Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Et selskab uden indtægt - men med masser af værdi-rutcheture

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Apr 22
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har opsparet 1.5 mio i mit selskab. De er investeret i værdipapirer. Jeg har ikke længere indtægt fra kunder, men kun fra afkast af værdipapirer. I år er der et stort værditab.

Hvordan håndteres det konkret i årets regnskab?

Hvordan udnytter jeg værditabet i kommende års regnskaber (hvor der heller ikke vil være indtægter fra kunder)?

mvh

Torsten

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Går ud fra det er et ApS siden du har værdipapirer i det - (enkeltmands ligger de privat med mindre VSO og så er der store begrænsninger i VSO)

Så bogfører du på samme måde som de vel har gjort i alle årene med gevinst = lagerbeskatning af ændring ultimo mod primo som indtægt mod værdi af beholdning i status - 

Dermed har du jo betalt skat af de værdistigninger du har haft for de år med stigninger, og får fradrag for tabene i år i selskabets resultat. 

Det nytter ikke noget, i et ApS at kun have underskud fremadrettet - når du ikke har indtægter, for underskud fremskrives jo til fremtidige års indtægter, så der må du vente på overskud på papirene

I Selskaber beskattes både realiserede gevinster/tab, udbytter OG alle ikke realiserede ændringer slut år mod start år

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Apr 22
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 19:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak John. Det var hurtigt svar fra din side :-)

Jeg forstår nu bogføringsdelen. Det jeg er i tvivl om er, om SKAT "automatisk" holder styr på akkummulerede over/underskud (på baggrund af årsregnskab og selvangivelse), eller om jeg skal gøre mere, for selv at holde styr på mine underskud (overskudene afregnes der jo skat af hvert år). Eller for at hjælpe SKAT med at holde styr på oparbejdede underskud :-)

Et tillægsspørgsmål: Er det en dum ide at investere pengene i værdipapirer? Vil det være mere hensigtsmæssigt fx at investere i bankaktier / garantbeviser, som ikke er kursfølsomme, men som blot afregnes til 2-4% udbytte pr år.

mvh

Torsten

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Skat får det indberettet men du skal selv holde styr via regnskab på lagerskat - ellers får du ikke i et selskab noget - og du skal have LEI certifikat jo

Jeg tror der kan argumenteres for bankaktier/garantibeviser - guld - aktier osv alt efter tidshorisont. På 10 år sigt har alm noterede aktier jo været ret gode. Det er afgørende det er selskabets penge, og ikke penge du låner/skyder ind til selskabet for at DET skal investere

vh john Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Oct 19
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu ved jeg ikke om du selv indberetter selvangivelsen for selskabet til skat, men i forbindelse med den er der en skærmside hvor du opgør tab/underskud og holder styr på om tidligere års tab er modregnet i årets overskud.

Tilmeldt 24. Apr 22
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 15:35
Hvor mange stjerner giver du? :

tak for gode svar! :-)  Jeg spørger sikkert dumt, men skal de akkummulerede over/underskud fremgå af balancen i mit regnskab. Eller er det blot noget jeg indberetter i selangivelsen?  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :

De vil vel mest fremgå af det samlede overførte resultat. Hvis det er mindre end selskabskapitalen, så må der vel antages, at være underskud fremført 
Ofte vil man også vise værdien af underskud i skatteresultat - Vent på andre, det var hurtigt via mobilen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Apr 22
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 23:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis årets resultat er som vist herunder (i forsimplet form), skal jeg så angive selskabsskatten til at være 0 eller -60.000 ? Jeg ved det: et håbløst spørgsmål, men jeg er bedre til IT end til regnskab :-)

Salg 50.000
Administrative omkostninger -10.000
Ikke-realiseret kurstab -100.000
Årets resultat før skat -60.000

For at komplicere det en smule: jeg har forudbetalt 10.000 i selskabsskat (skattekontoen). Hvilket beløb skal jeg så notere i årsregskabet som "skyldig selskabsskat"? 0 eller -10.000 eller -60.000 eller -70.000. Eller noget helt fjerde?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)