Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af gavekort?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 17:50
Hvor mange stjerner giver du? :
 Hej allesammen

 

Jeg mangler lige en regnskabskyndig person til at fortælle mig hvordan jeg bogfører gavekort/ præmie.

 

Jeg har ladet mig fortælle at der ikke er moms på præmier.

 

Mvh

 

Kim Sand Sørensen 

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Ingen der kan hjælpe?
Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Er det et gavekort, du udsteder til salg (f.eks. noget en kunde køber for at give væk som gave) eller er det er det en præmie i f.eks. en konkurrence? De to ting er ikke det samme.
Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Anette

 

Hvis du kan fortælle mig begge dele, så bliver jeg glad, så er jeg da helt sikker på hvad jeg laver.

 

Mvh

 

Kim Sand Sørensen

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Når jeg spørger konkret, er det fordi der godt kan være noget bøvl med gavekort: Jeg har for helt nylig haft besøg af en livsstilsbutik, som udstedte gavekort og havde lavet en indtægtskonto til salg af gavekort. Når så kunderne kom og indløste gavekortet, blev salget slået ind på kassen - og dermed blev salget bogført to gange, og der er jo lidt rigeligt.



Man kan diskutere, hvornår gavekortet skal registreres hvor, og når jeg ikke ved mere om, hvad der foregår hos dig, kan jeg kun sige, at jeg ville bogføre salget af gavekort IKKE som et salg, men som et passiv - altså hvis du sælger et gavekort for 300 kr., så modtager du 300 kr. i kassen og registrerer det på en konto i passiverne, "udstedte, ikke indløste gavekort". Når så kunden køber med gavekortet, registreres salget på en salgskonto og udlignes på din nye "udstedte, ikke indløste gavekort".



Med hensyn til det andet - altså reklameaktivitet i form af gavekort/præmier, så synes jeg, at bogføringen kommer an på karakteren af gavekortet. Hvis du annoncerer i et dagblad med: Løs gåden og få et gavekort på 50 kr. til xx-produkt, så er det en rabat, og så skal du jo ikke bogføre, at du skylder 50 kr. væk til alle, der har købt avisen. Hvis du lover et gavekort væk i en konkurrence, og så vinderen aldrig bruger det? Så er det ikke en omkostning for dig - men hvad nu, hvis vinderen kommer om 4 år og vil indløse gavekortet - så var det jo en omkostning alligevel. Spørgsmålet er, om det er gavekort eller præmier....



Gavekort: du skal holde øje med



1) at salget bliver bogført som et salg en gang og kun en gang



2) at du kan oplyse, hvor mange gavekort, du har udstedt og som ikke er brugt



 



 



Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Anette

 

Mange tak for svarene.

 

Mvh

 

Kim Sand Sørensen

Fra Kr. Såby
Tilmeldt 28. Jan 13
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 21:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anette

Kan se du er en haj til det med regnskab og gavekort :-D

Jeg har lige solgt tre gavekort (nummererede og indtastet i mit excel ark) - kunden har betalt via mobilepay, og jeg har lavet faktura på købet.

Så der har været et salg i regnskabet - det satser jeg på, er den rigtige fremgangsmåde?

Når så gavekort-indehaverne kommer, og skal handle hos mig og bruge gavekortet - hvad dælen gør jeg SÅ i regnskabet?? Altså debet/kredit? Jeg ved, der er en konto i kontoplanen, der hedder gavekort - men modkontoen er det så banken? Så debet gavekort og kredit banken - eller er jeg spejlblank?

På forhånd mange tak for din tid og hjælp!

Dbh. Pernille

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

lyder korrekt - gavekort som skyldig omk - og indløsning mod bank - men vær opmærksom på loven om moms på gavekort jo er ændret betydeligt 1/7 i år som i LINK HER

vh John h

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Kr. Såby
Tilmeldt 28. Jan 13
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 07:46
Hvor mange stjerner giver du? :

1000 tak for svar!😊

Så for at skære det ud i pap - så har jeg solgt gavekortet nu, og ved indløsning skal kontoen gavekort i debet og banken i kredit, er det forstået korrekt??🙏🏻

På forhånd tak for dit svar, er så bange for at lave kludder i regnskabet!

Dbh. Pernille

Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 08:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Pernille

Du må ikke indregne salget (omsætningen) på gavekortet før gavekortholder indløser kortet. (Dog kan dette forsvares hvis risikoovergang har fundet sted, denne er dog ofte når leveringen (trækket på dit varelager) har fundet sted, hvilket først vil være når kortholder indløser gavekortet (dette kaldes matchingprincippet) 

Som udgangspunkt er der tale om en ren balancepost. 

Debet bank, kredit skyldigt gavekort el. periodiseret omsætning.

Når kunden så indløser kortet udligner du: Debet period. omsætning (passiver), kredit omsætning. 

Som John også nævner så husk at reglerne for momsbehandlingen for nyligt er ændret. 

Det betyder at du skal afregne momsen allerede i det år hvor du sælger gavekortet.

Venlig hilsen

Mathias

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)