Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Partnere - Skal vi oprette et fælles holdingselskab?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 12. Jan 10
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 09:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino, 

Vi er 2 gode venner, der skal har planer om at starte et iværksætter eventyr sammen. 

Ideen med at have et holdingselskab er vi helt med på, og vi opretter begge et i hvert vores navn. 

Mit spørgsmål er dog om vi skal oprette et fælles holding selskab ud fra vores holdingselskab, og således fra det fælles holdingselskab stifte virksomheden?

Jeg har lavet et flowchart, som illustrerer hvad jeg mener. 

På forhånd tak. :)


Tilmeldt 12. Jan 10
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 09:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Zadeh:
Mit spørgsmål er dog om vi skal oprette et fælles holding selskab ud fra vores holdingselskab, og således fra det fælles holdingselskab stifte virksomheden

Hvad mening giver dette? Hvad skal et fælles holdingselskab gøre gavn for - udover at være en ekstra udgift?

Tilmeldt 12. Jan 10
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg spørger jo, fordi jeg ikke ved det.

Du har jo et holding selskab, så du blandt andet kan sikre dine penge. 

Og eftersom vi er fælles om det, så gav det mening i forhold til at man ikke overførte pengene til enten hans eller mit holdingselskab, da vi har planer om vores egne sideløbende virksomheder. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Zadeh:
Og eftersom vi er fælles om det, så gav det mening i forhold til at man ikke overførte pengene til enten hans eller mit holdingselskab, da vi har planer om vores egne sideløbende virksomheder.

DU kan jo ikke som udgangspunkt overføre til kun den enes holdingselskab. Har I 100 kr i overskud i drift som I vil have ud som udbytte fordeles det efter hvor meget I ejer  hver. Eksempelvis lige ejerskab med 50% - 50 kr til hver. 


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan ikke se værdi i fælles holding. Kun ekstra omkostninger til bankkonto - lovpligtig arbejdsskadeforsikring og evt regnskab med sambeskatning

Udbytte kan I kun overføre præcis efter ejerandele, så hvis vi siger 50/50 så er udbytte altid 50/50. Vil i ikke udbetale udbytte - så kan overskud bare blive i drift, og vil I have udbytte ud til holdings, med samme skat som hvis overskud blev, så kan det lige så godt ske til hver jeres holding. Jo mere kompleks konstruktion - jo dyrere drift - også med tanke op, at I allerede her er ude i tanke om 4 selskaber og så - planer om egne sideløbende virksomheder. Ofte er det klogt at koncentrere sin indsats, i alle fald indtil tingene løber rundt og kan forsørge jer

Hvert sig kan give mening - men jo stadigt med omkostninger.

Det afgørende for jer er super ejeraftaler - som ofte mangler og er som at sejle på en armeret sømine http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Jan 10
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tak for svar, John - det kunne jeg derimod bruge til noget :)

Det var et super brugbart svar, og det giver mening. 

Tror ligeledes, at vi vil dykke lidt ned i din blog :) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Zadeh:
Tror ligeledes, at vi vil dykke lidt ned i din blog :) 
som har indholdsfortegelse på www.johnhannover.com  

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 20:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lier:
Hvad mening giver dette? Hvad skal et fælles holdingselskab gøre gavn for - udover at være en ekstra udgift?

Meningen kunne være at de to ejere vil sikre et fælles kapitalberedskab overfor driften, uden at gøre det i deres personlige holdings. Eks. føre "al" overskud op i fælles holding og så kun føre noget overskud videre til personlige holdings - på den måde kan ejerne bevare nogle "fælles penge" og samtidig få "egne penge" op i personlige holdings.

De "fælles penge" kan så bruges som kapitalberedsskab overfor driften, eller som fælles investeringsselskab hvis de efterfølgende overvejer at gå ind i andre projekter sammen.

Om det er det der er meningen ved jeg ikke, men det kunne være argumentet for konstruktionen, den er ikke ualmindelig :-)

/Brian

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

I know Brian. Og der kan tilføjes mange andre grunde. Det var mere et forsøg på at få trådstarrer på banen med lidt flere overvejelser om hvorfor et ekstra holdingselskab skulle give mening. De må jo have gjort sig nogle overvejelser forinden.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)