<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<?xml-stylesheet type="text/xsl" href="https://www.amino.dk:443/utility/FeedStylesheets/rss.xsl" media="screen"?><rss version="2.0" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:slash="http://purl.org/rss/1.0/modules/slash/" xmlns:wfw="http://wellformedweb.org/CommentAPI/"><channel><title>Franchise &amp; kæder - Få hjælp her</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/13.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><description>&lt;p&gt;Som franchiser har du en stor kæde i ryggen. At blive franchisetager er dermed på nogle områder nemmere end at starte helt fra bunden. Omvendt er man begrænset af kædens regler, marketingstrategi, brand og værdier. Det betyder, at franchising er det helt oplagte for nogle iværksættere, mens andre seriøst skal overveje, om det er det de vil.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Dette forum er blandt andet til for at hjælpe med den personlige afklaring for eventuelt nye franchisetagere. Vi diskuterer også kontrakter, ejerforhold og alle de juridiske aspekter af at starte franchise, ligesom vi snakker om mulighederne for, at man selv etablerer et franchisekoncept med et netværk af franchisere.&lt;/p&gt;</description><dc:language>da</dc:language><generator>CommunityServer 2008.5 SP2 (Debug Build: 40407.4157)</generator><item><title>Svar: Innovationsmiljøerne kan altså ende med at investere i din virksomhed</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1407395.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Fri, 08 Nov 2013 07:50:26 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:1407395</guid><dc:creator>SteffenM</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1407395.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=18&amp;PostID=1407395&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Hejsa,&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Generelt gik jeg prim&amp;aelig;rt efter at der IKKE skulle en privat investor med ind over. S&amp;aring; snart der er privat personer involveret, kan mange af dem til tider fors&amp;oslash;ge at bestemme alt for meget over din virksomheds valg. Dog har jeg f&amp;oslash;r i tiden haft med private investorer at g&amp;oslash;re, der kr&amp;aelig;ver langt st&amp;oslash;rre ejerandel i de tidlige stadier.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg fik ved SDTI et kapital l&amp;aring;n, hvor der blev taget pant i virksomheden. L&amp;aring;net forrentes med 12% &amp;aring;rligt. N&amp;aring;r virksomheden har betalt dette kapitall&amp;aring;n tilbage, frigives ejerandelen og SDTI udtr&amp;aelig;der. Er dette ikke gjort indenfor 2-4 &amp;aring;r, forbeholder SDTI sig rettigheden til at s&amp;aelig;lge eller overdrage dette til ny investor, der har fokus p&amp;aring; at viderebringe virksomheder fra de f&amp;oslash;rste &amp;aring;r til en mellemstor virksomhed.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;N&amp;aring;r jeg n&amp;aelig;vner forbehold, s&amp;aring; skyldes det at der ved investeringerne ofte kan komme krav om &amp;quot;Du skal have skriftlig accept fra x kunder f&amp;oslash;r disse midler kan frigives&amp;quot; eller ved id&amp;eacute; stadier &amp;quot;at der efter x tid kan fremvises en fungerende prototype&amp;quot; - Generelt at der kommer nogle ting som skal udf&amp;oslash;res og overholdes for at det videre investeringsforl&amp;oslash;b starter.