Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Franchisekontrakter

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 19. Jul 05
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 18:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej!
 
Nu har jeg på "fornemmeren", at det kunne være fedt for andre Amino''er, hvis vi kunne skaffe et  eksempel på, hvordan en sådan franchise kontrakt ser ud... Det kan sparer en del advokattimer - og deres kasseapparat kan jo mildest talt vise ret store tal på fakturaen!
 
Efter at ha fået overordentlige gode respons fra både erhvervsrådgiver og revisor mht forretningsplanen/franchise konceptet... Så har vi også været ved vores advokat! Heldigvis blev vores franchise idé også modtaget godt af advokaten :)
- Aftalen var, at jeg skulle hjem og arbejde mere specifik med kontrakten og betalingsbetingelser fra vores franchisetagere, hvorefter advokaten vil lave et udkast til kontrakten. Kontrakten skal jo være
skudsikker, men vi burde kunne opstøve et generelt eksempel på en kontrakt et eller andet sted. Hvis du har en kontrakt - eller ved hvor de kan findes - så del det endeligt!
 
// Morten
 

Projektleder hos webbureauet Siege

Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 21:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej selv

Det er et udtryk for en meget udbredt misforståelse at der findes en standard franchisekontrakt. Det ville være dejlig hvis tingene var så nemme, men det er altså ikke tilfældet.
 
Der er ganske stor forskel på om du skal have en kontrakt der regulerer et franchiseforhold i f.eks. en McDonald''s restaurant eller i en vogn der sælger is til private. Jeg har set kontrakter på mere end 80 sider og jeg har set kontrakter på bare 2 sider.
 
Jeg har en outline af en franchisekontrakt som viser overskrifterne på de afsnit der er i de fleste kontrakter - den må du da gerne få. Du kan maile mig på bzj@ps4.dk
 
God vind
 
Bo Zoffmann 
Fra Aalborg
Tilmeldt 19. Jul 05
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 09:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Svar til mig selv:
 
I næste uge får vi den omtalte franchisekontrakt - til vores nye idé - tilbage fra advokaten. Selve udkastet til kontrakten tog lidt tid at lave, men det var en proces der minder om at lave en forretningsplan (man kommer virkelig til at sætte alle processer og vinkler på spidsen) Vores eget udkast blev en 8 sider sag, med de ting der var vigtige for os. Så kigger vores advokat på det juridiske...  Nå men, jeg glæder mig!
 
Jeg har ofte været på virk.dk og var det også for blot 10 minutter siden.... Her fandt jeg så det, som jeg ledte efter tilbage i august! Et godt eksempel på hvordan sådan en kontrakt er bygget på. Både med forpligtelser, misligholdelser osv. Så det er bare ris til egen røv, at jeg ikke tjekkede virk.dk angående dette! Men her ligger altså deres bud på en grund-kontrakt, håber andre kan gøre brug af den: 
 
 
// Morten

Projektleder hos webbureauet Siege

Tilmeldt 27. Sep 06
Indlæg ialt: 619
Fra  År Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Godt du fandt link og er langt i processen. Dog skal du være obs på, at du helt sikkert vil  møde indsigelser i andre lande da franchisetagere ofte ønsker eget værneting. Hold på din ret. Det er dit koncept. Hvis du siger ja til ex hollandsk værneting, vil det koste dig dyrt hvis du får brug for advokathjælp.
Fra Aalborg
Tilmeldt 19. Jul 05
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 12:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Holger,

 

Fedt at se dig i franchise-kategorien. Dit råd med at holde på dansk værneting er super. Tak, det sriver jeg bag øret.

Projektleder hos webbureauet Siege

Tilmeldt 6. Apr 07
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

 

Efter at have læst dit indlæg må jeg erklære mig fuldstændig enig med Bo Zoffman. Der findes ikke noget som en "standard franchise kontrakt".

 

Det karakteristiske ved franchise er jo netop et unikt og individuelt koncept, hvilket kontrakten skal afspejle.

 

Der er dog ofte nogle typiske områder foruden den almindelige kontraktsret, som vil blive reguleret i franchisekontrakten som fx. royalty, markedsføring, licensaftaler, voldgiftsklausul mv.

 

Mads Bryde Andersen, som er lektor ved Københavns universitet, giver i bogen "Enkelte Transaktioner" et kort, men godt overblik over regulering af franchisekontrakten.

 

I Jyske Bank kan du få en bog/folder som hedder "Sådan bliver du franchisetager", den er også udemærket og ridser de væsentligse punkter op med en lille kommentar til. (Tror endda du kan bestille den på deres hjemmeside).

 

Ellers findes der et hav af bøger som regulerer franchiseaftalen, men du bør nok tage dig i agt, da mange (særligt danske) udgivelser snarere har karakter af en reklame for forfatteren og dennes sponosorer, end det er et reelt litterært værk.

 

Derudover er det også typisk franchisegiver som undersøger baggrundsretten og på baggrund heraf udarbejder en kontrakt, mens franchisetager "blot" hopper ombord og tager stilling til den færdige kontrakt. Derfor husk på, at hvis du på noget tidspunkt falder over rådgivere som har indrykket en annonce i "bøger"/pjecer, så overvej lige en ekstra gang om den pågældende rådgiver nu også sidder på din side af bordet inden du søger råd og vejledning hos denne.

 

I øvrigt vedrørende jeres lille debat om værneting, så er det typisk sådan at der er aftalt voldgift, idet franchisekoncepter er yderst fortrolige og derfor har franchisegiver ingen interesse i, at tvister bliver behandlet i offentligt forum. Ud fra franchisegivers synspunkt er dette selvfølgelig forståeligt nok, men for omverdenen er det en væsentlig ulempe, idet andre (potentielle) franchisegivere ikke kan tage ved lære heraf. I særdeleshed er det ærgeligt for franchisetagerne, da de ikke har mulighed for at få indsigt i reguleringen andre koncepter og dermed ikke har mulighed for at "presse" franchisegiver på nogle af kontraktsvilkårerne. Dette er blandt andet en af årsagerne til, og måske endda den væsentligste, at franchisetager er franchisegiver klart underlegen.

 

Belle

Tilmeldt 13. Oct 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 09:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten, 

Kan du hjælpe mig med en version af det omtalte dokument? Det findes åbenbart ikke længere på virk.dk

mvh

Lars

Tilmeldt 4. Mar 20
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 01:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars. 

Hvis du nogensinde fik det kunne jeg godt tænke mig en kopi. 

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 1 (9 indlæg)