<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<?xml-stylesheet type="text/xsl" href="https://www.amino.dk:443/utility/FeedStylesheets/rss.xsl" media="screen"?><rss version="2.0" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:slash="http://purl.org/rss/1.0/modules/slash/" xmlns:wfw="http://wellformedweb.org/CommentAPI/"><channel><title>Alt det andet om at starte virksomhed</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/16.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><description>&lt;p&gt;At starte virksomhed er en livsstil. Iværksættere har ofte entrepreneurship i blodet, og det betyder, at det ikke kun handler om en anden måde at gå på arbejde på. Iværksættere arbejdere på skæve tidspunkter, tager på egen hånd store beslutninger og kan have meget svingende indtægt.  Det påvirker familien, ferien og boligen. I dette forum snakker vi om alle de ting og hjælper hinanden med at komme videre.  Hvis du vil finde andre selvstændige i samme situation som dig selv, så er det her det foregår.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Kom inden for og få svar på dine spørgsmål om iværsætteri, feedback på dine egne problemstillinger og ideer og forretningsopstart.&lt;/p&gt;</description><dc:language>da</dc:language><generator>CommunityServer 2008.5 SP2 (Debug Build: 40407.4157)</generator><item><title>Svar: Jeg vil gerne udlåne penge - sparring til koncept søges</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1283254.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Fri, 15 Mar 2013 14:13:46 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:1283254</guid><dc:creator>Ronni Larsen</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1283254.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=16&amp;PostID=1283254&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>Mange tak.&lt;br /&gt;&lt;br /&gt;Den er ny så det kommer snart flere investorer på.&lt;br /&gt;&lt;br /&gt;Som investor har du en bedre investeringsmulighed og man er flere om at vurdere ideen.&lt;br /&gt;&lt;br /&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Jeg vil gerne udlåne penge - sparring til koncept søges</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1283249.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Fri, 15 Mar 2013 13:52:23 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:1283249</guid><dc:creator>Rogue trader</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1283249.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=16&amp;PostID=1283249&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Hej Ronni&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Fed side! Den tager jeg et kig p&amp;aring;!&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Jeg vil gerne udlåne penge - sparring til koncept søges</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1283246.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Fri, 15 Mar 2013 13:51:12 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:1283246</guid><dc:creator>Rogue trader</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1283246.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=16&amp;PostID=1283246&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;&lt;blockquote&gt;&lt;div&gt;&lt;div class="ico_reply_quote"&gt;&lt;/div&gt; &lt;strong&gt;JakobN:&lt;/strong&gt;&lt;/div&gt;&lt;div&gt;Ad 1. Der er jo intet i vejen for at k&amp;oslash;re med variabel rente i stedet for fast rente. Det g&amp;oslash;r bankerne jo ogs&amp;aring;. Hvis det er kortvarige l&amp;aring;n er en fast rente naturligvis nemmere at k&amp;oslash;re med, men over 10 &amp;aring;r er det jo fint med variabel rente. Banken s&amp;aelig;tter en rente dels i forhold til hvad penge koster og dels hvilken risiko, der er. Du skal stadig t&amp;aelig;nke p&amp;aring; at du har en forretning s&amp;aring; du skal stadig have d&amp;aelig;kket din udgift til penge=hvad koster penge. Jeg vil opdele din priss&amp;aelig;tning i 2: penge-pris og risiko. Jeg vil s&amp;aelig;tte en minimumsrente p&amp;aring; eks. mindsterenten, obligationsrenten, CIBOR eller andet. Risikodelen skal s&amp;aring; d&amp;aelig;kkes ind. Et pengeinstitut spreder jo sin risiko med mange kunder (der er eksempelvis gr&amp;aelig;nser for hvor meget de m&amp;aring; l&amp;aring;ne ud til samme kunde) og ved at de taber p&amp;aring; en vis procentdel. S&amp;aring; kan de fasts&amp;aelig;tte en risiko. Du vil s&amp;aring; beregne din risiko-andel ved at tage udgangspunkt i oms&amp;aelig;tning. Du er uklar p&amp;aring; renterne. Dels vil du tjene p&amp;aring; baggrund af oms&amp;aelig;tning, men ikke alt for meget. Dels betaler kunden f&amp;oslash;rst renter, n&amp;aring;r kunden tjener penge &amp;ndash; men du opkr&amp;aelig;ver dog en minimumsrente (ogs&amp;aring; selvom kunden ikke tjener penge). Hvad vil du? Du skal stadig t&amp;aelig;nke p&amp;aring; det, at du driver en forretning &amp;ndash; ikke en gavebod. Du har oms&amp;aelig;tning som m&amp;aring;ltal. Du skal selvf&amp;oslash;lgelig sikre dig, at du har en rimeligt fornuftigt m&amp;aring;ltal. Hvad med koncernintern oms&amp;aelig;tning? Og der er en masse sjove ting, n&amp;aring;r man laver regnskab. Specielt n&amp;aring;r det ikke er et &amp;aring;rsregnskab, s&amp;aring; kan du jo flytte en masse tal rundt. Jeg kan se en masse underligheder og stridigheder, s&amp;aring; det skal pr&amp;aelig;ciseres dybt, s&amp;aring; du ikke pludselig st&amp;aring;r med en d&amp;aring;rlig sag fordi oms&amp;aelig;tning ikke lige er opgjort til, hvad du forventede. Hvis du alligevel vil dybt i selskabets regnskaber for at kunne beregne renter m.m., s&amp;aring; kunne deres momsindberetning ligge til grund i stedet for. Der er andre overvejelser ved det, men kan tages med i en betragtning.