<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<?xml-stylesheet type="text/xsl" href="https://www.amino.dk:443/utility/FeedStylesheets/rss.xsl" media="screen"?><rss version="2.0" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:slash="http://purl.org/rss/1.0/modules/slash/" xmlns:wfw="http://wellformedweb.org/CommentAPI/"><channel><title>Franchise &amp; kæder - Få hjælp her</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/13.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><description>&lt;p&gt;Som franchiser har du en stor kæde i ryggen. At blive franchisetager er dermed på nogle områder nemmere end at starte helt fra bunden. Omvendt er man begrænset af kædens regler, marketingstrategi, brand og værdier. Det betyder, at franchising er det helt oplagte for nogle iværksættere, mens andre seriøst skal overveje, om det er det de vil.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Dette forum er blandt andet til for at hjælpe med den personlige afklaring for eventuelt nye franchisetagere. Vi diskuterer også kontrakter, ejerforhold og alle de juridiske aspekter af at starte franchise, ligesom vi snakker om mulighederne for, at man selv etablerer et franchisekoncept med et netværk af franchisere.&lt;/p&gt;</description><dc:language>da</dc:language><generator>CommunityServer 2008.5 SP2 (Debug Build: 40407.4157)</generator><item><title>Vil vi mon have Saddam og Gaddafi tilbage?</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1642271.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Sat, 12 Sep 2015 14:40:59 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:1642271</guid><dc:creator>Jennifer </dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1642271.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=17419&amp;PostID=1642271&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Jeg er med Renzi. Som af mange bliver udstillet som en sm&amp;aring;-ironisk tegneseriefigur, nerv&amp;oslash;st stammende p&amp;aring; engelsk fordi han som langt st&amp;oslash;rstedelen af det italienske folk, ikke har f&amp;aring;et den engelskundervisning i folkeskolen, vi i et land som Danmark tager for givet. Og derfor ganske enkelt ikke taler engelsk. Om end yderst broget. Renzi, den &amp;#39;selvvalgte&amp;#39; (udpeget af pr&amp;aelig;sidenten) premierminister der i sin tid som borgmester i Firenze lovede, at han aldrig ville g&amp;aring; p&amp;aring; som statsminister med mindre han var blevet folkevalgt. Han gjorde det alligevel. Jeg har selv v&amp;aelig;ret med til at grine af ham. Selvom mange har fortalt mig, at hans ideologi er &amp;#39;god nok&amp;#39; - dvs. set ud fra et demokratisk synspunkt. Men n&amp;aring;r jeg t&amp;aelig;nker n&amp;aelig;rmere over det, var det nok alligevel ikke s&amp;aring; p&amp;aelig;nt at mobbe. Selvom han ikke ved det. Og nok ikke tager sig af det.&amp;nbsp;Hvorom alting er han i hvert fald et bedre bud end mange andre italienske politikere.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;V&amp;aelig;lger man at l&amp;aelig;se det &amp;aring;bne brev som Renzi i g&amp;aring;r skrev til La Reppublica (landsd&amp;aelig;kkende italiensk avis) - hvilket budskab udlandskorrespondent Eva Ravnb&amp;oslash;l har oversat til dansk - vil man m&amp;aring;ske t&amp;aelig;nke, at det bare er endnu engang politikerlir. Men nej, der tager man fejl. Det er det ikke! Det er et konkret og korrekt opr&amp;aring;b. Et opr&amp;aring;b der kort og ydmygt forklarer hvordan den italienske stat via den italienske kystvagt, den italienske fl&amp;aring;de og frivillige - herunder ogs&amp;aring; indforst&amp;aring;et organisationer som l&amp;aelig;ger uden gr&amp;aelig;nser, r&amp;oslash;de kors, o.l., m&amp;aring;ned efter m&amp;aring;ned har samlet tusindvis af