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg har inddelt virksomhedens budget i 4 milep&amp;aelig;le, hvor bel&amp;oslash;bene udbetales efter. Dog er vores milep&amp;aelig;le ikke bundet ret s&amp;aring; meget op p&amp;aring; salgs resultater, hvilket derfor ikke p&amp;aring;virker resultatet i sidste ende :) Milep&amp;aelig;lene lavede jeg selv, hvorfor det derfor er m&amp;aring;l jeg er sikker p&amp;aring; kan opn&amp;aring;s - endda f&amp;oslash;r det angivet tidspunkt.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Det skal dog n&amp;aelig;vnes at jeg har brugt tid p&amp;aring; at skabe netv&amp;aelig;rk, hvorfor jeg ogs&amp;aring; har kompetente folk i mit advisory board - dette er jeg sikker p&amp;aring; ogs&amp;aring; har haft en indflydelse da jeg kom til bestyrelsen hos SDTI.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Og mange tak, det er sk&amp;oslash;nt n&amp;aring;r man kan g&amp;aring; helhjertet ind i eget koncept uden at t&amp;aelig;nke p&amp;aring; at der skal arbejdes ved siden af for at klare hverdagen :)&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Innovationsmiljøerne kan altså ende med at investere i din virksomhed</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1407374.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Fri, 08 Nov 2013 06:37:56 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:1407374</guid><dc:creator>Nikolaj Andersen</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1407374.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=18&amp;PostID=1407374&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>Hej Steffen&lt;br /&gt;Mange tak for dit dybdegående indlæg. Jeg har læst det nogle gange. Det er svært at finde lignende beskrivelser fra iværksættere som har været igennem denne proces med investor. &lt;br /&gt;En skam at du ikke også kom igennem til nogle private investorer. Det kunne være interessant at stille dem op mod STDI, og få en fornemmelse af hvem der er bedst at &amp;quot;handle&amp;quot; med. Der er selvfølgelig forskel på investorer, det er klart....men jeg er stadig i tvivl om innovationsmiljøerne generelt stiller grunstigere betingelser end private investorer eller ej. Måske du eller andre her  ved noget om det?&lt;br /&gt;Du skriver at i fik hele jeres ønskede beløb og endda uden forbehold. Kan du forklare det nærmere? Er beløbet delt ud i rater, som bliver tilgængelig eftersom i når jeres milepæle? &lt;br /&gt;Og til sidst, tillykke med at det gik så godt som det gjorde, det sgu sejt;)&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Innovationsmiljøerne kan altså ende med at investere i din virksomhed</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1401033.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Sat, 26 Oct 2013 09:20:25 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:1401033</guid><dc:creator>SteffenM</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1401033.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=18&amp;PostID=1401033&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Til personen som har fundet frem til min e-mail og evt. Andre l&amp;aelig;sere:&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Min post er ment som konstruktive r&amp;aring;d fremfor pral, h&amp;aring;ber derfor at evt. Fremtidige svar vil v&amp;aelig;re i en proper tone - ellers udelad blot at kontakt mig :-)&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Innovationsmiljøerne kan altså ende med at investere i din virksomhed</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1400992.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Sat, 26 Oct 2013 01:16:14 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:1400992</guid><dc:creator>SteffenM</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1400992.