&lt;/div&gt;&lt;/blockquote&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Rigtige godt input. Jeg har m&amp;aring;ske gjort mig lidt uklar p&amp;aring; denne del, og vil gerne uddybe bedre. Det skal markedsf&amp;oslash;res som et rentefrit l&amp;aring;n. Derfor mener jeg ikke at ideen om en minimumsrente er d&amp;aring;rlig - det er bare ikke den vej som jeg vil g&amp;aring;. Den minimumsrente som du henviser til, er ikke en rente. Det er et forholdsm&amp;aelig;ssig afdrag p&amp;aring; hovedstolen. Der er givet et &amp;nbsp;regneeksempel i mit f&amp;oslash;rste indl&amp;aelig;g, som jeg h&amp;aring;ber giver mening.&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Som tidligere selvst&amp;aelig;ndig og i de netv&amp;aelig;rk (for helt nystartede) jeg var i dengang kender jeg behovet for &amp;#39;sikkerhed&amp;#39;. Forst&amp;aring;et p&amp;aring; den m&amp;aring;de at selvom man selvf&amp;oslash;lgelig havde en tro p&amp;aring; sin egen succes, jamen s&amp;aring; ville man ikke l&amp;aring;se sig til et besv&amp;aelig;rligt l&amp;aring;n hvis det nu ikke gik, som man ville. Dvs. det v&amp;aelig;rste der kan ske, er at man skal betale det samme som man har modtaget. Selvf&amp;oslash;lgelig kan man have en stor oms&amp;aelig;tning og ikke tjene penge, men det er s&amp;aring; min upside i givet fald. Begynder jeg p&amp;aring; CIBOR eller LIBOR tror jeg sgu&amp;#39; fris&amp;oslash;ren som jeg sagtens kunne henvende mig til ville l&amp;oslash;be skrigende v&amp;aelig;k :) Gennemsigtighed p&amp;aring; denne del er vigtig. Jeg h&amp;aring;ber at selve konceptet med min forretning giver bedre mening nu. Ellers s&amp;aring; skyd!&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Der er som sagt kun tale om, at min indt&amp;aelig;gt skal komme fra en del af ans&amp;oslash;gers oms&amp;aelig;tning. Det synes jeg er den nemmeste m&amp;aring;de for alle parter at regne med. Men du har fuldst&amp;aelig;ndig ret i at der kan flyttes rundt p&amp;aring; mange tal. Ogs&amp;aring; netop derfor at jeg skriver herinde p&amp;aring; Amino - og derfor jeg er meget glad for dit indspark. Momsregnskab kunne v&amp;aelig;re en rigtig god ide. &amp;nbsp;:)&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;blockquote&gt;&lt;div&gt;&lt;div class="ico_reply_quote"&gt;&lt;/div&gt; &lt;strong&gt;JakobN:&lt;/strong&gt;&lt;/div&gt;&lt;div&gt;Ad 2. Det er jo rart at f&amp;aring; sikkerhed for sine udl&amp;aring;n. Pant i fast ejendom er jo udem&amp;aelig;rket, pant i virksomhedens aktiver kan ogs&amp;aring; v&amp;aelig;re fint. For l&amp;aring;n p&amp;aring; omkring 100.000 vil jeg nok alligevel kikke p&amp;aring; tinglyst pant som en mulighed der ogs&amp;aring; er tilstede. Du skal dog altid forholde dig til pantets v&amp;aelig;rdi ved tvangssalg. Og er der tale om h&amp;aring;ndpant i eksempelvis et varelager, kan det ogs&amp;aring; v&amp;aelig;re tidskr&amp;aelig;vende at administrere. Kaution af virksomhedens ejer er en god ide &amp;ndash; jeg vil n&amp;aelig;sten sige en selvf&amp;oslash;lgelighed. Medkautionist er mere problematisk, da dine forpligtelser bliver st&amp;oslash;rre overfor en medkautionist og det skal du vide noget om, s&amp;aring; medkautionisten ikke smutter, fordi du har lavet nogle fodfejl. Jeg ved ikke hvor mange kunder du gennemsnitlig forventer, men skal det give mening at du forh&amp;oslash;jer risikotill&amp;aelig;gget for mere usikre kunder (og at du ogs&amp;aring; forventer at der vil v&amp;aelig;re en del tab), taler vi om mange kunder &amp;ndash; ikke bare et par hundrede. Hvis kunden ikke betaler s&amp;aring; er det tab p&amp;aring; 100% uanset hvad dit risikotill&amp;aelig;g s&amp;aring; er. Din tabsrisiko for en kunde bliver ikke mindre ved at &amp;oslash;ge risikotill&amp;aelig;gget &amp;ndash; egentlig tv&amp;aelig;rtimod, hvis din samlede rente bliver s&amp;aring; stor, at kunden g&amp;aring;r ned p&amp;aring; rentebyrden. Risikovurdering handler jo om at kunden har evnen og viljen til at betale. Viljen kan styres lidt ved kaution eller pant (frivillig tvang). Evnen skal du forholde dig til s&amp;aring; du b&amp;oslash;r v&amp;aelig;re skrap til virksomheds&amp;oslash;konomi (din kundegruppe). Hvis du ogs&amp;aring; regner med at du vil se deres private &amp;oslash;konomi skal du ogs&amp;aring; vide del del om det. Det er en kr&amp;aelig;vende og dyr metode, men nok ogs&amp;aring; den bedste. For mig at se er den bedste metode for risikominimering efter dine beskrivelser, at du kreditvurderer dine kunder grundigt og at du f&amp;aring;r mulighed for medbestemmelse i virksomheden (s&amp;aring; kan du jo v&amp;aelig;lge at bruge den eller ej) men s&amp;aring; har du ogs&amp;aring; en mulighed for at stoppe virksomheden for at begr&amp;aelig;nse et tab, hvis det bliver n&amp;oslash;dvendigt og du kan sikre at kunden tr&amp;aelig;ffer nogle irrationelle beslutninger, der &amp;oslash;ger din l&amp;aring;nerisiko. Der findes ogs&amp;aring; garanti-selskaber, der kan stille sikkerhed, hvis en virksomhed ikke kan betale. Men selvf&amp;oslash;lgelig ikke gratis.