Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holdingselskab lån

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Feb 24
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Nu nærmer vi os årets afslutning

1) Jeg har et lån til mit eget holdingselskab, som forrentes årligt, hvorefter gælden opskrives svarende til rentebetalingen, hvis ikke der er penge i holdingselskabet til at betale renten. Hvordan er det som selskab fradragsberettiget over tid? Jeg er ikke sikker på, jeg forstår reglerne

2) Jeg skal opgive rentebetalingen til min personlige årsopgørelse på et tidspunkt. Men skal det ske årligt (selvom der evt. ikke er blevet betalt renter, men gælden "blot" opskrevet) eller kun ved den faktiske udbetaling (når der rent faktisk er "faktiske" penge at betale skat af?)

Jeg håber, at mine spørgsmål giver mening.  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46900
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:27
Gennemsnit 5.0 stjerner givet af 1 person

1 renteudgifter er fradragsberettiget når den betales helt som den er skattepligtig for dig når den tilskrives

når du ikke kan betale dig renten, så må du jo reelt oprette et nyt lån på beløbet - betale renten til dig og derefter skyde den tilbage ind som nyt lån - 

Der kunne også aftales overkurs som så også skal garantere mindste rente som markedsrente (pt ca 8%) men det skal du ikke rode med selv

Du skal have renten som det er aftale i lånedokumentet-  selskabet skal så betale den og have fradraget og du kan så lave NYT løn med dagens markeds rente og indbetale

Det skal alt svare helt til det lånedokument du forhåbentlig har- du kan ikke bare vedtage, at den rente betaler vi ikke før om nogle år - der skal opereres med rentes rente også osv og sikres den løbende beskatning - f.eks ved at selskabet betaler og du så låner ind i nyt lån

Jeg ville gå til en revisortype og sikre det gøres ret. du kan sagtens sættes i skat af en rente du ikke modtager eller som er for lav

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Feb 24
Skrevet kl. 21:17

Hej

Hvis nu jeg har lånt mit selskab 100 til en rente på 8% med forventningen om, at det kan betales tilbage, når driftsselskabet begynder at levere overskud om nogle år. 

Jeg havde forstået det sådan - men kan have misforstået - at jeg så efter år 1 kunne opskrive gælden til 108, året efter 116.64, året efter 125.97. 

Men det kan jeg næsten ikke, så vidt jeg kan forstå, selvom jeg så personligt svarer skat af renten?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:42

Jo hvis det fremgår af låneaftalen - svarer til tilbagebetaling med overkurs OG du så opgiver renten stadigt til skat og dermed beskatt4es efter indtjeningsår - eller overkurs. Det afgørende er markeds betingelser (jeg kantro skat kan forhøje 8% da det skal være det som selskabet skulle betale i banken

Du skal huske, hvis du ikke kan betale tilbage, er lånet tabt uden fradrag tords rentebetalingen

vh John Hannover

Tilmeldt 18. Feb 24
Skrevet kl. 19:59

Min låneaftale er formuleret som beskrevet ovenfor, så den del mener jeg er OK. Det er nok de skattemæssige konsekvenser, jeg er usikker på. 

1) Skal jeg som privatperson så opgive en renteindtægt nu, eller skal jeg vente til jeg kan dække rentebetalingen på et senere tidspunkt, når der er overskud i drift og dermed noget at udbetale til holding? 

2) Hvad mener du med "Du skal huske, hvis du ikke kan betale tilbage, er lånet tabt uden fradrag tords rentebetalingen"

Jeg havde egentligt tænkt, at 8% måtte være en OK rente (en ledende rente hos Nationalbanken på under 3% + mere end 4%-point på toppen af det).

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:17

1 du beskattes af renten som skal udbetales efter det som står i lånebrevet. Hvis det er korrekt formuleret så det er med rentes rente og/eller tilbage betaling med overkurs, så må det være tidespunktet. Jeg ville for at undgå bøvl - låne sellskabet nok til det kan betale rente 31/12 hvert år

2 hvis ApS ikke kan betale lånet tilbage, har du ikke fradrag for tabet men beskattes af den rente du IKKE fik men skulle have - den SKAL du nemlig beskattes af uanset du får den eller ikke - og der er ikke fradrag for tab på lån til eget selskab

Jamen 8% kan være nok. Kravet er markedsrente og var det så 8% i banken - det må du selv afgøre, for lidt eller for meget kan give problemer med skat, så jeg ville få tilbud og bruge den rente - men uden det tror jeg som 8% går

For lidt er skidt at få - da rente er noget af det billigste at få penge ud fra selskabet med, for meget er skidt, for det accepterer skat ikke

vh John Hannover

Tilmeldt 18. Feb 24
Skrevet kl. 21:31

Tak - jeg foretrækker mindre bøvl haha, så det er nok vejen frem. 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)