Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af køb af udstyr med privatkonto for firma

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Sep 22
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 09:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har netop startet mit eget firma og har i den anledning anskaffet mig en erhvervskonto. Jeg har 2 spørgsmål vedr. bogføring af dette i E-conomic.

1. Jeg har brugt min private konto til at købe startudstyr. Hvordan får jeg disse udgifter til at fremgå fra mit firmas regnskab når jeg ikke har brugt min erhvervskonto?

2. Jeg har indsat ca. 10.000 kr. på min erhvervskonto fra min private konto. Hvorledes skal dette bogføres? Der ser ikke ud til at være en passende konto eller modkonto under "egenkapital."

På forhånd tak.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

PAS86:
Jeg har netop startet mit eget firma og har i den anledning anskaffet mig en erhvervskonto. Jeg har 2 spørgsmål vedr. bogføring af dette i E-conomic.

1. Jeg har brugt min private konto til at købe startudstyr. Hvordan får jeg disse udgifter til at fremgå fra mit firmas regnskab når jeg ikke har brugt min erhvervskonto?

2. Jeg har indsat ca. 10.000 kr. på min erhvervskonto fra min private konto. Hvorledes skal dette bogføres? Der ser ikke ud til at være en passende konto eller modkonto under "egenkapital."

På forhånd tak.


1 forudsat regningerne er udstedt til dit firma og ikke har noget element af privat brug, så bogfører du det som udgift hver for sig og modkonto er så mellemregning/udlæg i egenkapitalen.
2 Samme sted - en konto i egenkapitalen - privat indskud/mellemregning ejer mod erhvervskontoen

Husk lige, at der desværre ikke er fradrag for års/månedsgebyr i banken, så det skal du have på en konto du kan genkende som ikke skattefradrag og lægge beløbet til dit resultat til skat når du laver skatteregnskab

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Sep 22
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John, mange tak for svaret. Er der nogen lettilgængelige hjemmesider hvor jeg kan læse mere om jargonen? Må indrømme at jeg ikke helt forstår betegnelsen "mellemregning" her.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan lære meget generelt om regnskab, uafhængig af program i letlæst ebog eller paperback https://jh-e-books.blogspot.dk/2015/11/regnskab.html - 

Dit regnskab har en driftsdel (der hvor indtægter og udgifter lægges ind) og en status del - der hvor f.eks banken der er modpost til mange af tingene ligger

Det som ligger i status ændrer ikke regnskabets overskud  og mellemregning er en konto i egenkapitalen under status hvor du i almindelig enkeltmands kan skyde ind og hæve alt som du har lyst til. Den kan hedde forskellige - mellemregning mest almindeligt, privat indskud eller privat hævet anden mulighed og du finder den under posten egenkapital i status i kontoplanen for dit regnskab

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)