&lt;/div&gt;&lt;/blockquote&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Der var et indl&amp;aelig;g fra Cookie den anden dag om h&amp;aring;ndpant. Umiddelbart t&amp;aelig;nkte jeg det kunne v&amp;aelig;re sp&amp;aelig;ndende, men efter at have sovet p&amp;aring; det tror jeg at jeg er kommet frem til det samme som dig. Det er for besv&amp;aelig;rligt. Du har ogs&amp;aring; ret i, at jeg ikke kan s&amp;aelig;tte renten op. S&amp;aring; f&amp;aring;r jeg nemlig aldrig pengene tilbage. :) S&amp;aring; det er en h&amp;aring;rfin gr&amp;aelig;nse. Umiddelbart tror jeg et maksimum p&amp;aring; 3-4% af oms&amp;aelig;tningen. Jeg har jo altid muligheden for at sige nej til en potentiel debitor hvis de ikke er kreditv&amp;aelig;rdige nok.&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Garantiselskaber er en sp&amp;aelig;ndende ide. Men jeg er nok for lille en fisk, og jeg kunne forestille mig, at de ikke vil garantere en ny ide som m&amp;aring;ske ikke engang har oms&amp;aelig;tning endnu. Men helt sikkert noget jeg vil kigge n&amp;aelig;rmere p&amp;aring;. Godt indspark!&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Ogs&amp;aring; godt indspark i forhold til medkautionist. Jeg vidste ikke det var tilf&amp;aelig;ldet, og som sagt vil jeg ogs&amp;aring; gerne stille de rigtige sp&amp;oslash;rgsm&amp;aring;l til advokaten.&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Du har helt ret i forhold til risikospredning. Der skal mange til. Det er dog ikke en bank som jeg vil starte, og jeg vil nok kun blive ked af det hvis jeg simulerede variansen p&amp;aring; m&amp;aring;ske 30 l&amp;aring;n :). Mine udl&amp;aring;n skal derimod kun v&amp;aelig;re en del af min portef&amp;oslash;lje, og jeg kan derfor t&amp;aring;le en vis risiko. Det skal p&amp;aring; ingen m&amp;aring;de v&amp;aelig;re det jeg skal betale husleje af hver eneste m&amp;aring;ned. Dertil er det for usikkert.&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Er &amp;aelig;rgelig over at der ikke lige er faldet de vise sten ned i forhold til hvordan jeg p&amp;aring; en nem m&amp;aring;de skal risikovurdere, og har selv sv&amp;aelig;rt ved at tilg&amp;aring; det. M&amp;aring;ske er der nogen som kender en model som man kan bruge? Det er mest i forhold til tidsforbrug. Skal jeg bruge for lang tid p&amp;aring; en risikovurdering bliver min timel&amp;oslash;n naturligvis ikke s&amp;aring; god - og det er en af mine st&amp;oslash;rste bekymringer (mindst lige s&amp;aring; stor som evt. tab). &amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;blockquote&gt;&lt;div&gt;&lt;div class="ico_reply_quote"&gt;&lt;/div&gt; &lt;strong&gt;JakobN:&lt;/strong&gt;&lt;/div&gt;&lt;div&gt;Ad 3a Man kan sagtens lave l&amp;aring;net uopsigeligt i 10 &amp;aring;r, men det er kunden nok ikke interesseret i. Man kan ogs&amp;aring; sagtens fasts&amp;aelig;tte, at et l&amp;aring;n kan indfries med en overkurs. Du kan g&amp;oslash;re l&amp;aring;net uopsigeligt i 5 &amp;aring;r (med overkurs, hvis det &amp;oslash;nskes indfriet) og efter de 5 &amp;aring;r kan det opsiges til kurs 100. Eller et andet antal &amp;aring;r, hvor du forventer at du p&amp;aring; det tidspunkt trods alt har f&amp;aring;et en fornuftig forretning ud af kunden.&lt;/div&gt;&lt;/blockquote&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Den tager jeg direkte til mig! Tak!&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;blockquote&gt;&lt;div&gt;&lt;div class="ico_reply_quote"&gt;&lt;/div&gt; &lt;strong&gt;JakobN:&lt;/strong&gt;&lt;/div&gt;&lt;div&gt;Ad 3b Du taler om at du gerne vil kunne l&amp;aring;ne penge, s&amp;aring; kunden i starten har mulighed for at komme igang inden du plukker ham ;-) N&amp;aring;r han er kommet i gang s&amp;aring; m&amp;aring; du vel ogs&amp;aring; forvente at han forts&amp;aelig;tter. Du kan m&amp;aring;ske fasts&amp;aelig;tte, at hvis der eks. 1. &amp;aring;r ikke er gang i hans forretning=ingen eller lille oms&amp;aelig;tning (m&amp;aring;ske som f&amp;oslash;lge af at virksomheden har flyttet selskab &amp;ndash; det kan formuleres p&amp;aring; mange m&amp;aring;der) s&amp;aring; kan l&amp;aring;net opsiges af dig til fuld indfrielse. Han kautionerer jo for det, s&amp;aring; du har jo styr p&amp;aring; ham i nogen grad. Men det er ogs&amp;aring; derfor at du b&amp;oslash;r have indflydelse p&amp;aring; virksomheden, s&amp;aring; du hindrer det. Du kan ogs&amp;aring; sagtens have en klausul om at du kan opsige l&amp;aring;net til fuld indfrielse uden grund med x m&amp;aring;neders frist (hvis der er de f&amp;oslash;rste x &amp;aring;r er en overkurs, skal dette ogs&amp;aring; indregnes). S&amp;aring; hvis kunden laver numre, s&amp;aring; f&amp;aring;r han med grovfilen. H&amp;aring;ber at du kan bruge dette til noget. Hilsen Jakob&lt;/div&gt;&lt;/blockquote&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Lige det som jeg skal skrive ind i l&amp;aring;nedokumentet! Tak!&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Tak for det JakobN. Jeg har virkeligt kunne bruge det til meget. S&amp;aelig;rligt i forhold til klausuler. Jeg har f&amp;aring;et en del at t&amp;aelig;nke over over weekenden.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;God weekend til dig!&amp;nbsp;&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Jeg vil gerne udlåne penge - sparring til koncept søges</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1283222.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Fri, 15 Mar 2013 13:10:21 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:1283222</guid><dc:creator>Ronni Larsen</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1283222.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=16&amp;PostID=1283222&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>Hej&lt;br /&gt;Måske det var noget for dig at blive tilknyttet www.idepitch.dk&lt;br /&gt;Det er ihvertfald en god løsning hvis du vil minimere dine resici.