<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<?xml-stylesheet type="text/xsl" href="https://www.amino.dk:443/utility/FeedStylesheets/rss.xsl" media="screen"?><rss version="2.0" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:slash="http://purl.org/rss/1.0/modules/slash/" xmlns:wfw="http://wellformedweb.org/CommentAPI/"><channel><title>Diverse administration hjælp</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/11.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><description>&lt;p&gt;En ting er software og smarte systemer til økonomi, løn og administration, men hvis ikke din egen systematik er på plads, så nytter det ikke så meget.  Kom inden for i dette forum og vær med til en bred diskussion om diverse fremgangsmåder, virksomhedsledelse, økonomiadministration og emner som LEAN og dokumenthåndtering.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Vi snakker også om de daglige og mere praktiske aspekter af virksomhedsadministration og økonomistyring. Det kan være, hvordan man udarbejder en korrekt faktura, eller hvordan man får sin telefon passet eksternt. Som sagt, det er et bredt forum, hvor alle spørgsmål og svar om administration tages seriøst.&lt;/p&gt;
</description><dc:language>da</dc:language><generator>CommunityServer 2008.5 SP2 (Debug Build: 40407.4157)</generator><item><title>Husker du at fejre dine succeser?</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1458153.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Sun, 16 Feb 2014 16:24:12 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:1458153</guid><dc:creator>John Harmsen ArbejdsglædeMinisteriet.dk</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1458153.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=16099&amp;PostID=1458153&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;&lt;strong&gt;At fejre sucesser&amp;hellip; Og Janteloven&lt;/strong&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;strong&gt;At turde &amp;ndash; og m&amp;aring;tte&lt;/strong&gt;&amp;nbsp;&amp;ndash; fejre sine succeser p&amp;aring; en arbejdsplads giver med&amp;nbsp;&lt;em&gt;garanti&lt;/em&gt;arbejdsgl&amp;aelig;de.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Det er testet mange gange.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;N&amp;aring;r man virkelig har gjort et godt stykke arbejde, er det bevist, at fejres det beh&amp;oslash;rigt, giver det&amp;nbsp;&lt;em&gt;s&amp;aring;&lt;/em&gt;&amp;nbsp;meget tilfredsstillelse, at man har mod p&amp;aring; mere. Og man er ogs&amp;aring; bedre rustet til evt. modgang.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;em&gt;At Turde&amp;nbsp;&lt;/em&gt;og&amp;nbsp;&lt;em&gt;M&amp;aring;tte&lt;/em&gt;&amp;nbsp;som jeg skriver i starten af dette afsnit, har en afg&amp;oslash;rende betydning.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;For hvis kollegerne (og ledelsen) ikke g&amp;oslash;r det acceptabelt, at vi&amp;nbsp;&lt;em&gt;m&amp;aring;&lt;/em&gt;&amp;nbsp;sige &amp;rdquo;&lt;em&gt;hold nu fast hvor er jeg go&amp;acute;&amp;rdquo;&lt;/em&gt;, s&amp;aring;&amp;nbsp;&lt;em&gt;t&amp;oslash;r&lt;/em&gt;&amp;nbsp;vi heller ikke.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&amp;rdquo;&lt;em&gt;Jamen, du m&amp;aring; da sige hvad du vil, John&amp;rdquo;.&amp;nbsp;&lt;img src="http://johnharmsen.dk/file.php?id=e9651b7549a14904a26debc0fb8dfb81&amp;amp;s=88725" width="240" style="float:left;margin:0px 5px;" alt="" /&gt;&lt;br /&gt;&lt;/em&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Tak. Men kender du det, at samme personer, der siger s&amp;aring;dan, ogs&amp;aring; er de, der vender &amp;oslash;jne ad dig, eller bagtaler dig, n&amp;aring;r du lige jubler lidt over egne evner?