Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skatteoptimeret salg af enkeltmandsvirksomhed (omdan til ApS?)

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Oct 21
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed i form af en lille dagligvarebutik/kiosk, som jeg nu stille og roligt forbereder mig på at sælge, og er i den forbindelse usikker på skattereglerne. Der gøres pt. brug af virksomhedsordningen ift. SKAT og der er derfor opsparet overskud i virksomheden. Udover det, har jeg en ejendom, der blev købt for private midler, og som bliver udlejet pt. Planen for fremtiden er ejendomsinvestering gennem et ApS, hvor der købes lejligheder med henblik på udlejning.

1) OVERSKUD/UNDERSKUD VED SALG

1A) Er det rigtigt forstået, at overskud/underskud beregnes som differencen mellem købspris og salgspris, selvom der måtte være år imellem?

1B) Hvis jeg i sin tid købte virksomheden for fx 100.000 og nu sælger den for 200.000, hvordan bliver overskuddet beskattet? Ligeledes hvis jeg kun kan sælge til 75.000, kan man bruge underskuddet på -25.000 som fradrag på noget?

1C) Overskud vil blive brugt til at købe ejendomsinvestering gennem et ApS. Er det muligt på eller anden måde, at få overskuddet direkte over i et ApS uden først at skulle blive beskattet og derefter indskyde det i et nyt selskab? Er en løsning evt. at omdanne enkeltmandsvirksomheden til et ApS, hvor overskuddet fra salg af virksomheden kan bruges direkte (evt. efter selskabsskat) til køb af ejendomme? Eller samtidigt stifte et holdingselskab, overføre overskuddet fra det omdannede ApS til holdingselskabet, og derefter indskyde pengene i et andet ApS oprettet specifikt til ejendomsinvestering?

2) OPSPARET OVERSKUD

2A) Ligeledes med det opsparede overskud. Kan man forbigå at blive fuldt personligt beskattet af det ved salg af virksomheden og på en eller anden måde få dem over i et ApS til ejendomsinvestering? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

1 ja som udgangspunkt - men der er forskellige princippeer for optagelse af værdien - men korrekt ellers - og skat er jo så 22% selskabsskat og så efter det - hvis du skal have penge ud - enten 27% op til den bundgrænse og så 42% = samlet skat af overskud mindst bundskat 40% eller topskat 56% før eller siden

1 B du købte vel ikke en enkeltmands - det gør man kun ed selskaber, så hvis du lukker din enkeltmands skal alt tages ud til personskat af overskud - inkl aktiver der er skrevet af og en evt goodwill kan beskattes også - og underskud i personlig virksomhed er personligt ganske som overskud er og giver jo fradrag i andre indtægter

1 C overvej skattefri virksomhedsomdannelse til ApS ganske klart her - det er ikke helt ukompliceret med opsparet i VSO men du skal via revisor i alle fald
Du man lave aktieombygning så det omdannede bliver holding der så kommer til at eje drift - men igen en lidt større operation og igen -kræver revisor
At bare lukke enkeltmands VSO og stifte nyt ApS vil kunne give klar skatterisiko

2 A ved skattefri omdannelse udskydes skatten - men jeg husker ikke i hovedet om VSO udløses og uden skattefri omdannelse vil du personligt beskattes fuldt af overskud ved lukning

Du er vel sikker på at ApS er bedre end VSO for sig ikke? Banker og kreditforeninger vil oftest kræve personlig hæftelse og ofte slet ikke låne til ApS ejendomskøb, men har du alle penge selv er det jo lige meget - Det skal langt mest være for sikkerhed mod tab/retssager at du vil i ApS

Betal en god revisor for råd - gør ikke dette som gør det selv mand

vh John Hannover

 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Oct 21
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for svar, John.

Det køres selvfølgelig gennem revisor, men ville gerne danne mig et overblik over mulighederne forinden. Tak!

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)