&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Jeg vil gerne udlåne penge - sparring til koncept søges</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1283219.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Fri, 15 Mar 2013 13:07:02 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:1283219</guid><dc:creator>JakobN</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1283219.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=16&amp;PostID=1283219&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Jeg vil da gerne kommentere dit indl&amp;aelig;g. Det er vanskeligt, da det bliver noget rode-sammen, s&amp;aring; det er jo nemmere hvis man taler om det face-to-face:&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Ad 1. Der er jo intet i vejen for at k&amp;oslash;re med variabel rente i stedet for fast rente. Det g&amp;oslash;r bankerne jo ogs&amp;aring;. Hvis det er kortvarige l&amp;aring;n er en fast rente naturligvis nemmere at k&amp;oslash;re med, men over 10 &amp;aring;r er det jo fint med variabel rente. Banken s&amp;aelig;tter en rente dels i forhold til hvad penge koster og dels hvilken risiko, der er. Du skal stadig t&amp;aelig;nke p&amp;aring; at du har en forretning s&amp;aring; du skal stadig have d&amp;aelig;kket din udgift til penge=hvad koster penge. Jeg vil opdele din priss&amp;aelig;tning i 2: penge-pris og risiko. Jeg vil s&amp;aelig;tte en minimumsrente p&amp;aring; eks. mindsterenten, obligationsrenten, CIBOR eller andet. Risikodelen skal s&amp;aring; d&amp;aelig;kkes ind. Et pengeinstitut spreder jo sin risiko med mange kunder (der er eksempelvis gr&amp;aelig;nser for hvor meget de m&amp;aring; l&amp;aring;ne ud til samme kunde) og ved at de taber p&amp;aring; en vis procentdel. S&amp;aring; kan de fasts&amp;aelig;tte en risiko. Du vil s&amp;aring; beregne din risiko-andel ved at tage udgangspunkt i oms&amp;aelig;tning. Du er uklar p&amp;aring; renterne. Dels vil du tjene p&amp;aring; baggrund af oms&amp;aelig;tning, men ikke alt for meget. Dels betaler kunden f&amp;oslash;rst renter, n&amp;aring;r kunden tjener penge &amp;ndash; men du opkr&amp;aelig;ver dog en minimumsrente (ogs&amp;aring; selvom kunden ikke tjener penge). Hvad vil du? Du skal stadig t&amp;aelig;nke p&amp;aring; det, at du driver en forretning &amp;ndash; ikke en gavebod. Du har oms&amp;aelig;tning som m&amp;aring;ltal. Du skal selvf&amp;oslash;lgelig sikre dig, at du har en rimeligt fornuftigt m&amp;aring;ltal. Hvad med koncernintern oms&amp;aelig;tning? Og der er en masse sjove ting, n&amp;aring;r man laver regnskab. Specielt n&amp;aring;r det ikke er et &amp;aring;rsregnskab, s&amp;aring; kan du jo flytte en masse tal rundt. Jeg kan se en masse underligheder og stridigheder, s&amp;aring; det skal pr&amp;aelig;ciseres dybt, s&amp;aring; du ikke pludselig st&amp;aring;r med en d&amp;aring;rlig sag fordi oms&amp;aelig;tning ikke lige er opgjort til, hvad du forventede. Hvis du alligevel vil dybt i selskabets regnskaber for at kunne beregne renter m.m., s&amp;aring; kunne deres momsindberetning ligge til grund i stedet for. Der er andre overvejelser ved det, men kan tages med i en betragtning.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Ad 2. Det er jo rart at f&amp;aring; sikkerhed for sine udl&amp;aring;n. Pant i fast ejendom er jo udem&amp;aelig;rket, pant i virksomhedens aktiver kan ogs&amp;aring; v&amp;aelig;re fint. For l&amp;aring;n p&amp;aring; omkring 100.000 vil jeg nok alligevel kikke p&amp;aring; tinglyst pant som en mulighed der ogs&amp;aring; er tilstede. Du skal dog altid forholde dig til pantets v&amp;aelig;rdi ved tvangssalg. Og er der tale om h&amp;aring;ndpant i eksempelvis et varelager, kan det ogs&amp;aring; v&amp;aelig;re tidskr&amp;aelig;vende at administrere. Kaution af virksomhedens ejer er en god ide &amp;ndash; jeg vil n&amp;aelig;sten sige en selvf&amp;oslash;lgelighed. Medkautionist er mere problematisk, da dine forpligtelser bliver st&amp;oslash;rre overfor en medkautionist og det skal du vide noget om, s&amp;aring; medkautionisten ikke smutter, fordi du har lavet nogle fodfejl. Jeg ved ikke hvor mange kunder du gennemsnitlig forventer, men skal det give mening at du forh&amp;oslash;jer risikotill&amp;aelig;gget for mere usikre kunder (og at du ogs&amp;aring; forventer at der vil v&amp;aelig;re en del tab), taler vi om mange kunder &amp;ndash; ikke bare et par hundrede. Hvis kunden ikke betaler s&amp;aring; er det tab p&amp;aring; 100% uanset hvad dit risikotill&amp;aelig;g s&amp;aring; er. Din tabsrisiko for en kunde bliver ikke mindre ved at &amp;oslash;ge risikotill&amp;aelig;gget &amp;ndash; egentlig tv&amp;aelig;rtimod, hvis din samlede rente bliver s&amp;aring; stor, at kunden g&amp;aring;r ned p&amp;aring; rentebyrden. Risikovurdering handler jo om at kunden har evnen og viljen til at betale. Viljen kan styres lidt ved kaution eller pant (frivillig tvang). Evnen skal du forholde dig til s&amp;aring; du b&amp;oslash;r v&amp;aelig;re skrap til virksomheds&amp;oslash;konomi (din kundegruppe). Hvis du ogs&amp;aring; regner med at du vil se deres private &amp;oslash;konomi skal du ogs&amp;aring; vide del del om det. Det er en kr&amp;aelig;vende og dyr metode, men nok ogs&amp;aring; den bedste. For mig at se er den bedste metode for risikominimering efter dine beskrivelser, at du kreditvurderer dine kunder grundigt og at du f&amp;aring;r mulighed for medbestemmelse i virksomheden (s&amp;aring; kan du jo v&amp;aelig;lge at bruge den eller ej) men s&amp;aring; har du ogs&amp;aring; en mulighed for at stoppe virksomheden for at begr&amp;aelig;nse et tab, hvis det bliver n&amp;oslash;dvendigt og du kan sikre at kunden tr&amp;aelig;ffer nogle irrationelle beslutninger, der &amp;oslash;ger din l&amp;aring;nerisiko. Der findes ogs&amp;aring; garanti-selskaber, der kan stille sikkerhed, hvis en virksomhed ikke kan betale. Men selvf&amp;oslash;lgelig ikke gratis.