Jeg har haft en butik med brugte varer og har valgt at bruge brugtmomsordningens samleordning, da det har været svært at prissætte hver enkelt vare. I forbindelse med skattekontrol/momskontrol vil SKAT ikke godtage de foreliggende købskvitteringer primært fra genbrugsbutikker som Røde Kors m.m.og genbrugsbutikker/reolmarkeder med kommisionsvarer. Disse kvitteringer er kassebonner med dato, butikkens navn, adresse, CVR-nr., beskrivelse af varekøb, købspris samt at der ikke er betalt moms af denne vare. Der står fx. heraf moms 0 kr. eller at salg af brugte varer sker jf. regler om brugtmoms. Jeg forstår ikke, at disse kvitteringer ikke lever op til de gældende fakturakrav vedr. brugtmoms. Dernæst kan de ikke godtage mine salgskvitteringer af brugte varer, da der kun i et enkelt tilfælde er påført CVR-nr. på kvitteringen. Alt andet som dato, at det er en brugt vare, beskrivelse af vare, pris, virksomhedens navn samt adresse er påført. Jeg har for hver momsperiode bogført de aktuelle køb samt salg af brugte varer i regnskabsprogrammet Dinero. De har pålagt mig at betale fuld moms af alt salg (25%) af de brugte varer, selvom jeg ikke har kunnet trække momsen fra ved køb. Er reglerne virkelig så komplicerede og kan det være rigtigt? Med venlig hilsen Karin |
Ja brugtmoms er krævende at bruge - og skal sættes 100% korrekt op ligesom købs og fakturaer skal indholde netop brugtmomslovkrav hele vejen
Du kan jo gå til en kyndig (f.eks en revisor) og få vurderet om du har noget at anke, men der findes fejl i RIGTIGT mange regnskaber med brugtmoms - også valget af samlemetode, men den er der vist lettelser på vej til
vh John Hannover