flygtninge op fra havet. Levende og d&amp;oslash;de. Man sp&amp;oslash;rger sig selv, hvordan det kan v&amp;aelig;re at samtlige &amp;oslash;vrige EU-lande har forholdt sig passive. Det er i hvert fald ikke fordi, de ikke har f&amp;aring;et det at vide. Man sp&amp;oslash;rger sig selv, hvorfor de ikke har hjulpet til. Ikke har tilbudt hj&amp;aelig;lp. Og f&amp;oslash;rst nu, hvor flygtningestr&amp;oslash;mmen g&amp;aring;r op igennem &amp;#39;vores eget&amp;#39; &amp;oslash;vrige Europa, tager stiling. Og den stilling der bliver taget kan man jo s&amp;aring; uundg&amp;aring;eligt ogs&amp;aring; sp&amp;oslash;rge sig selv om: Hvordan har man det egentlig med det?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Og hvad s&amp;aring;? Imens vi g&amp;aring;r og piller os selv lidt i navlen og t&amp;aelig;nker, er krigen p&amp;aring; vej. Hertil. Gad vide hvorn&amp;aring;r vi bliver de n&amp;aelig;ste flygtninge? B&amp;oslash;r jeg sige &amp;#39;om&amp;#39;?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Det sk&amp;oslash;nnes at der p&amp;aring; verdensplan er omkring 1,5 milliard muslimer. Det er klart - lad os sl&amp;aring; det fast med syvtommerss&amp;oslash;m og h&amp;aring;be at det er nok til at de mest ignorante ogs&amp;aring; forst&amp;aring;r det; islam er ikke terror. Selvf&amp;oslash;lgelig er det ikke det. Jeg er selv katolik selvom jeg mest tror p&amp;aring; at Gud er Universet og ikke udtryk for en enkelt trosretning. Og selvf&amp;oslash;lgelig er katolicismen heller ikke terror. Til trods for at jeg desv&amp;aelig;rre har &amp;#39;trosf&amp;aelig;ller&amp;#39; der har myrdet, h&amp;aring;net og voldtaget i min medf&amp;oslash;dte religions navn. P&amp;aring; pr&amp;aelig;cis samme m&amp;aring;de som vi til stadighed ser det ske i islams navn. Det vil sige islamister og katolikker er alts&amp;aring; ikke per definition terrorister. Repr&amp;aelig;sentanter - eller tosser (det m&amp;aring;ske alligevel lige mildt nok formuleret; sick bastards) af religionerne terroriserer, eller har terroriseret, i religionens navn. I forskelligt omfang og perioder. Hvilket f&amp;oslash;lgeligt m&amp;aring; f&amp;aring; os der st&amp;aring;r udenfor til at konkludere, at der i bund og grund er tale om individer der sandsynligvis ikke engang kender deres egen religion. I hvert fald n&amp;aring;r vi taler om katolicismen. Lad os holde os til emnet og blot stresse, at kendte de den ville de vide, at der eksempelvis i biblen st&amp;aring;r at man skal elske sin n&amp;aelig;ste og ikke m&amp;aring; sl&amp;aring; ihjel. Og s&amp;aring; st&amp;aring;r der ogs&amp;aring; en masse andet, som man kan synes om eller lade v&amp;aelig;r. Jeg har ikke l&amp;aelig;st koranen. Endnu. Og jeg f&amp;aring;r forskelligt at vide n&amp;aring;r jeg sp&amp;oslash;rger ind til, om der noget sted st&amp;aring;r at man m&amp;aring; myrde. Som udgangspunkt er svaret nej. Det m&amp;aring; man ikke. M&amp;aring;ske du er uenig med mig? Hvis ja, h&amp;oslash;rer jeg gerne fra dig, og om hvorfor. Til geng&amp;aelig;ld kan vi sikkert blive enige om at det billede der tegner sig, synes at vise at delen af islamister der er en del af terrorgrupper som Islamisk Stat, er ude af kontrol. Men er den s&amp;aring; ogs&amp;aring; det? Hvor mange isis-krigere er der egentlig? Igen et sp&amp;oslash;rgsm&amp;aring;l det er sv&amp;aelig;rt at f&amp;aring; et pr&amp;aelig;cist svar p&amp;aring;. CNN skrev i 2014 at der var et sted mellem ca 20-31.000. I maj skrev nyhedsmediet at ISIS nu har tr&amp;aelig;net en hel generation mere.