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Ad 3a Man kan sagtens lave l&amp;aring;net uopsigeligt i 10 &amp;aring;r, men det er kunden nok ikke interesseret i. Man kan ogs&amp;aring; sagtens fasts&amp;aelig;tte, at et l&amp;aring;n kan indfries med en overkurs. Du kan g&amp;oslash;re l&amp;aring;net uopsigeligt i 5 &amp;aring;r (med overkurs, hvis det &amp;oslash;nskes indfriet) og efter de 5 &amp;aring;r kan det opsiges til kurs 100. Eller et andet antal &amp;aring;r, hvor du forventer at du p&amp;aring; det tidspunkt trods alt har f&amp;aring;et en fornuftig forretning ud af kunden.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Ad 3b Du taler om at du gerne vil kunne l&amp;aring;ne penge, s&amp;aring; kunden i starten har mulighed for at komme igang inden du plukker ham ;-) N&amp;aring;r han er kommet i gang s&amp;aring; m&amp;aring; du vel ogs&amp;aring; forvente at han forts&amp;aelig;tter. Du kan m&amp;aring;ske fasts&amp;aelig;tte, at hvis der eks. 1. &amp;aring;r ikke er gang i hans forretning=ingen eller lille oms&amp;aelig;tning (m&amp;aring;ske som f&amp;oslash;lge af at virksomheden har flyttet selskab &amp;ndash; det kan formuleres p&amp;aring; mange m&amp;aring;der) s&amp;aring; kan l&amp;aring;net opsiges af dig til fuld indfrielse. Han kautionerer jo for det, s&amp;aring; du har jo styr p&amp;aring; ham i nogen grad. Men det er ogs&amp;aring; derfor at du b&amp;oslash;r have indflydelse p&amp;aring; virksomheden, s&amp;aring; du hindrer det. Du kan ogs&amp;aring; sagtens have en klausul om at du kan opsige l&amp;aring;net til fuld indfrielse uden grund med x m&amp;aring;neders frist (hvis der er de f&amp;oslash;rste x &amp;aring;r er en overkurs, skal dette ogs&amp;aring; indregnes). S&amp;aring; hvis kunden laver numre, s&amp;aring; f&amp;aring;r han med grovfilen. H&amp;aring;ber at du kan bruge dette til noget. Hilsen Jakob&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Jeg vil gerne udlåne penge - sparring til koncept søges</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1283144.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Fri, 15 Mar 2013 10:52:24 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:1283144</guid><dc:creator>kennethbach</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1283144.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=16&amp;PostID=1283144&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Hej igen.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Du skal skrive til &lt;a href="mailto:kenneth@multi-revision.dk"&gt;kenneth@multi-revision.dk&lt;/a&gt; for yderligere info.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Kenneth&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Jeg vil gerne udlåne penge - sparring til koncept søges</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1283083.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Fri, 15 Mar 2013 09:35:17 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:1283083</guid><dc:creator>Rogue trader</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1283083.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=16&amp;PostID=1283083&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Hej Kenneth&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Tak for dit indl&amp;aelig;g&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Ideen er til sparring i &amp;oslash;jeblikket. Det jeg egentligt s&amp;oslash;ger er en masse folk der kan sige: Husk at t&amp;aelig;nke p&amp;aring; det her f&amp;oslash;r du l&amp;aring;ner s&amp;aring; meget som en krone ud!&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Eller husk at du kan f&amp;aring; sikkerhed ved at XXX.&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Kr. 100.000 er min smertegr&amp;aelig;nse, s&amp;aring; jeg tror ikke jeg er den rigtige udbyder i &amp;oslash;jeblikket. Der skulle jo gerne v&amp;aelig;re plads til at jeg kan tage fejl en del gange ogs&amp;aring; :)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Men kom meget gerne frisk med input!&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Jeg vil gerne udlåne penge - sparring til koncept søges</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1283022.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Fri, 15 Mar 2013 07:47:25 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:1283022</guid><dc:creator>kennethbach</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1283022.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=16&amp;PostID=1283022&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Vi har en kunde p&amp;aring; vores revisionskontor der godt kunne bruge den slags l&amp;aring;n, dog nok med et lidt st&amp;oslash;rre bel&amp;oslash;b end 100.000.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;De har p&amp;aring; 2 &amp;aring;r v&amp;aelig;kstet deres oms&amp;aelig;tning til omkring 20 mio. og har haft sv&amp;aelig;rt ved at f&amp;oslash;lge med at f&amp;aring; finansiering nok fra bankerne.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Lad mig h&amp;oslash;re fra dig p&amp;aring; &lt;a href="mailto:kenneth@multi-revision.dk"&gt;kenneth@multi-revision.dk&lt;/a&gt; hvis du kunne have interesse i at h&amp;oslash;re mere.