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=18&amp;PostID=1400992&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Jeg har det sidste mange &amp;aring;rs tid haft snakket med mange mennesker ang. innovationsmilj&amp;oslash;erne. Snakkede jeg med serieiv&amp;aelig;rks&amp;aelig;ttere eller kommende iv&amp;aelig;rks&amp;aelig;ttere var svaret altid n&amp;aelig;r det samme:&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;span style="text-decoration:underline;"&gt;Det er n&amp;aelig;r umuligt at f&amp;aring; funding fra et innovationsmilj&amp;oslash;&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Det faldt mig m&amp;aelig;rkeligt at mange havde denne indstilling til innovationsmilj&amp;oslash;erne, da jeg ser deres form&amp;aring;l som v&amp;aelig;rende, at skabe nye arbejdspladser i Danmark.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;For at g&amp;aring; tilbage i min historie:&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Mit eventyr indenfor iv&amp;aelig;rks&amp;aelig;tteri startede allerede for &amp;aring;r tilbage, hvor den sp&amp;aelig;de start til min nye virksomhed begyndte. Dengang havde jeg ingen kendskab til business plans, budgetter m.v. og stod derfor p&amp;aring; bar bund i forhold til at f&amp;aring; skabt ordentlig dokumentation for min virksomhed.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Hurtigt gjorde jeg brug af Google, da jeg som programm&amp;oslash;r altid har vidst at &amp;quot;google er den bedste manual til alt&amp;quot;, og fik hurtigt fundet en masse skabeloner til hvordan man b&amp;oslash;r opbygge sin forretningsplan.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Der var dog &amp;eacute;t problem, der blev i disse skabeloner ofte mange termer og gjort formodninger om ,at man havde kendskab til alt omkring hvordan de forskellige sektioner skulle skrives.&amp;nbsp; Men dette skulle ikke stoppe mig og jeg startede derfor mit store eventyr indenfor business plans ved at skrive s&amp;aelig;tninger og bruge formuleringer, som jeg i dag ville kalde forf&amp;aelig;rdelige og ubearbejdet. Efter at have kringlet mig igennem en helt masse emner, mens jeg sad og skar sektioner v&amp;aelig;k fra skabelonerne som jeg ikke fandt relevant ( skabelonerne indeholder jo en masse sektioner som m&amp;aring;ske er beregnet mod en bestemt type virksomhed ), fik jeg endelig udarbejdet en god 21 siders business plan.Det f&amp;oslash;ltes kanon og jeg var sikker p&amp;aring; at der nu var intet som kunne stoppe mig!&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg t&amp;aelig;nkte med det samme: &amp;quot;Den her skal af sted til investorer!&amp;quot; - en typisk fejl som jeg tror mange iv&amp;aelig;rks&amp;aelig;ttere i det tidlige stadie laver. Efter at have sendt min business case til adskillige, gik jeg blot af afventede det, for mig, sikre svar. Dog kom skuffelsen hurtigt, jeg fik hurtigt respons fra flere investorer, der ganske tydeligt henviste til at min business plan slet ikke var p&amp;aring; noget ordentligt niveau. Skuffelsen var stor, men iv&amp;aelig;rks&amp;aelig;tter flammen fortsatte med at br&amp;aelig;nde som aldrig f&amp;oslash;r. Min oplevelse med &amp;quot;ikke s&amp;aring; fin&amp;quot; respons gjorde mig klar over at jeg m&amp;aring;tte g&amp;oslash;re noget helt anderledes.