<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<?xml-stylesheet type="text/xsl" href="https://www.amino.dk:443/utility/FeedStylesheets/rss.xsl" media="screen"?><rss version="2.0" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:slash="http://purl.org/rss/1.0/modules/slash/" xmlns:wfw="http://wellformedweb.org/CommentAPI/"><channel><title>Alt det andet om at starte virksomhed</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/16.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><description>&lt;p&gt;At starte virksomhed er en livsstil. Iværksættere har ofte entrepreneurship i blodet, og det betyder, at det ikke kun handler om en anden måde at gå på arbejde på. Iværksættere arbejdere på skæve tidspunkter, tager på egen hånd store beslutninger og kan have meget svingende indtægt.  Det påvirker familien, ferien og boligen. I dette forum snakker vi om alle de ting og hjælper hinanden med at komme videre.  Hvis du vil finde andre selvstændige i samme situation som dig selv, så er det her det foregår.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Kom inden for og få svar på dine spørgsmål om iværsætteri, feedback på dine egne problemstillinger og ideer og forretningsopstart.&lt;/p&gt;</description><dc:language>da</dc:language><generator>CommunityServer 2008.5 SP2 (Debug Build: 40407.4157)</generator><item><title>Svar: Understøtter det danske system også det faktum, at man gerne vil have flere iværksættere?</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1210560.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Sun, 18 Nov 2012 22:07:02 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:1210560</guid><dc:creator>Cookie - John Hannover</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1210560.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=16&amp;PostID=1210560&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;tror at forst&amp;aring;, at du bla.a. ved h&amp;oslash;re om jeg finder det hensigtm&amp;aelig;ssigt, at du kommer i job p&amp;aring; kommunal penge i en institution, n&amp;aring;r du har andre - og &amp;quot;bedre&amp;quot; kvalifikationer OG lidt om, at du mener man burde kunne f&amp;aring;r dagpenge for at starte virksomhed&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Det ville naturligvis v&amp;aelig;re klart bedst hvis det offentlige kunne besk&amp;aelig;ftige DJ&amp;Oslash;F folk med DJ&amp;Oslash;F arbejde osv - og der kunne sikkert forbedres i, hvordan man v&amp;aelig;lger - men omvendt skal det jo s&amp;aring; v&amp;aelig;re som ekstra person til rene dagpenge, for ikke enten at skubbe en ansat ud, eller koste mere end dagpengene g&amp;oslash;r nu, og det har staten jo nok ikke lige penge til&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Om man burde kunne starte virksomhed samtidigt med dagpenge, ja der kan du jo tydeligvis k&amp;oslash;re dit selskab som bibesk&amp;aelig;ftigelse, og de regler finder jeg helt rimelige. Jeg mener ikke dagpenge skal rodes sammen med iv&amp;aelig;rks&amp;aelig;tterst&amp;oslash;tte. De skal ikke v&amp;aelig;re en fordel for arbejdsl&amp;oslash;se kun i s&amp;aring; fald, skal der v&amp;aelig;re iv&amp;aelig;rks&amp;aelig;tterst&amp;oslash;tte skal det v&amp;aelig;re til alle - men mit princip er at det skal der ikke, for det er unfair mod de som allerede er startet for egen motor.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg tror ogs&amp;aring;, at mange af de ganske stramme regler, er indf&amp;oslash;rt fordi der sikkert er meget stor forskel p&amp;aring; moralen, og man vil ikke risikere misbrug.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg kan sagtens ha misl&amp;aelig;st dit lange engagerede indl&amp;aelig;g, men h&amp;aring;ber jeg svarer lidt, ogs&amp;aring; selv om det ikke er i enighed&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;vh&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Understøtter det danske system også det faktum, at man gerne vil have flere iværksættere?</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1210534.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Sun, 18 Nov 2012 21:32:15 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:1210534</guid><dc:creator>Michael Blohm</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1210534.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=16&amp;PostID=1210534&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Hej.