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;De har lavet et resultat f&amp;oslash;r skat i selskabet i &amp;aring;r p&amp;aring; ca. 100.000 DKK og hvor deres v&amp;aelig;kst betyder at dette angiveligt bliver bedre i &amp;aring;r.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Egenkapitalen er lige omkring 150.000 DKK.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;De har super gode betalere i de store flyselskaber.&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Jeg vil gerne udlåne penge - sparring til koncept søges</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1279494.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Sun, 10 Mar 2013 16:22:39 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:1279494</guid><dc:creator>Rogue trader</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1279494.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=16&amp;PostID=1279494&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Tak for dit gode svar.&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;3B er noget af en hovedpine for mig. Jeg har selv overvejet om pant skal v&amp;aelig;re et springende punkt for mig, og p&amp;aring; den m&amp;aring;de sikre mig at f&amp;aring; de kunder som ikke kan f&amp;aring; finansiering i banken (fordi banken er for forsigtig), men omvendt sortere de mest risikable kunder v&amp;aelig;k. Jeg er derfor meget glad for dit indspark.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Popul&amp;aelig;rt sagt at det &amp;#39;sv&amp;aelig;rt at plukke h&amp;aring;ret&amp;#39; af en skaldet, og jeg vil jo ikke havde noget ud af at st&amp;aring; med et stort krav mod en person som ingen penge har. S&amp;aring; kan jeg hyre en advokat for en gang hvert halve &amp;aring;r bare for at f&amp;aring; bekr&amp;aelig;ftet at personen stadig erkl&amp;aelig;rer sig insolvent. En advokat regning i forhold til et beskedent krav p&amp;aring; m&amp;aring;ske kr. 100.000 kan nok ikke svare sig i l&amp;aelig;ngden.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;At stole p&amp;aring; at jeg kan sortere de u&amp;aelig;rlige fra er nok at give mig selv for meget kredit som menneskekender. Man ville m&amp;aring;ske ogs&amp;aring; godt kunne forestille sig at en debitor efter bedste hensigt var fuldt indstillet p&amp;aring; at betale penge tilbage, men da forretningen ikke gik som h&amp;aring;bet, fik andre prioriteringer.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Selvom det m&amp;aring;ske nok er et utaknemmeligt leder jeg efter andre sorteringskriterier end pant hvis det er muligt.&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Jeg vil gerne udlåne penge - sparring til koncept søges</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1279488.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Sun, 10 Mar 2013 16:03:08 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:1279488</guid><dc:creator>Cookie - John Hannover</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1279488.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=16&amp;PostID=1279488&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Jeg ser ikke nogen principielle hindringer for noget af det du har i tankerne. Jeg tror mange vil finde det fair - og det springende punkt er hvordan du bedst muligt kan sikre dig. Jeg tror ikke ret mange vil ha luft i sikker pant til at give dig det - s&amp;aring; det vil begr&amp;aelig;nse dig hvis der skal v&amp;aelig;re sikker pant, ex et hus. Omvendt tror jeg det er en h&amp;oslash;j risikogruppe du g&amp;aring;r ind i, og derfor skal du naturligvis sikre dig al den pant du kan - anset det kunne v&amp;aelig;re i en bil, et varelager eller andet.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Dit sidste 3b ser jeg ogs&amp;aring; som et meget klart problem for der er mennesker for hvem brug af str&amp;aring;m&amp;aelig;nd og overflytning af v&amp;aelig;rdier p&amp;aring; de mest mystiske m&amp;aring;der vil kunne finde sted, Over for de &amp;aelig;rlige kan der sagtens laves aftaler - men hvordan du garderer dig mod nogen der i stedet for at v&amp;aelig;re glade for l&amp;aring;net, pludseligt bare ikke vil ha en belastning p&amp;aring; at betale tilbage - og laver alle mulige krumspring - uden pant, tror jeg er et vanskeligt sp&amp;oslash;rgsm&amp;aring;l&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;vh&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Jeg vil gerne udlåne penge - sparring til koncept søges</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1279305.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Sun, 10 Mar 2013 10:39:04 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:1279305</guid><dc:creator>Rogue trader</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1279305.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=16&amp;PostID=1279305&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Jeg arbejder med at starte en virksomhed der skal udl&amp;aring;ne penge til nystartede virksomheder. Jeg t&amp;aelig;nker bel&amp;oslash;b i st&amp;oslash;rrelsesordenen kr. 50.000-100.000 per l&amp;aring;n. I forhold til dette er der en del problemstillinger/ideer som jeg godt kunne t&amp;aelig;nke mig at diskutere med jer. De st&amp;aring;r nedenfor i punktform.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg har talt med en bekendt som er jurist (dog ikke specialist inden for feltet) som har givet mig sparring p&amp;aring; hvad der er muligt. Han mener s&amp;aring;ledes at nedenst&amp;aring;ende punkter er lovlige, omend utraditionelle, men har i anden erfaring m&amp;aring; I endelig sige til.