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg gik i gang med at prototype flere elementer i mit koncept, hvor jeg b&amp;aring;de s&amp;oslash;gte efter bedste l&amp;oslash;sningsmuligheder men ogs&amp;aring; var inde og m&amp;aring;le performance for at sikre den bedste skalerbare l&amp;oslash;sning. Imens gik jeg l&amp;oslash;bende i gang med at rette i min forretningsplan, jeg var klar over at jeg m&amp;aring;tte g&amp;oslash;re noget anderledes, mens jeg m&amp;aring;tte tage de forskellige kritiske punkter for investorerne til mig og s&amp;oslash;rge for at begr&amp;aelig;nse mit produkt. Det viste sig netop, at jeg i mine store visioner havde dr&amp;oslash;mt for stort og pr&amp;oslash;vede at gribe armene om en opgave som var langt st&amp;oslash;rre end jeg kunne n&amp;aring;. Derudover blev jeg ogs&amp;aring; n&amp;oslash;dt til at sikre, at andre l&amp;aelig;sere fandt min business case interessant. Dette gjorde jeg bl.a. ved lade nogle venner og bekendte hj&amp;aelig;lpe mig med at sikre et h&amp;oslash;jere skriftligt niveau, ved at genneml&amp;aelig;se mit koncept og komme med konstruktiv kritik hertil.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Dette skulle vise sig at v&amp;aelig;re netop den rette taktik.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg fandt hurtigt ud af at for at begr&amp;aelig;nse mit produkt, blev jeg n&amp;oslash;dt til at lave nogle &amp;quot;ide-grene&amp;quot; hvor jeg simpelthen lavede nogle diagrammer over ideerne i mit koncept og hvordan de hang sammen. Efter at have lavet en chart som viste hvordan tingene hang sammen, fik jeg hurtigt en rigtig god oversigt over de forskellige grene i konceptet, samt hvilke grene som var de prim&amp;aelig;re og kunne herved hurtigt identificere grene som var til at &amp;quot;sk&amp;aelig;re fra&amp;quot;. Endvidere kiggede jeg p&amp;aring; selve forretningsmodellen og lavede en slags oversigt over indt&amp;aelig;gtsmuligheder kontra arbejde. Jeg unders&amp;oslash;gte markedet grundigt for, at identificere de n&amp;aelig;rmeste konkurrenter og lavede en liste over deres styrker og &amp;quot;flaws&amp;quot;, mens jeg satte dem op mod mine egne. Herefter var jeg i stand til at begr&amp;aelig;nse mit produkt til et specifikt omr&amp;aring;de, da jeg identificerede de omr&amp;aring;der hvor jeg havde st&amp;oslash;rst mulighed for at tjene penge, p&amp;aring; mindst arbejde, mens konkurrenterne havde betydelige &amp;quot;flaws&amp;quot;, der ikke ville v&amp;aelig;re nemme at &amp;aelig;ndre.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg havde nu f&amp;aring;et begr&amp;aelig;nset mit produkt og kunne efter dette arbejde ligge fokus p&amp;aring; at rette min forretningsplan s&amp;aring;ledes at den afspejlede dette mere fikseret produkt. Der blev brugt timer p&amp;aring; at se p&amp;aring; strategiske opbygninger af en business plan og efter at have l&amp;aelig;st adskillige b&amp;oslash;ger m.v. fik jeg fikseret mig p&amp;aring; at der skulle indledes med en hurtig oversigt over alle punkter, s&amp;aring;ledes at jeg med det samme kunne lokke investor. N&amp;aring;r der blev brugt tal som var positive, n&amp;aelig;vnte jeg flere tal i dette omr&amp;aring;de i &amp;quot;executive summary&amp;quot;, hvorimod udgifter typisk kun fik 1 tal (total udgift). Alt i alt:&lt;/p&gt;
&lt;ol start="1"&gt;
&lt;li&gt;Start og slut positivt&lt;/li&gt;
&lt;li&gt;Fremh&amp;aelig;v ALT det positive&lt;/li&gt;
&lt;li&gt;Ikke gem det negative, men n&amp;aelig;vn kun det n&amp;oslash;dvendige&lt;/li&gt;
&lt;li&gt;Hold fokus p&amp;aring; de features, som skaber penge&lt;/li&gt;
&lt;/ol&gt;
