Hej Nu nærmer vi os årets afslutning 1) Jeg har et lån til mit eget holdingselskab, som forrentes årligt, hvorefter gælden opskrives svarende til rentebetalingen, hvis ikke der er penge i holdingselskabet til at betale renten. Hvordan er det som selskab fradragsberettiget over tid? Jeg er ikke sikker på, jeg forstår reglerne 2) Jeg skal opgive rentebetalingen til min personlige årsopgørelse på et tidspunkt. Men skal det ske årligt (selvom der evt. ikke er blevet betalt renter, men gælden "blot" opskrevet) eller kun ved den faktiske udbetaling (når der rent faktisk er "faktiske" penge at betale skat af?) Jeg håber, at mine spørgsmål giver mening. |
1 renteudgifter er fradragsberettiget når den betales helt som den er skattepligtig for dig når den tilskrives
når du ikke kan betale dig renten, så må du jo reelt oprette et nyt lån på beløbet - betale renten til dig og derefter skyde den tilbage ind som nyt lån -
Der kunne også aftales overkurs som så også skal garantere mindste rente som markedsrente (pt ca 8%) men det skal du ikke rode med selv
Du skal have renten som det er aftale i lånedokumentet- selskabet skal så betale den og have fradraget og du kan så lave NYT løn med dagens markeds rente og indbetale
Det skal alt svare helt til det lånedokument du forhåbentlig har- du kan ikke bare vedtage, at den rente betaler vi ikke før om nogle år - der skal opereres med rentes rente også osv og sikres den løbende beskatning - f.eks ved at selskabet betaler og du så låner ind i nyt lån
Jeg ville gå til en revisortype og sikre det gøres ret. du kan sagtens sættes i skat af en rente du ikke modtager eller som er for lav
vh John Hannover