Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start af udenlandsk konsulent virksomhed med udenlandske kunder

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Oct 21
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 01:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg står i den situation at jeg skal til at starte udenlandsk firma i Danmark (da jeg er bosat i Canada og derfor ikke blot kan starte normalt dansk firma).

Planen er at starte et enkeltmandsfirma (jeg overvejede også Aps, men eftersom jeg i første omgang kun har en kunde så er jeg bekymret for om skat vil underkende min virksomhed og i stedet sidestille det med normalt arbejde, og det skulle være rigtig slemt hvis man havde aps firma i denne sammenhæng?), hvorigennem jeg laver konsulentarbejde til i første omgang en Canadisk kunde, men forhåbelig flere over tid, og hvis det er muligt ville jeg også gerne køre min danske lejlighed som erhvervsudlejes ind over dette.

Jeg har ikke oprettet firmaet endnu, da jeg ikke er helt sikker på hvordan det bedst bør oprettes, dels hvorvidt mit firma skal have forretningskontor i danmark og hvorvidt det skal være momspligtigt og betale selskabsskat. Da jeg bor udenfor EU, skal firmaet have en dansk repræsentant der hæfter solidarisk med mig, og en dansk adresse, her var min tanke min mor og mine forældres adresse, hvilket de har sagt ja til.

Min umiddelbare tanke var at firmaet skulle betale skat i Danmark, men at mit primære skatteland/kildeland er Canada, i hvert fald de næste par år, men på sigt ville jeg nok gerne flytte tilbage til Danmark.

Hvad vil I anbefale mig at vælge?

Skal jeg registrere firmaet til at betale selskabsskat?
Skal det være momspligtigt?
Skal det have dansk forretningskontor?

Hvis det har relevans så tænker jeg at firmaet i første omgang kommer til at omsætte for omkring 0.25-0.5 Mkr om året.

Er der andet jeg bør overveje? ikke har tænkt over?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :

alyflex:
jeg i første omgang kun har en kunde så er jeg bekymret for om skat vil underkende min virksomhed og i stedet sidestille det med normalt arbejde, og det skulle være rigtig slemt hvis man havde aps firma i denne sammenhæng?

del del kunne du få formuleret bindende svar spørgsmål til skat om. Jeg tror ikke faren er så stor hvis du ikke er dansk skattepligtigtig - da du som ansat fra Canada blot ville skulle have indtægten indberettet af dem der betaler sig, som honorar til udlænding, men uden skattetræk MEN

Driver du rent faktisk selskab fra DK så vil både overskud blive dansk selskabsskat og - hvis du som sagt driver selskabet som dansk, vil du også kunne risikere at blive dansk skattepligtig af løn mm - som delvist dansk skattepligt - det er dog noget du skal få undersøgt nærmere

alyflex:

1 Skal jeg registrere firmaet til at betale selskabsskat?
2 Skal det være momspligtigt?
3 Skal det have dansk forretningskontor?



1 Ja det vil det automatisk bliver hvis du stifter dansk ApS 

2 Ja hvis du på nogen 12 mdr periode vil omsætte 50 t  skal det momsregistreres

3 Ja et selskab skal have dansk forretningsadresse som er bemandet, men det må gerne være hos en revisor eller et kontorhotel - blot ikke postboks - Direktøren mener jeg du selv kan være, som dansk statsborger (eu)

----------

Du skal checke inden, om du kan få en bank med til dansk ApS når du ikke selv bor i DK eller har en dansk boende daglig direktør - ellers bliver det hængeparti

Der er en række andre regler - så jeg ville få det analyseret af en skattekyndig som kunne være Bent Zimmermann som er stærk på den type spørgsmål Hvem er vi – Zimmermann Skattekonsulenter (skattekonsulenterne.dk) du kan hilse

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Oct 21
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 20:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Efter jeg skrev ovenstående indlæg snakkede jeg yderligere 2 timer med skat og blev lidt klogere, men det er dog stadigvæk meget uafklaret hvorvidt jeg skal starte enkeltmands virksomhed eller aps.

En person hos skat fortalte mig at jeg nok slet ikke ville kunne starte enkeltmandsvirksomhed (udenlandsk virksomhed) da jeg ikke kommer til at have forretningskontor i danmark, eftersom jeg ikke har nogle ansatte i danmark og alt mit arbejde udføres fra Canada. Og eftersom jeg i første omgang heller ikke kommer til at have nogle danske kunder så ville jeg ikke kunne få lov at registrere mit firma som momspligtigt i Danmark og derfor ville jeg slet ikke få lov at oprette et sådant selskab. Jeg regner dog med at have danske kunder fremadrettet, men det er måske ikke nok til at jeg får lov at oprette firmaet i første omgang lød det til?

Den anden mulighed er som aps, der er der ingen problemer med oprettelsen, men problemerne kommer så når jeg skal forsvare at det reelt set er et firma. Da jeg i første omgang kun har en kunde i Canada og denne kunde nok gerne vil have mig til at lave fuldtidsprojekt for dem i mange måneder måske endda år, bliver det måske svært at finde andre kunder/få tid til andre kunder, hvilket bekymrer mig da skat så kan bestemme at mit firma slet ikke er et firma, men blot en kringlet ansættelse i et andet firma. Hvilket vis skulle være rigtig slemt. Jeg ved ikke præcis hvordan denne process foregår, og man får nogen advarsler eller om det blot er noget de pludselig beslutter og så er man i problemer.

Firmaet skal være dansk, da jeg nok gerne må oprette et firma i Canada, men selvom jeg er ejer af det, må jeg ikke arbejde for mit firma i Canada, da mit arbejdsvisum kun tillader mig at arbejde for et bestemt universitet i Canada, tilgengæld må jeg gerne arbejde for et dansk firma. Dette er også grunden til at jeg gerne vil betale skat i Danmark (jeg tænker ikke der er nogen anden mulighed).

Hvad angår det med at få en bank med på den, så har jeg stadigvæk min danske bankkonto i sparekassen, som burde have nok kontanter til at jeg kan starte firmaet, så det tænker jeg ikke bliver et problem? Jeg skal dog selvfølgelig have oprettet en ny erhvervskonto hvis jeg starter sådan et firma.

Cookie - John Hannover:
Der er en række andre regler - så jeg ville få det analyseret af en skattekyndig som kunne være Bent Zimmermann som er stærk på den type spørgsmål  du kan hilse


vh John Hannover

Mange tak for det råd, jeg tjekker hans hjemmeside ud med det samme :)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:44
Hvor mange stjerner giver du? :

alyflex:
Hvad angår det med at få en bank med på den, så har jeg stadigvæk min danske bankkonto i sparekassen, som burde have nok kontanter til at jeg kan starte firmaet, så det tænker jeg ikke bliver et problem? Jeg skal dog selvfølgelig have oprettet en ny erhvervskonto hvis jeg starter sådan et firma

Problemet er netop ikke at stifte - det skal du via en revisor/advokat klient konto med penge via blot - men du skal jo så have erhvervskonto til ApS og DET får du svært ved, men tal med din private bank inden og hør, om de vil give dig erhvervskonto når du bor i xxx land men vil drive ApS via f.eks kontorhotel - så ved du

alyflex:
Den anden mulighed er som aps, der er der ingen problemer med oprettelsen, men problemerne kommer så når jeg skal forsvare at det reelt set er et firma.

Helt korrekt - klar risiko - derfor honorar langt nemmere

vh John Hannover


6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)