&lt;p&gt;Efter lang tids bearbejdning frem og tilbage med venner og bekendte fik jeg endelig bearbejdet min nye business case.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Grundet mine erfaringer sidst da jeg sendte min business plan ud, valgte jeg at give den gas med at arbejde, for selv at skaffe den n&amp;oslash;dvendige kapital til at starte min virksomhed.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Efter at have brugt 1&amp;frac12; &amp;aring;rs tid p&amp;aring; at danne kapital, blev jeg klar over at det ikke ville v&amp;aelig;re muligt for mig at skaffe den rette kapital selv og jeg vidste jeg derfor igen m&amp;aring;tte fors&amp;oslash;ge mig med investorerne. Jeg hev min business plan frem igen og lavede m&amp;aring;ske 500 genneml&amp;aelig;sninger (uden at overdrive), hvor jeg hver gang fandt nye vendinger og &amp;aelig;ndringer til opbygning hver gang.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg gik ind og skabte mig et overblik over hvad der var behov for i virksomheden. B&amp;aring;de kapitalm&amp;aelig;ssigt og mandskabsm&amp;aelig;ssigt for at skabe produktet. Det var her at jeg hurtigt kunne se, at jeg blev n&amp;oslash;dt til at hente flere kompetencer ind i virksomheden, det var n&amp;oslash;dvendigt at finde nogen som kunne br&amp;aelig;nde lige s&amp;aring; meget for konceptet som mig selv, s&amp;aring; jeg vidste at jeg havde folk som ville arbejde 60-80 timer om ugen ligesom mig og ikke en 37 timers medarbejder, som gik kl. 16.00 sharp.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Derfor m&amp;aring;tte jeg igen tilbage til mine tabeller og oversigter og jeg kiggede her p&amp;aring; alle personer jeg kendte, som havde de egenskaber jeg skulle bruge. Jeg vurderede deres person og evner og stillede dem op mod hinanden (kald mig weird, men synes rigtig godt om at s&amp;aelig;tte lister op for bedre at skabe et overblik). Herved fik jeg identificeret 2 personer med de rette kompetencer, s&amp;aring;ledes at min virksomhed kunne blive en succes. N&amp;aelig;ste skridt foregik heldigvis simpelt, da begge personer blev hooked s&amp;aring; snart jeg fortalte dem om id&amp;eacute;en, derfor m&amp;aring;tte jeg ikke vende tilbage til tabellerne og diverse charts.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Alts&amp;aring; havde jeg valgt nu at hive 2 bekendte ind med lige andele i min virksomhed.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Det var sv&amp;aelig;rt for mig at give dele v&amp;aelig;k af mit koncept, men jeg vidste at jeg m&amp;aring;tte v&amp;aelig;re n&amp;oslash;dt til at ofre noget af min dr&amp;oslash;m, for faktisk at kunne realisere konceptet. Noget jeg overhovedet ikke fortryder i dag.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Efter at jeg nu havde s&amp;oslash;rget for de rette kompetencer i virksomheden, valgte jeg igen at sende min business plan ud til investors, det blev hurtigt klart at flere havde husket mig og derfor kom med hurtige svar: &amp;rdquo;... og har tidligere haft gennemg&amp;aring;et din business case &amp;hellip; finder den derfor ikke egnet til investering &amp;hellip;&amp;rdquo;. Skuffelsen var stor og f&amp;oslash;lte dr&amp;oslash;mmen var knust - men hov, pludselig blev jeg kontaktet af SDTI om at de gerne ville have os til et m&amp;oslash;de for en n&amp;aelig;rmere dialog.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Gl&amp;aelig;den spredte sig, vi s&amp;aring; jo allerede os selv som sejrsherrer, men havde vi vidst det arbejde som l&amp;aring; forude, havde vi nok ikke smilt s&amp;aring; meget endnu.