Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er udbetaling af løn over topskat og virksomhedsskat + indkomstskat det samme?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 19. May 22
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 20:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg står i den heldige situation at jeg har et ApS hvor jeg tjener en del penge for tiden. Indtil nu har jeg betalt mig selv op til topskat + en 50k udbetaling om året.

Det er nu gået op for mig at de penge jeg sparer op i firmaet betaler jeg "dobbeltskat" at. Så først betaler jeg virksomhedsskat af dem og næste år når jeg så udbetaler de penge til mig selv, så betaler jeg indkomstskat af dem.

Jeg går og tænker på at betale lånet på min bolig ud, så spørgsmålet lyder: Ender jeg ikke med at have nogenlunde det samme på min privatkonto hvis jeg betaler penge ud til mig selv over topskattegrænsen (indkomstskat + topskat) som hvis jeg betaler virksomhedsskat og næste år betaler mig selv løn (virksomhedsskat + indkomstskat)?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kunne du have undgået hvis du kørte EMV og VSO og jo din beregning er nok ikke helt skæv.
Du kan hæve udbytte op til 27% hvis ikke du i forvejen bruger den bundgrænse på anden aktieindkomst, og dermed forlænge topskatteloftet lidt

Ellers er der jo ratepension og livrente - fra firma eller privat (samme sag) til at nedbringe topskat - eller - glæde sig over indtægten og æde skatten og så investere og - som du siger, betale lån ud

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. May 22
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for hurtigt svar.

Er det så en dum ide at jeg har lavet et ApS? Det virker bare som det rigtige at gøre. Hvad i alverden er det smarte ved et ApS hvis man alligevel bliver dobbeltbeskattet? Jeg kender godt virksomhedsskatteordningen, men jeg forstår stadig ikke helt hvordan jeg ville kunne undgå at betale virksomhedsskat med den?

Det er så vidt kun 56k jeg udbetale som udbytte for 27%? Kan ikke betale resten af det jeg vil ud som udbytte på 42% og på den måde slippe for at betale topskat?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke for skat man laver ApS - det er for at undgå personlig hæftelse mm - men bestemt ikke for skat

I VSO betaler man acontoskat på 22% som så refunderes hvis man senere år hæver med personlig skat. Det giver mening hvis indtægten svinger, så nogle år gemme man noget til år man har mindre overskud, hvor man så kan hæve op til topskattegrænsen og dermed udligne dårlige og gode år

Udbytte op til 27% er jo inden beskattet med 27% - da det jo er af beskattet overskud altid - og med først 22% og så 27% af resten, svarer det til bundskat ca 40% mens først 22% og så 42% svarer til topskat ca 56%'

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. May 22
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 02:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for svaret. Det giver mening!

Hvis jeg så ender med at ville betale flere penge end op til topskat + bonus på 56k, ville det så være bedst at betale mig selv en højere løn eller en højere bonus ved årets udgang? Eller er det hip som hap?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

løn med topskat og udbytte til 42% giver begge samme skat - det er det smarte

Udbytte 27% efter 22% selskabskat er betalt (27% af de resterende 78%) giver bundskat 40%
Udbytte 42% efter 22% selskabskat er betalt (42% af de resterende 78%) giver topskat 56% ca

Det er skam gennemtænkt nok (og den gode symmetri vil socialdemokratiet fjerne ved at hæve øverste udbytteprocent til 45% og så bliver det mere i skat end topskat af løn for alle udbytter over 27% grænsen, også dem man får privat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. May 22
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 18:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John

Jeg kom lige til at tænke på en sidste ting i forhold til det skrå skatteloft. For at være ærlig forstår jeg ikke helt hvordan det fungerer.

Man betaler topskat efter 600.000kr (før AM-bidrag) og det skrå skatteloft er på 52%. Hvis jeg ender med at betale mig selv så meget i løn at jeg kan betale mit lån ud, hvornår er det så det skrå skatteloft gælder fra?

Hvis jeg ender med at betale mig selv 1.000.000kr ud i løn, skal jeg så betale "almindelig" skat af de 600.000kr og så gælder det skrå skatteloft for de resterende 400.000kr? Eller fungerer det sådan at det skrå skatteloft er for de fulde 1.000.000kr?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:03
Hvor mange stjerner giver du? :

bundskat op til grænsen - topskat over den Hvis du samlet kommer over 52,7% for alt fra 0 og til din løn - så nedsættes topskatten så den samlede procent af det hele bliver 52,7%

Du skal jo have en del ud, da de første ca 600.000 er til 40% og har et fradrag - og så 56% af alt over 600.000 - før du rammer så højt at det skrå skatteloft slår ind for du det samlet blev over 52,7% af alle tjente kroner i kommune, bund og topskat (ikke AM dog) 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. May 22
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Ok. Så det er for den samlede skat for hele året. Det giver mening.

Hvad mener du med at AM-bidrag ikke er inkluderet i det? Hvis jeg betaler mig selv 100.000kr i løn over den grænse hvor det skrå skatteloft slår ind, skal jeg så først betale AM-bidrag (8%) af pengene og derefter skat op til det skrå skatteloft (52.7%), hvilket altså giver næsten 60% af den udbetalte løn?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:53
Hvor mange stjerner giver du? :

karljohansvampen:
Ok. Så det er for den samlede skat for hele året. Det giver mening.

Hvad mener du med at AM-bidrag ikke er inkluderet i det? Hvis jeg betaler mig selv 100.000kr i løn over den grænse hvor det skrå skatteloft slår ind, skal jeg så først betale AM-bidrag (8%) af pengene og derefter skat op til det skrå skatteloft (52.7%), hvilket altså giver næsten 60% af den udbetalte løn?

dit lønprogram klarer jo din skat hvis det er via løn og du har forskudsregistreret men nej de 52,7 er sammensat af din bundskat, kommuneskat + topskat men topskat går - så de tre skatter sammenlagt må være 52,7
Alt ses når det er skat uden AM bidrag

Normalt tjen 100 kr - AM bidrag 8 = 92 kr tilbage - bundskat 12% kommune 23% = 35% af 92 kr = 32, 20 kr + jo den AM på 8 kr = 40 kr = du betaler 40 kr = 40% i skat op til topskat

Alt over beskattes med 15% men - så nedsættes det samlede så det ikke kan blive mere end 52,7 % af alt fra kr 0 og op  - hvis du regner 52,7% af alt - med en høj løn så er det max af det hele (det er ved udregningen af de 52,7 am ikke indgår bare - men glem det og vid du aldrig kommer over 52,7 lige fra kr 0

ellers google det 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)