Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bo og arbejde i Danmark, for udenlandsk arbejdsgiver

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Oct 21
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Efter at blive sendt i rundkreds hos Skat, der ikke rigtigt kan finde ud af hvilken afdeling der skal svare mig på spørgsmålet, håber jeg at nogen hér har erfaring med noget der ligner min situation:

Jeg er blevet tilbudt et job i et firma i Frankrig. Jobbet indebærer en ejerandel på 20% af en nyoprettet virksomhed, samt et månedligt honorar udbetalt af denne virksomhed (pengene kommer fra en investor med en mindre ejerandel). Jeg bor i Danmark, og udfører arbejdet i/fra Danmark.

Direktøren i Frankrig anbefaler mig at oprette et CVR nummer i Danmark og fakturere dem for det udførte arbejde, formentligt for at lette arbejdsgangen hos dem. Skat i DK svarer umiddelbart at jeg skal beskattes som lønmodtager, da arbejdet har karakter af lønmodtager. Deres svar er at jeg bør være ansat i Frankrig og arbejdsgiveren skal søge om skattefritagelse i Frankrig da arbejdet udføres i Danmark.

Er der nogen der kan gennemskue hvad jeg bør gøre i denne situation, både mht skatteforhold men også i forhold til hvordan jeg er stillet hvis firmaet går ned? Kan jeg sikre mig ret til dagpenge osv i tilfælde af konkurs?

På forhånd tak.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Velli:
Skat i DK svarer umiddelbart at jeg skal beskattes som lønmodtager, da arbejdet har karakter af lønmodtager. Deres svar er at jeg bør være ansat i Frankrig og arbejdsgiveren skal søge om skattefritagelse i Frankrig da arbejdet udføres i Danmark.

Skats svar giver i alle fald mening, hvis det ligner lønmodtagerarbejde - Her skal den udenlandske arbejdsgiver så blot angive beløbet i eget lands skattesystem formentlig (skal vi i DK og nok samme i EU) og du skal så angive det som honorar - i rubrik 111

Det er samme som hvis du har CVR - og det er vel også en mulighed - med reversecharge moms  -men med skats svar, så vil du ikke kunne tage fradrag for udgifter ud over evt alm ligningsmæssige fradrag - og derfor heller ikke kunne have momsfradrag for noget - og beskattes derfor som løn

A kasse må du ringe til, men jeg vil mene, at baseret på din indtægt til skat i rubrik 111 vil du have dagpengeret - tal f.eks med ASE eller DANA mm

Skat er ikke som sådan rådgivere (må faktisk ikke være det) andet end svare på helt konkrete ting de kan give en enkelt lovparagraf henvisning til. Al anden rådgivning må tages fra revisorer mm - med mindre man direkte beder om bindende svar, hvilket også kræver hjælp til formuleringen formentlig

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Mar 22
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 08:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John
Gælder de samme regler hvis kunden er udenfor EU?
Jeg har en lignende situation og det er bare uoverskueligt konsekvenser hvis SKAT vurdere at der er tale om ansættelse!
Det er jo ærgerligt hvis man må afvise en stor kunde der sikre en god indtægt og efterfølgende skatteindtægt til staten, igennem min person og virksomhedsskat!
Hybridarbejde er fremtiden inden for mange brancher men det danske skattesystem er simpelthen for kompliceret!

Vh. Holger
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :

holkpc:
Hej John
Gælder de samme regler hvis kunden er udenfor EU?
Jeg har en lignende situation og det er bare uoverskueligt konsekvenser hvis SKAT vurdere at der er tale om ansættelse!
Det er jo ærgerligt hvis man må afvise en stor kunde der sikre en god indtægt og efterfølgende skatteindtægt til staten, igennem min person og virksomhedsskat!
Hybridarbejde er fremtiden inden for mange brancher men det danske skattesystem er simpelthen for kompliceret!

Vh. Holger

Hvis du er ansat - uanset om det er i DK, EU eller uden for, så følger du skattemæssigt regler for ansatte. Det er dog relativt ukompliceret når det er uden for EU - men det ændrer ikke ved, at en række fradrag som ansatte må tage som ligningsmæssige - stadigt hører under det.

Jeg har dog ikke oplevet sager kørt ved fakturering fra firma til udlandet (og i alle fald ikke fra personlig virksomhed - ER det en faktuel lønmodtager ansættelse uden man opfylder kriterier for selvstændig virksomhed https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html  - så ville jeg undgå ApS helt klart.) - uanset EU eller uden for, da arbejdsgiver jo ikke der kan tilbageholde skatten. Det ændrer ikke ved, at man skal overveje sine fradrag, hvis man alene har EN udenlandsk arbejdsgiver

Man kan så sige, at man så lige så godt kan lønnes i CPR form hvis man har en egentlig ansættelseskontrakt med et firma uden for DK - evt indberetning fra udlændingen er stadigt ikke noget der påvirker Danmark 

Du kan jo altid nøje beskrive forholdet og få Ja via bindende svar - men problemet er givet størst ved DK ansættelse

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Man kan så sige, at man så lige så godt kan lønnes i CPR form hvis man har en egentlig ansættelseskontrakt med et firma uden for DK - evt indberetning fra udlændingen er stadigt ikke noget der påvirker Danmark 

Grunden til at et udenlandsk selskab måske ikke har den store interesse i ansættelse er risikoen for at der ved ansættelsen kan blive tale om skattemæssigt "fast driftsted", Det vil mange udenlandske virksmheder opfatte som bøvlet at rode med. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan du givet have ret i, hvis de kendere de, vel ret nye praksis/regler

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)