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Vi kommer til det f&amp;oslash;rste m&amp;oslash;de, uvidende hvad vi g&amp;aring;r ind til. En flink herre kommer og tager imod os og bringer os ind i et m&amp;oslash;delokale, hvorefter der startes en stille og rolig dialog omkring konceptet. Faktisk var dialogen s&amp;aring; &amp;rdquo;casual&amp;rdquo; at vi slappede fuldst&amp;aelig;ndig af og blot kunne vise vores passion omkring det her koncept. Han m&amp;aring;tte kunne f&amp;oslash;le denne passion og se alle de positive ting ved konceptet, for de valgte at starte en forunders&amp;oslash;gelse p&amp;aring; vores koncept. En forunders&amp;oslash;gelse indeb&amp;aelig;rer at de f&amp;aring;r eksterne konsulenter til at gennemg&amp;aring; forretningsplaner, budgetter m.v. for at se om vi har lavet et koncept som er realistisk at f&amp;oslash;re ud i livet.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Vi gik igen hjem som sejrsherrer og f&amp;oslash;lte os uovervindelige. Men allerede n&amp;aelig;ste dag fik vi en e-mail. Der skulle udformes MEGET beskrevne budgetter og estimeringer for de n&amp;aelig;ste 3 &amp;aring;r, dertil skulle der kigges p&amp;aring; forretningsplanen, da vi havde 6 uger f&amp;oslash;r konsulenten skulle have tingene tilsendt. Mit liv i de 6 uger hed s&amp;aring;dan set:&lt;/p&gt;
&lt;ol&gt;
&lt;li&gt;St&amp;aring; op kl. 07.30&lt;/li&gt;
&lt;li&gt;M&amp;oslash;d p&amp;aring; arbejde 9-17&lt;/li&gt;
&lt;li&gt;Transport hjem og lidt aftenspise 17.00 - 17.45&lt;/li&gt;
&lt;li&gt;Arbejde p&amp;aring; budgetter og forretningsplan 17.45 - 01.00&lt;/li&gt;
&lt;/ol&gt;
&lt;p&gt;Dette var HVER dag. I weekenderne blev tiden fra arbejdet, kastet over p&amp;aring; arbejdet med konceptet. Der var mange dokument forsendelser frem og tilbage med investeringschefen hos SDTI, som var(og stadig er) en fantastisk r&amp;aring;dgiver. Efter 6 meget lange uger, hvor jeg udformede alle &amp;oslash;nskede &amp;aelig;ndringer som SDTI n&amp;aelig;vnte prompte, fik vi endelig sendt dokumenterne til konsulenten.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Men nu startede arbejdet p&amp;aring; produktet, alts&amp;aring; k&amp;oslash;rte samme skema de n&amp;aelig;ste 6 uger, blot med udvikling p&amp;aring; produktet samt at snakke med leverand&amp;oslash;rer hertil. Efter godt 3 m&amp;aring;neder med INGEN fritid, fik vi endelig svar fra konsulenten, som vendte yderst positivt tilbage.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;SDTI inviterede os derfor til endnu et m&amp;oslash;de, med deres direkt&amp;oslash;r.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Vi ankom til m&amp;oslash;det, med det f&amp;oslash;rste m&amp;oslash;de i mente, hvor alt havde v&amp;aelig;ret lidt casual. Det blev dog noget af en overraskelse. Denne session var meget anderledes. Direkt&amp;oslash;ren var ufattelig god til at stille sp&amp;oslash;rgsm&amp;aring;l p&amp;aring; kryptiske m&amp;aring;der, som fik en sl&amp;aring;et helt v&amp;aelig;k. Vi forlod stedet med halvt is i maven, da vi OVERHOVEDET ingen f&amp;oslash;lelse havde p&amp;aring; hvordan det var g&amp;aring;et.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Heldigvis fik jeg en e-mail dagen efter, hvor vi fik at vide at vi kunne v&amp;aelig;re tilfredse med resultatet for vores m&amp;oslash;de og at vi skulle pitche til SDTI&amp;rsquo;s bestyrelse i n&amp;aelig;rmeste fremtid.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Vi var alts&amp;aring; n&amp;aring;et til det sidste skridt.