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;em&gt;&amp;rdquo;Er ham John ikke ved at blive lidt for meget? Bare fordi han lige har l&amp;oslash;st et problem beh&amp;oslash;ver han vel ikke juble s&amp;aring;dan? Det at l&amp;oslash;se problemer er trods alt det han f&amp;aring;r sine penge for, ikke&amp;rdquo;.&lt;/em&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Se, hvis det er den dobbelt-mpralske holdning (og det er det p&amp;aring; langt over halvdelen af de danske arbejdspladser), s&amp;aring; bliver det sv&amp;aelig;rt at fejre succeser. Som ellers giver en fantastisk arbejdsgl&amp;aelig;de, n&amp;aring;r man g&amp;oslash;r det.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;strong&gt;I sportens verden&lt;br /&gt;&lt;/strong&gt;Pr&amp;oslash;v at forestille dig en fodboldspiller, der scorer et m&amp;aring;l, og s&amp;aring; bagefter, jublende, ikke l&amp;oslash;ber en halv baneomgang og skriger sin gl&amp;aelig;de ud. Men i stedet slentrer han udtryksl&amp;oslash;s tilbage mod egen banehalvdel, tr&amp;aelig;kkende lidt p&amp;aring; skuldrene.&amp;nbsp;&lt;em&gt;Det sakse-sparks-m&amp;aring;l var ikke noget s&amp;aelig;rligt. Det er jo bare mit job.&amp;nbsp;&lt;/em&gt;Han ville formentlig blive opfattet som arrogant, og uden spille (arbejds-) gl&amp;aelig;de, tror du ikke?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg har interviewet mange arbejdspladser, og de aller fleste starter med at fort&amp;aelig;lle mig, at &amp;rdquo;&lt;em&gt;hos os er der skam ingen Jantelov&amp;rdquo;. Her er plads til mennesker med store ambitioner.&lt;/em&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Men ganske f&amp;aring; minutter ind m&amp;oslash;det kommer det s&amp;aring; alligevel frem, at det ikke helt forholder sig s&amp;aring;dan. &amp;rdquo;&lt;em&gt;Janteloven lever nok ogs&amp;aring; her&amp;rdquo;&lt;/em&gt;, fort&amp;aelig;ller de. Men de ville &amp;oslash;nske at den ikke gjorde.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;For medarbejderne m&amp;aring; godt have store ambitioner, bare de g&amp;aring;r lidt stille med dem!&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;strong&gt;Har Janteloven sin berettigelse?&lt;br /&gt;&lt;/strong&gt;Jeg har ledt i mange &amp;aring;r, og jeg har endnu ikke fundet nogle fordele ved Janteloven.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Nogle fort&amp;aelig;ller mig, at Janteloven er god til at minde os om, at vi skal holde begge ben p&amp;aring; jorden. At bare fordi at noget g&amp;aring;r godt, s&amp;aring; vokser tr&amp;aelig;erne ikke ind i himlen. Og&lt;em&gt;&amp;nbsp;&amp;rdquo;du er jo ikke verdensmester bare fordi du har haft en smule succes&amp;rdquo;&lt;/em&gt;, f&amp;aring;r jeg at vide.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Og det er fuldst&amp;aelig;ndig korrekt. Og hvis jeg selv levede efter den s&amp;aelig;tning, er jeg ret sikker p&amp;aring;, at jeg heller aldrig ville blive det!&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;strong&gt;Der er (i Danmark)&lt;/strong&gt;&amp;nbsp;en h&amp;aring;rfin balance imellem at fejre en succes, og s&amp;aring; at bl&amp;aelig;re sig. Der skal ikke ret meget jubel til p&amp;aring; de danske arbejdspladser f&amp;oslash;rend man bliver opfattet som v&amp;aelig;rende &amp;rdquo;bl&amp;aelig;rende&amp;rdquo; og &amp;rdquo;selvoph&amp;oslash;jet&amp;rdquo;. Og mennesker der bl&amp;aelig;rer sig, er for mig heller ikke til at holde ud ret l&amp;aelig;nge ad gangen. Problemet et bare, at fordi janteloven STORTRIVES, s&amp;aring; er barren sat ret lavt for, hvad og hvordan du m&amp;aring; juble over lige at have h&amp;aring;ndteret en kunde rigtig godt, at have l&amp;oslash;st en udfordring i bogholderiet eller fejet gaden overordentligt grundigt.