Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brug af fondsbevilling som startkapital til ApS?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Jan 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg er så heldig, at jeg har modtaget en fondsbevilling på 150k kr til at opstarte en iværksættervirksomhed med. Bevillingen er betinget med, at den kun må bruges på indkøb af materialer, men jeg skal ikke dokumentere hvordan jeg bruger bevillingen. Bevillingen skal bruges i iværksættervirksomheden, som endnu ikke er stiftet.

Min situation består i, at jeg gerne vil eje iværksættervirksomheden i mit holdingselskab, men da mit holdingselskab har haft tidligere aktiviteter har dette nu kun 35k kr på kontoen. Derfor kan jeg ikke umiddelbart dække startkapitalen til det nye driftselskab med pengene på holdingselskabs bankkonto.

Jeg er derfor lidt i tvivl om, hvordan denne process her skal foregå. Jeg skal om 2 uger mødes med fondsbestyreren for at tale om selve projektet, men i tilfælde af at vi kommer ind på dette emne vil jeg gerne være forberedt. Under alle omstændigheder skal der jo findes en løsning.

Lad os sige at jeg bruger LegalDesk til at stifte driftselskabet, og jeg så beder fonden om at overføre hele bevillingen som startkapital til LegalDesk under oprettelsen, vil mit holdingselskab så få et skattesmæk svarende til at have "tjent" 150k kr? Det er jeg selvfølgelig ikke interesseret i. Vil det nemmeste være at jeg som privatperson laver et lån på eksempelvis 10k kr til mit holdingselskab, sådan at dette vil have 45k kr på bankontoen til at stifte driftselskabet med. Eller er der en tredje løsning i høre fonden, om holdingselskabet kan modtaget bevillingen og så stifte driftvirksomheden med en startkapital svarende til bevillingens størrelse?

Jeg ved der er mange kloger hoveder herinde, og jeg håber på at nogen har et godt bud på, hvordan jeg kan gribe situationen her an :-)

God søndag derude,

Rasmus

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er helt sikkert noget du skal høre fonden om. Som du beskriver det, er det til indkøb af materialer og så er det ikke til kapital til stiftelse

Dertil skal du jo se hvem der har fået bevillingen. Har DU fået den, så er det dig personligt og ikke dit selskab der må bruge bevillingen

Hvis du MÅ lade den gå til dit ApS så er løsningen klart at låne dit holdingselskab 5 - 10.000 kr så det har 40 t til at stifte et driftsselskab for, men det forudsætter bevillingen så er udstedt til præcis det ApS CVR nummer du stifter - for ingen andre må bruge disse fondsmilder umiddelbart

Det kan sagtens være de gerne giver midlerne til et ApS men det skal afklares først

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Jan 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 21:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tak for dit svar!

Bevillingen er utvivlsomt givet til driftselskabet, som endnu ikke er stiftet, og altså ikke til mig privat. CVR nummeret for den virksomhed der i sidste ende modtager bevillingen findes ikke endnu, og det er fonden fuldt ud opmærksom på.

I tilfælde af at fonden siger god til at overføre pengene til mit holdingselskab, hvordan (hvis overhovedet) beskattes det så?
Og hvordan fungerer det i praksis at jeg låner penge til mit holdingselskab?

Vh Rasmus

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Bumlebi:
I tilfælde af at fonden siger god til at overføre pengene til mit holdingselskab, hvordan (hvis overhovedet) beskattes det så

En fond skal indberette til SKAT hvem det har udbetalt uddelingen til. Hvis beløbet bliver givet til en holding vil det være en indkomst der og skal i givet fald beskattes.

Den simple løsning må være at lade holding stifte nyt selskab.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Bumlebi:

1  I tilfælde af at fonden siger god til at overføre pengene til mit holdingselskab, hvordan (hvis overhovedet) beskattes det så?
Og

2  hvordan fungerer det i praksis at jeg låner penge til mit holdingselskab?



Så beskattes det i holding - det gør det så også hvis det gives til drift, så er det blot i drift det beskattes

Du laver et lille lånebrev - anfordringslån som bliver gæld hos holding til dig, og med lidt større beløb bør der betales en markedsrente fra selskabet til dig til de betaler tilbage - ofte set 4-8%

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Jan 23
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 18:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg læser med jer. og nu bliver jeg nysgerrig.

Jeg har i flere år modtaget fondsmidler fra forskellige fonde til et udviklingsprojekt.
SKAT har på min forespørgsel informeret mig om, at jeg skulle betragte modtagne fondsmidler som en indtægt i mit årsregnskab
Det har betydet, at jeg har betalt skat af overskuddet, i de år hvor jeg ikke har haft store udgifter til materialeindkøb mv.
Har det været helt forkert?

Der har også været år, hvor jeg har haft underskud i regnskabet, fordi mine udgifter til udvikling har været større end mine fondsindtægter, og så har jeg oplyst skat om dette. Mit firma er et personligt eget firma.

BH

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:08
Hvor mange stjerner giver du? :

LisbethJacobsen:
eg har i flere år modtaget fondsmidler fra forskellige fonde til et udviklingsprojekt.
SKAT har på min forespørgsel informeret mig om, at jeg skulle betragte modtagne fondsmidler som en indtægt i mit årsregnskab
Det har betydet, at jeg har betalt skat af overskuddet, i de år hvor jeg ikke har haft store udgifter til materialeindkøb mv.
Har det været helt forkert?


nej det er helt korrekt - og du har fået fradrag for de år med underskud i anden personlig indkomst

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Jan 23
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 17:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak John.

vh Lisbeth
Tilmeldt 30. Jan 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Alright, det giver fin mening. Tak for din tid :-)

Og @Lisbeth tak for spørgsmålet og svaret af John.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)