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Da jeg er den control freak jeg er, satte jeg mig for at kunne svare p&amp;aring; ALLE sp&amp;oslash;rgsm&amp;aring;l, hvor end kryptiske de end skulle v&amp;aelig;re. Vi brugte DAGEVIS (i samme time tabel!!) p&amp;aring; at terpe svar til forskellige sp&amp;oslash;rgsm&amp;aring;l. Dertil brugte vi ogs&amp;aring; DAGEVIS p&amp;aring; at udforme vores pr&amp;aelig;sentation perfekt!&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg var sikker p&amp;aring; &amp;eacute;n ting. Min pr&amp;aelig;sentation skulle s&amp;aelig;tte et positivt indtryk, men ogs&amp;aring; indeholde de n&amp;oslash;dvendige fakta. Derfor valgte jeg benytte en god strategi for pr&amp;aelig;sentationen (som var et 5-10 min. pitch)&lt;/p&gt;
&lt;ol&gt;
&lt;li&gt;Start positivt, forklar markedet, produktet og konkurrenterne&lt;/li&gt;
&lt;li&gt;Kom ind p&amp;aring; det &amp;rdquo;negative&amp;rdquo; mht. kapital(det negative for investoren er jo at de skal af med penge) og forklar hvordan det skal bruges.&lt;/li&gt;
&lt;li&gt;Vend det hele til noget positivt igen, forklar om hvordan vi tjener penge og hvad vi forventer at tjene indenfor de n&amp;aelig;ste 3 &amp;aring;r.&lt;/li&gt;
&lt;/ol&gt;
&lt;p&gt;P&amp;aring; samme tid valgte jeg ogs&amp;aring; at bruge en struktur:&lt;/p&gt;
&lt;ol&gt;
&lt;li&gt;Fortalte dem hvad jeg ville sige&lt;/li&gt;
&lt;li&gt;Fortalte dem det&lt;/li&gt;
&lt;li&gt;Fortalte dem hvad jeg havde fortalt&lt;/li&gt;
&lt;/ol&gt;
&lt;p&gt;Alts&amp;aring; et kort resume, gennemgang af det hele og til sidst et resume af alt det positive - med en afsluttende bem&amp;aelig;rkning om at de netop NU har muligheden for at v&amp;aelig;re med.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Grundet vores intense tr&amp;aelig;ning med sp&amp;oslash;rgsm&amp;aring;l, gik det flydende let. Ethvert sp&amp;oslash;rgsm&amp;aring;l blev hurtigt svaret p&amp;aring; med en kort og selvf&amp;oslash;lgelig besvarende s&amp;aelig;tning, s&amp;aring;ledes at bestyrelsen havde mest mulig tid til at stille flere sp&amp;oslash;rgsm&amp;aring;l (10 min. til sp&amp;oslash;rgsm&amp;aring;l). Vi f&amp;oslash;lte det var vigtigt at holde fast i ALLE de valg vi havde foretaget, s&amp;aring; n&amp;aring;r der blev rejst tvivl eller foresl&amp;aring;et &amp;aelig;ndringer kom der prompte et &amp;rdquo;Nej, det skal vi ikke &lt;b&gt;FORDI FORDI FORDI&lt;/b&gt;&amp;rdquo;) Jeg havde p&amp;aring; forh&amp;aring;nd s&amp;oslash;rget for at sikre at jeg havde begrundede &amp;aring;rsager til ALLE vores valg. &amp;nbsp;Jeg f&amp;oslash;ler det var vigtigt at pointere at man er st&amp;aelig;rk i sine valg og ikke tr&amp;aelig;kkes p&amp;aring; sidespor hele tiden. Alts&amp;aring; at f&amp;aring; vist at vejen er lagt og at der alts&amp;aring; derfor IKKE skulle ligges nye veje.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Efter 20 min. forlod vi lokalet og fik 10 minutters svedetur mens man ventede p&amp;aring; svar.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Vores svar var positivt, vi fik hele vores &amp;oslash;nskede bel&amp;oslash;b og endda uden nogen former for forbehold.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Min virksomhed er nu under stiftelse med opstart fra 1/12. Jeg t&amp;aelig;nkte jeg ville dele historien, ikke blot for at vise min gl&amp;aelig;de, men ogs&amp;aring; fordi jeg f&amp;oslash;ler at den kan vise andre at man aldrig skal give op - men at man virkelig ogs&amp;aring; skal arbejde for det hvis man &amp;oslash;nsker succes. Jeg er sikker p&amp;aring; at mit h&amp;aring;rde arbejde har vist sig hos SDTI og at de derfor overhovedet ikke var i tvivl om at produktet kunne komme godt p&amp;aring; markedet.