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;P&amp;aring; baggrund af diverse netv&amp;aelig;rk, som jeg deltager i og diverse arrangementer jeg var p&amp;aring; i uge46 har jeg skrevet dette indl&amp;aelig;g. Det handler ikke s&amp;aring; meget om min egen historie, men mere om nogle principper, som jeg gerne vil udfordre, for n&amp;aring;r jeg h&amp;oslash;rer p&amp;aring; andre iv&amp;aelig;rks&amp;aelig;ttere er det n&amp;oslash;jagtigt de samme problemstillinger, som mange st&amp;oslash;der p&amp;aring;.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Giver systemet overhovedet mening mere, eller handler det bare om at v&amp;aelig;re en kontrolforanstaltning og at flytte penge fra den ene kasse til den anden?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg f&amp;oslash;ler ikke, at det nuv&amp;aelig;rende arbejdsmarkedsmarkedssystem, som det er bygget op i dag er hensigtsm&amp;aelig;ssigt og rettet mod at t&amp;aelig;nke fremad og skabe resultater &amp;ndash; ogs&amp;aring; p&amp;aring; den lange bane.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Siden maj m&amp;aring;ned 2012 har jeg g&amp;aring;et ledig &amp;ndash; og samtidig startet virksomheden Blohm Rejser (&lt;a href="http://www.blohmrejser.dk"&gt;www.blohmrejser.dk&lt;/a&gt;)&amp;nbsp;op. Nu er jeg s&amp;aring; blevet kontaktet af Jobcenteret i Randers kommune, at de desv&amp;aelig;rre har lavet en fejl, at jeg for l&amp;aelig;ngst skulle have v&amp;aelig;ret i jobtilskudsordningen, men da jeg i mellemtiden er flyttet kommune, s&amp;aring; havde de ikke realiseret dette.&amp;nbsp;Er registreret i systemerne som ledig med selvst&amp;aelig;ndig bibesk&amp;aelig;ftigelse.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg har selv arbejdet p&amp;aring; l&amp;oslash;sninger i private firmaer, men som for alle andre, s&amp;aring; er det ikke nemt at oprette et midlertidigt job, som giver mening, og som de private firmaer ogs&amp;aring; vil betale for &amp;ndash; og egentlig er det jo heller ikke det, som jeg gerne vil arbejde med, men v&amp;aelig;re iv&amp;aelig;rks&amp;aelig;tter p&amp;aring; fuldtid, men som reglerne er skruet samme, s&amp;aring; er det n&amp;aelig;sten umuligt medmindre jeg kun vil/kan arbejde i weekenden og om aftenen.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Om der falder noget p&amp;aring; plads i et privat firma, det ved jeg i starten af den kommende uge, men alternativt, s&amp;aring; har jobcenteret et job p&amp;aring; plads som p&amp;aelig;dagogmedhj&amp;aelig;lper i en daginstitution. Et job, hvor institutionen f&amp;aring;r 135,- i tilskud i timen og jeg &amp;ndash; alt andet lige &amp;ndash; optager stillingen for en, som er uddannet til at h&amp;aring;ndtere et s&amp;aring;danne job, samtidig med at stillingen m&amp;aring;ske er blevet sk&amp;aring;ret v&amp;aelig;k fornylig, s&amp;aring; jeg egentlig kun bliver ansat fordi jeg f&amp;aring;r et tilskud med i bagagen. Og det er bestemt ikke for at nedg&amp;oslash;re jobbet som p&amp;aelig;dagogmedhj&amp;aelig;lper.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Er det hensigtsm&amp;aelig;ssigt?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg mener jo, at det er helt hen i vejret og for min fremtidige jobs&amp;oslash;gning efter mere end 12 &amp;aring;r som leder og en uddannelse som tolk og translat&amp;oslash;r, green belt i lean six xigma, merkonom i personaleadministration osv. osv. vil det &amp;ndash; formentlig &amp;ndash; ikke have nogen positiv indflydelse. Dermed bestemt ikke v&amp;aelig;re sagt, at jobbet som medhj&amp;aelig;lper ikke giver mening og behovet er der sikkert i daginstitutionen, men er det den rigtige m&amp;aring;de at l&amp;oslash;se denne udfordring p&amp;aring;?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Det mener jeg ikke.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Pointen i dette l&amp;aelig;serbrev, som er blevet sendt til diverse medier er den, at hvorfor ikke udnytte folks kompetencer p&amp;aring; en mere hensigtsm&amp;aelig;ssig m&amp;aring;de. Hvorfor ikke samle eksempelvis arbejdsl&amp;oslash;se revisorer, ledere, direkt&amp;oslash;rer, markedsf&amp;oslash;ringsfolk, SEO- og app-eksperter i diverse grupper, som kunne arbejde med at finde relevante l&amp;oslash;sninger for iv&amp;aelig;rks&amp;aelig;ttere, sikre v&amp;aelig;kst blandt iv&amp;aelig;rks&amp;aelig;ttere, r&amp;aring;dgive iv&amp;aelig;rks&amp;aelig;ttere osv. osv. og dermed ogs&amp;aring; udnytte deres egne kompetencer? Hvorfor ikke bruge de relevante arbejdsl&amp;oslash;se til at skabe interessante netv&amp;aelig;rk og fremdrift i Randers kommune? Skal naturligvis ikke v&amp;aelig;re s&amp;aring;ledes, at det offentlige konkurrer med private virksomheder der g&amp;oslash;r det samme, men kommer iv&amp;aelig;rks&amp;aelig;tterne aldrig i gang, s&amp;aring; har de private virksomheder alligevel ikke nogen nye kunder.