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Personligt er jeg optimist af natur. Den modsatte side af mig, tror ikke p&amp;aring; at f&amp;aring; global fred at se i min levetid. M&amp;aring;ske i mine b&amp;oslash;rns eller b&amp;oslash;rneb&amp;oslash;rns. Men jeg ved at det optimistisk t&amp;aelig;nkning. Hvis vi g&amp;oslash;r os umage. Hvis vi &amp;oslash;nsker og vil det bedste. Kan det m&amp;aring;ske ske. Og hvordan s&amp;aring;? Skal vi g&amp;oslash;re os nogen som helst forh&amp;aring;bninger om at l&amp;oslash;se vores kulturelle krig - fordi der er ikke flere, der er &amp;eacute;n - m&amp;aring; vi nogle tusinder &amp;aring;r tilbage og starte her. Her skal roden til det onde vi har i dag findes. Her skal den forst&amp;aring;es, accpeteres, l&amp;aelig;ges gennem bek&amp;aelig;mpelse eller heling. Engang var der paradoksalt nok langt mindre oplysning og langt mere tolerance. Det fort&amp;aelig;ller historien. M&amp;aring;ske er vi for oplyste? Eller er vi blevet dummere med intelligensen?&lt;br /&gt;Det er et stort problem n&amp;aring;r arabiske b&amp;oslash;rn af deres islamiske m&amp;oslash;dre og familier bliver indoktrineret til at hade j&amp;oslash;der. Det er et stort problem at utallige islamiske kvinder bliver &amp;aelig;resdr&amp;aelig;bt. Det er et stort problem at k&amp;oslash;er i Indien er mere v&amp;aelig;rd end mennesker. Ignorance er et stort problem. Det er et d&amp;oslash;deligt problem. Hertil kommer vigtigheden af at forst&amp;aring;, hvad der er g&amp;aring;et forud for disse &amp;#39;kulturer&amp;#39;.&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Men hvad der i dag vitterlig er et endnu st&amp;oslash;rre problem er, som Renzi s&amp;aring; pr&amp;aelig;cist beskriver det:&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&amp;quot;Det er ikke nok at jage en diktator v&amp;aelig;k eller bombe en fjende, hvis man ikke ogs&amp;aring; tager udfordringen op med at s&amp;oslash;rge for undervisning, kultur&amp;aelig;ndring og &amp;oslash;konomisk stabilitet. Dvs. den politiske udfordring.&amp;quot;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&amp;quot;Det er n&amp;oslash;dvendigt med en mere vision&amp;aelig;r udenrigspolitik. Lad mig sige det, som det er: Det internationale samfund og EU har undervurderet betydningen af deres forskellige indsatser i Libyen og Syrien. Og overvurderet deres evne til at skabe en fremtid i de omr&amp;aring;der.&amp;quot;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Det vil sige, hvad nytter det at &amp;#39;vi&amp;#39; med de tungeste skyts f&amp;aring;r fjernet diktatorer og terrorister som Saddam, Gaddaffi og Osama, n&amp;aring;r vi ikke ogs&amp;aring; form&amp;aring;r at f&amp;aring; ryddet ordentligt op bagefter? Det er jo i store dele ligesom konventionel bek&amp;aelig;mpelse af kr&amp;aelig;ft. Man bliver ved med at bruge kemo i stedet for laser. Man fjerner det omkringliggende men - afh&amp;aelig;ngig af materialet - bek&amp;aelig;mper eller heler ikke kernen n&amp;aring;r man kan komme til det. Er det mon et &amp;oslash;konomisk sp&amp;oslash;rgsm&amp;aring;l?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Og n&amp;aring;r jeg siger &amp;#39;vi&amp;#39; skammer jeg mig. Hvem fik egentlig fjernet Saddam, Osama og Gaddaffi? Os eller USA. Og hvem er &amp;#39;vi&amp;#39;? Med regeringens nuv&amp;aelig;rende flygtninge-&amp;#39;politik&amp;#39; er det meget sv&amp;aelig;rt at f&amp;aring; &amp;oslash;je p&amp;aring; &amp;#39;vi&amp;#39;.&lt;br /&gt;Og var det i reglen bedre da Saddam og Gaddaffi styrede slagene? Det er i hvert fald en tanke jeg har haft. Men n&amp;aring; nej, de udviklede jo vist atomv&amp;aring;ben. Det er i hvert fald hvad det gennem medierne er blevet fortalt.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Lad os pr&amp;oslash;ve at g&amp;aring; tilbage i tiden og se om vi ikke kan finde en bedre l&amp;oslash;sning. Sammen.&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item></channel></rss>