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Hele erfaringen har vist mig at det er H&amp;Aring;RDT at f&amp;aring; funding fra innovationsmilj&amp;oslash;erne, men det er alts&amp;aring; IKKE umuligt. Hold dr&amp;oslash;mmen og lad jer ikke stoppe grundet i st&amp;oslash;der lidt modgang. S&amp;oslash;rg i stedet for at vurdere hvad der gjorde at der blev takket nej og s&amp;oslash;rg for at forbedre din forretningsmodel. Jeg benyttede mig af utallige b&amp;oslash;ger og 100vis af timer p&amp;aring; internettet for at f&amp;aring; den rette m&amp;aring;de at skrive mine ting. I dag kan jeg kigge tilbage p&amp;aring; de f&amp;oslash;rste udgaver af min business plan og ryste mit hoved, men det er jo en del af oplevelsen og en vigtig del af det at blive iv&amp;aelig;rks&amp;aelig;tter. Vi skal jo netop alle starte et sted og l&amp;aelig;re hvordan det g&amp;oslash;res.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Alts&amp;aring; er mit r&amp;aring;d til andre som h&amp;aring;ber p&amp;aring; at f&amp;aring; funding p&amp;aring; deres koncept:&lt;/p&gt;
&lt;ol&gt;
&lt;li&gt;S&amp;oslash;rg for at f&amp;aring; andre til at l&amp;aelig;se om dit koncept flere gange - og gerne forskellige personer s&amp;aring; du f&amp;aring;r forskelligt indtryk.&lt;/li&gt;
&lt;li&gt;S&amp;oslash;rg for at din executive summary s&amp;aelig;tter udelukkende positive indtryk, s&amp;aring;ledes at de l&amp;aelig;ser resten.&lt;/li&gt;
&lt;li&gt;V&amp;aelig;r realistisk med dit koncept, g&amp;oslash;r evt. som mig og lav &amp;rdquo;id&amp;eacute; grene&amp;rdquo; og f&amp;aring; sorteret alt undtagen hovedgrenen v&amp;aelig;k!&lt;/li&gt;
&lt;li&gt;Lav et realistisk budget! NEJ du tjener ikke 10 millioner f&amp;oslash;rste &amp;aring;r. Der g&amp;aring;r nok 2-3 &amp;aring;r f&amp;oslash;r du begynder at tjene penge.&lt;/li&gt;
&lt;li&gt;ARBEJD, ARBEJD, ARBEJD - Har du sv&amp;aelig;rt med at holde dig i gang med dit koncept, s&amp;aring; br&amp;aelig;nder du nok ikke nok for det?&lt;/li&gt;
&lt;li&gt;&amp;Oslash;V dine ting! - og tvivl ALDRIG p&amp;aring; de valg du har taget! S&amp;oslash;rg for at have begrundelser! - Har du ingen begrundelse, s&amp;aring; s&amp;oslash;rg for at &amp;aelig;ndre det og begrund hvorfor! - Det kan kun give plus point at erkende noget kan g&amp;oslash;res anderledes og at du kan begrunde hvorfor det er bedre (Det er bare dig, som skal n&amp;aelig;vne det! &amp;nbsp;S&amp;aring; ser de netop at du selv har set svagheden og har rettet op p&amp;aring; det) Er det grund konceptet du vil &amp;aelig;ndre, s&amp;aring; har du nok gjort noget forkert fra starten.&lt;/li&gt;
&lt;/ol&gt;
&lt;p&gt;&lt;span style="text-decoration:underline;"&gt;&lt;strong&gt;Det er alts&amp;aring; muligt at f&amp;aring; funding, men det kr&amp;aelig;ver h&amp;aring;rdt arbejde! De investerer jo prim&amp;aelig;rt i dig, s&amp;aring; forvent derfor at ofre din fritid.&lt;/strong&gt;&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;ol&gt;&lt;/ol&gt;
&lt;p&gt;H&amp;aring;ber nogen kunne bruge min historie. Jeg har af nogle forretningsm&amp;aelig;ssige grunde udeladt nogle ting, men selve forl&amp;oslash;bet holder ved.&amp;nbsp; Folk skal v&amp;aelig;re velkommen til at kontakte mig hvis du har sp&amp;oslash;rgsm&amp;aring;l, jeg kom netop p&amp;aring; Amino for at hj&amp;aelig;lpe andre som st&amp;aring;r i den situation jeg stod i for blot f&amp;aring; m&amp;aring;neder siden.&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item></channel></rss>