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;T&amp;aelig;nker man ud af boksen?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Har i den forgangne uge deltaget i flere uge46 arrangementer, hvor bl.a. Annette Vilhelmsen har sagt i Herning, at man gerne vil fremme iv&amp;aelig;rks&amp;aelig;tterlysten i Danmark, men har man ikke snarere efterh&amp;aring;nden lagt s&amp;aring; mange sten i vejen for dette, at man skr&amp;aelig;mmer iv&amp;aelig;rks&amp;aelig;tterne v&amp;aelig;k? Sluttede ugen i dag i Horsens til et arrangement i Vitur Bering Innovation Park, som omhandlede temaet fra ledighed til selvst&amp;aelig;ndig. En af debatterne gik p&amp;aring;, hvad man fra statens side kunne g&amp;oslash;re anderledes for at sikre at man overhovedet starter som iv&amp;aelig;rks&amp;aelig;tter og ogs&amp;aring; overlever som iv&amp;aelig;rks&amp;aelig;tter.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;En rigtig god debat, hvor der kom rigtig mange fornuftige ting frem, bl.a. at jobcentrene skulle stoppe med at v&amp;aelig;re kontrolfunktion, men i stedet agere som fremadrettet organisation, som ogs&amp;aring; sikrede relevans og for iv&amp;aelig;rks&amp;aelig;tternes/de lediges vedkommende, at man ikke hele tiden blev undervurderet, men at man naturligvis som medarbejder i et jobcenter ogs&amp;aring; blev opkvalificeret til at l&amp;oslash;se disse opgaver.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Derudover, at det at fors&amp;oslash;ge at starte selvst&amp;aelig;ndig virksomhed op skulle s&amp;aelig;ttes p&amp;aring; linie med jobs&amp;oslash;gning og kontrolfunktinnen kunne s&amp;aring; v&amp;aelig;re, at man afleverede et m&amp;aring;nedsregnskab som eksempel.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Horsens vil v&amp;aelig;re den bedste iv&amp;aelig;rks&amp;aelig;tterkommune i Danmark, og jeg tror, at de er godt p&amp;aring; vej, for de har i hvert fald mange flere innovative momenter end Randers kommune.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Og hvorfor skal det v&amp;aelig;re s&amp;aring;danne, at jeg som arbejdsl&amp;oslash;s kan komme med et tilskud p&amp;aring; over 20.000 pr. m&amp;aring;ned i 6 m&amp;aring;neder til et job, som ikke er relevant for den fremtidige jobs&amp;oslash;gning/udvikling af mit firma/m&amp;aring;ske heller ikke for mig som person ift. til de ting jeg gerne vil realisere, og samtidig p&amp;aring; 4ugers basis kan ans&amp;aelig;tte praktikanter til Blohm Rejser &amp;ndash; ogs&amp;aring; som delvis selvst&amp;aelig;ndig &amp;ndash; og f&amp;aring; denne arbejdskraft gratis imens?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Giver det mening?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;For mig giver det ikke mening og med dette l&amp;aelig;serbrev vil jeg gerne starte en debat, for mener virkelig at systemet efterh&amp;aring;nden mere blot er til for at v&amp;aelig;re en kontrolfunktion og ikke en hj&amp;aelig;lp. Det handler om at bruge de relevant ressourcer til de relevante opgaver og i kommunalt regi m&amp;aring; det handle om at skabe v&amp;aelig;kst og nye arbejdspladser, og mon ikke ogs&amp;aring;, at flere af de virksomheder, som aldrig kommer i gang pga. af ovenn&amp;aelig;vnte og helt sikkert ogs&amp;aring; mange andre &amp;aring;rsager, kunne ende med at blive en succes?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Som Lars Larsen sagde i Herning, s&amp;aring; handler det om at stoppe med undskyldningerne og bare komme i gang. Jeg er helt enig.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;N&amp;aring;r dette er sagt, s&amp;aring; vil jeg naturligvis opfylde mine forpligtelser ift. systemts opbygning, men efter oplevelsen i sidste uge, hvor alle iv&amp;aelig;rks&amp;aelig;tterne st&amp;oslash;der p&amp;aring; de samme problemstillinger, s&amp;aring; handler det om at f&amp;aring; det italesat og pr&amp;oslash;ve at f&amp;aring; nogle relevante personer p&amp;aring; Borgen og andre steder at revurdere tingene.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Forh&amp;aring;bentlig f&amp;aring;r vi s&amp;aring; mange med, at man ikke kan undg&amp;aring; at tage stilling til dette og sikre, at man fremover kigger fremad og g&amp;oslash;r tingene relevante og ikke bagud og med kontrol som udgangspunkt.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Hilsen&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Michael&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&amp;nbsp;&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item></channel></rss>