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;N&amp;aring;r ideen er helt pudset f&amp;aelig;rdig, forh&amp;aring;benligt ogs&amp;aring; med jeres hj&amp;aelig;lp, er planen at jeg f&amp;aring;r en advokat til at skrive et l&amp;aring;nedokument som jeg kan bruge.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;b&gt;Debatemne 1:&lt;/b&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Der tages udgangspunkt i et l&amp;aring;n p&amp;aring; kr. 100.000 fordelt over 10 &amp;aring;r.&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Der tilskrives ikke almindelige renter p&amp;aring; l&amp;aring;net. L&amp;aring;net skal betales tilbage med en ydelse p&amp;aring; kr. 2500 hvert kvartal. I alt 40 betalinger p&amp;aring; i alt kr. 100.000. Min virksomhed skal i stedet for renter tjene penge p&amp;aring; at tage en lille del af oms&amp;aelig;tningen som betaling for l&amp;aring;net. Procentsatsen eller promillen ville v&amp;aelig;re afh&amp;aelig;ngig af risikoprofilen, men for eksemplets skyld regner jeg nedenfor med 1%. &amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Bliver der tjent kr. 200.000 i et kvartal hos l&amp;aring;neans&amp;oslash;ger modtager jeg ikke kr. 2.000 som betaling for kvartalet, men kr. 2.500 som er en minimumsydelse i forhold til l&amp;aring;nets hovedstol. Bliver der derimod tjent kr. 300.000 i et kvartal hos l&amp;aring;neans&amp;oslash;ger vil jeg modtage kr. 3.000.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Der er alts&amp;aring; tale om minimum 40 betalinger af kr. 2.500. Min gevinst kommer fra at virksomheden som jeg udl&amp;aring;ner til, har en h&amp;oslash;jere oms&amp;aelig;tning end hvad der svarer til minimumsbetalingerne. &amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Uddybning af koncept: Man kunne ogs&amp;aring; sp&amp;oslash;rge hvorfor jeg ikke valgte en fast rente? Her vil jeg kort sagt konkurrere med bankerne, og vil ogs&amp;aring; l&amp;aelig;gge et fast loft p&amp;aring; min indtjening. Banker har en st&amp;oslash;rre portef&amp;oslash;lje af kunder, og har bedre redskaber til at kreditvurdere og i forhold til tab. Blandt andet har man ogs&amp;aring; mulighed for at tr&amp;aelig;kke penge direkte fra debitors konto. Jeg p&amp;aring;tager mig alt andet lige en st&amp;oslash;rre risiko, og vil formentligt ogs&amp;aring; f&amp;aring; kunder som ikke kan blive finansieret i banken. Da jeg ikke vil kunne s&amp;aelig;lge et produkt med f.eks. 40% i &amp;aring;rlig rente, udbyder jeg et produkt hvor &amp;rsquo;renter&amp;rsquo; evt. f&amp;oslash;rst skal betales n&amp;aring;r der i det mindste er oms&amp;aelig;tning.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Hvorfor ikke som et venture selskab tage en ejerandel og en del af overskuddet? Jeg kan slet ikke hj&amp;aelig;lpe p&amp;aring; samme m&amp;aring;de som et venture selskab som har specialister inden for lovgivning og eksport, og vil ikke fokusere p&amp;aring; patenterede produkter. Jeg er interesseret i at finansiere ganske almindelige virksomheder p&amp;aring; vej frem med en stabil indtjening eller udsigt til det. Det kunne v&amp;aelig;re en fris&amp;oslash;r som har brug for at k&amp;oslash;be inventar eller en webshop som har brug for startkapital til et lager.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Desuden har jeg selv pr&amp;oslash;vet at stille flere eksempler op hvor jeg kunne v&amp;aelig;re aktion&amp;aelig;r/business angel i stedet for l&amp;aring;ngiver. De vender alle sammen tilbage til det samme problem. En lille virksomhed kan med god grund investere/udbetale l&amp;oslash;n s&amp;aring; der aldrig kommer overskud i virksomheden, som jeg kan f&amp;aring; del af. Det vil ogs&amp;aring; kr&amp;aelig;ve en st&amp;oslash;rre kontrol som jeg tidm&amp;aelig;ssigt ikke har til r&amp;aring;dighed.&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Det er meningen at virksomheden som jeg l&amp;aring;ner til skal styre alt i virksomheden selv. Der er ikke nogen bestyrelsespost eller r&amp;aring;dgivning. Det er ren l&amp;aring;ngivning.&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;i&gt;Hvad synes I om selve konceptet hvor jeg l&amp;aelig;gger mig ind i et segment mellem banker og venture fonde, og hvordan kan jeg g&amp;oslash;re det endnu bedre?&lt;/i&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;b&gt;Debatemne 2: Jeg vil gerne have sikkerhed for mine penge. &lt;/b&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Det er selvf&amp;oslash;lgelig et ufravigeligt krav at debitor skal kautionere personligt for pengene, gerne med medkautionist. Meget gerne m&amp;aring; det v&amp;aelig;re muligt at tage pant eller lignende. Jeg kan forestille mig helt s&amp;aelig;rlige tilf&amp;aelig;lde hvor debitor ville kunne l&amp;aring;ne uden at kunne stille pant, men her vil der s&amp;aring; skulle beregnes en forholdsm&amp;aelig;ssig st&amp;oslash;rre del at bruttooms&amp;aelig;tningen for at kompensere for den h&amp;oslash;jere risiko.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Denne del er ikke meget anderledes end i en bank. Samtidigt skal jeg ogs&amp;aring; se de private konti og budget, forretningsplan og eventuelle regnskaber for debitor. &amp;nbsp;Det er ogs&amp;aring; et krav at l&amp;aring;ntager selv betaler for tinglysningen af panten, typisk om et nedslag i l&amp;aring;nebel&amp;oslash;bet.&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg ser selv en lang r&amp;aelig;kke problemer her selvom der er pant. Det er f.eks. rigtig dyrt &amp;oslash;konomisk og tidsm&amp;aelig;ssigt at s&amp;aelig;tte en bolig p&amp;aring; tvangsauktion, og selvom debitor skylder kreditor en p&amp;aelig;n sum kan det m&amp;aring;ske ikke betale sig at inddrive pengene den vej. Et tilgodehavende p&amp;aring; kr. 50.000-100.000 er ikke meget i dette henseende.