Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af kørsel med og uden moms

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Dec 15
Indlæg ialt: 39
Fra  Socialformidleren.dk Skrevet kl. 15:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har et spørgsmål ift bogføring af kørsel og udbetaling af kørselsgodtgørelse til mig selv.

Sagen er den, at jeg indimellem arbejder på kontrakt og min kunde betaler kørselsgodtgørelse med op til 100km.

Når jeg skal sende regningen skal jeg tillægge moms på regningen.

Hvis jeg kører 200km. skal jeg altså sende en regning på 100km x 3.70kr. + moms. Men hvordan udbetaler jeg kørselsgodtgørelse til mig selv?

Jeg kører jo 200km og vil naturligvis give mig selv kørselsgodtgørelse for alle kilometer jf. min kørselsregnskab, men hvad med den moms der er lagt på de 100km af de 200km?? Hvordan bogfører jeg dette korrekt??

Håber nogen kan svarer :-)

Mvh. Tina

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:32
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Dec 15
Indlæg ialt: 39
Fra  Socialformidleren.dk Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar

Jeg fører nøje kørerbog - jeg forstår måske ikke helt det med moms på kørselsgodtgørelse?! Hvis jeg opkræver kunden 100kr. for kørsel + moms 25kr. altså i alt 125kr. hvordan bogfører jeg så fradraget? Det er vel stadig kun de 100kr. under kilometergodtgørelse (hvis udgangspunktet er statens takst)? Men momsen, hvad gør jeg med den (syntes den står lidt og "blafre") kunne den så ikke være ligegyldig??

Mvh. Tina L

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du har personlig virksomhed behøver du ikke rode med at bogføre fradraget - det tager du ved at gemme kørebogen og så trækker du beløbet ialt fra dit overskud i skatteregulering

Momsen har intet med fradraget at gøre - den kommer fordi fakturerer din kunde, og du gør det til 1000 kr eller anden takst, har intet med fradraget at gøre

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tina

Du blander æbler og pærer :-)

Tina L:
Hvis jeg opkræver kunden 100kr. for kørsel + moms 25kr. altså i alt 125kr. hvordan bogfører jeg så fradraget?

Det du fakturerer din kunde har ikke noget med dit fradrag at gøre, det er en vare/ydelse du fakturerer og den lægger du moms på helt som du skal og afregner med Skat når den tid kommer. I din bogføring vil den stå som salgsmoms på samme måde som momsen på salg af dine øvrige ydelser (konsulenttimer m.m.)

Du har valgt at kalde det kørsel, men kunne også kalde det transport, ekstra omkostninger eller hvad du har lyst til, det er udelukkende en vare/ydelse du sælger til din kunde, helt som I har aftalt.

Dit eget kørselsfradrag håndterer du helt som du gør med andet kørselsfradrag - alt efter om du er i selskabsform eller enkeltmandsvirksomhed.

Hth
/Brian

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)