;aring; Amino. I det sandsynlige tilf&amp;aelig;lde, at jeg i l&amp;oslash;bet af indl&amp;aelig;gget kommer til at stille decideret uvidende sp&amp;oslash;rgsm&amp;aring;l, vil jeg gerne beklage p&amp;aring; forh&amp;aring;nd - b&amp;aelig;r&amp;#39; over med mig.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Men lad os komme til det, det drejer sig om:&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg er en 18-&amp;aring;rig studerende, der p&amp;aring; fritids- og freelancebasis har arbejdet som webdesigner for hvem som helst, der kunne have brug for min service. Der er alts&amp;aring; tale om en relativt ustrukteret arbejdsfordeling samt et meget varierende klientel. Det er blandt andet sidstn&amp;aelig;vnte jeg h&amp;aring;ber at &amp;aelig;ndre lidt p&amp;aring;.&lt;br /&gt;For &amp;oslash;jeblikket er jeg freelance-ansat p&amp;aring; projekt-basis som webdesigner for en dansk virksomhed, der tilbyder webl&amp;oslash;sninger. Et godt og solidt samarbejde, jeg ikke har planer om at afbryde forel&amp;oslash;bigt.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Da kombinationen af arbejde, skole og semi-seri&amp;oslash;s sportsud&amp;oslash;velse optager en del af min tid, er det projekt, som jeg om lidt vil introducere, i f&amp;oslash;rste omgang ikke ment til at v&amp;aelig;re et fuldtidsforetagende, hvilket ogs&amp;aring; betyder, at jeg har t&amp;aring;lmodigheden p&amp;aring; min side.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg har stor tiltro til mine egne kompetencer, s&amp;aring;vel som designer som selvst&amp;aelig;ndigt og viljest&amp;aelig;rkt individ.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Hvis det er med til at s&amp;aelig;tte foretagendet i perspektiv, kan et udpluk af mine referencer findes her: &lt;a href="http://ejsing.deviantart.com/gallery/" target="_blank"&gt;http://ejsing.deviantart.com&lt;/a&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;strong&gt;Om selve projektet:&lt;/strong&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Som sagt har jeg arbejdet lidt p&amp;aring; m&amp;aring; og f&amp;aring; de seneste &amp;aring;r, og nu kunne jeg godt t&amp;aelig;nke mig at tage foretagendet til et mere seri&amp;oslash;st niveau.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg har gennem l&amp;aelig;ngere tid leget med tanken om at starte en webdesign-virksomhed. I begyndelsen forestiller jeg mig udelukkende at tilbyde design - alts&amp;aring; ingen programmering - da det vil g&amp;oslash;re mig i stand til at k&amp;oslash;re virksomheden p&amp;aring; enmandsh&amp;aring;nd indtil, der kommer gang i hjulene. Min plan er at k&amp;oslash;be et dom&amp;aelig;ne samt et webhotel, lave et design og s&amp;aring; f&amp;aring; en af mine kammerater - der skylder mig en tjeneste - til at s&amp;aelig;tte sitet op.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Mit m&amp;aring;l er at f&amp;aring; sitet til at fremst&amp;aring; s&amp;aring; professionelt som muligt, s&amp;aring; det uden direkte at bedrage, antyder at der ligger en st&amp;oslash;rre organisation bag, end det egentligt er tilf&amp;aelig;ldet.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Med tiden, s&amp;aring;fremt at projektet vinder marked, kunne jeg godt t&amp;aelig;nke mig at udvide virksomheden ved at ans&amp;aelig;tte yderligere designere samt programm&amp;oslash;rer.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Nu kommer mine sp&amp;oslash;rgsm&amp;aring;l s&amp;aring;...&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;i&gt;Hvad skal man is&amp;aelig;r v&amp;aelig;re opm&amp;aelig;rksom p&amp;aring;, n&amp;aring;r man begynder s&amp;aring;dan et foretagende?&lt;br /&gt;Hvordan sondres der mellem virksomhed og blot fritidsarbejde, som jeg har lavet hidtil? Er det jeg omtaler overhovedet en virksomhed?&lt;br /&gt;Er der love eller restriktioner, jeg b&amp;oslash;r v&amp;aelig;re s&amp;aelig;rligt opm&amp;aelig;rksomme p&amp;aring;?&amp;nbsp;&lt;/i&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg er indforst&amp;aring;et med, at det i starten vil v&amp;aelig;re tr&amp;aelig;gt med udbytte, og jeg er samtidig indstillet p&amp;aring; at skyde de penge i projektet, det kr&amp;aelig;ves, i forb. med markedsf&amp;oslash;ring, vedligeholdelse af site etc... Og i den forbindelse er jeg ogs&amp;aring; p&amp;aring; dybt vand.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;i&gt;Hvor mange penge er realistiskt at s&amp;aelig;tte af til at skyde projektet i gang?&lt;br /&gt;Hvor/hvordan kan/b&amp;oslash;r jeg begynde med at markedsf&amp;oslash;re min service? Hvad tror I bedst kan betale sig med denne form for virksomhed?&lt;/i&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Det som jeg i sidste ende s&amp;oslash;ger svar p&amp;aring; er ogs&amp;aring;, om dette foretagende i det hele taget virker realistiskt? Har jeg et godt udgangspunkt for at starte dette, og hvordan f&amp;aring;r jeg det bedste afs&amp;aelig;t?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Inden mit indl&amp;aelig;g bliver alt for omfangsrigt, m&amp;aring; jeg hellere slutte af. Jeg h&amp;aring;ber, at der er nogle hj&amp;aelig;lpsomme sj&amp;aelig;le derude, der kan v&amp;aelig;re med til at give mig noget afklaring omkring projektet - forh&amp;aring;bentligt i positiv retning.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;I hvert fald skal alle, der v&amp;aelig;lger at s&amp;aelig;tte tid af til at svare have et stort TAK. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Hvis nogle af informationerne i indl&amp;aelig;gget er utilstr&amp;aelig;kkelige, eller hvis I har sp&amp;oslash;rgsm&amp;aring;l i anden retning, s&amp;aring; er I meget velkomne til at rette henvendelse enten i denne tr&amp;aring;d eller via mail/privatbesked.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;P&amp;aring; Forh&amp;aring;nd tak!&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Mvh,&lt;br /&gt;&lt;strong&gt;Mads Ejsing&amp;nbsp;&lt;/strong&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;*Med fare for at have fejlplacere indl&amp;aelig;gget. har jeg valgt at skrive under generelt - i det tilf&amp;aelig;lde, at jeg skulle v&amp;aelig;re galt p&amp;aring; den, vil jeg gerne bede en moderator/administrator om at flytte emnet til en mere passende kategori. Tak&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item></channel></rss>