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Kreditor vil typisk ikke v&amp;aelig;re h&amp;oslash;jt prioriteret i k&amp;oslash;en af panthavere og boligen kan v&amp;aelig;re betydeligt mindre v&amp;aelig;rd end kostprisen, og det vil v&amp;aelig;re uforholdsm&amp;aelig;ssigt omkostningsfyldt at f&amp;aring; boligen vurderet inden en evt. l&amp;aring;neaftale. Selvom jeg er tidligere selvst&amp;aelig;ndig, mangler jeg meget praktisk erfaring inden for omr&amp;aring;det, og vil ogs&amp;aring; gerne kunne stille de rigtige sp&amp;oslash;rgsm&amp;aring;l til en advokat. &amp;nbsp;&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;i&gt;Jeg ved, at jeg ved at l&amp;aelig;gge mig ind i dette segment kommer til at afskrive en del p&amp;aring; mine udl&amp;aring;n. Jeg sp&amp;oslash;rger derfor meget gerne efter konkrete erfaring med hvordan I har risikovurderet potentielle kunder som I har givet kredit. &amp;nbsp;I m&amp;aring; endvidere meget gerne komme med indspark til hvordan jeg kan sikre mit udl&amp;aring;n i forhold til det n&amp;aelig;vnte koncept. &lt;/i&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;b&gt;Debatemne 3a: Hvordan sikrer jeg mig indtjening p&amp;aring; de bedste debitorer?&lt;/b&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Som med al l&amp;aring;ngivning kommer man til at tabe penge p&amp;aring; nogle kunder. Det betyder selvf&amp;oslash;lgelig ogs&amp;aring;, at der skal tjenes penge p&amp;aring; de virksomheder som g&amp;oslash;r det godt. Jeg ser en problemstilling med en virksomhed som tjener en del penge og derfor naturligt t&amp;aelig;nker, at den kan udbetale hovedstolen p&amp;aring; l&amp;aring;net. Lad os sige at der mangler betalinger for de sidste 20 kvartaler. Indtil nu har debitor kun betalt minimumsydelsen p&amp;aring; kr. 2.500, men der er kommet gang i butikken, og forventet skal hver betaling nu v&amp;aelig;re kr. 10.000. Debitor vil s&amp;aring; &amp;oslash;nske at udbetale l&amp;aring;net til kurs 100 (som man kan p&amp;aring; det private marked), og dermed tjener jeg kr. 0 p&amp;aring; mit udl&amp;aring;n.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Det jeg selv t&amp;aelig;nker p&amp;aring; i denne problemstilling af l&amp;oslash;sninger er:&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;1)&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp; Vi aftaler en pris individuelt n&amp;aring;r debitor vil betale l&amp;aring;net ud (naturligvis h&amp;oslash;jere end den nominelle v&amp;aelig;rdi af restl&amp;aring;net, og t&amp;aelig;ttere p&amp;aring; den forventede v&amp;aelig;rdi)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;2)&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp; L&amp;aring;net kan altid indfries med X gange hovedstolen p&amp;aring; l&amp;aring;net (ikke den nominelle v&amp;aelig;rdi af resten af l&amp;aring;net, men det oprindelige l&amp;aring;n)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;i&gt;I har m&amp;aring;ske et forslag til en god ordning man allerede kan lave fra aftalen bliver indg&amp;aring;et, som vil tilfredsstille at debitor ikke f&amp;oslash;ler at vedkommende optager et l&amp;aring;n, som han ikke kan rimeligt komme ud af. Men som omvendt ogs&amp;aring; sikrer kreditor at &amp;rsquo;den gode l&amp;aring;neinvestering&amp;rsquo;, kan betale de udl&amp;aring;nsinvesteringer som g&amp;aring;r knapt s&amp;aring; godt. &lt;/i&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;b&gt;Debatemne 3b: Hvordan sikrer jeg mig indtjening p&amp;aring; de bedste debitorer?&lt;/b&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;En anden problemstilling er at debitor v&amp;aelig;lger at starte en tilsvarende virksomhed. Det kunne v&amp;aelig;re at debitor havde valgt at starte en fris&amp;oslash;rsalon1 op som havde succes, og derfor havde st&amp;oslash;rre kvartalsm&amp;aelig;ssige betalinger.&amp;nbsp; Debitor og kreditor kan ikke blive enige om en aftale for at betale restg&amp;aelig;lden af, og debitor t&amp;aelig;nker derfor at starte fris&amp;oslash;rsalon2 op hvor er alt er identisk, men hvor jeg som kreditor ikke har noget krav. Mit krav vil s&amp;aring; blive betalt med minimumsydelse og rentefrit fra debitors side i Fris&amp;oslash;rsalon 1.&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg har selv t&amp;aelig;nkt p&amp;aring; en l&amp;oslash;sning i forhold til at debitor ved at starte lignende selskab op skal kompensere kreditor med X gange hovedstolen p&amp;aring; l&amp;aring;net som minimum, hvis man ikke kan blive enige. Det skaber s&amp;aring; andre problemer hvor man kan definere og bevise hvad lignende selskab er. Debitor kunne ogs&amp;aring; f&amp;aring; en anden til at st&amp;aring; som ejer af selskaber og s&amp;aring; alligevel reelt eje det. Muligheder er mange.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg vil her igen understrege, at der ikke er tale om, at jeg vil lave en urimelig klausul fra kreditors side, men et rimeligt kompromis som skaber tillid for b&amp;aring;de kreditor og debitor fra aftalens start. &amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;i&gt;Jeg h&amp;oslash;rer gerne om l&amp;oslash;sningsforslag om ovenn&amp;aelig;vnte og I m&amp;aring; meget gerne bringe flere problemstillinger op. &lt;/i&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&amp;nbsp;&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item></channel></rss>