&amp;nbsp;&lt;em&gt;&amp;rdquo;Ja, det er fint Bent, men det er jo ogs&amp;aring; dit job at feje, ikke&amp;hellip;&amp;rdquo;&lt;/em&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;strong&gt;&lt;br /&gt;&lt;/strong&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;strong&gt;Kan en virksomhed tjene p&amp;aring; at fejre succeser?&lt;br /&gt;&lt;/strong&gt;Ja, det kan de. Og der er GODE penge i det. Den st&amp;oslash;rre arbejdsgl&amp;aelig;de kommer til udtryk i st&amp;oslash;rre kreativitet, mere produktivitet, gladere kunder, f&amp;aelig;rre sygedage, medarbejdere der bliver l&amp;aelig;ngere p&amp;aring; arbejdspladsen... Og en masse andre seje ting.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;strong&gt;Kender du problemet?&lt;br /&gt;&lt;/strong&gt;Hvad nu, hvis du I DAG indf&amp;oslash;rte, at vi SKAL JUBLE n&amp;aring;r vi har lavet et godt stykke arbejde!?&lt;strong&gt;&lt;img src="http://johnharmsen.dk/file.php?id=b4efc2e691421607700069481122c310&amp;amp;s=88725" width="240" style="margin-left:5px;margin-right:5px;float:right;" alt="" /&gt;&lt;/strong&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Og s&amp;aring; klipper du en masse sm&amp;aring; gule kort som du kan uddele til sure kolleger, der stadig lever efter Jantelovens &amp;sect;1&amp;nbsp;&lt;em&gt;&amp;rdquo;Du skal ikke tro at du er noget&amp;rdquo;.&lt;/em&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Stik dem en advarsel (gult kort), og s&amp;aring; er det dem, der henter kaffe til dig hele n&amp;aelig;ste uge. Denne &amp;rdquo;straf&amp;rdquo; kan dog oph&amp;aelig;ves f&amp;oslash;rste gang de selv jubler over egne evner. Og skulle de m&amp;oslash;de en jantelovs-holdning overfor deres egen succes,- ja s&amp;aring; ved de jo hvem, der skal hente kaffe til dem&amp;hellip;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;strong&gt;En lille test af dig&amp;hellip;:&lt;br /&gt;&lt;/strong&gt;I sidste uge k&amp;oslash;bte jeg dom&amp;aelig;net&amp;nbsp;&lt;span&gt;www.Arbejdsgl&amp;aelig;de&lt;/span&gt;&lt;span&gt;Ministeriet.dk&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg synes, at det er et rigtig sjovt navn.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Og navnet forpligter til, at jeg skal g&amp;oslash;re, hvad jeg kan indenfor arbejdsgl&amp;aelig;de og trivsel i Danmark, med blogs, foredrag, kurser og kommende b&amp;oslash;ger.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg skal konstant f&amp;oslash;lge med, s&amp;aelig;tte mig grundigt ind i tingene, og udvikle.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Se, det er pr&amp;aelig;cis det jeg g&amp;oslash;r lige nu. Og jeg er god til det.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Og s&amp;aring; kan jeg jo ogs&amp;aring; kalde mig selv for Hr. Minister. &amp;rdquo;Arbejdsgl&amp;aelig;de-minister&amp;rdquo;.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Er det for meget for dig?&lt;br /&gt;Eller opfatter du det som&amp;nbsp;&lt;em&gt;sjovt og sejt, og godt g&amp;aring;et John?&lt;/em&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Se, det er lige pr&amp;aelig;cis NU, at du skal afg&amp;oslash;re om Janteloven styrer dig.&lt;br /&gt;Eller om du styrer den&amp;hellip;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg &amp;oslash;nsker dig en rigtig god juble-uge&lt;br /&gt;&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;strong&gt;Bedste glade hilsner&lt;br /&gt;&lt;/strong&gt;John Harmsen&lt;br /&gt;&lt;span&gt;Arbejdsgl&amp;aelig;de Minister&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item></channel></rss>